Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty

  • 200
Netrvalo to dlouho a dočkali jsme se i my, obyvatelé starého kontinentu. Strhující taktická špionážní akce v podání Hideo Kojimy nenechá nikoho pochybovat o nesporných kvalitách milníku v dějinách akčních her. Po recenzi na NTSC verzi máme konečně před sebou PALový produkt s jeho očekávanými bonusy, tudíž vzhůru na to!
BonusWeb HIT Metal Gear Solid 2

Začít u takové nahypované hry, jako je Metal Gear Solid 2, při všech těch dojmech, které vám chci sdělit, je opravdu těžké. Je jich tolik, že ani nevím odkud začít… Nejlépe asi bude navázat na předešlou kapitolu, vydanou na 32-bitovém PSX. Přičemž nesmíme zapomenout, že MGS je fenomenální sága, jejíž počátky se datují ke starším videoherním platformám…

Není snad nikdo, kdo by neznal předešlý počin herního génia, Hideo Kojimy, otce MGS. Byl se svým PSX dílem natolik úspěšný, že se posléze dostalo i na hráče na platformě PC, kde se objevila jeho konverze. Nemá tudíž smysl osvětlovat, o co že to vlastně šlo. Spokojíme se tedy jen s tvrzením, že MGS byla absolutní špička s neuvěřitelně propracovaným herním systémem, velmi stylově vyvedenou grafikou, totální příběhovou linkou a naprosto brilantní hratelností. Hra se nehrála, ta se musela doslova prožít. Neexistuje jediný člověk, který by tohle konstatování popřel!

Všichni byli natěšení na chvíli, kdy vloží do svého černého miláčka DVD s nápisem MGS2. Nejeden hráč si v jeho očekávání konečně pořídil PS2. Čekání se nicméně stále prodlužovalo, ale všichni jsme jej Konami laskavě prominuli, jelikož ve vzduchu byla cítit neuvěřitelná herní (r)evoluce. A kupa podařených trailerů na netu nás v této myšlence jen utvrzovala. Hype pomalu narůstal a narůstal, až se změnil v něco obrovského. No a tady jsem zpozorněl, nemám totiž rád nafukovací mediální bubliny. S příchodem těchto éterových úkazů začne vždy má “nadrbnutost“ na takový titul silně ochabovat. Ale dosti úvah, po 20-ti hodinovém dobrodružství dvou nadupaných žoldáků - Solida a Raidena - je čas vynést konečný rozsudek. A zda-li mne hra uspokojila se dozvíte z následujících řádků…

Metal Gear Solid 2

První věcí, kterou tady musím zdůraznit, je bohatství, k němuž přijdete za své necelé 2 tisíce korun, vražené do tohoto projektu. Oproti Martinem recenzované americké verzi má totiž Palová, stejně jako u skvostného Silent Hillu 2, jedno DVD navíc! Je velmi bohatě vybaveno několika preview na MGS1 i 2, storyboardem a dalšími příjemnými záležitostmi. Krása! Takhle by měla vypadat každá lepší hra.

Největším přínosem pro hráče je ale samozřejmě DVD herní. Cože nám tedy může nabídnout? Zpočátku takzvané „první hraní“, při němž si můžete vybrat z mnoha stupňů obtížnosti, odvislých od vašeho dohrání či nedohrání dílu prvního. Všechny možnosti jsou výborně rozepsány, takže si zde vybere opravdu každý hráč: od absolutního nekňuby až ke kruťasovi s krví plnou nanotechnologie. Pokud máte problémy s herními mechanismy, je tu připraven velmi přehledně provedený tutorial s lekcemi rozdělenými dle obtížnosti provedení dané akce. Dále velmi rozsáhlé Options, kde si mimo jiné můžete zvolit i zvukovou normu DD pro filmové cuty, kterých vás čeká opravdu přehršel. Prostorově ozvučené se poslouchají jedna báseň! Velmi zajímavou se jeví složka Special. Dog tag je revoluční kapitolou v dějinách hraní a sbírání psích známek si osvětlíme později v recenzi. Foto album, kde si za pomoci memory karty uchováte fotografie, pořízené digitální kamerou přímo ve hře, je taktéž výtečnou zábavou. Pokud budete pozorní, nafotíte velmi vkusné erotické fotografie, zajímavé lokace a v neposlední řadě se vám třeba i podaří některé vtipné momentky z boje s bossy. Jako ze života! Bravo! Po prvním dohrání se navíc objeví možnost hrát epilog, či samotnou hru na další obtížnosti a nové dvě položky: Boss fight a Filmová galerie. Boss fight je vlastně obdobou bojovek. Jedná se o sousled bossů, jež likvidujete s Raidenem či Snakem v arkádovém stylu. Možnost přehrát si filmové sekvence je jasná. Přičemž FMV kvalita je v MGS2 opravdu úchvatná. Jak se některé sekvence podařilo autorům vytvořit, nad tím si stále lámu hlavu. Metal Gear Solid 2 Na PS2 jsem dosud nebyl svědkem takového spektáklu… O filmech si ostatně ještě něco povíme. Zdá se vám úvodní menu hry “našlápnuté“? Tak to je ještě nic proti tomu, co zažijete s herními mechanismy; hurá na další odstavec!

