Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mig Alley

  8:07aktualizováno  10. července 2001 9:38
Mig Alley
Mig Alley

MiG Alley (Alej MiGů) - tak nazvali američtí piloti v Koreji území ohraničené pomyslným trojúhelníkem mezi městy Sinuiju, Sinanju a Suiho - oblast, ve které se odehrávaly nejlítější souboje jejich Sabrů se severokorejskými MiGy-15. Stejný název zvolil Rowan Software, známý producent kvalitních her s leteckou tématikou (vzpomeňme dosud nepřekonanou simulaci leteckých soubojů 1. světové války Flying Corps, nebo starší Overlord či Dawn Patrol) pro svůj nový bojový simulátor, jehož děj se odehrává právě v době korejské války.

Válka v Koreji, stejně jako mnohé další zajímavé konflikty, byla výrobci počítačových her s leteckou tématikou dosud neprávem opomíjena. Pokud mě paměť neklame, jedinými hrami, zasazenými do prostředí tohoto konfliktu, byl stařičký Chuck Yeager Combat a nepovedený pokus Sabre Ace. Přitom z pohledu virtuálního pilota jsou letecké souboje v Koreji bez nadsázky tím nejzajímavějším, co jej může na monitoru potkat.Přitom z pohledu virtuálního pilota jsou letecké souboje v Koreji bez nadsázky tím nejzajímavějším, co jej může na monitoru potkat. Mig Alley Těsně podzvukové rychlosti, jednoduché gyroskopické zaměřovače, pouze hlavňová výzbroj nebo neřízené rakety, bomby a nádrže s napalmem pro pozemní útoky, pozemní cíle značené dýmovnicí pozemního návodčího. To všechno se Rowanům povedlo ztvárnit s překvapivou věrností.

Nejdůležitějším elementem leteckého simulátoru je pro mne vždy věrnost letového modelu, tzn. zda a nakolik chování letounu ve hře odpovídá své skutečné předloze. Nejsem sice pilotem a moje reálné letecké zkušenosti se omezují pouze na sedadlo pasažéra ve strojích ČSA, ale chování letadel v MiG Alley podle mne je shodné s tím, jak je popisují pamětníci v dobových vzpomínkách. Pády do vývrtky z příliš "utažených" zatáček, doprovázené "utrhnutím plamene" a vysazením motoru a končící většinou použitím záchranné sekvence Ctrl+E k aktivaci vaší vystřelovací sedačky (nebo taky úhledným kráterem v korejské zemi, pokud to nestihnete) budou častější, než vám bude milo (alespoň do doby, než se naučíte základní zákonitosti ovládání svého stroje, které jsou přece jen odlišné od letadel, se kterými jste dosud měli možnost virtuálně létat). Změněné chování letadla po odhozu podvěšené výzbroje je v současných simulátorech již standardem, Mig Alley naopak třeba roztřesení letounu vlivem turbulence způsobené těsným průletem jiného letadla (vedoucí v mnoha případech až k vývrtce s již popsanými následky) nebo zpětný ráz 37mm kanónu MiGu-15, ztěžující přesné zaměření - to jsou vychytávky, se kterými jsem se setkal poprvé právě v MiG Alley. Rovněž simulace poškození letounu střelbou protivníka je zvládnuta na vysoké úrovni - při zasažení řídících ploch se stroj třese, je problém jej udržet v horizontálním letu, ale při troše štěstí se s ním dá přistát. Naopak po přesném přímém zásahu vám může upadnout celé křídlo a vracíte se na zem tak rychle, že ani nestihnete použít již několikrát zmiňované Ctrl+E. Pokud právě přestáváte číst s tím, že tato hra je určena pouze pro hardcore simulátorové fanatiky, nemějte strach a klidně pokračujte - jak je v Rowan Software zvykem, je konfigurace hry do posledního detailu volitelná, takže omezením realističnosti lze z MiG Alley udělat i hru pro širší hráčské vrstvy a přizpůsobit vašim schopnostem. I při zjednodušeném letovém modelu je však zachován typický pocit z letu v prvních tryskáčích.

A s čím vlastně můžete v MiG Alley létat? Kromě již zmíněných "hvězd" tohoto konfliktu, tj. MiG-15 a F-86 Sabre (ta dokonce v několika verzích), můžete usednout do kokpitu F-51 (poválečná verze slavného Mustangu z druhé světové války, Mig Alley upravená pro útoky na pozemní cíle), F-80 Shooting Star a F-84 Thunderjet na americké straně a Jak-9 na straně severokorejské. Kromě nich se ve vzduchu můžete setkat ještě s bombardéry B-26 Invader, superpevnostmi B-29, stíhačkami F4U Corsair, F9F Panther a F-82 Twin Mustang, dopravními C-54 a nebo australskými Meteory. Zde bych našel první drobnou vadu na kráse - přece jen se z severokorejské strany konfliktu zúčastnilo více typů než pouze Jak-9 a MiG-15.

