Metalheart: Replicants Rampage

• 75
Sci-fi RPG snažící se překonat klasiku jménem Fallout. Má šanci uspět? Nebo Fallout zůstane na pomyslném trůnu sedět nadále? To a daleko více o hře, se dozvíte v naší recenzi.
60

Metalheart: Replicants Rampage

Výrobce: Akella

Metalheart Fallout, kdo by ho neznal? Většina z vás jistě jeden z dílů hrála, kdo ne, alespoň o této klasice slyšel. První díl, který se objevil v roce 1997 s prostým názvem Fallout, zaznamenal opravdu velký úspěch, proto na sebe další díl Fallout 2 (85%) nenechal dlouho čekat a ve vývoji je i díl třetí. Není proto divu, že se některá z vývojářských firem rozhodla pro podobnou hru s jediným cílem, a to trumfnout tuto klasiku. Tím týmem je Numlock Software, který pod taktovkou ruské Akelly vyvinuli sci-fi RPG, ve kterém jsou nejenom boje založené na falloutovské taktice (ano, je zde malá narážka na díl Fallout Tactics: Brotherhood of Steel (82%) ) Podaří se to této hře, která se honosí názvem Metalheart: Replicants Rampage (MH). Na to se podíváme v následujících řádcích.

Jednomu z modulů se podaří přistát na planetě Procyon. Posádku modulu tvoří kapitán Lanthan a jeho zástupkyně Cheris.

Příběh
Začátek příběhu není z těch originálních. Vesmírná loď Gloria, která si poklidně putuje vesmírem se ocitne v problémech a jakási prostorová anomálie či červí díra je začne pomalu vtahovat do sebe. Posádka lodi proto neváhá a nasedá do záchranných modulů zcela ponechána osudu. Jednomu z modulů se podaří přistát na planetě Procyon. Posádku modulu tvoří kapitán Lanthan a jeho zástupkyně Cheris. Jejich jediným cílem je vrátit se zpět domů, ale jak jistě tušíte, tak zcela jednoduché to nebude.

Fallout – první klasika

Takže ve stručnosti jde o toto: Svět po jaderné válce v r. 2077 je strašlivé místo. Přežilo to jen pár lidí. Někteří už opustili velké kryty zvané Vaulty. Vy, ve Vaultu 13, žijete celý život. Rozbije se vám však čip na čištění vody. Jste nuceni Vault opustit, putovat pustinou, plnit úkoly, brát partnery a přinést čip. Správce Vaultu vás však vyšle zničit nádrže s virem, do kterého Vůdce, přesvědčený že když budou všichni jedna rasa, bude ráj na Zemi, namáčí lidi, kteří se mění v obrovské silné a tupé supermutanty. Nejde to však jinak než silou. Když vše splníte, správce vás vyhostí z Vaultu, protože by všichni chtěli také opustit kryt.

O co půjde?
Vy se ujmete ovládání obou postav. Každá z nich má jiné počáteční rysy, ale v jednom se shodnou. Umějí střílet, a to je to hlavní co ze začátku budete potřebovat. Po prvním prohlédnutí planety si budete připadat jako na Zemi po nukleární válce, první s kým se setkáte budou obrovští zmutovaní škorpióni. Tak jako ve zmiňovaném Falloutu máte určitý počet bodů, které můžete využít na pohyb, obranu či útok (braní věcí z inventáře apod…). Zkrátka tahový systém. Metalheart Po pár bojích se škorpióny se dostanete do města Fortune City. Pohyb po lokacích je kromě soubojů v reálném čase. Vaše postavy zde mohou s kýmkoliv komunikovat, prodávat či nakupovat zbraně a jiný sortiment. Samozřejmě zde dojde i na zadávání questů. Díky prohlídce města zjistíte, že planeta je obydlena několika různými druhy. Vyskytují se zde mutanti, replikanti, nomádi, kyborgové a v neposlední řadě i lidé. Dozvíte se i, že planetě vládne mocné impérium Nomuri, které je nepřítelem pro všechny ostatní obyvatele. Časem se dostanete k mapě, přes kterou budete cestovat z jedné lokace do druhé, takže to, co se vám zdá ze začátku neskutečně pomalé, později mapa vynahradí. Postupem času samozřejmě získáte postavy další, dokonce si do své party můžete přibrat obyčejné civilisty, ovšem pouze v případě, že s danou frakcí vycházíte dobře. Náběr se provádí tlačítkem Alt a klikem myši na příslušnou postavu. Do party můžete vzít až 6 spolubojovníků, ale musíte se o ně také starat. Doplňovat jim zbraně, náboje či tactonium. Jestli můžu doporučit, ze začátku se k vám bude hlásit kyborg Corn, ale neudělejte stejnou chybu jako já. Neberte si ho. Je neskutečně pomalý, a za chvilku vás začne hodně štvát, když běžíte přes celou mapu, celá skupinka je u cíle, jen kyborg se loudá a je tak ve třetině cesty. Později se vám bude hodit, hodně unese, ale ze začátku opravdu nedoporučuji.

