Monsters, Inc. - Scare Island

Hrůza a děs obchází kolem našich obydlí. Strašlivá Monstra se totiž potulují vůkol. Přichází tedy další ""survivor horor""? Ale kdeže, to jenom u Disneye zase popustili uzdu své fantazii a vedle stejnojmenného a nutno podotknout, že povedeného filmu se nás nyní snaží překvapit i videohrou.
Monsters, Inc.

Monsters aneb jak Disney opět útočí na naše peněženky. A bohužel nejen na ně. Po dohrání této hry jsem měl dojem, že se tady někdo zbláznil, ale já to rozhodně nejsem. To, že se na nás v dnešní době valí spousta titulů všemožné kvality, na to jsme si již zvykli (i když jak kdo); délka dohrání dnešních her také není závratná (i když jak u kterých); ale vydat hru, kterou dokážete dohrát do konce během dvou opravdu pohodových večerů a ještě k tomu bez jediného uložení a ztráty jediného života!!!!!!!, tak to už je vrchol. Anebo, že bych byl tak “dobrej“?:o)

Monsters je zkrátka další rychlokvaška, která vznikla podle úspěšného animovaného filmu z dílny božských PIXAR. Tato firmička má již na kontě tři celovečerní filmy a tímto snímkem opět dokázali, že opravdu umí. Film je na tradičně vysoké úrovni, hlavně se však budou bavit vaše ratolesti. Jenže, jak opět potvrzuje staré známé pravidlo, podle filmové předlohy nikdy nevznikne kvalitní hra a k tomu ještě v tak krátké době. Přičemž Monsters jsou toho opět živoucím důkazem.

Monsters, Inc.

Jo, když si tak vzpomenu na první hry od Disneye. Každý, kdo si rád zavzpomíná na šestnácti bitovou éru mi jistě dá za pravdu. Počiny jako Aladdin či Lion King patřily mezi jedny z nejlepších a nejzábavnějších 2D plošinovek svého času. Ani s nástupem PSX to nevypadalo pro Disney nijak špatně, ostatně Herkules, Mickey Mouse nebo Tarzan byly dobře hratelné a zábavné tituly. Jenomže pak všichni zatoužili po 3D zpracování a Disney změnil koncepci a začal přeměňovat vše, co bylo úspěšné, k obrazu svému. Jen si vzpomeňte, co hra od Disneye, to nějaký převedený úspěšný titul. A Monsters není jiný. Jasně, je tu pár novinek, zajímavý mix různých žánrů, ale celkově je to takové nemastné, neslané…

Ještě než se vrhneme na samotnou kritiku a obsah celé hry, tak malé upozornění. Monsters se totiž objeví na PSX i PS2. A protože jsem měl obě tyto verze k dispozici, tak můžu s klidným srdcem říci, že se od sebe vůbec neliší, pokud tedy pomineme samotnou grafickou podobu. A i tady bych byl trochu skeptický. Když tuhle hru vidím běžet na PS2, mám takový neodbytný pocit, jako kdyby grafici vzali PSX verzi, žehličku a toliko to celé “vyžehlili“.

Monsters, Inc.

Ano, PS2 grafika není nic moc, krom takových drobností jako reálnější stínování a lepší vodní plochy. To, že Monsters není přímo ušit pro PS2 je patrné i z jeho nahrávacích obrazovek - každý level se totiž loaduje poměrně dlouhou dobu a to je hra prosím pěkně na DVD!

Celá hra se odehrává ve škole na Scare Island, kam jste nastoupili do učení. Budete tu ovládat dva hlavní protagonisty filmu, chlupatého a většího SULLEYho a menšího jednookého MIKEho. Do školy jste přišli, abyste se naučili strašit. K čemuž vám poslouží tři tréninkové světy Arctic, Desert, Urban - každý po pěti levelech. V každé úrovni pak musíte získat tři medaile, bronzovou, stříbrnou a zlatou. Pakliže získáte v daném světě čtyři bronzové medaile, otevře se vám závodní level, kde na vás čeká váš hlavní rival RANDALL, který tvrdí, že nejlepší je on a v každé možné situaci vyzývá k závodu. Závodní klání tu je potom už napořád a jediným cílem v něm je vyhrát a nasbírat určitý počet zlaťáků. Po závodě se vám zpřístupní další lokace, kam jste předtím nemohli, a to pomocí nových věciček jako trampolína, zrychlovací pás a přemisťovač. A tady přichází první Monsters, Inc. problém. Vše uvedené získáte právě již za bronzové medaile, včetně filmových ukázek, které posouvají děj dále a tak vás to vůbec nenutí být lepší. Za stříbro a zlato máte totiž pouze dokončení hry a dvě filmové ukázky z úplného závěru filmu navrch a ten kdo jej již viděl, toho to nepřekvapí, v opačném případě to je nicméně stále slabý impuls pro vaše eventuelně větší snažení. Takže první slabina hry.

