Na poli vlakových simulátorů byla a nejspíš dlouhou dobu i bude orientace velmi snadná. Železničně pozitivní hráč může sáhnout buď po virtuálním vláčkovišti Trainz od firmy Auran nebo po realistické simulaci Train Simulator z dílen Microsoftu. Jelikož jsme nedávno měli příležitost provětrat vagóny v rozšíření Trainz nazvaném Ultimate Collection a v nedávné době byl navíc ohlášen i jejich druhý díl, nemůže Microsoft zůstat pozadu ani o píď a právě proto nyní usilovně pracuje rovnou na druhém dílu povedeného kousku z řady cokoliv-Simulatorů. Pokud by náhodný návštěvník procházel na letošním E3 kolem jeho stánku, jistě by brzy zjistil, že za plastovými replikami kabin lokomotiv se skrývá po všech stránkách zajímavý projekt.
Protože se na samotné podstatě řízení vlaků již mnoho změnit nedá, zapracovali tvůrci zejména na prostředí, kterým budeme ocelová monstra prohánět. To je, jak lze soudit z krátké ukázky, mnohem živější a malebná městečka i přelidněné metropole tak působí daleko přirozenějším dojmem. Sterilní liduprázdná nádraží vzala za své a tak se před příjezdem vlaků na nástupištích houfují desítky cestujících, aby se v zápětí energičtí důchodci chopili holí a jali se stínat hlavy ubohým studentíkům v boji o poslední volné místo k sezení. Malé výtce se však nelze ubránit. Ačkoliv oblečení pasažérů přesně koresponduje s aktuálním herním obdobím, výsledný dojem není ušetřen jisté uniformity a strnulosti. Postavy totiž stojí stále na jednom místě a v železničním omámení tupě zírají do kolejiště. Předváděná ukázka byla naštěstí jen z velmi rané verze hry a je tedy možné, že se do vydání ještě mnoho změní. Na druhou stranu cestující vystupující z vlaků se pohybují naprosto reálně, proplétají se davem a tvoří kapsáři tolik oblíbené tlačenice. K dalším zpestřením se má řadit střídání dne a noci, dynamické počasí, automobily a zvířata bloumající okolím a zejména jakési NPC vlaky, jejichž cílem je navodit atmosféru živé železnice a které nebude možné ovládat.
Milovníky páry a uhlí jistě potěší přítomnost hned několika historických tratí s širokou nabídkou parních lokomotiv v čele. Naopak příznivci moderní techniky budou moci sáhnout po bleskových střelách z repertoáru Deutsche Bahn AG. K dokonalosti má být také vypilován systém řízení souprav a to buď ve zjednodušeném módu pro začátečníky, kde lze ovládat pouze rychlost vlaku, nebo v módu určeném zejména pravým nadšencům mašinek. Train Simulator 2 nás tak posadí do strojoven lokomotiv naprosto věrně vyvedených ve 3D, kde má podle slov autorů každá páčka svůj funkční ekvivalent v reálu. Poněkud úsměvně pak působí nutnost přikládání uhlí do kotle (jen doufejme, že ke hře nebude přibalován v podobě připojitelné periferie kotel reálný i se stylovou lopatkou a balíčkem uhlí zdarma). Návštěva interiéru vlaku však nezačíná a nekončí pouze u kabiny. Druhý díl Train Simulatoru dovoluje projít se po celé železniční soupravě, včetně jídelních vozů nebo kupé první třídy, to vše obohaceno o množství spokojených cestujících. Tedy spokojeni budou, pokud vy budete přesně dodržovat stanovený jízdní řád, čímž by se však hra mohutně posunula z reality do roviny sci-fi :o). K „příběhovým“ tratím můžeme zařadit projížďku malebnými německými městečky na již zmiňované dráze Deutsche Bahn nebo slibnou exkurzi do roku 1946 na pennsylvánské trati Horseshoe Curve.
Jak přiznali sami tvůrci, Train Simulator má mnoho společného s Flight Simulatorem, s tím rozdílem, že hlavním objektem zájmu jsou zde namísto letadel vlaky. Není tedy divu, že jsou si obě hry po grafické stránce velice podobné. Čas si však na herním enginu vyžádal mohutná vylepšení. Tak se například u zmiňovaných parních lokomotiv dočkáme věrně vymodelované a ještě lépe rozpohybované soustavy pístů a táhel nebo přesně převedeného interiéru vlaků, který reaguje na střídání dne a noci nebo měnící se počasí. Hra má tentokrát být mnohem více otevřená možným úpravám, v jednoduchém editoru si budeme moci vytvořit tratě našich snů, vlastní textury vlaků nebo dokonce jejich zcela nové modely. Zapomenuty nebudou ani již vzniklé přídavky k prvnímu dílu, které lze do hry snadno importovat. Pokud Microsoft mírně zapracuje na animaci postav a tím i na vitalitě prostředí, o kterou mu jde především, mohou se všichni železničáři i hračičkové koncem roku těšit na výborný přírůstek do pomalu se rozrůstající rodiny vláčkoidních her.