Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Minecraft změnil herní scénu. A nezapomněl ani na Vánoce

aktualizováno 
Nenápadný titul je ztělesněním hesla "od hráčů pro hráče". Hlavní myšlenkou je totiž dát hráčům maximální možný prostor pro kreativitu. Jeho úspěch je tak založen především na tom, že si zde můžete vyrobit či postavit prakticky cokoliv.

Minecraft | foto: The Yogscast

Minecraft je nezávislá hra dávající hráčům totální svobodu. V pohledu z vlastních očí zde sami či ve skupině chodíte krajinou složenou z kostiček, bojujete proti monstrům, těžíte kostičky a stavíte budovy. Tak to bylo už před rokem, ale to byl teprve pouhý začátek erupce kreativity, kterou Minecraft dnes představuje.

Limitem je jenom fantazie

Za uplynulý rok vyšla verze pro mobilní telefony na iOS, přibyla "tuna" nového obsahu a Markus "Notch" Persson, tvůrce Minecraftu, oznámil odstoupení z pozice hlavního lídra projektu.

Jeho vývojářský tým Mojang se dál bude věnovat i dalším nezávislým projektům, mimo jiné i karetní hře jménem Scrolls, kvůli níž se dostal do křížku se studiem Bethesda, autorem série The Elder Scrolls (nejnovější vyšel jejich TES V: Skyrim). Příčinou sporu nebylo nic malichernějšího než podobně znějící názvy obou her.

Právě na to naráželo původní datum vydání Minecraftu, plánované na 11. listopadu, tedy den vydání Skyrimu. Minecraft oficiálně vyšel 18. listopadu.

Největší posun v hratelnosti Minecraftu ale nevzešel od původních vývojářů hry, ale především od samotných hráčů.

Ne nadarmo byl Minecraft přirovnán ke stavebnici LEGO. V této virtuální "stavebnici" se ale dočkáte více možností než pouhého skládání objektů z kostiček. Možnost budovat rozličné megalomanské stavby už dříve brala dech. Úspěchy loňských virtuálních architektů ostatně shrnuje náš článek z roku 2010. Teprve letos ale Minecraft prokázal, jakou má hodnotu pro hráče s fantazií.

Minecraft

Minecraft

Patero okouzlujících modifikací

Škála nových možností souvisejících s fyzikálním pojetím totiž umožňuje Minecraft transformovat se do dalších rozličných žánrů videoher. Vznikají tak klasické hry na hrdiny ve stylu Dračího doupěte, při nichž družina dobrodruhů putuje předpřipravenou krajinou, stejně jako se dají objevit i normální střílečky s puškami.

Ačkoliv Minecraft vypadá jako hra stará minimálně patnáct let, její prostředí dosahuje fyzikální úrovně srovnatelné s nejnovějšími komerčními hrami. Obrovské výbuchy mění mapy na měsíční krajinu, mohutná vířící tornáda i masivní lesní požáry, to vše je k vidění v reálném čase.

Minecraft

Minecraft

Nicméně přírodní jevy nejsou tím nejpodstatnějším. Fyzikální motor hry totiž hráčům a autorům herních modifikací dovolil sestrojit rozličné předměty od letadla po atomový reaktor.

Protože obraz vydá za tisíc slov, průvodci po většině modifikací jsou internetoví angličtí komici Simon a Lewis sdružení na svém YouTube kanálu The Yogscast. I takovou formu amatérských videí Minecraft výrazně podpořil.

Santa’s Adventure
Putování komiků z The Yogscast po předpřipraveném vánočním dobrodružství. Minecraft dovoluje relativně snadno a rychle tvořit složité a detailní mapy.


Grinchmas

Podobně jako v Santa’s Adventure, i zde je k vidění vánoční tématika, tentokrát v poetičtějším podání.


WizardCraft

Už mimo Vánoce míří modifikace WizardCraft, v níž jednoduchou kombinací předmětů vznikají devastující kouzelné schopnosti.

