Monet: Mystery of the Orangerie Museum

12:00aktualizováno  18. března 3:44
Po téměř dvouletém váhání se francouzští Wanadoo konečně rozhodli vytvořit i jinou než francouzskou verzi své netradiční adventurky, která si bere za cíl dostat hráče přímo do vnitřního světa obrazů slavného impresionisty Clauda Moneta. Rozhodně zajímavý nápad, ale jak dopadla jeho realizace?

Monet: Mystery of the Orangerie Museum Během posledních let se stalo jakousi tradicí, že se vždy několikrát do roka setkáme se speciálním druhem adventur, který se nám snaží přiblížit určitou historickou událost či osobnost s maximální přesností a fiktivní příběh okolo ní obklopí hromadou faktů a dokumentací. Ano, hovořím zde o „naučných adventurách“, které se staly výhradní doménou francouzů, zejména pak společnosti Cryo Interactive. Přestože dnes recenzovaná hra není od Crya a nemá s jejich produkty téměř nic společného, do žánru naučných adventur zapadá téměř dokonale. Tento bezpochyby netradiční a originálně pojatý titul, vytvořený již v roce 2000 francouzskými (jak jinak :-) Index a součást dnešního Wanadoo Edition (hry Dracula, Dracula 2, Louvre a další), vás totiž přenese do světa vůbec nejznámějšího impresionistického malíře Clauda Moneta.

Pokud je vám snad toto jméno čirou náhodou zcela neznámé, dovolím si vám jej jen velice stručně přiblížit. Maestro Claude Monet se narodil roku 1840 v Paříži a zemřel roku 1926 ve svém venkovském sídle Giverny. Už odmalička se u něj projevovala záliba v malování, která se postupně prodrala do popředí a nechala vzniknout novému stylu, jenž byl pojmenován podle jednoho z ranných Monetových děl nazvaného „Impression: Sunrise“, tedy Impresionismus. Monet: Mystery of the Orangerie MuseumJak lze z názvu tohoto stylu vyvodit, Monet nekreslil jen to, co viděl, ale především to, co cítil. Maloval své dojmy, které na plátno přenášel jemnými a krátkými dotyky štětcem. Ze všeho nejčastěji se věnoval zachycování pozoruhodných exteriérů a to hned v několika denních dobách při různé intenzitě slunečního světla; příkladem budiž katedrála v Rouen, již maloval jak během dne (jasná / zatažená obloha), tak i v podvečer. Ve svých nejlepších letech se z Paříže odstěhoval do zakoupeného domku s velkou zahradou v Giverny (městečko asi 60 km od Paříže), kde strávil zbytek svého života, navzdory začínající slepotě, stále aktivním malováním.

A nyní se vám naskýtá příležitost přenést se do světa barevných pláten a vidět okolní prostředí tak, jek jej kdysi vnímal a zachytil sám Monet. Aby bylo dosaženo co nejvyšší věrohodnosti a „realističnosti“, vytvořili autoři celou hru ve 3D, přičemž všechno kolem sebe máte možnost sledovat pohledem z vlastních očí. Veškeré polygonové modely jsou pokryty texturami nakreslenými v impresionistickém stylu a v tomto ohledu se musím před tvůrci opravdu poklonit, protože jejich výtvor je skutečně obrazům Moneta velice podobný. Možná také z toho důvodu, že je hra z valné časti situována do lokací, které sám Monet ztvárnil na svých obrazech. Monet: Mystery of the Orangerie MuseumPorovnat výtvory grafiků z Wanadoo s Monetovým dílem je přitom nasnadě, neboť součástí hry je taktéž galerie asi dvou desítek jeho obrazů, které si můžete prohlížet ve velkém detailu a navíc se též můžete rychle přenést na danou herní lokaci, kterou obraz zachycuje. Otázka ale je, nakolik je mistrův malířský styl vhodný pro grafické zpracování počítačové hry. Navíc hry, která je ve všech ostatních směrech přinejlepším průměrná a ke všemu ještě neúnosně krátká.

