Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moto GP 4 - motocyklový ráj?

  12:00aktualizováno  18. června 2:47
Tak a je to tady. Dostal jsem do ruky hru, nad kterou se zahraniční recenze přímo rozplývají a jejíž úspěch zajišťuje již pořadové číslo. Vyvstává však otázka: bude nás hra s mírnými zlepšeními skutečně bavit i počtvrté?

moto GP 4 Radek Hrdlička
Chyba však nastala ve výběru recenzenta. Po shlédnutí preview článku jsem se zděsil zjištěním, že nejen že nejsem fanouškem podobně zaměřených her, ale dokonce ani nerozumím, jak se člověk může po arkádovém a velezábavném Burnoutu uklidnit strnulou jízdou na motorkách. Všechno jsem si spojil dohromady: licencovaná hra, se čtyřkou v pořadí, vydaná Japonci a pro Namco charakteristické zvuky v menu spolu s nicneříkající muzkou. Tohle nikdy nedělá dobrotu. Respektive dělá, ale nejspíš jen u zarytých fanoušků, kterým nedělá problém strávit hodiny studiem vlastností stroje, upravováním jízdních vlastností a opakovaným pouštěním záznamů (replays). Pravda, tato část hry vypadá skutečně realisticky, pohledů je tu plno, ale tohle jsme přece viděli v desítkách jiných titulů. Občas mi připadá, že autoři jen mění jádro, protože ty odporné cinkavé zvuky, které Namco používá už od dob Tekkena, nemůžeme už ani cítit.

moto GP 4

Vývoj začal již v roce 1998 a autoři hru postupně vylepšovali až nadoraz.

Jak jsem řekl, co se týče podobných her, dávám přednost hratelnosti a zábavě, ani jedno jsem však po několikadenním hraní nenašel. Stejně na tom byl i kamarád, kterého jsem si ze zoufalství pozval. Nebyl jsem si jist vlastním objektivním přístupem ke hře, ale kamarád, ač profík přes podobné sportovní „voloviny“ po pár minutách odpadl s tím, že dokolečka může jezdit na vlastním stroji po náměstí a bude to stokrát zajímavější. Pro člověka mého typu, který podobné hry vidí jen přinejmenším z rozjetého vlaku je za trest trávit víkend kroužením po okruhu s motorkou, která nejenže vypadá jako ze hry z minulého století (popravdě vývoj Moto GP sahá až do roku 1998, takže nejsem zase tak daleko od pravdy), ale nedočkal jsem se ničeho, co by mě aspoň trochu zabavilo. Jedná se o poměrně věrnou kopii závodních okruhů, přičemž taková simulace chytání potkanů by mě možná bavila víc. Sami vidíte, že rýpání do toho, kdo a na jaké značce projel první okruhem tam a tam v roce tom a tom ode mě rozhodně nečekejte. Coby nezasvěcený hráč přistoupím ke kritice základních bodů, které by moto GP 4 z obyčejné hry měly udělat hru zábavnou.

Hned zpočátku je jasné, že Moto GP není na poli PS2 žádným nováčkem. Vývoj začal již v roce 1998 a autoři hru postupně vylepšovali až nadoraz. Principem však pořád zůstává prachsprosté ježdění okruhů a čas od času si můžete zkusit nějaký ten challenge mód, který spočívá ve vyzvání jiného hráče k soukromému závodu nebo jízdě sólo na čas. Autoři byli aspoň natolik shovívaví, že nás hned ze začátku seznámili s novinkami, které čtvrtý díl provázejí. Vesměs se jednalo o novinky typu on-line hraní až pro 8 závodníků s podporou headsetu, nové stroje, možnost tuningu, přidány byly i nové druhy pohledů skrz hledí helmy nebo přímo z pohledu závodníka. Ono je to vlastně stejně jedno, využívat budete nejspíš jen základní dva druhy pohledů, a sice z pohledu třetí osoby a z vlastního pohledu. K dispozici budou kromě strojů třídy Moto GP i kategorie do 125 ccm a do 250 ccm a prohánět se budeme skrz 16 různých prostředí (Phakise, Nelson Piquet, Losail atd.) a na trati se můžeme potkat až se 77 závodníky ze 39 týmů světa, prostě update pro sezónu 2004. Upřímně řečeno, žádnou přírodu či zajímavá místa nečekejte, jedná se výhradně o placaté závodní okruhy. moto GP 4

Při spuštění závodu se objevilo cosi, co jsme popravdě řečeno očekávali.

Po představení novinek jsme si zapnuli tutorial a začalo nás zajímat, co může být jeho součástí jiného, než jak hráče správně naučit jezdit. To, co se objevilo, však předčilo veškerá očekávání. Návod spočíval v tom, jak z hráče udělat co největšího vola, takže jsem se naučil stisknout křížek pro plyn, čtvereček pro brzdu a zvládl jsem dokonce i zatáčení doprava a doleva dle instrukcí. Člověk lehce nabyl dojmu, že autoři jsou v koncích s dechem a Moto GP dopadne stejně jako známé sportovní série od EA, které až na drobná grafická vylepšení a aktuální tabulky hráčů nenabízí uživateli zhola nic a ještě za to v obchodech zaplatíme plnou palbu.

Při spuštění závodu se objevilo cosi, co jsme popravdě řečeno očekávali. Suchá nicneříkající grafika, průměrně zpracované stroje moto GP 4 a závodníci, bitmapa na pozadí a plochý horizont bez jediného kopečku. A okruh, po kterém jezdíte, dokud nevyhrajete, poté budete obdařeni několika body za jízdu, doladíte mašinu a jedeme dál. A takhle pořád dokola, dokud nepadneme vysílením nebo nevyjde nový díl, za který by se dal opět utratit nemalý peníz.

