Metroid Prime 3 - preview

  12:00
Nové konzole slibují graficky úchvatné hry. MGS4, Killzone 2 či Lair, nebo unikátní počiny Lost Odyssea a Blue Dragon. Přesto jeden z top titulů další generace se skrývá na relativně slabším Nintendu Revolution. Je jím Metroid Prime 3.

Metroid Prime 3 Nerad to jako zuřivý japanofil přiznávám, ale jeden z nejgeniálnějších týmů, co kdy programovali videohru sídlí v domovském státě amerického prezidenta George Bushe, Texasu. Může mě ovšem za prvé hřát, že firmu vlastní japonský konzolový a handheldový gigant Nintendo, za druhé pak to, že tým z Austinu jsou jedni z nejnadanějších designérů, co kdy spatřil svět. Šikulové, jací v poslední době chybí i v některých japonských vývojářských týmech. Square-Enix by mohl vyprávět. No a za třetí, na celý projekt Metroid Prime dohlížel mistr všech mistrů, legendární Shigeru Miyamoto.

Série Metroid je skutečné mistrovství, absolutní genialita ve všech ohledech. Metroid Prime a Metroid Prime 2: Echoes zůstávají jednoznačně na špičce her, které Nintendo předvedlo na své GameCube. Není divu, že první věc, se kterou jsme se mohli setkat při představení Nintenda DS, bylo demo z nádherně vypadající nové hry z metroidího světa, Metroid Prime: Hunters. Samozřejmě ani při představení záhadami zahaleného Nintenda, přezdívaného zatím "Revolution", nesměl chybět nový Metroid. Sice zatím není jasné, zda video a screenshoty, které byly při představování k dispozici, byly skutečně vytvořeny pro nový HW, o jehož výkonu se stále spekuluje, ale faktem zůstává, že to byl zážitek. O co bylo video kratší, o to větší fantazii vzbuzovalo, zvláště nyní, když už je jasné, čím je Metroid Prime 3 ovladač Nintenda Revolution tak revoluční.

Metroid Prime je oproti naprostým bořitelem veškerých hranic.

A není divu. Vždyť právě na fantazii celá série, nebo minimálně její 3D díly, staví. Ať se na obou pro GameCube vytvořených Metroidech podíváte kamkoliv, je to všude absolutní originalita. Když jsem poprvé Metroid Prime hrál, cítil jsem, že se mi splnil sen. Konečně někoho napadlo využít výkon videoherního systému ne k tomu, aby předvedl, jak krásně realisticky zpodobní scény z druhé, vietnamské, korejské či jakékoliv jiné války. Dočkal jsem se toho, že jsem měl úžasný pocit, být naživo ve sci-fi filmu. Nemám příliš rád hry z reality okolo mne (bohužel jich je asi nejvíc) a i když jsem milovníkem fantasy, někdy už mi docela vadilo, jak je privilegována. Do vesmíru, do ono "absolutního jinde", tam se z programátorů nikomu nechtělo a v podstatě nechce dodnes.

Metroid Prime je naprostým bořitelem veškerých hranic. Už samotná Samus a její famózní skafandr stojí za zmínku, natož pak fenomenální schopnost měnit se v míč (omlouvám se dogmatíkům, jistě, myslím legendární morphball). O prostředích, která na hráče čekají v průběhu hraní Metroidu Prime i jeho druhého dílu, pak je možné mluvit jen a jen v superlativech. Ti, kdo odmítají, Metroid Prime 3 patří mezi bohapusté kacíře a na hranici s nimi. Úvodní okamžiky z prvního dílu, kdy Samus přistává na poškožené kosmické fregatě vesmírných pirátů a následně prochází zničeným interiérem, kde se povalují jejich mrtvá těla, je jedním z nejsilnějších momentů sci-fi her. Rovněž tak prastaré kamenné ruiny na planetě, umně míchané se supertechnologií, kdy máte chvílemi pocit, že se pohybujete staroegyptskými stavbami, které navštívili mimozemšťané, jak o tom sní Erich von Däniken, jsou fantastické. Co mi osobně na Metroidech nejvíce sedlo byl fakt, že nešlo o žádný známý žánr. Metroid nemá příběh, který často táhne hry s nedotaženým level designem, jednoduše máte neuvěřitelně silný pocit autentického prožitku z průzkumu. Vrženi na neznámý svět scanujete každou formu života, předměty, samotné ruiny a pozvolna se dozvídáte více o těch, kteří velkolepou civilizaci vybudovali a přesto zanikli.

Výkon "Revolution" nehraje roli.

Tak jsem trochu připomněl a právěm vynachválil Metroid a nyní ke změně, která nás čeká u Metroidu 3. Dosud byla střelba po nepřátelích řešena pomocí autolockingu, čili stačilo stisknout levé zadní talčítko a Samus zamířila na nejbližší cíl. Dalším stisknutím pak zaměřovač přeskakoval na další cíle. Bylo to intuitivní a dokonale to řešilo problém zoufalého kvedlání s analogovými páčkami, Metroid Prime 3 které je tak často centrem posměchu pécéčkářů hrajících výhradně FPS. Nedá se svítit, myší se zaměřuje nesrovnatelně lépe, než analogem. Autolocking je však právě tou vymožeností, která vezme u nového Metroidu za své. Nintendo se snaží co nejvíce vtáhnout hráče do prostředí, kde se odehrává dobrodružství hlavní postavy. U svého handheldu NDS se to realizuje pomocí dotykového displeje. Právě blížící se Metroid Prime: Hunters pro NDS je stavěn na míření pomocí přímého doteku displeje speciálním stylusem.

