Hrdinové videoher to obecně nemají jednoduché. Pokud se stanou populárními, mají před sebou osud citrónu. Jejich tvůrci z nich ždímají, co se dá, propasírují je třeba stým pokračováním, dokud tedy hráči otráveně neřeknou: už toho bylo dost. Jednou z takových postav je nešťastník Link ze série Zelda. Být v jeho kůži bych tedy nechtěl ani za nic. Od roku 1986 musí tento nešťastník snášet, jak je cpán do jednoho a téhož příběhu v nesčetně variacích na mnoha platformách. Zoufale popadne vždy svůj meč a štít a jde bránit princeznu Zeldu. Přibudou mu sice tu polygon, tam efektní pohyb, ale v podstatě je nešťastník vězněn v jedné kleci. Dalším ze série zoufalců je nepochybně Lara Croft. Tu alespoň čeká vždy jiné dobrodružství, ale zato stejná vizáž (jen ta prsa jsou dokonalejší a dokonalejší), k tomu pistolky a šup do akce. Tu ji nějaký ten nelegální prográmek svlékne, tam jí vývojáři svěří záchranu světa před strojem poslední zkázy nebo Česka před Paroubkem, zkrátka podobně jako Link věčně mladá krasavice čeká na svůj osud v podobě absolutního fotorealismu.
Místo nedotaženého Snaka tu stojí stařec, kterému se hlavou honí vzpomínky na život, který mu protekl pod rukama.
Vzdát se dobře zavedeného a vydělávajícího hrdiny, to vyžaduje odvahu. O Solidu Snakeovi naštěstí není možné říct, že by byl obětí komerce, ačkoliv tu s námi je již od roku 1987. Hideo Kojima sám upřímně přiznal, že vůbec nepočítal s druhým dílem, ale donutilo ho k tomu Konami, když jeho hrdinu zneužilo pro blábol jménem "Snakeova pomsta". A tak se Hideo dostal jako slepý k houslím do tvorby série. První dva díly na japonský počítač MSX, další pro PlayStation a další pak pro PlayStation 2. Šťouralové namítnou, že ani Metal Gear neodolal vlně konjunktury, ovšem zvláštní díl Metal Gearu pro Game Boy Color je dodnes druhou nejlépe hodnocenou hrou všech dob a díly pro PSP sice používají jméno Solid Snake, ale jak hráči vědí, ten již s původním hrdinou z Outer Heaven či Shadow Moses nemá vlastně nic společného. Příští rok, až vyjde na PS3 Metal Gear Solid 4, bude tedy sérii dvacet let a Solid Snake Hidea Kojimy před nás předstoupí popáté. Naposledy, jak tentokráte s jistotou říká Hideo Kojima a já mu to poprvé věřím.Série Metal Gear se rozhodně nevyčerpala, dá se očekávat, že na různých platformách se ještě objeví mnoho pokračování. Chvála bohu však bez Snaka. Kdyby mi někdo před dvěma lety řekl, že toto napíšu, doporučil bych mu skotské střiky. Solid Snake a zemřít? Přišlo mi to jako děsivé kacířství. On je přece hrdina, který neumírá. Ale pak mi došlo, že právě v tom je ona genialita, to proč Solid Snake je HERO a Sam Fisher jen loutka odvedle. Snake je živý. A život končí. Loutky, ty je možné používat navždy.
Hideo Kojima slibuje, že s uzavřením série odkryje veškerá tajemství a zamlžená místa, která nás trápila.
