Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Metroid Prime 3 - preview

  12:00aktualizováno  20. prosince 1:17
Nové konzole slibují graficky úchvatné hry. MGS4, Killzone 2 či Lair, nebo unikátní počiny Lost Odyssea a Blue Dragon. Přesto jeden z top titulů další generace se skrývá na relativně slabším Nintendu Revolution. Je jím Metroid Prime 3.

Metroid Prime 3 Nerad to jako zuřivý japanofil přiznávám, ale jeden z nejgeniálnějších týmů, co kdy programovali videohru sídlí v domovském státě amerického prezidenta George Bushe, Texasu. Může mě ovšem za prvé hřát, že firmu vlastní japonský konzolový a handheldový gigant Nintendo, za druhé pak to, že tým z Austinu jsou jedni z nejnadanějších designérů, co kdy spatřil svět. Šikulové, jací v poslední době chybí i v některých japonských vývojářských týmech. Square-Enix by mohl vyprávět. No a za třetí, na celý projekt Metroid Prime dohlížel mistr všech mistrů, legendární Shigeru Miyamoto.

Série Metroid je skutečné mistrovství, absolutní genialita ve všech ohledech. Metroid Prime a Metroid Prime 2: Echoes zůstávají jednoznačně na špičce her, které Nintendo předvedlo na své GameCube. Není divu, že první věc, se kterou jsme se mohli setkat při představení Nintenda DS, bylo demo z nádherně vypadající nové hry z metroidího světa, Metroid Prime: Hunters. Samozřejmě ani při představení záhadami zahaleného Nintenda, přezdívaného zatím "Revolution", nesměl chybět nový Metroid. Sice zatím není jasné, zda video a screenshoty, které byly při představování k dispozici, byly skutečně vytvořeny pro nový HW, o jehož výkonu se stále spekuluje, ale faktem zůstává, že to byl zážitek. O co bylo video kratší, o to větší fantazii vzbuzovalo, zvláště nyní, když už je jasné, čím je Metroid Prime 3 ovladač Nintenda Revolution tak revoluční.

Metroid Prime je oproti naprostým bořitelem veškerých hranic.

A není divu. Vždyť právě na fantazii celá série, nebo minimálně její 3D díly, staví. Ať se na obou pro GameCube vytvořených Metroidech podíváte kamkoliv, je to všude absolutní originalita. Když jsem poprvé Metroid Prime hrál, cítil jsem, že se mi splnil sen. Konečně někoho napadlo využít výkon videoherního systému ne k tomu, aby předvedl, jak krásně realisticky zpodobní scény z druhé, vietnamské, korejské či jakékoliv jiné války. Dočkal jsem se toho, že jsem měl úžasný pocit, být naživo ve sci-fi filmu. Nemám příliš rád hry z reality okolo mne (bohužel jich je asi nejvíc) a i když jsem milovníkem fantasy, někdy už mi docela vadilo, jak je privilegována. Do vesmíru, do ono "absolutního jinde", tam se z programátorů nikomu nechtělo a v podstatě nechce dodnes.

Metroid Prime je naprostým bořitelem veškerých hranic. Už samotná Samus a její famózní skafandr stojí za zmínku, natož pak fenomenální schopnost měnit se v míč (omlouvám se dogmatíkům, jistě, myslím legendární morphball). O prostředích, která na hráče čekají v průběhu hraní Metroidu Prime i jeho druhého dílu, pak je možné mluvit jen a jen v superlativech. Ti, kdo odmítají, Metroid Prime 3 patří mezi bohapusté kacíře a na hranici s nimi. Úvodní okamžiky z prvního dílu, kdy Samus přistává na poškožené kosmické fregatě vesmírných pirátů a následně prochází zničeným interiérem, kde se povalují jejich mrtvá těla, je jedním z nejsilnějších momentů sci-fi her. Rovněž tak prastaré kamenné ruiny na planetě, umně míchané se supertechnologií, kdy máte chvílemi pocit, že se pohybujete staroegyptskými stavbami, které navštívili mimozemšťané, jak o tom sní Erich von Däniken, jsou fantastické. Co mi osobně na Metroidech nejvíce sedlo byl fakt, že nešlo o žádný známý žánr. Metroid nemá příběh, který často táhne hry s nedotaženým level designem, jednoduše máte neuvěřitelně silný pocit autentického prožitku z průzkumu. Vrženi na neznámý svět scanujete každou formu života, předměty, samotné ruiny a pozvolna se dozvídáte více o těch, kteří velkolepou civilizaci vybudovali a přesto zanikli.