Herní složka je kompletně převzatá z předešlého dílu a notně vylepšena. Kdo si myslel, že dvojka bude do písmene kopírovat jedničku, ten se zatraceně mýlil. Ještě větší důraz na tichou práci a snahu o nenásilnou likvidaci nepřátel (jejich uspání za pomoci speciálně upravené M9) posunuje MGS2 o několik kroků dál.

Přičemž pojem stealth akce je zde rozveden do maxima. Plížení podél zdí bylo rozšířeno o efektní nahlížení za roh, při kterém můžete i střílet. Věc, která se bude při dvou stupních alarmu velmi hodit. Oni jsou vůbec ti teroristé mnohem lépe kooperovaní, než tomu bylo v minulosti. Přibyly jim totiž vysílačky a ostražitý “vedoucí směny“, který je v určitých intervalech kontroluje. Pokud se dotyčný jedinec nehlásí, okamžitě vyšle kontrolní hlídku, aby lokaci prohlédla. Pakliže vás snad nějaký maník spatří, srazí vás k zemi, odběhne z dosahu a okamžitě volá posily. Nejvyšší čas někam se ukrýt. Známý fígl útěku za loadingem do další místnosti již samozřejmě nefunguje. Nával příchozích redukovat za pomoci těžce omezené munice - to také není nejlepší nápad. Na řadu tak přicházejí ventilační šachty, šatní skříňky, oblíbená schovávačka v krabicích a další místa, sloužící k úkrytu. Jenže ani tady nemáte tak úplně vyhráno. Inteligence nepřátel je totiž na vysoké úrovni, takže se zpravidla vplíží do místnosti (provázeno parádními záběry kamer namísto radaru) a systematicky jí prohledávají; nejednou se zastaví u dvířek skříňky a vy jim civíte skrze průhled ve dveřích přímo do očí; nebo se sehnou a nakouknou do ventilace. V tom případě přichází na řadu oslepující granát…

Metal Gear Solid 2

Další kapitolou jsou dálkově ovládané kamery na minivznášedlech (občas vyzbrojené automatickou zbraní), systematicky prohledávající venkovní lokace. Podobně jako na obligátní statické kamery, umístěné v chodbách, aplikujete Chaff granáty, matoucí elektronická zařízení. Nebo je můžete lepší střelnou zbraní prozaicky “sundat“. A to jsem se ještě nezmínil o erotických časopisech! Víte, co to udělá, když nadrbnutému sovětovi, znavenému hodinami sprchování s ostatními chlapy, předložíte před obličej erotický magazín. Nevíte? Tak si to zkuste!

Budete velmi překvapeni, co všechno se dá provést s takovým teroristou. Nejlepší a asi nejefektnější řešení je překvapit jej ze zálohy. To můžete provést několika způsoby: zastřelením, zlomením vazu a nebo velmi užitečným donucením k přesunu jeho rukou nad hlavu. To se takhle přiblížíte k zloduchovi zezadu, zamíříte a zařvete „freeze“. Dotyčný zdvihne větve, vy jej oběhnete a přelícíte mu na kebuli, či na jiné choulostivé místo. Začne se třást a prosit o milost, přičemž mu z krku spadne psí známka. Unikátní na této hře je právě systém jejich sbírání, jak jsem se již zmínil na začátku. Každičký enemák má známku se svým jménem na krku a kompletní seznam těchto banderovců máte zobrazen v položce Special. Kdo nasbírá kompletní sbírku?

Nebo další malý příklad “interakce“ s oponenty. Čím se krýt, když nemáte po ruce štít, jako nepřátelé? Uchopíte milého rusáka za krk; opatrně, aby nepošel a přehodíte si ho na hrudník. Efektní biologická ochrana proti kulkám je na světě. Trápíte se otázkou, co s plným bytem ospalých teroristů? Nacpěte je do skříní! Jaké pak bylo mé překvapení, když jsem jednu otevřel a zapomněl na její obsah… Mrtvá těla je krom skrýší dobré i házet přes palubu, aby stráž nezpozorněla. A tak bych mohl pokračovat dál a dál.