Nikdy se mnou žádný trailer nezacloumal právě tak, jako letošní ukázky z MGS4. Jak krátká verze, tak úchvatná patnáctiminutová. Štěstí, že Kojimu hlupáci, kteří by nejraději hráli bezdějový pornostyl Doomu 3 od "guru" Carmacka, nezajímají. Příběh dějové animace potřebuje, tedy rozhodně příběh Kojimova Metal Gearu, a zvláště pak ten poslední. Zmínil jsem, že Snakova výjimečnost je v tom, že žije. Žije a stárne. A už není důležité, jaký byl vlastně prvotní důvod jeho věkovitosti v díle posledním. Když naposledy, tak to musí být s pořádnou pompou. O výkonu PS3 se spekuluje naprosto nekonečně, ať už to nakonec bude superstroj, tvořící fotorealistické hry deset let, nebo jen momentálně nejvýkonnější konzole, to není důležité. Podstatné je, že umožnila vytvořit Solidu Snakovi svět, ve kterém se s námi může rozloučit jako postava nejen s charismatem v duši, ale i v stárnoucí tváři. Sean Connery je mnohem pozoruhodnější herec jako šedovousý kmet, než jako přihlouplý agent 007 James Bond. Sice i tam mu to slušelo, ale roli jako "Šaman" jeho mladší filmová vystoupení nesahají ani po kotníky.Když jsem loni viděl první trailer z MGS4, na rozdíl od většiny spolufandů série jsem nijak nadšený nebyl. Solid Snake připomínal tak leda Rosáka, prokvetlá hříva a patetické chrchlání na mě dojem neudělalo. Proto jsem uvítal Kojimovu hlášku, že starý Snake byl předveden jen jako demonstrace výkonu PS3 na vrásčité kůži, což u mladíků dost dobře nejde. Trailer z letošní E3 jsem očekával s napětím, jak bude vypadat omládlý při možnostech PS3. A dostavil se šok. Místo nedotaženého Snaka tu opravdu stojí stařec. Muž, kterému se hlavou honí vzpomínky na život, který mu protekl pod rukama. Výrobek z genetické laboratoře, vědecký experiment, umírající na následek jiného vědeckého experimentu, přičemž v obou případech penízky na pokusy dodávala armáda. Neužil si života na Aljašce, neodešel po likvidaci jeho vypečeného prezidentského bratříčka Soliduse do ústraní, čeká ho poslední mise jeho života.
Absurdní situaci, kdy odborníci deaktivují Foxdie a vrátí Snakovi mládí, si lze představit možná u blba Uwe Bolla, ale těžko u Hidea Kojimy.
Ne nadarmo jsem zmiňoval Seana Conneryho. Snake nad hrobem působí naprosto úchvatně. Bez strojového poslouchání, ale i bez nadšení pro věc. Už ví své. A hlavně ví, že umělý virus Foxdie ho za pár měsíců tak jako tak pošle zjistit, zda to bůh se sliby ráje myslí vážně, potažmo jak je na tom s vyhříváním pekel satan. Zatím ovšem peklo propuká spíše na zemi, kde se projevuje jeho bratříček Liquid Snake, který si mezitím přizpůsobil nešťastníka Revolvera Ocelota skutečně dle svých potřeb. Pohled na životem kypící tvář Ocelota je šokem. Právě on, který by se měl blížit osmdesátce nebo ji snad i překročit, působí jako necelý padesátník a byť v prvním Megal Gear Solidu působil dostatečně aktivně, oproti tomu, jaký vstup má v MGS4, se to opravdu nedá srovnat. Tajemství nad jeho věčným mládím nám Kojima doufejme odhalí.Ostatně odhalení by mělo být podtitulkem celého Metal Gear Solidu 4. Hideo Kojima slibuje, že s uzavřením série odkryje veškerá tajemství a zamlžená místa, která nás trápila. Včetně nesmrtelného upíra Vampa, zmíněné Ocelotovy nechuti stárnout a samozřejmě Patriotů, kteří se postarali v druhém díle o neskutečné "ántré". Nejsem nadšenec polopatě vysvětlených konců, ale je mi jasné, že Kojimovo vysvětlení tak jako tak zmizí v mlze, takže napjatě čekám.
Metal Gear Solid 4 ale není fantastický jen dějem. Graficky působí jako supernova i pro šťouraly, kterým není dost ani doktorka Aki z Final Fantasy: Esence života, nebo z téhož CGI filmu její kolega doktor Sid. Pohled na Metal Geary přeskakující z domu na dům, na jejich neuvěřitelnou živočišnost, na vojáky, budovy, na každý detail, to vše skutečně bere dech. A nepochybně se kvalita ještě zvýší. Zkrátka když pohřeb tak takový, aby na něj nikdo nezapomněl.
Ano, pohřeb. Nepochybuji o tom, že Snake zemře. Absurdní situaci, kdy odborníci deaktivují Foxdie a vrátí Snakovi mládí, si lze představit možná u blba Uwe Bolla, ale těžko u Hidea Kojimy. A nakonec, mnoho lidí se shodne na tom, že smrt není hrozná, hrozné je umírání. A pokud by Snake nezemřel jako hrdina, čekala by ho agónie. Jeho zhoršující se vzhled už asi nebude jen testem výkonu PS3. Snake nemůže dál žít. Protože jen tak získá série nesmrtelnost.
Index očekávání: 95%