Nyní jak získáte jednotlivé medaile. Budete se zdokonalovat ve strašení. V každém levelu jsou rozmístěni roboti v podobě dětí. Tyto jakoby děti mají různobarevné oblečení, které naznačuje jejich odolnost proti strachu. Na levé straně obrazovky se vám zobrazí banka, do které budete sbírat speciální plechovky strachu roztroušené po celé oblasti. Vždy, když budete mít určitou barvu plnou, můžete jít strašit. Strašení probíhá pomocí jednoduchých komb, které se vám zobrazují na pravé straně obrazovky. Zatímco na ty hodně bojácné stačí jen vybafnout jedním tlačítkem, na ty odolnější se již musíte pořádně snažit a vytvořit tak řetězec opravdových hrůzných (směšných) prvků. I když máte na výběr mezi oběma protagonisty, oba dělají to Monsters, Inc. samé a brzy se to omrzí. Ani samotné kombinace nevyžadují váš velký um, jsou velice krátké a nemůžete si vytvořit vlastní kombo, což je škoda. Takže druhá slabina hry.

A jak jsou na tom samotné levely? Nic moc, vlastně spíše nic než moc. Velikost jednotlivých levelů je totiž přímo žalostná. A design o nic lepší. První svět Urban se skládá z přístavu, čínské čtvrti, obchodního centra a parku. Tento svět je ze všech nejnudnější a má taky nejhorší vizuální ztvárnění. Budete tady jenom skákat přes střechy, regály a ničit hromady beden, občas sepnete nějaký ten spínač, čímž se vám otevře dříve nedostupná část, atd. Prostě bez špetky nápadu. Druhý svět Desert je umístěn do samotného srdce Egypta a naleznete zde tajuplnou sfingu. Pyramidy, tajné hrobky a skvostné oázy. Tento svět je jednoznačně nejlepší a najdete zde plno odkazů na Tomb Raidera. Plno spínačů, posouvání kvádrů, otáčení symbolů hieroglyfů, atd. Dobře vyvážený svět, jenže bohužel až moc krátký. Třetí svět Arctic přestavuje nehostinnou ledovou zemi, kde na vás budou útočit přerostlí tučnáci, časované bomby a zlomyslní sněhuláci. Najdete zde taky lanovku a minihru, kde se projedete na snowboardu nebo pekáči, záleží za Monsters, Inc. koho zrovna budete hrát. Opět velmi krátká a designově nijak zajímavě řešená lokace. Ani vaše pohybová dovednost tady nebyla využita. Což se týká převážně ručkování. Tuto aktivitu využijete pouze ve dvou levelech, což je zatraceně málo.

Opravdový výsměch pak přichází s možností Save; můžete se totiž zapisovat kdykoliv a to je při neuvěřitelně krátkých levelech opravdu legrační feature.

Největší problém je tedy právě v délce herních levelů. I když budete průměrný hráč, jednu úroveň zvládnete za nějakých maximálně deset minut. A obtížnost? Tomu se tak ani nedá říkat. Tahle hra se hraje přímo sama a nebudete mít jediný zásek, prostě a jednoduše vás tady vedou za ručičku. V jednotlivých pasážích se nemůžete vůbec ztratit a nepřátel je tak poskrovnu a jsou tak tupí, že to snad není ani možné, nota bene tu chybí i nějaký ten Boss. Třetí slabina hry.

Monsters, Inc.

Takže si to shrneme. Čeká vás filmová licence, patnáct levelů plus trénink, dva hrdinové, tuny pěkných ukázek z filmu, které si můžete dokola přehrávat, dětská hratelnost a otázka, proč vlastně tato hra vznikla, když vám nenabízí žádný ucelený příběh, řádný konec a o hloubce raději pomlčím.

Z jakého důvodu tedy vznikají takovéto hry? Vždyť pro ty dětské pařany existuje spousta kvalitních titulů, které je dokáží zabavit a přitom mají vyváženou hratelnost, že dostanou i nás - starší, ale pořád v duši ještě dětské hráče. Co se týče hodnocení, nechávám na každém z vás, ať si udělá úsudek ze samotné recenze. Disneye mám rád, ať už jeho filmovou tvorbu či herní. Hrál jsem všechny jeho hry na PSX a musím říci, že tato je pro mě osobně největším zklamáním.

Monsters, Inc.
Výrobce/Vydavatel Disney Interactive/Sony
Platforma PlayStation 2, PlayStation
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano
Verdikt: Po všech stránkách podprůměrný titul, vedle takového esa jako je Jak and Daxter pak vypadá úplně směšně. Na druhou stranu je cílený na nejmladší hráčskou obec, kterou by přese všechno mohl zaujmout.
Hodnocení: bez hodnocení, viz text

Témata: Robot