Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

  12:00aktualizováno  24. listopadu 1:45
Pokud si zakoupíte pro PS2 robotickou akci s názvem Zone of the Enders, budete příjemně potěšeni. Neboť spolu s hrou tu naleznete i hratelné demo velice očekávané hry, jejíž předchůdce sklidil na PSX řadu uznání. Ano, budete si moci zahrát Metal Gear Solid 2!

Metal Gear Solid 2

Z titulní obrazovky můžete vstoupit do nabídky, v níž naleznete jakési připomenutí předchozího příběhu MGS (pro PSX) v čistě textové podobě. Dále tu máme výborný tutorial, ze kterého je zřejmé, že se vyjma úchvatné grafické stránky změnily dost výrazně i pohybové možnosti hlavní postavy. A nakonec samozřejmě hra, kde lze vybrat až z pěti dostupných obtížností. Většinou si pak ještě můžete zvolit, kdy chcete mít radar na obrazovce (kupříkladu vždy - i během poplachu) a nyní už nezbývá, než vstoupit do děje. Hlavní hrdina Solid Snake se před našimi zraky dostává po seskoku ve stylu bungee-jumping na tanker plovoucí pod mostem. Toto plavidlo má skrývat rozestavěnou alternativu dalšího Metal Gearu - tentokráte se má jednat o pokročilejší Metal Gear Rex. Mocně prší. Blesky křižují oblohu. Řeka, po níž pluje naše loď, zažívá neklidnou noc plnou vzdouvajících se černých vln. Všechno tohle vypadá nesmírně působivě a to tím spíše, když sledujete jednotlivé kapky, jak končí svou pouť na palubě lodi či jak se rozstřikují při nárazu o jednotlivé postavy. Snake přes codec (malá vysílačka pro spojení s okolním světem) hned zkraje začíná rozmlouvat s Otaconem. Připravte se na japonskou řeč s anglickými titulky, což poskytuje výjimečný zážitek. Jsem jenom zvědav, zdali spolupracovníci našeho hrdiny dokáží být skrze codec stejně pohotoví jako v minulosti, kdy vám téměř za každé situace něco zajímavého řekli. Otacon v tomto směru zatím výrazně nezklamal. Snake se znovu musí pokusit o infiltraci daným objektem a zjistit pravý stav věcí. Ještě než naň dojde řada, je celá loď nečekaně napadena ruskými vojáky, kteří zmasakrují zdejší námořní jednotku a rychle obsadí plavidlo. Prvotní úkol se nyní začíná jevit daleko obtížněji.

Základní schéma hry zůstalo totožné, byť se vše odehrává v plně 3D polygonovém prostředí. To znamená schovávat se před zraky bdělých strážných, procházet stíny za zády vojáků, při případné konfrontaci použít co možná nejtišší metodu pacifikace protivníka. Součástí herní Metal Gear Solid 2 obrazovky je radar, jenž zohledňuje pohyb nepřátelských elementů a úhel jejich momentálního pohledu. Na radaru jste zachyceni i vy jako Solid Snake, pokud zvolíte režim vlastního pohledu (v němž se bohužel nemůžete pohybovat), je tento akt zviditelněn na radaru a pro větší přehled je zde naznačen směr, jakým se díváte. Ono pohybovat se v tomto členitém prostředí není hlavně zpočátku vůbec jednoduché. Kamera totiž nenabízí vždy zcela žádaný úhel pohledu, manuální korekce zde pohříchu není a tak vše musíte dohánět avizovanou first-person perspektivou. Nicméně po chvíli si zvyknete. Nechybí výtečná možnost přistoupení ke zdi, k níž se přitisknete, abyste se posléze podél ní opatrně posunuli až k jejímu okraji, kde vám kamera vzápětí zprostředkuje nesmírně efektní záběr na dění za rohem. Během kradmých úkroků u zdi můžete konečně provádět pomocí pravého analogu i něco málo kejklů s kamerou. Osobně bych pro akci "přitisknutí se ke zdi" obětoval speciální tlačítko, neboť třebaže je vyvolání uvedené aktivity velice intuitivní - jenom zvolení vhodného směru pomocí směrového kříže či levého analogu, občas přijdou chvíle, kdy tato akce není právě dvakrát žádoucí. U zdi se nyní naprosto pohodově přesouváte za pomoci tlačítek L a R příslušným směrem, ale pozor - stejná tlačítka pak aktivují novinku, jíž je vykouknutí zpoza rohu a následné obhlédnutí okolí a situace! Jinak opravdu skvělé. Při chůzi resp. běhu vnímáte některé drobné maličkosti, jako jsou kruhy na vodě v kalužích, jimiž proběhnete, či následně vaše mokré šlápoty na zemi. Nemluvě o vámi vyvolaném stínu, jenž vás na některých místech může ošklivě zradit …

