Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Moto GP ‘06 - vyšší kubatura

  12:00aktualizováno  20. června 1:34
Sezóna 2006 je právě v plném proudu a ani virtuální Grand Prix nezahálí. Okuste, jak chutná první motocyklová hra pro novou generaci konzolí a to přímo od tvůrců ceněného Moto GP 3 pro Xbox.

Moto GP ‘06 Všichni motocykloví nadšenci již začali odpočítávat dny do 20. srpna, kdy se tradičně pojede Velká cena Brna. Byť se toto datum nezadržitelně blíží, tak by se jistě nějaká ta „náhrada“ hodila. A náhrada to nebude jen tak ledajaká. Ještě neuběhl ani celý rok od vydání vychvalovaného třetího dílu Moto GP a máme tady další pokračování, které je namísto dlouhého podtitulu v názvu doplněno časovým dovětkem ’06. To, že je nejnovější díl určen exkluzivně pro X360 netřeba dlouze rozebírat. Evoluce se nevyhýbá žádnému žánru a tudíž se i nové Moto GP přesunulo na výkonnější platformu.

Všechny tratě přitom prošly menší až velkou revizí a vypadají mnohem pohledněji, než kdykoliv předtím.

Moto GP ‘06 Již na samém počátku hraní jistě potěší fanoušky fakt, že hra obsahuje jak sezónu 2006, tak i loňskou (Moto GP 3 obsahoval pouze ročník 2004). Týmy tak obsahují jiné jezdce a statistiky odpovídají danému ročníku. Sled po sobě jdoucích závodů je také odlišný. Pro většinu hráčů to sice žádné zásadní zjištění nebude, ale fanoušky to zcela jistě potěší. Stejně jako v předchozím dílu se při tvorbě vlastního jezdce vyřádí i ti největší hračičky. Upravit si můžete kromě samotného motocyklu a kombinézy dokonce i helmu. Variací na vytvoření optimálního vzhledu je opravdu mnoho. Aby toho nebylo málo, tak nabízí Moto GP ’06 i možnost vytvořit si osobitý design vlastního loga a umístit ho na několik předdefinovaných míst (zadní část helmy, bok motocyklu atd.).

Samotná hra nabízí kromě režimu kariéry i klasickou rychlou hru, jízdu s cílem překonání časového limitu, několik výzev se Moto GP ‘06 specifickými jízdními pravidly a samozřejmě multiplayer. Kariéra opět obsahuje klasický seriál Moto GP i tolik opěvovaný Street režim, ve kterém se podíváte do metropolí všech zemí, ve kterých se jede i Grand Prix. Zajímavé je, že oproti Moto GP 3 je Street mód uzamčený a k jeho zpřístupnění musíte odjezdit alespoň jednu celou sezónu Grand Prix. Na tom by nebylo nic až tak zarážejícího, kdyby nebylo úplně nepodstatné na jakém místě se v úvodní sezóně umístíte, což nám připadalo lehce úsměvné. Moto GP režim přitom obsahuje všech sedmnáct oficiálních tratí. Čtyři z nich jsou přitom úplně nové, včetně oblíbené Laguna Seca, kterou znají již všichni automobiloví příznivci z legendárního Gran Turisma. Nově lze odemknout i zrcadlové tratě, které efektně prodlouží i životnost celého titulu.

Systém kariéry je totožný jako minule. Za své umístění v daném závodu jste ohodnoceni financemi i body. Finance slouží Moto GP ‘06 k pořizování nových motocyklů i jejich upgradování (pouze Street mód). Body zase slouží k vylepšení vašich statistik, konkrétně maximální rychlosti, akcelerace i dalších aspektů ovlivňujících řízení. Velmi šikovná je i možnost nastavení vaší motorky pro specifickou trať, které si můžete uložit, následovně změnit a poté opět kdykoliv zpětně nahrát. Toto uložené nastavení můžete poté použít i při online hraní.

