Mortyr 2093 - 1944

Mortyr 2093 - 1944
Mortyr 2093 - 1944

Zvláštní název této hry je zároveň příjmením jejího hlavního hrdiny, Sebastiana Mortyra. Ten se vydává ze své současnosti, konkrétně roku 2093, zpět do minulosti, aby zabránil jisté fatální události, díky níž jeho svět spěje k celoplanetární ekologické katastrofě. Německým vědcům se totiž v roce 1944 podařilo vytvořit stroj času a přinést si ze vzdálené budoucnosti mocný artefakt, jehož pomocí vyhráli 2. světovou válku. Jedno a půl století pod nadvládou nacistů však lidstvu přineslo nejen život podle Hitlerových představ, ale i vzrůstající množství živelných pohrom, poruch počasí a gravitačních anomálií.

Armádní vědec Jürgen Mortyr a jeho tým, kteří byli v roce 2093 pověřeni hledáním příčin daného stavu životního prostředí, dospěli ke zjištění, že všechno vzniklo kvůli vývoji a používání stroje času, jehož existence byla stále chována v utajení. Jak tedy zabránit nevyhnutelné zkáze? Jedinou možností je poslat do minulosti schopnou a důvěryhodnou osobu, která zničí prototyp stroje času a zabrání jeho tvůrcům ve vytvoření nového. Tím, kdo na svá bedra vezme tento úkol, bude syn generála Mortyra Sebastian, který je přes své mládí zdatným instruktorem elitních zabijáckých jednotek. Mortyr 2093 - 1944 Ačkoli se podle plánu nemělo jednat o nic obtížného - přenesení Sebastiana do místnosti se strojem času, zabití vynálezce, rozmístění náloží a návrat těsně před jejich výbuchem - objevuje se místo toho Sebastian díky výpočetní chybě v malé kapli poblíž hradu, v němž je ukryt stroj času. Vyzbrojen zatím pouhým nožem, vydává se tedy pod vaším vedením na strastiplnou pouť za úspěšným dokončením svého poslání.

Mortyr je 3D akce viděná očima hlavního hrdiny, která se svým tématem vrací k samotným kořenům svého žánru - legendárnímu Wolfensteinovi. Pro ty, kteří už ho nepamatují, připomenu, že se jednalo o běhání a střílení v pevnosti plné fašistů, hákových křížů a obrázků Vůdce. Vzhledem k tomu, že hnutí vyznávající nacistickou ideologii mají stále mnoho přívrženců, nepokládám návrat k této tématice za příliš vhodný, a to ani z obchodního hlediska - v Německu, které je největším evropským herním trhem, je prodej Mortyra totiž zakázán. Chystá se sice speciální "Germany" verze bez hitlerovských symbolů a se zelenou krví, to už bude ovšem slušný paskvil. Přístup polského vývojářského týmu Mirage Media k nacismu je navíc mírně řečeno pubertální, na což přijdete nejpozději v té chvíli, kdy se ve hře dostanete do chodby s řadou dveří, zpoza nichž se ozývají rány a nářek bitých vězňů. Nad dveřmi totiž najdete cedulky se jmény programátorů a grafiků, které jsou opatřené tituly jako "obersturmbannführer", "oberführer" atd. Zahrajem si na fašisty...

Mortyr 2093 - 1944

Mirage Media se přidružili k těm odvážlivcům v herním průmyslu, kteří se vydali cestou tvorby vlastního grafického 3D enginu. Nutno říci, že jejich IC engine, který je založen na rozhraní Direct3D (tedy žádná podpora pro OpenGL nebo Glide), je vizuálně velmi pěkný, což jistě při pohledu na obrázky nemůžete přehlédnout. Potěší vás nádherné hry světel a stínů, kvalitní textury, které jsou na povrchy takřka dokonale namapované, atmosférické efekty (sníh, déšť, mlha), stopy po střelách a krvi na zdech, sypající se barevné sklo z rozstřelených oken, krásně plápolající oheň a podobné radosti. Často je zde ale na můj vkus tma příliš temná, což by se snad ještě dalo akceptovat, pokud by vás při plížení vpřed ukryla před zraky nepřátel. Jenže tomu tak (narozdíl od Thiefa) není: fašisti vás za jakéhokoli osvětlení vidí stejně dobře. Tím se nenápadně dostáváme k věcem, ve kterých je engine Mortyra nedotažený: je to především vysoká náročnost na kapacitu operační paměti. Můžete mě označit za staromilce, ale očekával bych, že dnes vyprodukovaná hra v rozlišení 640x480 slušně poběží na počítači se 64 MB RAM - a to není případ Mortyra. S takto velkou pamětí se nemůžete v žádný okamžik spolehnout, že váš další pohyb bude plynulý; chvilku jedete jako po másle na 50 FPS a vzápětí se cukáte na dvaceti. 32 MB, které jsou mateřskou firmou uváděny jako minimum, nelze brát v tomto ohledu vůbec vážně. (TIP: Chcete-li vidět momentální počet FPS, Mortyr 2093 - 1944 aktivujte konzoli Mortyra klávesou ~, napište .did a opět konzoli klávesou ~ deaktivujte. Zobrazování FPS vypnete kódem .diz.) Další nepříjemností je to, jakým způsobem hlavní hrdina reaguje na některé pohybové klávesy - silně mi to připomnělo topornost ovládání staré doomovky Rise of the Triad. Příklad: začnete se otáčet dokola; nejdřív to jde pomaloučku a najednou se točíte velkou rychlostí. Při skákání si taky moc pohody neužijete; výhled Sebastiana se při tom naklání takovým způsobem, že raději skákat rychle přestanete, abyste nedostali mořskou nemoc. Na ovládání si lze zvyknout, ale jeho vlastnosti nikoho asi zvlášť nepotěší. Při hraní vám také velmi pravděpodobně bude chybět funkce quickload - půlminutové nahrávání pozice k požitku ze hry také příliš nepřispěje. Zkrátka a dobře, IC engine, který je optimalizován pro instrukční sadu KNI procesorů Pentium III (ale zcela ignoruje 3DNow! od AMD), by mohl časem udělat díru do světa, ale s Mortyrem se mu to bohužel nepodaří.

