Minecraft

Minecraft | foto: The Yogscast

Minecraft změnil herní scénu. A nezapomněl ani na Vánoce

  • 23
Nenápadný titul je ztělesněním hesla "od hráčů pro hráče". Hlavní myšlenkou je totiž dát hráčům maximální možný prostor pro kreativitu. Jeho úspěch je tak založen především na tom, že si zde můžete vyrobit či postavit prakticky cokoliv.

Minecraft je nezávislá hra dávající hráčům totální svobodu. V pohledu z vlastních očí zde sami či ve skupině chodíte krajinou složenou z kostiček, bojujete proti monstrům, těžíte kostičky a stavíte budovy. Tak to bylo už před rokem, ale to byl teprve pouhý začátek erupce kreativity, kterou Minecraft dnes představuje.

Limitem je jenom fantazie

Za uplynulý rok vyšla verze pro mobilní telefony na iOS, přibyla "tuna" nového obsahu a Markus "Notch" Persson, tvůrce Minecraftu, oznámil odstoupení z pozice hlavního lídra projektu.

Jeho vývojářský tým Mojang se dál bude věnovat i dalším nezávislým projektům, mimo jiné i karetní hře jménem Scrolls, kvůli níž se dostal do křížku se studiem Bethesda, autorem série The Elder Scrolls (nejnovější vyšel jejich TES V: Skyrim). Příčinou sporu nebylo nic malichernějšího než podobně znějící názvy obou her.

Právě na to naráželo původní datum vydání Minecraftu, plánované na 11. listopadu, tedy den vydání Skyrimu. Minecraft oficiálně vyšel 18. listopadu.

Největší posun v hratelnosti Minecraftu ale nevzešel od původních vývojářů hry, ale především od samotných hráčů.

Ne nadarmo byl Minecraft přirovnán ke stavebnici LEGO. V této virtuální "stavebnici" se ale dočkáte více možností než pouhého skládání objektů z kostiček. Možnost budovat rozličné megalomanské stavby už dříve brala dech. Úspěchy loňských virtuálních architektů ostatně shrnuje náš článek z roku 2010. Teprve letos ale Minecraft prokázal, jakou má hodnotu pro hráče s fantazií.

Minecraft

Patero okouzlujících modifikací

Škála nových možností souvisejících s fyzikálním pojetím totiž umožňuje Minecraft transformovat se do dalších rozličných žánrů videoher. Vznikají tak klasické hry na hrdiny ve stylu Dračího doupěte, při nichž družina dobrodruhů putuje předpřipravenou krajinou, stejně jako se dají objevit i normální střílečky s puškami.

Ačkoliv Minecraft vypadá jako hra stará minimálně patnáct let, její prostředí dosahuje fyzikální úrovně srovnatelné s nejnovějšími komerčními hrami. Obrovské výbuchy mění mapy na měsíční krajinu, mohutná vířící tornáda i masivní lesní požáry, to vše je k vidění v reálném čase.

Minecraft

Nicméně přírodní jevy nejsou tím nejpodstatnějším. Fyzikální motor hry totiž hráčům a autorům herních modifikací dovolil sestrojit rozličné předměty od letadla po atomový reaktor.

Protože obraz vydá za tisíc slov, průvodci po většině modifikací jsou internetoví angličtí komici Simon a Lewis sdružení na svém YouTube kanálu The Yogscast. I takovou formu amatérských videí Minecraft výrazně podpořil.

Santa’s Adventure
Putování komiků z The Yogscast po předpřipraveném vánočním dobrodružství. Minecraft dovoluje relativně snadno a rychle tvořit složité a detailní mapy.

zdroj: www.youtube.com

Grinchmas
Podobně jako v Santa’s Adventure, i zde je k vidění vánoční tématika, tentokrát v poetičtějším podání.

zdroj: www.youtube.com

WizardCraft
Už mimo Vánoce míří modifikace WizardCraft, v níž jednoduchou kombinací předmětů vznikají devastující kouzelné schopnosti.

zdroj: www.youtube.com

(Ne)fungující jaderný reaktor
Modifikace umožňující postavit svou vlastní výrobní linku napájenou reaktorem je rájem pro všechny milovníky atomu i pro jaderné hysteriky. Následující dvojice videí vzhledem k nešikovnosti hráčů ústí v katastrofu, vedle níž by se Fukušima styděla.

zdroj: www.youtube.com
zdroj: www.youtube.com

Minecraft Half-Life texture pack
Úprava Minecraftu do textur prvního dílu Half-Life ukazuje, že "nízké rozlišení" Minecraftu je pouhou sázkou na nostalgii hráčů. Jak vidno, Minecraft by mohl podporovat mnohem ladnější vzhled.

zdroj: www.youtube.com

Úspěch k nezaplacení

Vliv Minecraftu je široce stopovatelný především na nezávislé scéně, která vyplodila tituly více či méně inspirované právě otevřenou, svobodnou a fyziku využívající architekturou Markuse "Notche" Perssona. Například 2D "klon" Terraria či simulátor vesmírného programu Kerbal Space Program.

Nejde přitom pouze o hratelnost, ale také vědomí, že podobné malé projekty mají reálnou šanci uživit sebe a své týmy. Náš loňský článek o Minecraftu vyjadřoval uznání, že hra prodala neuvěřitelných 700 tisíc kusů. Dnes počet prodaných kopií přesahuje 4 miliony.

Tvůrce PC her v minulé dekádě příliš dlouho strašily vize totálního úspěchu konzolových her. Minecraft ale dokázal, že stále existuje prostor také pro nadšence. A to je, vyjma návykové zábavnosti, jeho odkaz všem vyznavačům kreativního pojetí videoher.