Výkon "Revolution" nehraje roli.

Tak jsem trochu připomněl a právěm vynachválil Metroid a nyní ke změně, která nás čeká u Metroidu 3. Dosud byla střelba po nepřátelích řešena pomocí autolockingu, čili stačilo stisknout levé zadní talčítko a Samus zamířila na nejbližší cíl. Dalším stisknutím pak zaměřovač přeskakoval na další cíle. Bylo to intuitivní a dokonale to řešilo problém zoufalého kvedlání s analogovými páčkami, Metroid Prime 3 které je tak často centrem posměchu pécéčkářů hrajících výhradně FPS. Nedá se svítit, myší se zaměřuje nesrovnatelně lépe, než analogem. Autolocking je však právě tou vymožeností, která vezme u nového Metroidu za své. Nintendo se snaží co nejvíce vtáhnout hráče do prostředí, kde se odehrává dobrodružství hlavní postavy. U svého handheldu NDS se to realizuje pomocí dotykového displeje. Právě blížící se Metroid Prime: Hunters pro NDS je stavěn na míření pomocí přímého doteku displeje speciálním stylusem.

Pokud tedy místo toho abych se dotekového displeje dotýkal stylusem budu zaměřovat cíl střelby a pohybu pouhým pohybem ruky s ovladačem, svět Metroidu tím neuvěřitelně získá. Kdo hrál demo na Metroid Prime: Hunters, ví o čem je řeč, kdo ne, ať si představí že jeho voják míří zbraní tam, kam ukazujete prstem. Myš je fajn, ale proti tomuto je zastaralá. Revoluční ovladač předbíhá i světelné pistole, které sice umožňují střelbu, ale co se ovládání postavy týká, nadále se o intuitivním ovládání nedá mluvit. Vynikajícím způsobem se podařilo světelnou pistolí ovládat například Dino Stalker a Resident Evil: Dead Aim, ovšem proti tomu, co slibují Metroid Prime 3 vývojáři od Nintenda pro FPS, je pistole zastaralá. Pokud tedy vše bude fungovat tak, jak se pokusilo Nintendo demonstrovat, pak by se příští Metroid skutečně mohl stát revoluční hrou.

Výkon Nintenda "Revolution" podle dosavadních údajů nepůjde srovnávat s Xboxem 360, o PlayStation 3 ani nemluvě, ovšem stačí se podívat na Metroid Prime pro GameCube, aby bylo jasné, že slibovaný trojnásobný výkon s nějakými těmi grafickými vychytávkami postačí k tomu, aby šlo o hru, od které by se nikdo neodtrhl i kdyby neexistoval žádný speciální ovladač. Je zajímavé, že ačkoliv byla síla Metroidu dosud v interiérech, ačkoliv některé exteriéry nebyly nijak malé, první trailer naopak ukazuje jednoznačně exteriér. Bizarní povrch planety bičované fialovými blesky, kde se náhle zjeví raketa i se Samus, bere za srdce nejenom každého milovníka série. Na internetu se objevily i dva další screenshoty, ukazující Samus v podobě morphballu, ovšem Nintendo se k nim nehlásí, takže není jasné, zda nejde o podvrh (viz poslední dva obrázky v tomto článku).

Tajemno, to je to, na čem Metroid staví.

