Medieval 2: Total War - hra králů!

12:10aktualizováno  26. prosince 6:25
Netrpělivě očekávaný přírůstek do kultovní Total War série je zde! Nemá cenu nic zastírat - je opět skvělý! Ponořte se na stovky hodin do středověku se všemi možnými detaily, které k němu patří a vychutnejte si parádní bitvy - to není reklamní žvást!
85

Medieval II: Total War

Výrobce: Creative Assembly

Medieval2 Pokud byste se sta lidí zeptali, na jakou strategickou hru se z letošního přídělu těší nejvíce, zřejmě by se na první místo žebříčku dostal Medieval 2: Total War a to nejen díky tomu, že tento rok není příliš strategicky plodný, ale i z důvodu mnohem prozaičtějšího – série Total War si za své šestileté působení na harddiscích hráčů vydobyla takové renomé, že je každý její další díl netrpělivě sledován od kolébky až po regály. Jak už název napovídá, tvůrci už nejspíše narazili na dno tématické studničky, z níž vytáhli Japonsko (Shogun) či Řím (Rome) a musí se tak vrátit k již jednou probádanému. Středověký Medieval byl zřejmě nejoblíbenějším dílem ságy – tak proč mu nenahodit novou fasádu, nevylepšit hratelnost a znovu nevydat? Tentokrát naše řečnická otázka navíc nemá pejorativní nádech, jelikož změny se jeví jako veskrze smysluplné a povětšinou přínosné.

Medieval 2 nabízí krásných 17 národů k ovládnutí, mezi nimiž nechybí ani takové „raritky“ jako Egypťané či Skotové.

Medieval 2 nabízí krásných 17 národů k ovládnutí, mezi nimiž nechybí ani takové „raritky“ jako Egypťané či Skotové. Nicméně při prvním rozjetí kampaně si smíte vybrat pouze z pěti partají (Svatá říše římská, Francie, Anglie,Medieval2 Španělsko a Benátky), přičemž ty ostatní si musíte zpřístupnit v průběhu svého tažení. Kampaň má pak dvě varianty. Jedna představuje skutečně běh na hodně dlouhou trať, když zabere klidně nějakých sto hodin, v nichž si musíte podržet 45 provincií v čele s Římem a Jeruzalémem. To je úkol hodně těžký, ovšem rovněž dost záživný. Pro méně trpělivé panovníky tu ale je i osekaná verze, která se dá sfouknout za přijatelný čas nepřekračující 15 hodin, jelikož není nutné obsadit tolik území a postačí podrobit si dva nepřátelské národy. Je jasné, že pokud si chcete otevřít další frakce, je právě tato zkrácená kampaň ideální.

Jakožto nový díl dobře známé Total War řady, se i Medieval 2 drží léty prověřených standardů a kombinuje tak strategii s taktikou. Na globální mapě se tahovým způsobem staráte o svou říši, stavíte města, rekrutujete jednotky a posunujete armádami tam, kam se vám to zdá nejvhodnější. Jakmile vaši vojáci narazí na ty nepřátelské, spouští se bojový realtime mód ve velice pohledné grafice. Můžete si sice jejichMedieval2 výsledek nechat vypočítat automaticky, takovým způsobem se však vítězství doberete jen s jasnou převahou, nehledě na jakoukoliv taktiku. Námořní bitvy pak počítač generuje samostatně vždy. Mnohým válkám lze předejít uzavíráním aliancí, obchodováním a vůbec obratnou diplomacií, kdy se vám třeba podaří vyšachovat nepřítele tím, že proti němu poštvete svého spojence apod. Ve všech případech je ale nutné ohlížet se na dobové poměry. Kdo si totiž začne se světskou i papežkou mocí, brzy zjistí, že má problém a vyhlášenou válku hned na několika frontách.

Náboženství v Medievalu 2 nabylo na důležitosti. V Římě sídlící papež se těší značné moci a vyžaduje bezmeznou oddanost. Abyste ho dokázali uspokojit, musíte vzdělávat kněze, kteří pak šíří katolické vyznání a nahánějí jak kacíře, tak čarodějnice. K tomu se ještě hodí sem tam postavit nějakou katedrálu a vypomáhat při křížových výpravách. Dobré vztahy s papežskou stolicí nejsou samoúčelné, jako spíše nutné. Ušetří vám totiž nevítané návštěvy inkvizitorů, kteří často neváhají nechat shořet vaše generály na hranici. Ve chvíli, kdy začnete vést válku proti katolickým Medieval2 národům, jde do tuhého. Velekněz vás v takovém případě může exkomunikovat a vězte, že to udělá hodně rychle. Tím vlastně vyzve vaše rivaly, aby se neostýchali, pozdvihli zbraně a šli vám trochu zredukovat hranice. Papež se chová i podle svého původu. Jakmile na svatý stolec usedne pohůnek vašeho nepřítele, hodně rychle ucítíte nepříjemný vatikánský vítr. O to příjemnější je chvíle, kdy se papežem stane váš člověk. To není zase až tak těžké – stačí mít pod palcem dostatek kardinálů a těm přikázat, koho mají volit. Prostřednictvím takto významného úřadu získáte velký náskok a třeba i možnost stanovovat cíle křížových výprav. Muslimské národy pak na nějakého papeže úplně kašlou, nicméně zapojují se do svatých válek a islám rozšiřují prostřednictvím imámů, již zvyšují morálku a zabraňují tak revoltám.