Hlavní postavy

Nomádi
jsou takovými intelektuály, většinu konfliktů se snaží řešit diplomatickou cestou a patří také k nejstarším rasám vesmíru. Tím pádem jsou jim určeny starobylé technologické vychytávky a prastaré bojové techniky.
Kyborgové
toho příliš nevymyslí, ale vše dohánějí brutální silou, která je snad nejvyšší ve hře. Pohybují se však opravdu pomalu a pokud hrajete za něj, vidíte vše modře jako na druhém obrázku.
Mutanti
jsou jakási všehochuť. Zdánlivě odporná a zvířecími pudy ovládaná stvoření, ale na druhou stranu se mohou pyšnit svou jednotností, silou i dalšími pro jiné rasy nepřístupnými výhodami. Pokud hrajete za něj, obrazovka narozdíl od Kyborgů zrůžoví.
Replikanti
schválně vám toho o nich moc neprozradím, protože bych vás připravila o překvapení v ději, ale je vám určitě jasné, že když se propracovali až do samotného názvu hry, budou hrát velkou roli.

Díky prohlídce města zjistíte, že planeta je obydlena několika různými druhy. Vyskytují se zde mutanti, replikanti, nomádi, kyborgové a v neposlední řadě i lidé.

Souboje
Pojďme se nyní podívat jak vypadají boje. Něco málo jsem již naznačila na začátku článku, ale teď se na ně podíváme podrobněji. Jak jsem již zmínila, každá z postav má akční body, které může použít. K boji, k braní věcí z inventáře, pohybu či obraně. Pokud vám body dojdou, na řadě se ocitne soupeř. Je docela nutné logicky promýšlet tahy, což není na škodu, ale žádné velkolepé strategie nečekejte. Půjde jak o využití různých terénních převýšení, tak i o možnost krytí se za objekty. Boje jsou vcelku rychlé, ale jejich průběh může ovlivnit i viditelnost, například denní doba. Navíc si můžete vybrat, do jaké části těla chcete protivníka zasáhnout.

Metalheart Rozvoj postavy
Ruku v ruce s průběhem bojů jde i rozvoj vaší postavy. Po vyhrané bitvě samozřejmě vaše postava získává zkušenosti, ovšem jejich narůst lze doplnit i plněním questů, které jsou zde jak povinné, tak nepovinné. Spolu se zkušenostmi vám postupně roste i váš level, za jeho zvýšení získáte 5 bodů, které si pak můžete rozdělovat mezi jednotlivé vlastnosti, kterých není málo (bystrost, inteligenci, vůli, charisma, odolnost, instinkt, reakce, vitalitu, obratnost, štěstí, zdraví, obranu a mnohé další.) Asi nemusím vysvětlovat, že pokud zvednete sílu, unesete více předmětů, při obratnosti se zvýší vaše schopnost úhybu či zvednutím Health levelu vám přibudou hitpointy, což jak asi víte, zvýší vaši výdrž vůči úderům. Ještě jsem zapomněla zmínit, že na začátku hry si nemůžete nechat postavu vygenerovat náhodně, ale 25 bodů, které na začátku máte, si musíte rozdělit podle svého gusta.

Fallout 2 – pokračování klasiky

Další díl, tentokrát asi o 80 let později. Zakladatel (vy z prvního dílu), odešel do pustiny a založil vesnici jménem Arroyo. Tam teď žijete jako primitivové. Vesnice však začne umírat, jedinou nadějí je získat Garden of Eden Kreation Kit (G.E.C.K.), který dokáže vrátit do pustiny život. Můžete si vybrat z více než dvou desítek spolubojovníků, je vylepšen systém boje a konverzace se spolubojovníky. Ve hře je i auto, loď, mnohem víc zbraní a brnění, jaderný reaktor a hra samozřejmě končí dalším jaderným výbuchem, tentokrát zničíte Franka Horigana a Enklávu, původní vládní organizaci, která chce upraveným virem z prvního dílu zničit všechny zmutované obyvatele, tedy všechny lidi (kromě z Vaultu a vaší vesnice, které musíte zachránit). Navíc můžete hrát i za záporňáka a máte k tomu určené některé speciální mise a postupy ve hře.