Nemastný neslaný příběh je zasazen do roku 1920, tedy do doby, kdy mistr Monet procházel závěrečnou etapou svého života. Vše se točí okolo muzea Orangerie, které se nachází nedaleko Louvru v Paříži a v němž je vystavována více než stovka děl francouzských malířů z přelomu 19. a 20. století, Moneta nevyjímaje. Jelikož je budova muzea v nelichotivém stavu, vydáváte se na místo právě vy – mladý architekt, jenž má provést jeho rekonstrukci. Avšak ne všichni o záchranu muzea stojí a najdou se i tací, kterým doslova překáží v jejich osobních plánech. Vám se čirou náhodou podaří odhalit muže, jenž hodlá muzeum vyhodit do povětří a jako správný hrdina se mu v tom pokusíte zabránit. Vaše pouť začíná v přístavišti Le Haveru a během několika krátkých kapitol navštívíte Rouen, Monetovo sídlo v Giverny a nakonec též cíl své cesty – Orangerium v Paříži. Monet: Mystery of the Orangerie MuseumDěj je přitom velice jednoduchý. Na každé z celkem šesti lokalit se nezdržíte ani jednu hodinku a z toho polovinu času strávíte několikanásobným opakováním časově docela drasticky limitovaných úkolů (uniknout zuřivému policistovi, probudit prodavače lístků na nádraží, než vám ujede vlak nebo utéci ze strážní budky, k níž se blíží váš nepřítel). Jejich řešení nebývá nikterak složité, ale právě zmíněné časové omezení je jaksi zbavuje veškeré zábavnosti. V případě, že nestihnete vše učinit včas, následuje rychlý konec hry a nutné načtení dříve uložené pozice. Tato forma „smrti“ však na vás číhá mnohem častěji, než by vám bylo pochuti – například pokud chcete přejít po lávce přes zamrzlý potůček a vinou nepozornosti z úzké lávky přepadnete, máte, jak se říká, po ptákách. A konkrétně zrovna ono přepadnutí z lávky není nic složitého, vzhledem k ne zrovna pohodlnému ovládání.

To je s ohledem na trojrozměrné zpracování hry rozloženo jak na klávesnici, tak i na myš. Zatímco s myškou ovládáte kurzor a provádíte s ním klasické adventurní operace, tak klávesnici byl svěřen váš pohyb po 3D prostředí. Chůzi a otáčení ovládáte kurzorovými šipkami, nicméně nahlížení nahoru a dolů neprovádíte pohodlně myší, jak je zvykem ve všech současných 1st person hrách, ale opět na klávesnici a ještě k tomu odstrčenými klávesami PGUP a PGDOWN. Monet: Mystery of the Orangerie MuseumNabízeny jsou vám ještě další dvě funkce: běh a skok. Zatímco běh využijete docela často (někdy dokonce bezpodmínečně nutně kvůli časově limitovaným puzzlům), skok je zde jaksi zbytečný a slouží patrně jen k tomu, abyste si po vyřešení každého iritujícího časového puzzlu poskočili radostí :-).

Od černého humoru rychle zpět ke kritice, která bude pokračovat technickými kvalitami hry, z nichž alespoň ty vizuální nelze ani s trochou dobré vůle objektivně ohodnotit. Přesto mi ale dovolte, abych se oprostil od neprofesionálního uměleckého pohledu na věc a dal najevo svůj subjektivní pocit, který je ve výsledku velice bídný. Při modelování herního prostředí tvůrci evidentně šetřili polygony, takže všechny lokace vypadají velice hrubě a hranatě. Co se „impresionistických“ textur týče, nemohu se zbavit dojmu, že tento styl grafiky působí v počítačové hře jako pěst na oko. Jak známo, impresionistické obrazy jsou velice zajímavé a řekněme až „půvabné“ při pohledu z větší vzdálenosti, ale zblízka připomínají změť různobarevných fleků a teček. A teď si představte, že vás tvůrci do té atypické koláže doslova uzamknou a povím vám, takový pohled na placatou katedrálu v Rouen z virtuálních tří metrů, to je skutečně pohled, na nějž se bohužel hned tak nezapomíná. Animace taktéž nebyly pro tvůrce jednou z priorit. Monet: Mystery of the Orangerie MuseumKdyž pominu onu desítku živých bytostí, na něž během krátkého hraní narazíte, tak se ve hře nehýbe prakticky nic a když už ano, je to spíše na ostudu (příkladně pára z lokomotiv na nádraží je ztvárněna jedinou obrovskou neprůhlednou texturou, která se pohybuje po nástupišti jako ošmudlaný papírový karton). A abych to všechno završil, tak zvuky s dabingem jsou přinejlepším na průměrné úrovni a na existenci hudby raději rychle zapomeňte.

Myslím, že po těch pár kritických odstavcích nastal nejvyšší čas zakončit tuto recenzi pokud možno optimisticky. Jenže to jaksi není docela dobře možné a při vší úctě k mistru Monetovi a všem herním bohům i malým bůžkům vám musím sdělit, že z herního hlediska opravdu není o co stát. Jednoduchý příběh, nepříliš zajímavé puzzly, nedotažené ovládání a především velice nízká rozsáhlost sráží hru pod hladinu průměrnosti. Přiznávám ale, že její těžiště je zcela jinde – ve zpracování. To, co vám nabízí tento titul, nikde jinde neuvidíte. Otázkou ale je, jestli to vůbec dokážete ocenit. Mám-li hodnotit Moneta jako hru a nikoliv jako umělecké dílo, musím smutně přiznat, že mě velice zklamal. A pokud nejste zrovna do Monetových obrazů zamilováni, určitě zklame i vás.

Monet: Mystery of the Orangerie Museum
Výrobce: Wanadoo Edition
Vydavatel: Wanadoo Edition