Náboženství v Medievalu 2 nabylo na důležitosti. V Římě sídlící papež se těší značné moci a vyžaduje bezmeznou oddanost.

Hrátky s katolíky ale v žádném případě neumožňují zanedbávání domácí politiky říše. Základem úspěchu je silné hospodářství. Sídla se dají použít buď jako města či pevnosti. První jmenované umožňují vysoké daně plynoucí do vaší pokladny, rekrutujete zdeMedieval2 obchodníky, kteří se rovněž starají o zisk a později vám města umožní cvičit třeba mušketýry. Občané jsou nicméně náchylní ke vzpourám a je nutné je čas od času uklidnit výstavbou honosné, ale také velice nákladné katedrály. Pevnosti pak oplývají militantními budovami, jež slouží k výcviku mocných bojovníků na blízko, případně jezdectva. V obou typech sídel pak lze naverbovat diplomaty, špióny, případně atentátníky. Ale i protivníci mohou na členy vaší rodiny poslat vrahy. Stejně jako v Rome totiž příslušníky svého rodu zaměstnáváte coby generály. Ti mají navíc různé schopnosti, jež se dalšími aktivitami upravují. Vytížení vojevůdci tak bojují mnohem lépe, na rozdíl od nepoužívaných lenochů. Není radno opomíjet ani princezny, jakožto významný diplomatický prvek.

Tentokrát se v kampani podíváte i do zámoří, konkrétně do Ameriky, kde už čekají nabroušení Aztékové – technologicky naprosto nevybavení, ale v přesile stojící a odhodlaní válečníci. Zde diplomacie pochopitelně příliš nepomůže, tudíž seMedieval2 dostane na boje. Výtěžek je však přinejmenším slušný. Drahé suroviny jako zlato či tabák se určitě vyplatí, nehledě na to, že papež skáče radostí, když rozšiřujete křesťanství i do takto vzdálených končin. Soutěž o to, která z evropských mocností se do neobjevených oblastí podívá jako první, nesmírně motivuje a je tak jedním z hlavních motorů hry.

Vrcholem série jsou pro mnohé takticky náročné realtime bitvy, v nichž je nutné mít v merku morálku, únavu, ale i třeba formace jednotek. Jezdectvem napadnete nepřítele znenadání z boku, v okolních lesích schováte posily apod. Je potřeba uvažovat a vzít v potaz individuální přednosti i slabosti válečníků. Kopiníci jsou kupříkladu ideální proti jezdcům na koních, nemají však žádnou šanci proti lukostřelcům, které naopak jízda v mžiku smete. Vůbec nejdrsnějšími bitvami jsou ty obléhací, kdy je nutno zapojit i k tomu uzpůsobené přístroje, žebříky a také počítat s mohutnými ztrátami. Boje nejsou jen herně vyzývavé, ale neméně skvěle i vypadají. Na bojišti se může objevit až deset tisíc jednotek a všechny jsou v rámci možností velice dobře animované.

Klady a zápory

Plus Komplexní, trvanlivé
Plus Taktické realtime bitvy

Mínus AI má výpadky
Mínus Pro začátečníky těžké

Cena 899 Kč
CZ České titulky

Tentokrát se v kampani podíváte i do zámoří, konkrétně do Ameriky, kde už čekají nabroušení Aztékové – technologicky naprosto nevybavení, ale v přesile stojící a odhodlaní válečníci.

Multiplayer až pro osm lidí sice skýtá devět zajímavých scénářů, většinou se však vleče dost dlouho a je tak spíše pro opravdové fandy série, které rozhodně uspokojí. Ostatní ale nemusí žárlit – Medieval 2 nabízí desítky až stovky hodin zábavy. Záleží jen na vás, zda se po dohrání jednoho tažení vrhnete na další jako panovník zcela jiného národa. Nezmění se tak jen výchozí podmínky a poměry, ale i průběh celé hry, která je skutečně dynamická a plynule přináší nové a nové události. Někdo by mohl namítnout, že je Medieval 2 jen lehce předělaným prvním dílem a jistě by měl zčásti pravdu, jenže něco tak dobře fungujícího by byl hřích měnit. Jen je škoda, že se úplně nepodařila vyladit umělá inteligence a hra je pro začátečníky dost těžká. Fandové si nicméně užijí dvojité Vánoce.

85 %

92 %

Doposud hodnotilo 2891 čtenářů