Melior Annis – tipy a triky pro začátečníky

  12:00aktualizováno  12:51
Webová fantasy strategie Melior Annis si získala tisíce příznivců a spolu s nimi se vyrojila také spousta dotazů na téma, k čemu která budova slouží a jaká je nejoptimálnější kombinace budov a jednotek. Proto jsme se rozhodli zveřejnit tyto tipy a triky pro začátečníky.

Melior Annis je česká webová fantasy strategická hra, která je zcela zdarma k dispozici na www.meliorannis.cz a která si během prvních pár dní získala tisíce příznivců. A protože se v diskusním fóru ve hře často objevovaly otázky začínajících hráčů, kteří nevěděli, co mají dělat, přinášíme vám tyto tipy a triky pro začátečníky, v nichž se dozvíte, jak během prvních 500 tahů vybudovat co možná nejsilnější provincii. A proč během prvních 500 tahů? Protože během nich vám běží ochranná lhůta vašeho krále či královny, během níž na vás nemůže nikdo útočit a vy tak máte dostatek času se opevnit, vybudovat armádu, vyzkoumat nejrůznější runy, z nich poskládat kouzla a připravit si výtečnou výchozí pozici pro následná klání mezi hráči i potvůrkami přímo ve hře při překonávání bran.

Asi nejdůležitější je zajistit si hned na počátku dostatečný přísun peněz a pro některá povolání (mág, klerik, alchymista…) také dostatek many. Peníze vám přináší města (a v nich nastolená výše daní) a dále stavby důl (30 zlatých/tah), tržiště (5 zlatých/tah), taverna (0,5 zlatky/tah), pivovar (5 zlatých/tah), socha (1 zlatka/tah) a farma (děsně málo, řádově setiny zlatých/tah). Manu vám pak přidávají magické věže (50 bodů many/tah). Upřímně řečeno, komu se podaří hned zpočátku vybudovat silnou ekonomiku, má do budoucna velké plus.

Pro stavbu určitých objektů však musíte splňovat několik podmínek. Jednak musíte mít dostatek peněz, many, plochy (hAR) a lidí na jejich vybudování a některé navíc podmiňují jiné budovy. Tak například důl můžete stavět pouze za předpokladu, že máte postavenou Alchymistickou laboratoř, ve městě sídlí Cech alchymistů a vy máte k dispozici 170 zlaťáků, 10 lidí a 2 hAR plochy. Pro všechny v předchozím odstavci uvedené výdělečné budovy navíc musíte stavět nová města, na každé je totiž povolen jen určitý počet těchto ziskových staveb. Nové město pak můžete postavit jen za předpokladu, že máte určité množství farem (řádově desítky), které jsou výjimkou a k jejich stavbě potřebujete jen dostatek zlatých, hAR plochy a peněz.

To by byla troška toho obecného povídání o některých zákonitostech světa Melior Annis a nyní se podívejme na samotné budování impéria. Ideální by bylo, abyste hned po prvním vstupu do hry nastavili daně na 70%. Je to sice nepříjemné, ale lidé ve vaší provincii to přežijí (byť jejich počet nebude růst tak rychle jako s 30% daněmi), nicméně v České republice nejsou daně o moc nižší a také zde žijete :o). Tím si zajistíte nějaký ten přísun peněz a můžete se vrhnout na budování.

Ze všeho nejdůležitější je hned v počátku nastavět stavitelovy dílny. Pokud chcete šetřit každý tah a v ochranné lhůtě toho vybudovat co nejvíce (což vám doporučuji), je nejlepší stavět zpočátku stavitelovy dílny po jedné, případně vybrat hned zpočátku pět, ale neprozkoumávat ani nevyčkávat tolik tahů, kolik vám spočítají stavitelé na počátku, neboť s postavením každé dílny se vám stavba další urychlí a tím pádem byste zbytečně přišli třeba o dvacet tahů, což může být v počátcích hry trošičku nepříjemné a rozhodně vám to nepřinese tak výhodnou pozici jako poctivé šetření.

Když už máte zhruba pětici stavitelových dílen, je dobré poohlédnout se po budovách, které vám mohou vydělat, osobně doporučuji hnedle poté vybudovat 2x tržiště (více zatím nemůžete, neboť nemáte dostatek měst) a potom je dobré se opět věnovat výstavbě stavitelových dílen. Když už jich máte patnáct, vyplatí se postavit alchymistickou laboratoř (stačí jedna, ačkoliv jich můžete stavět neomezeně) a cech alchymistů, což vám zpřístupní možnost postavit si důl. Protože jeho stavba trvá ještě docela dlouho, vyplatí se postavit dalších zhruba patnáct stavitelových dílen a až poté důl - utratíte stejný počet tahů, ale ony stavitelovy dílny máte vlastně navíc.

Nyní přichází na řadu budování silné ekonomiky. Postavte si ještě zhruba dvacet stavitelových dílen, abyste se dostali na číslo padesát (ono neškodí mít jich víc, ale mějte na paměti, že jejich provoz stojí 1,1 zlatých za tah a tudíž se vám mohou v počátcích poměrně hodně prodražit) a nyní se vrhněte na stavbu farem (zpřístupní další města), měst (v rámci finančních možností), dolů, tržišť, soch, pivovarů a taveren. Půjde-li vám to dobře, u dvou, maximálně tří stovek odehraných tahů tak budete mít poměrně solidní příjmy přes 1000 zlatých za tah, což znamená, že se na chvíli vykašlete na budování nových měst a výdělečných budov a dáte práci i mágům vaší provincie.

