Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metal Slug 4 – retro ostuda?

  12:00aktualizováno  13. dubna 12:35
Retro fanoušci pozor! Další díl legendární série scrollovacích 2D stříleček je zde. Jedná se o důstojného nástupce, nebo patří tato hra na smetiště dějin?

Metal Slug 4 Ať si říká kdo chce, co chce, série Metal Slug je bez nadsázky kultovní. Zkuste si schválně jen tak pro sebe vyjmenovat alespoň pět retro sérií, které vycházejí na současné konzole v nepozměněné formě. Jak jste dopadli? Popravdě i já bych musel dlouho přemýšlet, než bych přišel na něco jiného než sérii Metal Slug. Zatímco jiní vývojáři předělávají svoje klasické tituly a série do 3D grafiky a k jejich vypiplání používají nejmodernější technologie, tak si s ničím takovým SNK rozhodně hlavu neláme. Upřímně řečeno si myslím, že je to ta nejlepší cesta jak zachovat všechnu tu hratelnost a nekompromisní retro atmosféru, tolik typickou pro všechny díly série Metal Slug.

Po úspěšném vydání třetího dílu pro Xbox a PS2 bylo jasné, že i čtvrtý si cestu na 128-bitové konzole dříve či později též najde. Oznámení kompilace Metal Slug 4 & 5 tedy žádným překvapením rozhodně nebylo. Nakonec se evropští hráči dočkali čtvrtého dílu samostatně (viz. tabulka), ale čert to vem, hlavně že je Metal Slug 4 (dále jen MS4) konečně tu. Nebo ne?

Metal Slug 4

Návrat hlásí totiž oblíbené proměny hlavních postav v obskurní kreatury.

Pokud jste seznámeni s náplní předchozích dílů, tak budete ve čtvrtém díle jako doma. Chudé a nepříliš dobře vizuálně zpracované menu odhalí klasickou arkádovou hru, výběr levelů, možnosti nastavení a tabulky s nejlepším skóre. To můžete stejně jako u třetího dílu porovnávat s hráči na celém světě pomocí Xbox Live. Prostřednictvím této služby si můžete navíc vyvolat kdykoliv (i během hry) menu s přáteli a kdykoliv s nimi chatovat. Již díky úvodnímu menu se dozvíte, že oproti Metal Slug 3 vás nečekají žádné bonusy. Žádná bonusová kola, postavy, nic. MS fanoušci, otřete slzu v oku a jdeme dál.

Po spuštění arkádového režimu se objeví klasická obrazovka s výběrem postav. Pamětníci si zajisté všimnou, že namísto Eri a Tarma, MS veteránů, kteří se objevují v sérii od prvního dílu (v případě Eri tedy vlastně od druhého), se zde objevují dvě nové Metal Slug 4 postavy. Trevor je jakousi mladší variací na vizáž Tarma a Nadia je klasická manga puberťačka s culíky. Bohužel disponují postavy stejně jako v minulých dílech naprosto stejnými schopnostmi a díky hnědým uniformám vypadají prakticky k nerozeznání. Celý výběr postavy má tedy pouze kosmetický charakter. Jako obvykle obsahuje hra pět levelů plus jeden závěrečný, který bývá také extrémně obtížný. To ale v případě MS4 bohužel neplatí. Vzpomenu-li si na naprosto bizarní úrovně z MS3, kde jste se pohybovali v pouštích na ozbrojených velbloudech, probíjeli jste se skrz mýtické kreatury v hustých džunglích a nakonec jste se podívali do vesmíru, tak mi levely z MS4 přijdou naprosto nudné. Obyčejná města, přístavy, sklady, laboratoře atd. Sice se podíváte na zasněžená pohoří a v kobkách se dokonce setkáte s mumiemi a psy-mumiemi, ale oproti masivním bitkám s mimozemšťany na kosmických korábech z třetího dílu mi připadají úrovně z MS4 prostě nudné. To samé se dá říci i o ulítlých vozidlech, tolik typických pro všechny díly MS. Zatímco jste se v již mnohokrát zmiňovaném třetím díle proháněli na hřbetě ozbrojeného slona či pštrosa, tak zde vás nic takového nečeká. Objevila se sice celá řada nových ozbrojených dopravních prostředků, v čele s několika novými typy Metal Slug 4 tanků (slavný Metal Slug samozřejmě nechybí) a přibyla dokonce i jízda na korbě náklaďáku či motorce, ale všechna tato vozidla působí na MS poměry neuvěřitelně omšele a nudně.

Z technického hlediska (s ohledem, že se jedná o retro hru) je vše v pořádku.

Byť v MS4 přibyla pouze jedna nová zbraň (dvojice kulometů) , tak alespoň nechybí žádná z dílů předchozích. Užijete si tedy raketometu, laserové pistole či brokovnice, stejně jako granátových orgií. Samozřejmě nesmí chybět ani boj nablízko. Stačí se jednoduše přiblížit k nepříteli na dostatečnou vzdálenost a pomocí několika pohybů nožem z něj lehce uděláte mrtvolu. A o mrtvolách bude ještě řeč.