Při kontaktu s protivníkem používá Snake nové combo, sled úderů pěstí zakončený efektní otočkou s kopem je dostatečně výmluvný. Pakliže se dostanete za záda vašeho oponenta, můžete ho chytit pod krkem a využít jej jako eventuelní štít proti ostatním vojákům nebo mu prostě nemilosrdně rovnou zlomit vaz. Pokud ho překvapíte se zbraní v ruce, může se vám vzdát. A Metal Gear Solid 2když ho začnete trápit tím, že si zaměřujete jednotlivé partie jeho těla, začne se voják silně otřásat strachy, přičemž z něj takto může leccos vypadnout (tady se mají na mysli spíše náboje apod.) (upřesnění bylo na místě, při otřásání strachy by člověk mohl čekat ledacos - by editor :-). Jestliže vojáka zasáhnete třeba uspávací šipkou, po jeho pádu na zem se objeví charakteristická ikona ZZzz… symbolizující jeho hluboký spánek. Nyní jej můžete odtáhnout na méně frekventované místo, navíc z něho můžete opětovně "vyždímat" nějaké užitečné předměty. S informačními ikonami se to má stejně jako v minulosti. Otazník nad hlavou hlídkujícího vojáka celkem jasně naznačuje, že se mu něco nezdálo, ale nedokázal objevit příčinu svého znepokojení. S AI (umělou inteligencí) je to přitom trochu komplikované. Některé prvky byly poněkud zarážející. Ležím na schodech, když v tom na ně vstoupí strážný. Stojí takříkajíc na mé hlavě, ale přesto mne nevidí. Nebo jiný příklad. Vyvolám poplach, přiběhnou dva vojáci, jeden z nich mne střelí do prsou a Snake se roztáhne na zemi jak široký, tak dlouhý. Vojáci odbíhají?! Postavím se na nohy a juch, zase přibíhají. Samozřejmě, neplatí to vždy a všude. Jiná ukázka. Schovávám se v panice před další skupinou vojáků při znovu vyvolaném poplachu do plechové skříňky. Malým průzorem vyhlížím ven a sleduji dva vojáky, jak prohledávají, mimochodem velice příkladně, celý prostor. K této ošemetné situaci ještě důležitá připomínka. V tomto případě totiž, vyjma limitovaného vidění ze skříňky, máte možnost nastalou akci shlédnout také z pohledu kamery umístěné v místnosti. Ta vám pak ukazuje zmenšený obrázek probíhající akce v rohu vaší obrazovky, což je zcela mimořádný nápad. Ale to není vše. Představte si, že stojíte za zdí a přichází strážný. Náhle zpozorní a vy si můžete ve stejný moment povšimnout malého okna v rohu obrazovky, které zobrazuje jeho znepokojující pohled, odhalující část vašeho těla vykukujícího zpoza rohu. Opravdu vynikající moment!

K dalším činnostem patří možná interakce s prostředím, která se v tomto demu omezovala zejména na otevírání dveří, ale také možnost přeskočit brdlení a zde zůstat po limitovaný čas zavěšený nad hlavami/pod nohami svých oponentů. Zkusmo jsem si zastřílel v lodním baru Metal Gear Solid 2 do lihovin a fyzikální model rozbíjení lahví byl výborný, stejně jako výsledný efekt mé snahy o rozstřelení skleněné výplně. Zajímavostí budiž likvidace venkovního osvětlení hlavně v tom kontextu, že v interiérech se mi už tak dobře nevedlo. Důležitějším aspektem je však možnost rozstřelení potrubí (či hasicích přístrojů), z něhož unikající horká pára dokázala zneprovozuschopnit přicházející stráž. Kulky sice nezanechávají stopy ve zdi a palubní okna jsou po mém ataku bez jediného škrábance, ale upřímně, jedná se jen o dekorativní excesy.