Veškeré vzdálenější textury jsou rozmazané a s přibližováním se neustále dokreslují.

Byť je Grand Prix na oko největším lákadlem celého Moto GP ’06, tak se opětovně krčí ve stínu Street módu, který je mnohem variabilnější a obsáhlejší. Tratě jsou v něm mnohem členitější, graficky vypiplanější a celkově z herního hlediska zábavnější. Navíc lze opět své motocykly ve Street módu upgradovat a to v o něco větší míře než v Moto GP 3. Opět je Street mód Moto GP ‘06 rozdělen do tří závodnických kast a to podle kubatur 600cc, 1000cc a 1200cc. Velmi nás potěšilo, že obdržené peníze v kterémkoliv z podrežimů kariéry můžete libovolně utratit v jakékoliv závodní třídě. Za vydělané peníze z třídy 1000cc si tak můžete pořídit motorku s objemem 1200 kubických centimetrů a závodit tak dále ve vyšší třídě. Velice potěšující je i fakt, že všechny přítomné obtížnosti jsou opravdu ekvivalentem svého názvu a svojí optimální si najde jak začátečník, tak i zkušenější hráč.

Všechny tratě přitom prošly menší až velkou revizí a vypadají mnohem pohledněji, než kdykoliv předtím. Sice se na nich prohání maximálně 16 jezdců (oproti 20 v Moto GP módu), ale i tak vás čekají se Street módem pěkné závodní chvilky, které v mnoha ohledech převyšují kvalitou hlavní Grand Prix.

Praha, matka měst

Ano, stejně jako v Moto GP 3 jsme se dočkali ve Street módu přítomnosti hlavního města naší republiky. Opět je sice na mapě umístěna u moravské části rakouských hranic, ale vysvětlujte to britskému Climaxu, že ano? Stejně jako ostatní tratě ve Street režimu se dočkala i Praha menší herní rekonstrukce. Hned na začátku trati minete slavný Tančící Dům, aby jste se poté podívali na Staroměstské náměstí a skončili na Karlově mostě. Ulice sice jsou až humorně nepodobné se svojí reálnou předlohou, ale i tak všechny našince přítomnost Prahy v Moto GP ’06 jistě potěší.

Moto GP ‘06 Z výše napsaného textu je vám jistě již teď jasné, že Moto GP ’06 není v žádném případě propadák. Z herního hlediska, týkající ho se režimu pro jednoho hráče však opravdu neobsahuje žádnou zásadní změnu oproti předchozímu dílu, určeném ještě na Xbox minulé generace. O mnoho lépe je na tom z hlediska změn a inovací režim pro hru více hráčů. V offline hře se k jedné konzoli můžou připojit až čtyři hráči, po LAN hráčů dokonce šestnáct. Zajezdit si tak můžete ve většině módů ze singleplayeru bez jakéhokoliv omezení. Geniální je možnost zapojení až čtyř hráčů skrz LAN, či splitscreen do online hry. Ano, stačí jen jeden účet jednoho hráče na Xbox Live a můžete si zahrát po internetu s ostatními hráči až ve čtyřech. Maximální počet hráčů však nikdy nepřesáhne magické číslo šestnáct a to včetně závodů v Grand Prix třídě. Přítomný je i Spectator mód, ve kterém můžete libovolně sledovat jedoucí hráče i v závodu, kterého se fyzicky neúčastníte. O něco zábavnější je Commentator mód, kde pomocí headsetu můžete probíhající závody i náležitě okomentovat ostatním hráčům. Moto GP ‘06