(Ne)fungující jaderný reaktor
Modifikace umožňující postavit svou vlastní výrobní linku napájenou reaktorem je rájem pro všechny milovníky atomu i pro jaderné hysteriky. Následující dvojice videí vzhledem k nešikovnosti hráčů ústí v katastrofu, vedle níž by se Fukušima styděla.


Minecraft Half-Life texture pack
Úprava Minecraftu do textur prvního dílu Half-Life ukazuje, že "nízké rozlišení" Minecraftu je pouhou sázkou na nostalgii hráčů. Jak vidno, Minecraft by mohl podporovat mnohem ladnější vzhled.

Úspěch k nezaplacení

Vliv Minecraftu je široce stopovatelný především na nezávislé scéně, která vyplodila tituly více či méně inspirované právě otevřenou, svobodnou a fyziku využívající architekturou Markuse "Notche" Perssona. Například 2D "klon" Terraria či simulátor vesmírného programu Kerbal Space Program.

Nejde přitom pouze o hratelnost, ale také vědomí, že podobné malé projekty mají reálnou šanci uživit sebe a své týmy. Náš loňský článek o Minecraftu vyjadřoval uznání, že hra prodala neuvěřitelných 700 tisíc kusů. Dnes počet prodaných kopií přesahuje 4 miliony.

Tvůrce PC her v minulé dekádě příliš dlouho strašily vize totálního úspěchu konzolových her. Minecraft ale dokázal, že stále existuje prostor také pro nadšence. A to je, vyjma návykové zábavnosti, jeho odkaz všem vyznavačům kreativního pojetí videoher.

Autoři:




Nejčtenější

Pokkén Tournament DX
Povedená bojovka Pokkén Tournament je v DX verzi ještě o fous lepší

Přímočará, snadno pochopitelná, ale rozhodne ne mělká bojovka Pokkén Tournament vyšla ve vylepšené verzi DX na konzoli Switch. Povedenou hru s Pokémony...  celý článek

Destiny 2
Co budete hrát o víkendu?

Prozraďte, na které hry se chystáte o víkendu. Pustíte se do něčeho nového, nebo rozehrajete nějakou klasiku?  celý článek

Marvel vs. Capcom: Infinite
Nebaví vás učení komb? Marvel vs. Capcom Infinite je bojovka pro vás

Jestli rádi bezmyšlenkovitě bušíte do ovladače, je bojovka Marvel vs. Capcom: Infinite něco pro vás.   celý článek

Blizzard oslavil 25 let své úspěšné existence
Na založení Blizzardu si půjčil peníze od babičky. Dnes má miliardy

Mike Morhaime, prezident společnosti Blizzard a jeden z nejbohatších mužů v herním průmyslu, zavzpomínal na své nelehké začátky. Nebýt jeho štědré babičky,...  celý článek

Resident Evil: Revelations
Zaoceánská plavba s mutanty potřetí. Recenze Resident Evil Revelations

„Tati, já nechci zase na zaoceánskou plavbu,“ postěžoval si mladý hráč. „Kušuj,“ řekl otec Capcom a naservíroval mu tu samou hru už potřetí.   celý článek

Další z rubriky

The Elder Scrolls V: Skyrim - verze na Switch
Masivní herní světy versus nedostatek času. Jak na ně?

Hry v otevřených světech jsou často diskutovaným moderním trendem herního průmyslu. Na jednu stranu nám dávají velkou svobodu a spoustu možností, nicméně se až...  celý článek

Call of Cthulhu (2017)
Božstvo ztělesňující veškerou hrůzu světa. Mýtus Cthulhu ve hrách

Herní průmysl si od jiných médií půjčuje motivy a nápady odnepaměti. Nikoho nepřekvapí, že již na samém počátku sáhl i do pokladnice jednoho z nejkultovnějších...  celý článek

Wolfenstein: The New Order
KVÍZ: Poznáte hru jen podle části obrázku?

Nejnovější kvíz je určený pro fandy stříleček. Tentokrát to ovšem bude jiné. Poznáte převážně známé kousky jen na základě vykrojených částí obrázků?  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.