K tomu, abyste mohli vynalézat magické runy, je potřeba postavit magickou věž, která vám přidává manu a magickou laboratoř, která vám sice manu ubírá, ale poskytuje prostor pro vaše badatele, kteří tak mohou na výzkumech pracovat. Opět zde platí - čím víc magických věží, tím více many (jak pro výzkum, tak pro sklad), z čehož vyplývá také větší počet magických laboratoří a s tím souvisí rychlejší vynalézání magických run. Je to prosté, je to logické a není potřeba v tom hledat žádnou vědu. Na druhou stranu je logické, že zde neplatí přímá úměra a máte-li 200 magických laboratoří, neznamená to, že výzkum bude 2x rychlejší, než kdybyste těchto laboratoří vlastnili stovku. Ona optimální hranice v počtu laboratoří, které se vyplatí postavit, je někde u osmdesáti.

Samozřejmě není potřeba osmdesát laboratoří hned v počátcích výzkumu. Doporučuji, abyste si postavili jednu věž, jednu či dvě laboratoře a zadali výzkum svým kouzelníkům. Až poté můžete stavět další věže a laboratoře, výzkum se bude urychlovat tah od tahu v závislosti na tom, jak budou potřebné budovy ve vaší provincii narůstat. Pochopitelně budete-li je bourat, bude rychlost výzkumu zase klesat, odhady délky výzkumu, která vám hra vypíše v jeho počátku, jsou tedy pro aktuální počet postavených budov a každá změna jejich počtu se na výsledné délce odrazí.

Protože jsou runy samy o sobě k ničemu a musíte je kombinovat se základní, může se stát, že nad něčím budete bádat úplně zbytečně a vynalezená runa vám k ničemu nebude. Je to způsobeno tím, že každá rasa a každé povolání používá určitou sadu kouzel, které se ve hře odlišují barevně. Barvy jsou celkem čtyři - bílá, zelená, modrá a černá a pro každé je potřeba vynalézat jiné runy. Podrobněji o tom se však rozepisovat nebudu, neboť vše je přehledně popsáno v nápovědě hry.

Runy samy o sobě jsou vám však k ničemu. Abyste mohli kouzlit, musíte runy kombinovat. Zpočátku se doporučuje používat na všechny vyzkoumané runu základní, šance zjištění kouzla či zaříkání je zde reálnější. Postupem času a hry budou vaši mágové zkušenější a vy budete moci kombinovat i kouzla, která vám dříve zkombinovat nešla a hlavně získáte mocnější kouzla. Pokud vám tedy kouzlo nevyjde a stane se něco nepředvídatelného, nezoufejte, obživnutá zvířata na farmách či déšť hadů a ještírků vaši provincii nezahubí.

A co boj? Na ten během prvních 500 tahů nemusíte myslet vůbec. Jste totiž pod královskou ochranou a je tudíž zcela zbytečné stavět hrady, vodní příkopy, opevnění, padací mosty a další obranné budovy. O těch je dobré přemýšlet těsně před uplynutím ochranné lhůty, tedy někdy u 450. tahu. Opevnění poté zdecimují armádu útočícího protivníka, takže ji vaši bojovníci při obraně hravě dorazí. A abych nezapomněl, jednotky stačí rekrutovat (a doporučuje se) až těsně před pětistým tahem, neboť dříve vás jen zbytečně stojí peníze a nijak je k obraně nepotřebujete.

Tolik pro všechny tápající hráče v Melior Annis. Během prvních pětiset tahů se do hry jistě dostanete (zejména budete-li číst podrobně zpracovaný help) lépe, než by vás do ní uvedl tento návod a netvrdím, že jde o jedinou vhodnou a použitelnou strategii. Ostatně pokud již sami Melior Annis hrajete a máte vlastní recept na to, jak během prvních pětiset tahů vybudovat co nejsilnější provincii, můžete se o něj podělit v diskusním fóru pod článkem, kam je možné směřovat také dotazy ke hře či k jednotlivým budovám.

Autor:
 
Témata: Pivo, pivovar, Socha

Nejčtenější

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vývojář vrací fanouškům dvojnásobek darovaných částek, z jeho hry je hit

Rise to Ruins

Z nenápadné nezávislé hry se stal prodejní hit a její autor nyní svým nejvěrnějším fanouškům vrací peníze, které mu...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

RECENZE: Kdyby vyšel Half-Life letos, vypadal by jako Metro: Exodus

Metro: Exodus

Čekali jsme hodně, ale dostali jsme ještě víc. Po patnácti letech od vydání Half-life 2 se konečně objevila hra, která...

Další z rubriky

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

RECENZE: Postapokalyptický Far Cry New Dawn přidává nechtěné novinky

Far Cry New Dawn

Střílečka Far Cry New Dawn se odehrává sedmnáct let po jaderné apokalypse ve Far Cry 5 a celý příběh uzavírá. Zároveň...

Najdete na iDNES.cz