Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

RECENZE: Memoranda zaujme jen nádhernou grafikou

  17:00aktualizováno  17:00
Některé hry vypadají mnohem lépe, než se nakonec hrají. Tento rozpor potkal i adventuru Memoranda, která se inspiruje povídkami japonského spisovatele Harukiho Murakamiho.
59

Memoranda

Platforma: PC, Steam OS, Linux, macOS
Výrobce: Bit ByterZ

  • Nádherná grafika
  • Zajímavý a do sebe zapadající herní svět
  • Cena (zhruba 380 korun)
  • Nedokáže vtáhnout
  • Vedlejší dějové linky zajímavější než ta hlavní
  • Pixel hunting
  • Nelogičnosti
  • Slabší animace

Herní karta

Hlavní hrdinkou je mladá dívka, která si nedokáže vzpomenout na své jméno. Zda za tím není něco více, se pokusí zjistit v malém městečku s evropskou architekturou a jeho blízkém okolí.

Protože tvůrci odkazují na magický realismus, nemělo by vás překvapit, že v rolích některých lidí vystupují zvířata. Těch zvláštností je samozřejmě mnohem více, ale v rámci herního světa do sebe zapadají.

Memoranda

Memoranda

Memoranda

Memoranda

To první, co vás praští do očí, pravděpodobně bude ručně kreslená grafika. Je vážně nádherná. Tvůrci se také snažili, aby obrazovky nepůsobily staticky, téměř všude se tak alespoň trochu něco hýbe.

S kvalitou grafiky bohužel kontrastují animace. Zejména pohyb hlavní hrdinky je hodně prkenný, čemuž už vůbec nepomáhá „doskočení“ animace z chůze do výchozí pozice, kdy postava stojí na místě. Naštěstí se lze mezi obrazovkami rychle přesouvat přes dvojklik.

Memoranda v mnohém připomíná některé staré adventury, ne však v tom dobrém slova smyslu. Asi ještě pochopím, že někdo ocení nulovou návodnost. Vadí mi ovšem pixel hunting, kvůli němuž se zbytečně zaseknete. Vážně nerozumím tomu, proč jsou interaktivní plochy u některých předmětů tak malé.

Memoranda

Memoranda

Nelogické jsou i následky některých akcí. Například připravíte past pomocí mouky na chodníčku u chaty, což má za následek, že se na náměstí objeví tři lidi, na které lze kliknout. Do té doby šlo na náměstí spatřit různé postavy, žádná však nebyla interaktivní.

To může být problém také při rychlém přesunu, kdy si nevšimnete návazné věci v sousedící obrazovce. V takových momentech by měl být rychlý přesun neaktivní. Hra vás totiž klidně nechá teleportovat se z bytu třeba k majáku, čímž lze přeskočit celkem dost obrazovek.

Občas, zejména v první polovině hry, jsem se úplně ztratil – netušil jsem, co po mně hra chce. Deník se zápisky je jen minimálně nápomocný, zaznamenávají se do něj pouze zjevné věci.

Memoranda

Memoranda

Memoranda

Memoranda

Nejvíc mě ovšem zklamalo, že až na pár výjimečných chvilek mě hra nedokázala vtáhnout. Při čtení knihy si vytváříme v hlavě obrazy, při hraní her se stáváme součástí už konkrétního fantaskního světa. Memoranda však na mě nijak nepůsobila.

Po dohrání jsem neměl moc o čem přemýšlet, nic ve mně nezanechala. Možná je to i tím, že příběh hlavní hrdinky není nijak extra zajímavý. Více mě zajímaly některé vedlejší dějové linky (třeba příběh slona), které však zůstaly i po dokončení otevřené.

Memoranda

Memoranda

Délka hry není nijak závratná, ale můžete u ní vydržet i osm, deset hodin. Často vás kromě hádanek totiž potrápí i nelogické kombinace předmětů či pouhé přehlédnutí. Obtížnost kolísá od začátku do konce a u některých puzzlů si se systémem pokus - omyl nevystačíte. V inventáři se samozřejmě zbytečně kupí předměty, které už nikdy nepoužijete. Potěšitelná je naopak cena.

Slovo závěrem: asi není dobře, když vás více než příběh motivuje to, že uvidíte další nádhernou obrazovku. Není to propadák, některé neduhy se ještě dají napravit, ale asi se nic nestane, když Memorandu vynecháte. Jen dobrý námět, zajímavý svět a hezká grafika automaticky nedělají povedenou adventuru.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

59 %

Čtenáři

33 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 9 čtenářů

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

Z velkých království trosky. Recenze Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War Saga: Thrones of Britannia

Total War se tentokrát podívá na Britské souostroví roku 878 našeho letopočtu na konflikt mezi Vikingy a ostrovany....

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....



Najdete na iDNES.cz