Metalheart Implantáty a arzenál
Dovednosti jsou zde tentokrát reprezentovány tzv. implantáty, které vylepšují dovednosti a zkušenosti vašich postav. Jsou zde rozděleny do tří tříd, od nejjednodušších až po supermoderní hračičky. Pro příklad uvedu implantáty, které vám zvýší obranné číslo, poskytnou bonusy k jednotlivým vlastnostem, zrychlují pohyb, umožňují promítání hologramu... Jejich výčet by byl dlouhý a připravila bych vás o překvapení, co vše můžete získat. Tím, že jsem zmínila jejich rozdělení jde ruku v ruce i cena a jejich dostupnost. Ovšem i to, že čím lepší implantát, tím větší požadavky na vaši inteligenci a spotřebu vzácného tactonia.

Tím, že jsem zmínila jejich rozdělení jde ruku v ruce i cena a jejich dostupnost. Ovšem i to, že čím lepší implantát, tím větší požadavky na vaši inteligenci a spotřebu vzácného tactonia.

Na co asi většina z vás čeká je výčet zbraní, se kterými se ve hře setkáte. Autoři původně avizovali, že půjde opravdu o žně a velký výběr, bohužel tomu tak není. Po tom, co zabijete pár vojáků, budete mít dostatek peněz si svou zbraň vyměnit za lepší. Bohužel, to co si seženete na začátku hry, vám plně postačí až do konce. Nic lepšího nenajdete. Ve hře se objeví celkem 8 typů zbraní střelných, nějaké laserové, raketomety či granáty a chybět nebudou ani zbraně klasické – nože, meče. Tím, že hned zpočátku dostanete vlastně to nejlepší, není hra nikterak obtížná. Osobně se mi zdály nejtěžší souboje hned z počátku hry se škorpióny.

Questy
U rozvoje postavy jsem již nakousla questy, pojďme se na ně tedy podívat. Jak už jsem zmínila, ne všechny jsou povinné, ale dá se jimi vydělat či získat zkušenosti. Ty povinné jsou bohužel nudné. K uzoufání nudné. Povětšinou vás zadavatel pošle s nějakou věcí za někým jiným, případně máte někoho zabít či najít nějakou věc. A takhle pořád dokola. Na rozdíl však od těch nepovinných vám odkryjí část děje, či za jejich splnění získáte důležité informace. Pokud dostanete quest, objeví se vám jeho zadání v quest logu, a většinou získáte i fotku místa, kam máte jít.

Fallout Tactics: Brotherhood of Steel

V tomto dílu, na kterém se nepodílí všichni vývojáři těch předchozích, bohužel došlo k některým nepříliš dobrým změnám, byly totiž odstraněny všechny adventurové prvky, což značně ochudilo zkoumání předmětů, obchod a rozhovory. Na druhou stranu můžete plně ovládat svou skupinu a asi 6 vozidel. Byly jste vybráni jako rekruti do Bratrstva oceli. Plníte přímé mise (někam přijedete a neodjedete dokud ji nesplníte). Časem získáváte lepší výbavu a horší nepřátele. Konečným cílem je zničit/ovládnout Kalkulátora, největší myslící stroj v SuperVaultu, Vaultu 0. Kalkulátor se totiž rozbil a snaží se všechny vyhladit.Výhodou je, že lze nastavit boj v reálném čase a hrát po netu s dalšími hráči.

Metalheart Grafika a zvuky
Co říci ke grafice? Jak jste si jistě z obrázků všimli, jde o 2D grafiku v izometrickém pohledu. Takže zapomeňte na přibližování či rotování kamery, ale v tomto případě je to spíše plus než-li mínus. Prostředí jsou staticky renderované, ovšem ve velké části z nich naleznete nějaké animace. Bohužel co se týče grafiky postav, moc si neužijete. Jsou totiž téměř k nerozeznání. Hudba ve hře je vcelku příjemná a nevtíravá, ovšem co autorům musím vytknout je dabing. Působí naprosto nepřirozeně, neprofesionálně až s neodpustitelnými chybami, jako je například smích dabérů, který ve hře zůstal nebo zakoktání a čtení textu od začátku.

Verdikt
Suma sumárum, většina z nás od této hry čekala více. Daleko více. Bohužel nestalo se.
Klady a zápory

Plus Dobrý nápad
Plus Některé graficky povedené lokace

Mínus Nudné questy
Mínus Spousta technických chyb
Mínus Dabing

Nezmínila jsem i řadu technických chyb, které ale řeší patch 1.1., takže vás jimi nebudu zbytečně zatěžovat. Pokud si chcete zahrát bez chyb, je nutností si jej stáhnout. Hra jak jsem již zmínila je velmi lehká, questy opravdu nudné, grafika postav také nic moc. A přitom nápad hry to jistě nebyl špatný, jen trošku více testování a dotažení věcí do konce. Každopádně na pomyslném trůnu i nadále zůstává sedět Fallout. Uvidíme, zda se někdy nějaké hře podaří jej sesadit. V tomto případě to ale nebude.

60 %

67 %

Doposud hodnotilo 74 čtenářů