Metal Gear Solid 2

Pohyby hlavního hrdiny se nám rozšířily mimo jiné o další velice důležitý prvek. Možnost přeručkování a shyby. „K čemu shyby?“, ptáte se. No, grip level, neboli schopnost udržet se určitou dobu pouze na rukou, je zpočátku na levelu 1. Takže na místě je posilování… Mnohokrát totiž využijete fintu přehoupnutí a zachycení se za okraj nějaké platformy, aby vás nespatřila hlídka na můstku. Narazíte i na propadající se plošinky, které je vždy dobré po jejich obvodě přeručkovat, nebo i celou pasáž, kde budete kombinovat přeskoky, ručkování i plížení podél zdi.

Je libo trošku si zaplavat? Přátelé, tady je MGS2 absolutní špičkou! Pokud jste byli ohromeni vodou v Baldurs Gate: Dark Alliance, zde zcela jistě zkolabujete! To, co nám japončíci předvedli, je naprosto nepřekonatelné. Nádherně pokroucená perspektiva, vznášející se odpadky, či mrtvoly a při vynoření stékání čůrků po obrazovce, tak to je opravdu velmi silné kafe! Smekám před Pány Programátory. Doslova jsem dýchal s Raidenem ve snaze nenechat ho utopit; musíte si samozřejmě při tom akvabelování ještě hlídat ukazatel kyslíku…

Důležité propriety se nám také početně rozrostly. Klasika, jako termovize či dalekohled jsou samozřejmostí, digitální kamera, to už je jiné. Slouží, jak již bylo zmíněno, k pořizování momentek ze hry. Ta vkusná erotika je vlastně dána několika desítkami kvalitních plakátů krásných asiatek v barevném i černobílém provedení. Pokud se nebudete hnát za dalším zakončením hry, nastřádáte si velmi slušnou sbírku… A poté hrdě ukážete své fotoalbum ohromeným divákům,či srovnáte sbírku s dalším kolegou fotoamatérem.

Metal Gear Solid 2

Zbraně se zpočátku soustředí na tichou práci. Tlumená M9 s uspávacími šipkami či později kombinovaná s tlumičem (ta už uspává většinou dírou do hlavy jaksi permanentně). Pak následují automaty. Jestli si ale myslíte, že okradete prvního teroristu, kterého potkáte, jste na velikém omylu! Hideo si to na vás pěkně políčil. Jeho vysvětlení zní: každý terorista má svou zbraň kódovanou pro jeho vlastní použití, bez přístupového kódu si nevystřelíte. Uzavřeno! Odstřelovačka, granátomet, Nikita s dálkově ovládanými střelami, raketomet Stinger, haldy granátů útočných, oslepujících, či miny; to vše činí slušný bojový arzenál. A když dojde munice, nadchází čas pro ruční práci. Ke konci hry bude tato ještě mohutně vylepšena za pomoci katany, a to už je na světě potom hej!

Neprůstřelná vesta či nepřátelský obleček, kombinovaný s nepřátelským typem samopalu AK jsou taktéž výbornou pomůckou ve vaší strastiplné misi. Standardem také zůstal kodek, proudící vám krví za pomoci nanotechnologie. Čekají vás tuny konverzace, včetně užitečných rad v pěkně zelené holovizi. A také nejedno překvapení…

Interaktivita prostředí již byla naznačena v otvírání skříněk. Dalším důležitým faktorem je logování do počítačů a stažení mapovacího sytému pro daný level, který se vám poté promítne do radaru. Věřte, že bez něj to půjde opravdu hůř. Rozbíjení všemožných předmětů ve hře, likvidace min, detektorů a červených paprsků za pomoci rozstřeleného minimaxu, či zapálení si cigárka, Raiden komicky klouzající po vykálených produktech všudypřítomných racků; jak daleko se dá zajít… Klasický přístupový systém s pomocí elektronických karet různé důležitosti byl zachován. Metal Gear Solid 2 Budete se tak párkrát vracet na stejná místa starým známým způsobem. Příjemnou novinkou je v jedné lokaci snímač oční rohovky. Jakpak se přes něj asi dostanete, když nejste v databázi? Praktické tahání teroristického ubožáka a vpasování polopřiškrcené hlavy do přístroje je nasnadě…

Dosti ale popisu herních principů, povězme si také něco o příběhu. JE DOKONALÝ! Tak bych to mohl uzavřít a ukončit kapitolu. Jenže já vám musím alespoň trošku naznačit, o co tu vlastně jde. Ale jen trošičku, abych vám nezkazil radost ze hry! Nejprve ale jedno veliké varování, na které opomněli upozornit všichni recenzenti. BEZ SOLIDNÍ ZNALOSTI JAZYKA ANGLICKÉHO ztrácíte polovinu prožitku ze hry a občas trochu zamrznete! Dost důležitá a přehlížená realita…