Ve hře nemůžou chybět ani různé nicneříkající tabulky, statistiky a další serepetičky, které fanouška nadchnou, ale vlastně zábavu nijak nezvedají. Přestože jsme měli k dispozici plnou verzi hry, téměř vždy se cca v půlce závodu kousla hudba a nepříjemné pískání, které se po celý zbytek závodu linul z repráků, nebyla zrovna pastva pro oči. Protože se ale jedná o vcelku nepřehlédnutelný kiks, předpokládáme, že v prodejní verzi už bude vše v pořádku.

Vylepšení hry oproti předchozímu dílu:

  • vylepšená realistická fyzika strojů
  • nové kamery
  • možnost hry on-line až pro 8 závodníků
  • podpora USB headsetu
  • nový bodový systém
  • možnost tuningu po zvládnutí sezóny
  • arcade mód
  • nový pohled skrz helmu, lze i sejmout štít, když díky blátu přestanete vidět

  • moto GP 4 Počítali jsme i s tím, že autoři zahrnou do možností hry třeba skopávání soupeřů z motorek nebo aspoň protáhlý pohled při rychlé jízdě, ale ani ťuk. Při jízdě nad 200 km/h si připadáme, jako bychom jeli stovkou a ještě se bývali stačili vyhýbat babičkám na přechodech, tedy kdyby tam nějaké byly. Monotónní zvuky strojů, přestože autoři použili aspoň několik různých druhů pro každý stroj, nijak nepřekvapily a nerealistické pohyby motorek při zatáčení jakbysmet.

    Hra zajisté skrývá nečekané možnosti, jak si nastavit mašinu, ale tato funkce je jaksi určená jen pro profíky, kteří se v podobných hrách vyžívají (to už mi připadá zajímavější fotbalový manažer, přestože jsem ho viděl jen jednou).Pokud jste fanoušky závodů motorek a zrovna vám došel benzín v té, co se vám válí v garáži, zkuste nové Moto GP. Pokud jste stejně jako já vyznavačem jiného žánru, případně pokud dáváte přednost zábavnějším závodním titulům, dejte od Moto GP 4 ruce pryč. Na světě je přece víc her než jízda dokolečka. Pryč s realitou, hry jsou o zábavě.

    Michael Mlynář
    moto GP 4 Na jednu stranu je vlastně všechno, co psal Radek, pravda, ale nedá mi to, abych nepřipojil i stručné zhodnocení hráče, který se realistických simulací rozhodně neštítí. Jistě, Burnout je super záležitost, ale jsou mezi námi i tací, kteří se při výběru závodní hry jednoznačně přikloní na stranu některého seriózněji pojatého titulu. A mezi ně Moto GP 4 rozhodně patří. Tato série se po celou dobu svého života na PS2 vyznačuje tím, že každý další díl přinesl jen tolik vylepšení, aby hráče dokázal „přemluvit“ ke koupi, ale zároveň aby zbylo ještě dost nápadů pro další díl. Nutně se tak ale musíme dostat někdy do fáze, kdy už „není co zlepšovat“. A podle mého soudu tato situace nastává právě s vydáním čtvrtého dílu.

    Jsem dalek toho, abych tvrdil, že tato hra je dokonalá, ale lze ji z mého úhlu pohledu označit jako jednoznačně nejkvalitnější z celé série. Tentokráte totiž mají zdejší motorky k realitě jednoznačně nejblíže po všech stránkách, zejména pak po stránce fyzikálního jízdního modelu, který sice samozřejmě není ani tentokrát ultra realistický, ale to je jedině dobře, protože si ještě velmi dobře pamatujeme, jak to dopadlo s pokusem o realistickou moto hru

    Klady a zápory

    Plus Nejlepší díl série
    Plus Příjemný důraz na realismus
    Plus Slušná jízdní fyzika

    Mínus Již obehrané téma
    Mínus Nepříjemný důraz na realismus

    Riding Spirits II. V Moto GP 4 je ale fyzika dosti uvěřitelná (zejména co se týče kupříkladu nebezpečí smyku apod.), ale zároveň i příjemně benevolentní do té míry, že se hra dobře hraje i těm, kteří s motocyklovými závody nemají zatím mnoho zkušeností.

    Docela v pořádku mi připadá i technické zpracování (sterilní okruhy a zvuky jsou holt daní za drahé licence kompletního světového motocyklového šampionátu včetně všech strojů i jezdců), a tak osobně vidím poměrně široké spektrum hráčů, kterým tuto hru doporučit: vedle motocyklových maniaků a vášnivých závodníků obecně se tato hra jistě zalíbí i mnoha z těch, kdož s touto sérií zatím nemají vůbec žádné zkušenosti.

    Moto GP 4
    Výrobce/Vydavatel Namco/Sony
    Platforma PlayStation 2
    Multiplayer: ano, 8 hráčů
    Vibrace/Analog: ano/ano
    Paměťová karta: 139 kB
    Verdikt: Moto GP se nijak neliší od licencovaných sportů: žádný díl nepřináší nic extra nového, ale přesto se prodává.
    Hodnocení: Radek 60%, Michael 80% (info)

    Autor:


    Témata: Dům roku, jízdné, Vlak

    Nejčtenější

    KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

    Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

    Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

    Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

    Mashinky

    V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



    Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

    Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

    Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

    Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

    Cuphead

    Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

    RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

    Lust for Darkness

    Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

    Další z rubriky

    RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

    Ken Follett's The Pillars of the Earth

    Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

    RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

    Agony

    Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...

    RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

    Forgotton Anne

    Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...



    Najdete na iDNES.cz