Ať si říká kdo chce, co chce, série Metal Slug je bez nadsázky kultovní. Zkuste si schválně jen tak pro sebe vyjmenovat alespoň pět retro sérií, které vycházejí na současné konzole v nepozměněné formě. Jak jste dopadli? Popravdě i já bych musel dlouho přemýšlet, než bych přišel na něco jiného než sérii Metal Slug. Zatímco jiní vývojáři předělávají svoje klasické tituly a série do 3D grafiky a k jejich vypiplání používají nejmodernější technologie, tak si s ničím takovým SNK rozhodně hlavu neláme. Upřímně řečeno si myslím, že je to ta nejlepší cesta jak zachovat všechnu tu hratelnost a nekompromisní retro atmosféru, tolik typickou pro všechny díly série Metal Slug.
Po úspěšném vydání třetího dílu pro Xbox a PS2 bylo jasné, že i čtvrtý si cestu na 128-bitové konzole dříve či později též najde. Oznámení kompilace Metal Slug 4 & 5 tedy žádným překvapením rozhodně nebylo. Nakonec se evropští hráči dočkali čtvrtého dílu samostatně (viz. tabulka), ale čert to vem, hlavně že je Metal Slug 4 (dále jen MS4) konečně tu. Nebo ne?
Návrat hlásí totiž oblíbené proměny hlavních postav v obskurní kreatury.
Pokud jste seznámeni s náplní předchozích dílů, tak budete ve čtvrtém díle jako doma. Chudé a nepříliš dobře vizuálně zpracované menu odhalí klasickou arkádovou hru, výběr levelů, možnosti nastavení a tabulky s nejlepším skóre. To můžete stejně jako u třetího dílu porovnávat s hráči na celém světě pomocí Xbox Live. Prostřednictvím této služby si můžete navíc vyvolat kdykoliv (i během hry) menu s přáteli a kdykoliv s nimi chatovat. Již díky úvodnímu menu se dozvíte, že oproti Metal Slug 3 vás nečekají žádné bonusy. Žádná bonusová kola, postavy, nic. MS fanoušci, otřete slzu v oku a jdeme dál.Po spuštění arkádového režimu se objeví klasická obrazovka s výběrem postav. Pamětníci si zajisté všimnou, že namísto Eri a Tarma, MS veteránů, kteří se objevují v sérii od prvního dílu (v případě Eri tedy vlastně od druhého), se zde objevují dvě nové postavy. Trevor je jakousi mladší variací na vizáž Tarma a Nadia je klasická manga puberťačka s culíky. Bohužel disponují postavy stejně jako v minulých dílech naprosto stejnými schopnostmi a díky hnědým uniformám vypadají prakticky k nerozeznání. Celý výběr postavy má tedy pouze kosmetický charakter. Jako obvykle obsahuje hra pět levelů plus jeden závěrečný, který bývá také extrémně obtížný. To ale v případě MS4 bohužel neplatí. Vzpomenu-li si na naprosto bizarní úrovně z MS3, kde jste se pohybovali v pouštích na ozbrojených velbloudech, probíjeli jste se skrz mýtické kreatury v hustých džunglích a nakonec jste se podívali do vesmíru, tak mi levely z MS4 přijdou naprosto nudné. Obyčejná města, přístavy, sklady, laboratoře atd. Sice se podíváte na zasněžená pohoří a v kobkách se dokonce setkáte s mumiemi a psy-mumiemi, ale oproti masivním bitkám s mimozemšťany na kosmických korábech z třetího dílu mi připadají úrovně z MS4 prostě nudné. To samé se dá říci i o ulítlých vozidlech, tolik typických pro všechny díly MS. Zatímco jste se v již mnohokrát zmiňovaném třetím díle proháněli na hřbetě ozbrojeného slona či pštrosa, tak zde vás nic takového nečeká. Objevila se sice celá řada nových ozbrojených dopravních prostředků, v čele s několika novými typy tanků (slavný Metal Slug samozřejmě nechybí) a přibyla dokonce i jízda na korbě náklaďáku či motorce, ale všechna tato vozidla působí na MS poměry neuvěřitelně omšele a nudně.
Z technického hlediska (s ohledem, že se jedná o retro hru) je vše v pořádku.
Byť v MS4 přibyla pouze jedna nová zbraň (dvojice kulometů) , tak alespoň nechybí žádná z dílů předchozích. Užijete si tedy raketometu, laserové pistole či brokovnice, stejně jako granátových orgií. Samozřejmě nesmí chybět ani boj nablízko. Stačí se jednoduše přiblížit k nepříteli na dostatečnou vzdálenost a pomocí několika pohybů nožem z něj lehce uděláte mrtvolu. A o mrtvolách bude ještě řeč.
|
Důležitou přísadou, díky které byl pokrm jménem MS vždy lahodný, byli bossové. Dodnes si moc dobře pamatuji, jak jsem vždy u předchozích dílů horlivě vymýšlel taktiku, jak porazit toho či onoho obřího protivníka. Po jeho likvidaci mě vždy naplnil úžasný pocit euforie i díky tomu, že tyto souboje rozhodně nepatřily k nejlehčím. Závěreční nepřátelé měli navíc vždy úžasný vizuální design, tolik typický pro MS. To vše platilo o předchozích dílech, ne však pro MS4. Bossové v této hře jsou totiž buďto obří roboti, či obří vzducholoď či ponorka. Robotí bossové jsou navíc po vizuální stránce víceméně totožní a co je nejhorší, tak k jejich poražení ani nepotřebujete žádnou specifickou taktiku! Nemusíte tedy hledat jejich slabé místo, protože žádné nemají! Je tedy jedno, jestli jim budete střílet na levé ucho či malíček u zadní pravé nohy, život jim to totiž bude ubírat úplně stejně!
Poslední moje výtka se bude týkat nevyvážené obtížnosti. Na těžkou a střední obtížnost je hra to pravé „maso“, ale easy mód by se měl jmenovat spíše stupid. Pokud si totiž zvolíte tuto obtížnost (ve vašem zájmu to prosím nedělejte!), tak získáte naprostou nesmrtelnost. Po smrti totiž stačí jednoduše zmáčknout start a vaše postava bude vzkříšena během několika vteřin a to s maximálním počtem životů a dokonce s plně nabitým kulometem. Síla! Tento systém zmrtvýchvstání navíc můžete používat dle libosti stále dokola, takže dojdete ke konci zhruba po třiceti minutách. Na obtížnost normal se přitom herní doba
|
Z technického hlediska (s ohledem, že se jedná o retro hru) je vše v pořádku. Ručně kreslené a nádherně animované sprity vyvolávají pocit pěkné a barvité 2D grafiky. Hudba je též na relativně dobré úrovni, stěžovat si na ní tedy rozhodně nebudete. Největší zbraní celého MS4 je však bezesporu multiplayer, určený kooperativní hře pro dva hráče. Díky němu se dokonce zvedá i hodnota opakovaného hraní MS4 a věřte mi, že pokud jde o 2D pařby, tak v tomto ohledu opravdu nemá MS4 (stejně jako jeho předchůdci) konkurenci. Celkově však musím prohlásit MS4 za jednoznačně nejhorší díl celé série. Pořád se sice jedná o obstojnou retro-akci, ale pouze pro vyznavače žánru. Ostatní hráči ať raději sáhnou po MS3 či Alien Hominid.
Metal Slug 4 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|