Z hlediska děje hry není příliš o čem psát - kdo hrál klasiku typu Wolfenstein, Doom nebo Quake, ví, o co tu běží. Hradní chodby, sály, kanály, hřbitov, podhradí a jiné prostory, které se hemží vojáky, municí, lékárničkami, brněním a dalšími power-upy. Zamčené dveře, ke kterým je nutné najít klíč, a vzhůru do dalšího levelu. Děj je naprosto lineární, nesetkáte se tedy s žádnými větvenými systémy; jakmile se za vámi zavřou dveře předcházející úrovně, není cesty zpět. Mortyr 2093 - 1944 Občas nacházíte dokumenty, dopisy a zápisky osob zainteresovaných na tajném projektu cestování v čase, ze kterých se dozvídáte pozadí příběhu. Autoři samozřejmě pamatovali i na multiplayer: k dispozici je 5 deathmatchových, 4 kooperativní a 1 CTF úroveň.

První a větší část děje (18 levelů) se odehrává v roce 1944, zbytek (11 levelů) v roce 2093, přičemž v každém z těchto období máte k dispozici některé specifické zbraně. Kromě nože, Parabelly P-08, mauserovky a plamenometu, které odolaly zubu času a vyskytují se v obou stoletích, se za 2. světové války setkáte například s ručními granáty a pancéřovými pěstmi a v budoucnosti s tradiční plazmovou puškou. Sestava zbraní je vyvážená a jejich provedení po stránce grafické i zvukové ucházející.

Inteligence nepřátel je poměrně slušná - jsou-li zraněni, utíkají, někdy se dokáží posílit vhodným power-upem, umí se i krčit a skrývat se před vaší střelbou. Jakmile vás spatří, okamžitě a dost přesně pálí. Poněkud iritativní je časté generování fašistů v místech, kde před chvílí ještě nebyli, a kam se nemohli přirozenou cestou dostat. Tento prvek je používán pro zpestření i v renomovaných 3D akcích, ale tam se jednak dá obvykle zdůvodnit nějakým druhem teleportace (kterou Třetí říše samozřejmě k dispozici neměla :-) a jednak k němu autoři nesahají zdaleka tak často jako v Mortyrovi. Potěšitelné je, že se nepřátelští vojáci umí v zápalu boje i navzájem zranit, případně zastřelit.

Mortyr 2093 - 1944
Výrobce: Mirage Media
Distributor: HD Interactive
Minimální konfigurace: Pentium, 32 MB RAM, 4MB 3D karta s podporou Direct3D
Doporučená konfigurace: Pentium III 450, 128 MB RAM, 32MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Víceméně průměrná hra na per-spektivním, leč zatím nedotaženém enginu. Doporučuji jen náruživým vyznavačům klasických 3D akcí s dobře vybavenými počítači.
Hodnocení 60%

Po zvukové stránce se hra povedla, pominu-li fakt, že kopnutí nohou zní jako výstřel. Podpora standardů EAX i A3D umožní vychutnat prostor každému, kdo investoval do trochu lepší zvukové karty.

Na závěr se zmíním o chybách, kterými vám Mortyr může "zpříjemnit" život. Pokud máte v počítači dvě jednotky CD-ROM, instalujte hru z té, jejíž písmeno je v abecedě dříve, jinak se dočkáte nemilých překvapení. A jestli má vaše jednotka CD-ROM přiřazeno písmeno vyšší než H, budete si muset stáhnout tento opravený soubor, kterým po nainstalování hry přepište stejnojmenný soubor v adresáři \Mortyr\Data\.

Přes množství výhrad má Mortyr určitý potenciál, jímž by vás mohl zaujmout. Pokud ale nemusíte nutně hrát každou first-person 3D akci, která se objeví, počkejte si na pokračování, které by již mohlo být postaveno na enginu zbaveném dětských nemocí.