Záměrně jsem si na závěr recenze nechal prostor pro ohodnocení samotné jízdy a vizuální stránky. Jízdní vlastnosti jsou velmi podobné těm z dílu předcházejícího, byť několika změn jsme se dočkali i zde. V Moto GP ’06 máte daleko menší pocit, že je motorka napevno připevněná k závodní dráze. Na druhou stranu jsem měl z počátku hraní pocit, že neovládám několik set kilogramů těžký stroj, ale spíš houpacího koníka. Tento pocit mě však po delším hraní neustále opouštěl a zase se vracel. Při několika naprosto nelogických jízdních situacích, se můj motocykl ocitl v příkopě z naprosto neznámého důvodu. Čemu se však v Climaxu opravdu viditelně věnovali, je chování motocyklů v zatáčkách. Nyní je potřeba se na vjíždění do složitějších začátek více soustředit. Daleko více nyní hrozí při ignoraci předních i zadních brzd vyjetí ze silnice, následované nepříjemnou časovou penalizací. Potěšující je, že chování motorek je nyní odlišné i při vjezdu z vnitřní a vnější krajnice vozovky. Změnu zaznamenala i Moto GP ‘06 jízda na vlhké vozovce. Funkčnost brzd na ní dostává nevídaně reálný počet trhlin. Oproti minulým dílům končí daleko více kolizí – ať už s protivníky či okolím tratě – pádem ze stroje. Mnohdy tak stačí pouhé otření o lak a v následujících vteřinách sledujete svého jezdce, jak se v křečích válí na vozovce mezi okolo jedoucími soupeři. Bohužel nevypadají pády jezdců tolik efektně jako v Moto GP 3 a ve výsledku tak vypadají pády nereálně a mnohdy až křečovitě.

Nezmínit se o grafické stránce hry, která je určena na v současnosti jedinou next-gen konzoli by bylo jasným kacířstvím. Modely jezdců i samotných motocyklů jsou na výborné úrovni. Budete-li se dívat pozorněji, všimnete si nádherných detailů pneumatik i působivých odlesků na výfucích. Prostředí okolo tratě nevypadá nejhůře, ale v žádném případě vás nikterak neohromí. V tomto ohledu je na tom oproti Grand Prix daleko lépe Street režim, ve kterém jsou tratě vizuálně přeci jenom daleko vizuálně

Klady a zápory

Plus Nové tratě
Plus Vylepšený Street mód
Plus Xbox Live funkce
Plus Přepracovaný jízdní model

Mínus Překvapivě dost grafických neduhů
Mínus Dlouhé loadingy

zajímavější, než povětšinou holé okruhy v GP. Hra běží normálně na 60fps, ale například při jízdě na šanghajské trati (lesklá vozovka, neustálý déšť a další pixel shader efekty) se dočkáte znatelného zpomalení plynulosti celé hry. Navíc je bohužel vypnuta horizontální synchronizace, takže obraz ruší neustále se znovu objevující „pruhy“. To ale není vše. Díky absenci anizotropního filtrování jsou veškeré vzdálenější textury (vozovka, tráva) rozmazané a s přibližováním se neustále dokreslují. Alespoň, že světelné efekty jsou hodné konzole nové generace. Nepopiratelným neduhem jsou však dlouhé nahrávací časy, které jsou až třikrát delší, než u předchozího dílu.

Suma sumárum nám stále i přes několik grafických nedostatků a stále znatelnou podobnost s předchozími díly série vychází z Moto GP ’06 stále více, než povedený motocyklový simulátor. Po velmi slušné „trojce“ jsme ale přeci jenom od nového dílu pro X360 čekali více.

Moto GP ‘06
Výrobce/Vydavatel Climax/THQ
Platforma Xbox 360
Multiplayer: 2-4 hráči, 2-16 hráčů LAN, online
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 368 kB
Verdikt: Povedený motocyklový simulátor, který sice stoprocentně nenaplnil naše očekávání, ale zároveň ani výrazně nezklamal.
Hodnocení: 75% (info)



Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče
Facebook OSVĚDČENO: Výlety, které zabaví děti a neunaví rodiče

Zavřené školky a letní prázdniny si žádají jediné – vyrazit na nezapomenutelný rodinný výlet, zabavit děti a neunavit rodiče. Jaké jsou naše tipy na výlety po Čechách?



Najdete na iDNES.cz