Je tedy jasné, že nový Metroid 3 bude ovládaný speciálním ovladačem, přičemž bude tentokráte bude na každém hráči, jak zamíří. Metroid Prime 3 Autolocking přes veškeré výhody odchází na propadliště dějin. Bude se děj lišit od původních Metroidů? Sázka na velké prostory? Myslím, že se jedná spíše o nedostatek času pro tvorbu originálního prostředí. Netvrdím, že by se Metroid 3 exteriérům vyhýbal, ale jeho síla je v takřka lineárním průběhu, přičemž ovšem jen na hráči záleží, kolik z úchvatného světa prozkoumá a co vše se dozví. Metroid Prime není hra, ve které by bylo cílem porazit nepřátele, kteří se ženou z chodeb jako v Quake IV nebo v Halo. Upřímně se těším na to, až ovladačem zamířím na nějaký zajímavý objekt a zapnu scanner.

Největší výhoda, kterou série Metroid má, však není v revolučním ovládání. Klidně bychom mohli hrát třetí díl stejným způsobem jako druhý či první. Síla je v šikovnosti designérů, kteří jsou skutečně schopni vytvořit svět, jaký se jen tak někde nevidí. Kreativita je v případě Retro Studios tou největší devizou, čili předpokládám, že se opět bude na co dívat. Nebudeme odbyti stavbami, které vypadají jako z béčkové hollywoodského filmu pro náctileté, ale ponoříme se do historie vesmírných ras, které ve své době bojovaly s tajemstvím vesmíru. Nádherné na tom je, že Samus vlastně nikdy tyto mimozemské bytosti sama nepotká, dělí je tisíce (??) let.

Metroid Prime 3 Nemám ovšem obavu o originalitu mimozemských bytostí. Například vesmírní piráti jsou naprosto geniální. Jsou jiní. A o to jde. Mimozemšťan, se kterým jste ve válce nemusí být děsivý, je potřeba, aby z něj vyzařovalo ono tajemno, aby si při každém pohledu na něj si hráč vybavil, že jde skutečně o nepozemskou bytost. Přesně toto se nepodařilo Halo, kde anglicky pískající pidimužící byli pro legraci a jejich za štíty se skrývající silní bratříčci také příliš respektu nepobrali. O potvorách z Quake IV je asi lepší se vůbec nezmiňovat, antropomorfismus z nich křičí až z toho brní uši. Naproti tomu životní formy z Metroidu jsou takové, že vás ani nenapadne srovnávat je s něčím, co znáte z okolí či z jiných her.

Abych to tedy uzavřel. Na Metroid Prime 3 se těším jako na jednu z top chystaných her a přiznávám, že ač si potrpím na dokonalou grafiku, kterou má poskytovat zvláště PlayStation3, u Metroida v klidu oželím slibovaný fotorealismus. Nahradí mi to čímsi, co se nedá programem ani výpočetní silou konzole nahradit. Totiž skutečnou originalitou.

Index očekávání: 90%

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

KOMENTÁŘ: Historická tematika boduje, proč je jí ve hrách tak málo?

Kingdom Come: Deliverance

Na české hře Kingdom Come: Deliverance je dobře vidět, že historická témata a dobová autentičnost nejsou hráčům cizí. A...

Další z rubriky

K doplňku do simulátoru přibalili autoři i malware. Prý pro boj s piráty

The FSLabs A320

Autoři doplňků do leteckých simulátorů přibalili k hernímu obsahu škodlivý software, který mohl z počítače ukrást...

Něco pro fandy World of Warcraft: rozdáváme pět sběratelek Legion

World of Warcraft

Aktuální expanze on-line hry na hrdiny World of Warcraft je na konci své cesty, do vydání další však zbývají měsíce....

Onrush přinese zběsilou akční hratelnost Motorstormu a Burnoutu i na PC

Onrush

Nový trailer k závodní hře Onrush od bývalých autorů Motorstormu slibuje zběsilou akci.

Najdete na iDNES.cz