Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metal Gear Solid - víc než pouhý film

  12:00aktualizováno  27. července 2001 10:33
Metal Gear Solid je daleko víc než jen další interaktivní akční film, kterých jsme již mohli na monitorech počítačů spatřit spoustu. Zastávám názor, že nám tento počin přinesl nový žánr či, chcete-li, kategorii do již tak přeplněného herního pole. Akčnost Metal Gear Solidu se nevytrácí ani po několika hodinách hry...
Metal Gear Solid

Metal Gear Solid je daleko víc než jen další interaktivní akční film, kterých jsme již mohli na monitorech počítačů spatřit spoustu. Zastávám názor, že nám tento počin přinesl nový žánr či, chcete-li, kategorii do již tak přeplněného herního pole. Akčnost Metal Gear Solidu se nevytrácí ani po několika hodinách hry, jeho kouzlo je ukryto ve stále se objevujících problémech, které netrpělivě čekají na vaše řešení. Pokud začnete hrát MGS poprvé, nemáte ani jedinou zbraň, a proto se musíte soustředit na své co nejefektivnější utajení a skrytost. Jediné, co si na svou misi Solid Snake (postava, kterou ve hře ovládáte) bere, je dalekohled, vysílačka, malá lékárnička a cigarety. Pokud si jednu z cigaret zapálíte, okamžitě se to projeví na vašem zdraví, i když ne až tak viditelně. Smysl pro detail je zde dokonalý, stráže mohou usnout, uslyší, jak ťukáte do zdi, jak probíháte kaluží nebo jak se kousek od nich snažíte zneškodnit jejich spojence. Ale to vše se samozřejmě nutně stát nemusí a ani k žádným nežádoucím konfrontacím nemusí dojít.

Metal Gear Solid

Po získání prvních zbraní se hra ale výrazně mění, pročež i vy měníte i svou taktiku. Samotný příběh hry je velice spletitý, ale sám vám postupně odkrývá svou tvář plnou zvratů a překvapení. Je postaven na dřívějších příbězích o Metal Gearu. A nebojte se, pro ty, co nikdy předešlé díly nehráli, je zde dvaceti minutové vpravení do děje. Všechny postavy, které poznáte, mají svůj hluboký podíl na celém příběhu. Na počátku je Snake, samotář, který bojuje sám za sebe. Vy hrajete dál, on se seznamuje s ostatními charaktery, mluví o lásce, rodině a "bla, bla, bla", až se jednoho dne jeho vnímaní okolního světa změní. Dává rady do života a mentoruje, což se mně samotnému zdálo někdy spíše komické. Jsem zvědav, jak to dopadne evropskou verzí. Ale nejspíš bude většina těchto scén vypuštěna. Jak jsem již říkal, na svou misi si tedy berete také vysílačku, bez které by vaše počínání ztrácelo interaktivnost. Přes tento spoj dostáváte příkazy a úkoly, které je nutno splnit pro bezstarostný postup v příběhu.

Metal Gear Solid

MGS zdařile mixuje některé žánry adventury, akce a RPG. V některých částech hry je ovšem akční část doslova nezbytná (to poznáte až poběžíte se svým kulometem na střechu jedné z budov). Těchto míst je zde více a dávají znát sílu této hry - od slaňování z již zmíněné budovy, až po jízdu v džípu (bez přepnutí do vlastního pohledu je to nemožné dohrát, to vám říkám). Je to opravdu jedinečně zpracováno a hra dokáže, jako jedna z mála, okamžitě zaujmout. Navíc pro milovníky sportovních her na PSX je zde také něco v podobě opětovného mačkání tlačítka při mučení vaší postavy (sám sem si po pár minutách připadal jako by mučili mne). Save je zde možný kdekoliv, ale i ten má po čase svá omezení. Inu, líbí se vám na základě této recenze MGS? Mně také, ale i ty nejlepší hry mají své chyby. Dokázal MGS vše, co se od něj čekalo? Ano i ne. Uvedené motivy začínají ustupovat před tuhými, koncovými bossy. MGS se nečekaně mění v ryze akční hru a vy přestáváte myslet na své utajení. Proč? Vystřílením celé lokace a sebráním všeho důležitého to jen začíná. Mnohokrát se touto částí budete muset vracet a to vás naštve, že vaše vykonaná práce je ta tam. Metal Gear Solid Ano, vše je zpět, stejně jako před tím. Souboje sice nenudí, ale co je moc, to škodí. Vaši soupeři jsou mnohem rychlejší a silnější, ale nemohou se uzdravovat. Solid Snake pro vyvážení akce nemůže využít svůj arzenál a tím mě pan Hideo Kojima (autor) nepřesvědčí o volnosti hraní a řešení problémů. Stejně tak je to i u většiny předmětů, které sebou táhnete celou hrou, aby jste je ke konci na pár vteřin použili. (Interakce s prostředím mizivá.)

Co tedy říci závěrem? MGS je i přes své chyby opravdová špička na PSXovém trhu. Je originální ve svém zakončení (dva různé konce - jeden s vědcem Otaconem a druhý přítelkyní Meryl), po něm následuje hodnocení vašeho počínání během hry. Aby jste vložili své dvě CD opět do mechaniky, čeká na vás překvapení v podobě bonusů (neviditelnost, nekonečná munice, převleky a další), které potěší, ale neuspokojí.Doporučuji tedy tuto hru všem, kteří mají rádi akčnější ráz, a pro ty, kdož čekali něco tak trochu jiného, je zde útěcha v podobě jiné hry. Ale kdo to neviděl, ať neodsuzuje předem, protože za dohrání to opravdu, ale opravdu stojí.

Autor:


Témata: Interaktivní


Nejčtenější

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Divinity Original Sin 2
Divinity Original Sin 2 je kandidát na RPG roku. Sežere ovšem moře času

Hry na hrdiny jsou si často podobné jako vejce vejci, zvlášť ty z ranku fantasy. Vznešení elfové, věčně nabručení trpaslíci a k tomu hromada kostlivců, draků a...  celý článek

Další z rubriky

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.