Při běhu dokáže Snake provést velice efektní kotoul, který se před případným oponentem stává i navýsost efektivní záležitostí, neboť jej takto dokážete rychle srazit k zemi. Nechybí oblíbené klepání na zeď za účelem přivolání pozornosti, přelézaní objektů a zábradlí, plazení se a už zmiňovaný pohled z vlastních očí, ve kterém můžete velice přesně zacílit a zneškodnit protivníka jednou dobře mířenou ranou do hlavy. V tomto režimu se navíc můžete krýt za různými překážkami - přikrčit se či se odklonit doleva nebo doprava, což do značné míry připomíná styl použitý ve hře Syphon Filter. Ano, konečně i v MGS můžete střílet zpoza rohu s patřičným krytím a střet se závěrečným bosem tohoto dema bude právě o tom. Mimochodem, jakkoli nemám hlavní bose rád, musím vám říci, že tento střelecký souboj je prostě skvěle akčně zpracovaným koncertem, navíc s mimořádnou choreografií vstupní příběhové sekvence. Pokud vás vojáci citelně zraní, můžete začít krvácet a při postupu vpřed za sebou zanecháváte charakteristickou stopu. Abyste někde nezkolabovali, je nutno najít a použít potřebný předmět pro zastavení krvácení - kdepak jsme to už viděli? Animace pohybů sice nejsou úplně top-notch, ale momenty, kdy odtahujete zpacifikovaného protivníka do bezpečí či když jej - bezvládně ležícího na zemi - Solid opatrně překračuje, jsou výborné. Nechybí tu známé sbírání propriet, které jsou prezentovány formou volně levitujících bedniček. Jednotlivé předměty, jakož i vojáci, se bohužel generují stále dokola, což není přesně to, co bych tu čekal - na druhou stranu musíte být stále v pohotovosti. Ze získaných předmětů v tomto demu musím připomenout velmi legrační motiv schovávání se v papírové krabici! Jinak tu Metal Gear Solid 2 máte standardní Chaff a Stun granáty na dočasné ochromení kamer (ale též rádiového spojení mezi vojáky, přičemž takto dotyčný nemůže přivolat posilu) resp. strážných, novinkou pak může být senzor, jenž vám v případě blízkosti lidského elementu dává vibrační impuls v závislosti na vaší vzdálenosti od daného subjektu. Samozřejmě, výše uvedený výčet mohu doplnit o nevtíravé hudební motivy, podrobné 3D grafické zpracování (včetně 3D obličejové části během rozmluvy skrze codec), které se ještě více než dříve blíží významu slova interaktivní film. Prostě paráda …

Rozdíl mezi obtížnostmi je markantní. Zatímco v té nejjednodušší máte hodnotu života dlouhou takřka přes půl obrazovky, v nejobtížnější vás čeká úplná nudle. V nejtěžší obtížnosti je infiltrace lodí založena pouze na stealth umění, jakmile vás kdokoli spatří, hra resp. demo končí. Také přístup do útrob lodi tu je zásadně omezen a to nemluvím o radaru, na nějž tady prostě nemáte nárok. Zkrátka tohle bude jen pro trpělivé a velice zdatné hráče. V demoverzi trvající cca 10 minut (pokud víte kudy tudy) si to cestu k vašemu srdci ale jistě najde.

Co říci nakonec. Krátké demo je natolik impresivní, že ho můžete hrát hodiny a třebas i celé dny. Je totiž přese všechno nesmírně přitažlivé, třebaže má některé drobné vady na kráse - nezapomeňme však, že se nejedná o konečnou a plnou verzi. Zde si připomeňme, že série MGS začala už v roce 1987 na konzole MSX potažmo NES, ale celosvětové popularity dosáhla až díky PSX inkarnaci, které se doteď celosvětově odprodalo přes 5 miliónů kopií. Hideo Kojima sice uvedl, že se má jednat o poslední díl série, ale znáte to přísloví: Nikdy neříkej nikdy. Každopádně, MGS2 bude téměř jistě obrovská pecka, jež je konečně ukázkou důstojné programátorské práce pro konzole nové generace (PS2, Xbox).

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

novinky 20. 4. 2024 53

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

novinky 18. 4. 2024,  aktualizováno 19. 4. 2024 130

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

novinky 22. 4. 2024 7

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

magazín 21. 4. 2024 18

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

magazín 23. 4. 2024 16

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

magazín 26. 4. 2024 2

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

novinky 25. 4. 2024 0

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

preview 25. 4. 2024 0

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

magazín 25. 4. 2024 16

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...