MiG Alley nabízí čtyři základní možnosti hraní. První z nich je Quick Mission - v podstatě tréninkový režim, ve kterém si můžete vyzkoušet ovládání stroje a základy taktiky bojových misí - stíhání, doprovodu bombardérů, průzkumu nebo útoků na pozemní cíle. V těchto misích můžete bojovat i na straně protivníka a v roli pilota MiGu si můžete vyzkoušet třeba přepad svazu superpevností. Další možností je Hot Shot - oblíbená instant action, ve které se ocitáte bez přípravy uprostřed bitevní vřavy a vaším cílem je sestřelit co nejvíce nepřátel v co nejkratším čase (nebo dokud oni nesetřelí vás). další možností jsou kampaně (Campaign). Ty jsou celkem čtyři. V první kampani (25.7. - 1.8.1950) jste zařazeni k peruti F-80 Shooting Star a snažíte se zastavit přesilu útočících severokorejských vojsk. Ve druhé kampani (2.8. - 15.10.1950) si vyzkoušíte legendární F-51 Mustang v roli bitevníku proti pozemním cílům. Mig Alley Třetí kampaň (18.10. - 1.11.1950) vás posadí do kokpitu F-84 Thunderjet a v poslední kampani (2.11.1950 - 1.1.1951) se dočkáte slavného Sabru. Poslední a nejkomplexnější možností je možnost prožít si celou korejskou válku (Entire War) v sledu po sobě jdoucích kampaní. Mise v jednotlivých kampaních vycházejí přísně z dobové reality a věrně kopírují skutečný průběh války. Jestliže se vám "podaří" v průběhu kampaně nebo války zahynout hrdinnou smrtí, máte možnost kromě opakování celé kampaně/války pokračovat dále v kůži jiného pilota letky. Pokud však tato situace nastane několikrát po sobě, válka končí vítězstvím Severokorejců a vy jste potupně evakuováni zpět do států.

Grafické zpracování simulátoru poněkud pokulhává za současným standardem. Stíhací souboje nad relativně krásně vymodelovanými mraky jsou úchvatné, ale při útocích na pozemní cíle je krajina poněkud monotónně jednoduchá a větší detailnost by jí určitě neuškodila. Samozřejmostí je fotorealistická krajina, takže země pod vámi kartograficky přesně odpovídá Korejskému poloostrovu. Samotná letadla jsou vymodelována na velmi dobré úrovni, virtuální kokpity jsou zpracovány s plně funkčními přístroji. Vytknout by se dalo poněkud jednoduché ztvárnění efektů výbuchů a zásahů nepřítele. Zvuková stránka simulátoru je naopak zpracována na výtečné úrovni, ať už se jedná o zvuky vašeho letounu (motor, zbraně nebo třeba skřípění namáhané konstrukce při zvlášť prudkých manévrech) či o zvuky okolo letících strojů.

Mig Alley
Výrobce: Empire Interactive
Distributor: Empire Int./Bohemia Int.
Minimální konfigurace: P 166 MHz, 16 MB RAM
Doporučená konfigurace: PII-300, 64 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ne
Verdikt: Pokud to s virtuálním létáním myslíte alespoň trochu vážně, tak tuhle hru nemůžete minout.
Hodnocení 90%
Kapitolou samou pro sebe je rádiový provoz - komunikace se základnou, s pozemními návodčími nebo s vašimi tradičně americky ukecanými wingmany. Trochu jen zamrzí, že při hře za "špatnou" stranu vaši wingmani komunikují krásnou angličtinou - proč ksakru chybí alespoň náznak toho nádherného ruského akcentu, který tak obdivuji u padouchů v amerických akčních filmech...

Hardwarová náročnost bývá většinou kamenem úrazu všech leteckých simulátorů. Ale i zde obstává MiG Alley se ctí. Jak řekl Al Bunda 2, každý má lepší počítač než já :-(, ale i na mé obstarožní mašince hra běžela přijatelnou rychlostí. Navíc hra umožňuje kromě klasického nastavení úrovně všech možných detailů i možnost nastavení minimálního požadovaného počtu snímků za vteřinu (fps), na základě kterého si pak upravuje úroveň detailů automaticky.

Co říci závěrem? MiG Alley je skvělou hrou, navíc zobrazující letadla a boje, které tady dosud nebyly. A to jsem ještě nezmínil možnost multiplayeru po sériovém kabelu, lokální síti nebo po Intenetu. Tak na co ještě čekáte? Nashledanou v Aleji MiGů a "Watch your six!"

Autor:




Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

Layton's Mystery Journey
Nová hrdinka, stará a dobrá hratelnost. Recenze Layton's Mystery Journey

Další díl z hádankářské série Professor Layton vyměnil hlavního hrdinu za hrdinku, je o něco víc „casual“, jinak ovšem zachovává všechny dobré stěžejní prvky....  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Total War: Warhammer II
RECENZE: Válečné kladivo opět udeřilo. Total War: Warhammer II je skvost

Pokud jste si mysleli, že strategický Total War: Warhammer byl vrcholem, tak jste se mýlili. V tomto případě známé pravidlo, že díl první je vždy lepší,...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.