Evropa vs. USA

Hrajete retro či 2D hry od SNK? Tak to hodně záleží, na jakém kontinentě žijete a hlavně na jaké platformě hrajete! Například MS3 byl vydán v USA exkluzivně pro Xbox, přičemž na PS2 byl k dostání pouze v Evropě a Japonsku. To samé platí i o nadcházejícím Samurai Showdown V, očekávaném pokračování legendární 2D bojovky. Jestli si tedy ovšem myslíte, že jsou evropští (zejména PS2) hráči ve výhodě proti americkým kolegům, tak vás musím rychle vyvést z omylu. V USA se totiž již delší dobu prodává kombo MS4&5 (Xbox, PS2) za přibližně stejnou cenu jako samostatný evropský MS4. Na pátý díl si přitom budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Grrr.

Metal Slug 4 Návrat hlásí totiž oblíbené proměny hlavních postav v obskurní kreatury. Jak jste již sami pochopili, tak se můžete po nakažení lehce stát zombií či mumií. Po přílišné konzumaci pochutin (které klasicky vypadávají z padlých nepřátel) se zase z vaší postavy lehce stane obézní koule neschopná jakéhokoliv rychlejšího pohybu. V MS4 se objevuje dokonce i jedna nová transformace. Pamatujete si na paviána z MS3, který byl po osvobození z klece ochoten spojit s vámi po omezený čas síly a pistolí obstojně likvidoval nepřátelské vojáky? Tak přesně touhle opicí se můžete stát! Každá z transformací má svoje výhody i nevýhody, takže dobře zvažte, jestli se opravdu proměnit chcete a jestli se např. fialové kouli, kterou po vás hodila mumie vyhnete či nikoliv.

Důležitou přísadou, díky které byl pokrm jménem MS vždy lahodný, byli bossové. Dodnes si moc dobře pamatuji, jak jsem vždy u předchozích dílů horlivě vymýšlel taktiku, jak porazit toho či onoho obřího protivníka. Po jeho likvidaci mě vždy naplnil úžasný pocit euforie i díky tomu, že tyto souboje rozhodně nepatřily k nejlehčím. Závěreční nepřátelé měli navíc vždy úžasný vizuální design, Metal Slug 4 tolik typický pro MS. To vše platilo o předchozích dílech, ne však pro MS4. Bossové v této hře jsou totiž buďto obří roboti, či obří vzducholoď či ponorka. Robotí bossové jsou navíc po vizuální stránce víceméně totožní a co je nejhorší, tak k jejich poražení ani nepotřebujete žádnou specifickou taktiku! Nemusíte tedy hledat jejich slabé místo, protože žádné nemají! Je tedy jedno, jestli jim budete střílet na levé ucho či malíček u zadní pravé nohy, život jim to totiž bude ubírat úplně stejně!

Poslední moje výtka se bude týkat nevyvážené obtížnosti. Na těžkou a střední obtížnost je hra to pravé „maso“, ale easy mód by se měl jmenovat spíše stupid. Pokud si totiž zvolíte tuto obtížnost (ve vašem zájmu to prosím nedělejte!), tak získáte naprostou nesmrtelnost. Po smrti totiž stačí jednoduše zmáčknout start a vaše postava bude vzkříšena během několika vteřin a to s maximálním počtem životů a dokonce s plně nabitým kulometem. Síla! Tento systém zmrtvýchvstání navíc můžete používat dle libosti stále dokola, takže dojdete ke konci zhruba po třiceti minutách. Na obtížnost normal se přitom herní doba

Klady a zápory

Plus Super 2D grafika
Plus Multiplayer
Plus Xbox Live podpora

Mínus Nejhorší díl série
Mínus Málo inovací
Mínus Na MS příliš přízemní
Mínus Ukrutně krátká herní doba
Mínus Nudné souboje s bossy

„pouze“ zdvojnásobí. Za hoďku to máte dohrané, ať hru hrajete poprvé či podesáté. MS3 se sice při znalosti jednotlivých levelů dal projít též zhruba za jednu hodinu, ale při přičtení pokusů a omylů, u kterých jste umírali, se jednalo o zhruba hodiny čtyři. Což již je na arkádovou 2D záležitost relativně obstojné.

Z technického hlediska (s ohledem, že se jedná o retro hru) je vše v pořádku. Ručně kreslené a nádherně animované sprity vyvolávají pocit pěkné a barvité 2D grafiky. Hudba je též na relativně dobré úrovni, stěžovat si na ní tedy rozhodně nebudete. Největší zbraní celého MS4 je však bezesporu multiplayer, určený kooperativní hře pro dva hráče. Díky němu se dokonce zvedá i hodnota opakovaného hraní MS4 a věřte mi, že pokud jde o 2D pařby, tak v tomto ohledu opravdu nemá MS4 (stejně jako jeho předchůdci) konkurenci. Celkově však musím prohlásit MS4 za jednoznačně nejhorší díl celé série. Pořád se sice jedná o obstojnou retro-akci, ale pouze pro vyznavače žánru. Ostatní hráči ať raději sáhnou po MS3 či Alien Hominid.

Metal Slug 4
Výrobce/Vydavatel BrezzaSoft/Ignition
Platforma Xbox, PlayStation 2
Multiplayer: ano, 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: HDD
Verdikt: Jednoznačně nejhorší díl slavné arkádové série, který sice ostudu vyloženě neudělá, ale renomé také ne.
Hodnocení: 50% (info)



Témata: bitka, Robot, Xbox

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Další z rubriky

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Kupujete někdy sběratelské edice?

Vývoj počítačových her, jejich obalů a bonusových materiálů

Ne každému stačí krabička se hrou, či jen digitální kód ke stažení. Většina očekávaných her je k sehnání v různých...



Najdete na iDNES.cz