Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Microsoft se učí od Apple: nabídne hry už za dvacku

  0:02aktualizováno  0:02
Nezávislé hry na Xboxu budou výrazně levnější, nižší cena u Wii, autoři Halo se svým dílem končí a hromadné odklady.

Xbox Indie Marketplace

Microsoft v uplynulém týdnu oznámil své hospodářské výsledky, které mimo jiné přinesly i informaci o mírném snížení obratu herní divize. Zatímco pro investory může být i tříprocentní pokles tržeb nemilý, hráči to mohou brát jako výhodu.

Xbox Indie Marketplace

Za meziročním poklesem totiž stojí hlavně snížení prodejní ceny Xboxu, jak to ostatně ve finančních výkazech uvedl sám Microsoft. Pokles příjmů z prodejů Xboxu, které přitom rostly, pomohl mimo jiné částečně nahradit zisk z prodeje online obsahu služby Xbox Live. A Microsoft chce svou službu dále propagovat a ještě více ji přiblížit hráčům.

Jednou z větších změn na Xbox Live je změna přístupu ke hrám nezávislých vývojářů. Microsoft už dlouho nabízí bezplatné vývojové nástroje a možnost publikování her na Xbox Live v rámci Xbox Live Community Games. Vývojáři mohou své výtvory nabízet ke stažení za microsoftí body a z prodaných kopií získávat honoráře, takže celá věc funguje hodně podobně jako App Store od Apple, akorát kolem toho není takové haló.

Microsoft nicméně nějaké to haló vytvořit chce, proto celou sekci nezávislých her přejmenovává a restrukturalizuje. Nezávislé hry budou od konce července k dispozici v sekci nazvané Xbox Live Indie Games, což má být více sexy a lépe pochopitelné, alespoň pro anglicky mluvící. Indie games je totiž terminus technicus pro hru vyvinutou nezávislými vývojáři.

Prostá změna názvu samozřejmě pro vytvoření patřičného rozruchu nestačí, a tak se Microsoft rozhodl zavést i další novinky. Pro hráče je, kromě možnosti hodnotit hry hvězdičkami, nejzajímavější změna cenové politiky, která nejspíše neudělá radost méně nezávislým vývojářům, protože nová cenová struktura snižuje cenu indie her na polovinu a zavádí i novou kategorii her, ve které jednotlivé tituly budou stát přibližně 20 korun.

Padesátiprocentní snížení cen pramení ze zrušení nejvyšší dosavadní kategorie her s cenovkou ve výši 800 microsoftích bodů. Nově přidávané hry budou nově nabízeny za maximální cenu 400 bodů (cca 100 korun), další cenová hladina bude 240 bodů (60 korun) a nová nejnižší úroveň počítá s 80 body, což vychází na dvacet korun českých.

XNA

Stávající hry si budou moci uchovat staré ceny, tedy i oněch prémiových 800 bodů, ale pouze do chvíle, než budou chtít svůj produkt jakýmkoliv způsobem upravit. Po úpravě je Microsoft vyzve ke stanovení nové ceny ze tří nových úrovní. Ani nová cenová struktura ale neumožňuje nabízet hry úplně zdarma. To je vlastně největší rozdíl mezi Xboxem Live a Apps Storem. Jinak se ale vývojáři obávají toho, co potkalo App Store, tedy záplavy méně kvalitních her za 80 bodů.

Microsoft proto stanovil drobná technická omezení pro nejlevnější hry. Nejvýraznějším limitem je maximální velikost 50 MB. Toto omezení má dát dražším hrám šanci zaujmout například kvalitnější grafikou, která se do padesátimegového limitu nevejde.

Spolu se změnami názvu sekce nezávislých her na Xbox Live a změnou cenové struktury Microsoft zpřístupnil také novou verzi bezplatného vývojového nástroje XNA Game Studio. To zavádí podporu pro používání hráčských avatarů služby Xbox Live i v nezávislých hrách. Doposud tuto zajímavou funkci mohli používat pouze vývojáři plně komerčních titulů a her nabízených v rámci Xbox Live Arcade.

Pokud ve vás Xbox Live Indie Games vzbudily vývojáře, upozorňujeme, že i když je vývojový software zdarma, pro publikování her a získávání honorářů je nutné zaplatit 99 dolarů ročně za členství v takzvaném Creators Clubu. A ještě jedno upozornění, tentokrát pro hráče, kteří by si rádi nějakou tu indie hru zahráli: musíte si pořídit Xbox Live účet (stačí silver), ve kterém uvedete jako svou vlast Velkou Británii nebo jinou podporovanou zemi. V ČR Microsoft oficiálně Xbox Live nepodporuje a je to ostuda.