Pokud tedy místo toho abych se dotekového displeje dotýkal stylusem budu zaměřovat cíl střelby a pohybu pouhým pohybem ruky s ovladačem, svět Metroidu tím neuvěřitelně získá. Kdo hrál demo na Metroid Prime: Hunters, ví o čem je řeč, kdo ne, ať si představí že jeho voják míří zbraní tam, kam ukazujete prstem. Myš je fajn, ale proti tomuto je zastaralá. Revoluční ovladač předbíhá i světelné pistole, které sice umožňují střelbu, ale co se ovládání postavy týká, nadále se o intuitivním ovládání nedá mluvit. Vynikajícím způsobem se podařilo světelnou pistolí ovládat například Dino Stalker a Resident Evil: Dead Aim, ovšem proti tomu, co slibují Metroid Prime 3 vývojáři od Nintenda pro FPS, je pistole zastaralá. Pokud tedy vše bude fungovat tak, jak se pokusilo Nintendo demonstrovat, pak by se příští Metroid skutečně mohl stát revoluční hrou.

Výkon Nintenda "Revolution" podle dosavadních údajů nepůjde srovnávat s Xboxem 360, o PlayStation 3 ani nemluvě, ovšem stačí se podívat na Metroid Prime pro GameCube, aby bylo jasné, že slibovaný trojnásobný výkon s nějakými těmi grafickými vychytávkami postačí k tomu, aby šlo o hru, od které by se nikdo neodtrhl i kdyby neexistoval žádný speciální ovladač. Je zajímavé, že ačkoliv byla síla Metroidu dosud v interiérech, ačkoliv některé exteriéry nebyly nijak malé, první trailer naopak ukazuje jednoznačně exteriér. Bizarní povrch planety bičované fialovými blesky, kde se náhle zjeví raketa i se Samus, bere za srdce nejenom každého milovníka série. Na internetu se objevily i dva další screenshoty, ukazující Samus v podobě morphballu, ovšem Nintendo se k nim nehlásí, takže není jasné, zda nejde o podvrh (viz poslední dva obrázky v tomto článku).

Tajemno, to je to, na čem Metroid staví.

Je tedy jasné, že nový Metroid 3 bude ovládaný speciálním ovladačem, přičemž bude tentokráte bude na každém hráči, jak zamíří. Metroid Prime 3 Autolocking přes veškeré výhody odchází na propadliště dějin. Bude se děj lišit od původních Metroidů? Sázka na velké prostory? Myslím, že se jedná spíše o nedostatek času pro tvorbu originálního prostředí. Netvrdím, že by se Metroid 3 exteriérům vyhýbal, ale jeho síla je v takřka lineárním průběhu, přičemž ovšem jen na hráči záleží, kolik z úchvatného světa prozkoumá a co vše se dozví. Metroid Prime není hra, ve které by bylo cílem porazit nepřátele, kteří se ženou z chodeb jako v Quake IV nebo v Halo. Upřímně se těším na to, až ovladačem zamířím na nějaký zajímavý objekt a zapnu scanner.

Největší výhoda, kterou série Metroid má, však není v revolučním ovládání. Klidně bychom mohli hrát třetí díl stejným způsobem jako druhý či první. Síla je v šikovnosti designérů, kteří jsou skutečně schopni vytvořit svět, jaký se jen tak někde nevidí. Kreativita je v případě Retro Studios tou největší devizou, čili předpokládám, že se opět bude na co dívat. Nebudeme odbyti stavbami, které vypadají jako z béčkové hollywoodského filmu pro náctileté, ale ponoříme se do historie vesmírných ras, které ve své době bojovaly s tajemstvím vesmíru. Nádherné na tom je, že Samus vlastně nikdy tyto mimozemské bytosti sama nepotká, dělí je tisíce (??) let.

Metroid Prime 3 Nemám ovšem obavu o originalitu mimozemských bytostí. Například vesmírní piráti jsou naprosto geniální. Jsou jiní. A o to jde. Mimozemšťan, se kterým jste ve válce nemusí být děsivý, je potřeba, aby z něj vyzařovalo ono tajemno, aby si při každém pohledu na něj si hráč vybavil, že jde skutečně o nepozemskou bytost. Přesně toto se nepodařilo Halo, kde anglicky pískající pidimužící byli pro legraci a jejich za štíty se skrývající silní bratříčci také příliš respektu nepobrali. O potvorách z Quake IV je asi lepší se vůbec nezmiňovat, antropomorfismus z nich křičí až z toho brní uši. Naproti tomu životní formy z Metroidu jsou takové, že vás ani nenapadne srovnávat je s něčím, co znáte z okolí či z jiných her.

Abych to tedy uzavřel. Na Metroid Prime 3 se těším jako na jednu z top chystaných her a přiznávám, že ač si potrpím na dokonalou grafiku, kterou má poskytovat zvláště PlayStation3, u Metroida v klidu oželím slibovaný fotorealismus. Nahradí mi to čímsi, co se nedá programem ani výpočetní silou konzole nahradit. Totiž skutečnou originalitou.

Index očekávání: 90%

Autor:
  • Nejčtenější

Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us

novinky 24. 3. 2024 19

Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...

Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí

novinky 23. 3. 2024 22

Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně

novinky 22. 3. 2024 10

Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...

Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky

novinky 26. 3. 2024 20

Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova

novinky 27. 3. 2024 33

V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...

Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák

novinky 28. 3. 2024 1

Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...

Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry

novinky 28. 3. 2024 6

Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...

Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost

novinky 27. 3. 2024 3

Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...

PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky

preview 27. 3. 2024 3

Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...