Příběh je tak dokonale spjat s herní částí, že to snad už ani lépe nejde. Komplexní pocit se dá směle označit jako dokonalý filmový zážitek okořeněný skvělou hrou. Už v minulém dílu Hideo Kojima koketoval s myšlenkou genetických pokusů a tak trochu varoval před jejich následky. To, co se dozvíte po dohrání dílu druhého, vám doslova vyrazí dech. Pokud udržíte dech s dynamikou příběhu a skousnete mírně překombinovaný konec, budete mít stejný pocit, jako byste právě prožili jeden z nejlepších špionážních thrillerů. Ne shlédli, ale prožili! A o tom to vlastně je. Celou dobu se vás režisér snaží přesvědčovat o těsném sepjetí vás a hlavního hrdiny, až v závěru jeho snaha vyvrcholí. Jak, to už si ale zjistíte sami!

Kvalita FMV je, jak jsem se již zmínil v úvodu, naprosto geniální. Tuny filmových sekvencí, které výtečně dokreslují komplexní pocit ze hry, jsou nasnímány a renderovány s takovou pečlivostí, že až přechází zrak. Dynamika, to je slovo vystihující mnoho filmových a následně herních přechodů. Když už by se vám snad zdálo, že film je moc dlouhý, obrazovka se roztáhne a vy bojujete s jedním z bossů… Metal Gear Solid 2 Po úporném snažení jej zdoláte a šup, je tu další kratší FMV. Hideo vás neustále drží ve střehu a místy lehce kombinovaný děj nenechá vydechnout ani angličtinu švihajícího profíka…

Co mi vrtá hlavou? Můj trapný předpoklad, že filmy nejsou přehrávány, ale počítány v reálném čase! Došel jsem k tomuto názoru díky položce v menu, kde si můžete měnit postavy účinkující v daném střihu. Např. obtloustlá úřednice v roli mrštného Snaka, či Raiden sající krev z nebožáka Ocelota. Anebo, jestli máte averzi na úředníky, jako já, obsadíte tučnou ženštinu do role trpících členů výsadku… Ještě jednou bravo, Hideo!

Scházelo vám v této poněkud delší recenzi hodnocení grafiky a zvuků? Máte jej mít. Grafika je stylová. I když je omezena poněkud sterilním a jednotvárným prostředím, občas velmi příjemně překvapí. Japonci mají velký smysl pro detail, o čemž zde budete jasně utvrzeni. Není třeba do her implantovat kaskády barevných efektů, aby vypadaly dobře. Navíc MGS2 je taková “kovová romance“ a prostředí je tomuto pojmu zcela poplatné. Světelné efekty v kombinaci s vlastním výhledem působí naprosto realisticky (např. v úzké temné chodbě posvítit baterií namontované na kvéru rusákovi do očí stojí za to), nejinak sluneční odlesky v exteriérech - lensflare. O finesách s vodou jsem se zmínil. Jediná menší výhrada směřuje k občasným jaggies (prapodivně lomené hrany předmětů, jako např. schodiště), které mohly být v evropské verzi vyretušovány, čemuž se nestalo.

Metal Gear Solid 2

Zvuky jsou na velmi vysoké úrovni a báječně dokreslují atmosféru. Profesionální namluvení kdejakého komparsisty, rádiové hlášky, třeskot zbraní, výbuchy ad. - naprosto bez výhrad. Hudební složka hry je jedinečná; stejně jako filmy. Více již není třeba psát.

Raději to všechno shrnu, nebo bych se nezastavil. O MGS2 se dá totiž vyprávět opravdu velmi, velmi dlouho. Výrazná příběhová kvalita, výtečná a strhující hratelnost (která se postupně rozjíždí) ve spojení s nevídanými nápady. Vše baleno ve skvělém grafickém a zvukovém hávu a ověnčeno naprosto dokonalou prezentací. Výtečný film, protkaný špionážní akcí. Nutnost pro každého majitele PS2, který umí anglicky!

P.S. Nemohu si pomoci, ale přítomnost Vampa ve hře se mi zdá poněkud trapná se svou kýčovitou snahou vtáhnout do děje mystiku a násilí. Tady Hideo maličko ujel… Případné rýpaly upozorňuji, že je to pouze můj osobní názor.

Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty
Výrobce/Vydavatel Konami Computer Entertainment Tokyo
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 80 kB
Verdikt: Jestli ještě nemáte MGS2 ve sbírce, nejste plnohodnotný majitel PS2!
Hodnocení: 90%