Nižší cena u Wii i u ostatních
WiiLetošní podzim by měl hráčům přinést spoustu radosti. Kromě obrovské nabídky her by totiž mělo dojít i na snižování cen. V podstatě jisté jsou změny u Microsoftu: na pozici Xboxu 360 Pro má při zachování nebo dokonce snížení ceny nastoupit Elite. O snížení ceny Sony PlayStation 3 se mluví také dlouho a skutečné slevě brání jen špatný finanční stav firmy, což by se mohlo změnit také na podzim. No a nakonec se mluví i o snižování ceny Wii.

Podle našeho oblíbeného věštce Pachtera totiž Nintendo bude muset snížit cenu Wii, aby dokázalo naplnit své obchodní cíle. Bez slevy totiž těžko Nintendo zvrátí negativní trend v prodejích nových konzolí a příjmů Nintenda z distribuce her. Prodeje Wii meziročně spadly na polovinu, prodeje her vyvinutých Nintendem klesly o třetinu. A Wii je nejpředraženější ze současných konzolí a jeho cena se ještě ani jednou nepohnula, takže je na čase.

A když už jsme u toho, české obchody by konečně mohly snížit cenu PS2 na realistickou hodnotu kolem dvou tisíc korun, jinak status nejpředraženějšího hardwaru převezme právě Sony s PS2. No dobře, to byl jen žert.

Autoři Halo se svým dílem končí
Halo 3: ODSTLars Bakken, senior designer Bungie, překvapil fanoušky scifi vesmíru Halo oznámením, že po vydání Halo Reach Bungie s vývojem nových her pod značkou Halo končí. Zároveň uvedl, že nemůže potvrdit úplný zánik série, protože Microsoft může vývoj dalších her pod svou nejúspěšnější značkou svěřit jiným vývojářům.

Bezprostřední abstinenční příznaky ale milovníkům Halo nehrozí. Už v září se na trhu objeví Halo 3:ODST, samostatně hratelný datadisk, prý jen o něco málo kratší než původní Halo 3, a s novým režimem Firefight, který připomíná režim Horde v Gears of War 2. V roce 2010 pak přijde Halo: Reach, o kterém se zatím ví pouze to, že se bude odehrávat před událostmi v prvním Halo.

Halo 3: ODSTHráčům, kteří si rukopis Bungie oblíbili, ale Bakken nabídl naději na něco nového – tým už prý pracuje na úplně nové herní značce, o které ale zatím Bungie nemůže mluvit a nemůže ani uvést termín, kdy hru představí. Nejspíše to bude ve chvíli, kdy Bungie seženou pro své nové dítko vydavatele. Podle neověřených informací by to ale nemělo trvat příliš dlouho.

Ostatně, Bungie si na sérii Halo udělali skvělé jméno a spolupráci s vydavateli mimo Microsoft mohli navazovat už od roku 2007, kdy se vymanili z přímého područí redmondského obra.

Odklady, odklady, odklady
Nabídka her pro letošní vánoce je nabušená, ale vypadá to, že spousta očekávaných titulů přijde až později. Mezi prvními oznámilo odklady důležitých titulů Take Two, které na příští rok posunulo Bioshock 2 i Mafii II. Odložení Singularity oznámil i Activision, o pozdějším datu vydání sen spekuluje i u StarCraftu 2 a Guitar Hero: Van Halen stejného vydavatele.

Mafia II

Analytici příliš nevěří ani současné nabídce EA, hlavně titulům mimo sportovní série. Mizerných výsledků se bojí zejména u Saboteura, nového Need for Speed, Dead Space Extraction, které se v silné konkurenci nemusí prosadit. Naděje herních firem se pak upínají k roku 2010, kdy by snad mohli mít zákazníci více peněz na utrácení.

Autor:




Nejčtenější

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Oficiálně neoznámená StarWars hra od Visceral Games
Herní Star Wars v potížích. Electronic Arts zavřeli studio Visceral

Autoři Dead Space už žádnou hru pod značkou Visceral Games nevytvoří. Slibovaná příběhová hra ze světa Star Wars, na které studio poslední roky pracovalo, bude...  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Další z rubriky

LawBreakers
Průšvih roku? LawBreakers nepomohl ani slavný vývojář

Kvalitní hra ještě není zárukou finančního úspěchu. LawBreakers sice měli všechny předpoklady, aby se stali hitem, v těžké konkurenci se však neprosadili.  celý článek

Triss Ranuncul - Zaklínač
KVÍZ: Poznáte herní krásky a hrdinky jen podle obrázků?

Jsou schopné, chytré, krásné či slavné, často i všechno dohromady. A všechny je spojuje výskyt v počítačových hrách. Poznáte herní hrdinky jen podle obrázku?...  celý článek

Tracer z Overwatche
Blíží se sportovní revoluce? Vše, co víme o chystané lize v Overwatch

Již letos v prosinci začne zřejmě největší událost v historii progamingu. Blizzard spustí úvodní sezonu ligy ve hře Overwatch, která by časem mohla konkurovat...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.