MotorStorm - preview

  12:00aktualizováno  22. května 5:29
Hra, která rozhodla o tom, zda je PlayStation 3 supervýkonný herní systém a nebo jenom bublina propagandy. A že to rozhodla razantně. Zařvaly motory a máme konečně jasno. Zázraky se konat budou.

MotorStorm Jsou chvíle, kdy lež přijde o nožičky a plácne sebou bezmocně na břicho. Jedním z takových okamžiků je těhotenský test, dalším třeba prověření ryzosti zlata. Pro Sony a její PlayStation 3 přišla chvíle pravdy letos na E3 v Los Angeles. Přesně v okamžiku, kdy na své nové konzoli předvedla MotorStorm. Posměváčkům se protáhl nos a sonyboys si oddechli, až na Filipínách propukl hurikán. Můžeme být klidní, PS3 má výkon, o jakém se nám nesnilo.

Loňský květen, totéž město andělů. Na obrazovkách v halách běží dvě videa, před kterými se kupí neustále fronty nadšenců. Na jedné burácí motory, z druhé je slyšet rachot palných zbraní. Oba těžkotonážní kalibry z předváděčky PS3 Killzone 2 a MotorStorm začínají svoji kariéru doprovázenou nesčetnými diskusemi, hádkami, pošklebky, urážkami. Důvod? Vedle toho, co běží na konkurenčním systému a i vedle dalších her na PS3 vypadají tyto ukázky jako naprostý zázrak. Během dnů, týdnů a měsíců, se nadšení změní v nedůvěru, rozčarování a nakonec v jistotu. Byli jsme podvedeni.

MotorStorm

Konečně tak přestaly být odlétající kusy bláta a prachu pouhým grafickým efektem a staly se tím, čím jsou v realitě.

"Ty směšné rendery nikdy PS3 nezvládne," nese se nakonec unisono internetem. Jen málo je těch, kteří se nadále do krve přou, že automobily v MotorStormu opravdu budou vypadat tak, jak vypadají ve videu, že jejich kola budou deformovat hlínu a vzniklé koleje ovlivní jízdu dalších. Nikdo je nebere vážně, končí zařazení jako neškodní šílenci, nebo fanatičtí sonyboys, kteří by uvěřili i tomu, že jejich nová konzole bude čepovat pivo a zvládat erotické služby.

Slavné "Lomikare, Lomikare, do roka a do dne Tě zvu na Boží súd!" však padlo na úrodnou půdu. Už proto, že po tomto soudu volaly obě strany. Menšina, věřící ve výkon PS3 i většina, odsuzující MotorStorm někam mezi fantasmagorie vhodné pro oblbnutí MotorStorm hlupáčků. A soud proběhl. Ačkoliv se jeho hlavní líčení neodehrálo na Sony konferenci před samotnou E3 a oponenti tak získali chvilkové potvrzení pro svou víru "z toho nic nebude", během dnů samotné výstavy Evolution Studios konečně přinesli svůj výtvor.

Splnili sliby? Jednoznačně na sto procent! Z vizuálního hlediska MotorStorm skutečně dosahuje kvality loni předváděného filmečku, dalo by se bez nadsázky dodat, že ho předčí. To, co firma předvedla, je totiž hotové sotva z padesáti procent a přesto to, co jsme měli možnost vidět, je pro hráčovo oko důvodem k naprosté spokojenosti. A to nejenom kvůli geniální grafice! Modifikovatelný terén také vyráží dech.

Loňský trailer z MotorStormu sice ukázal famózní vzhled, geniální nasvícení a neuvěřitelné množství detailů, vůbec z něj však nevyplynul hlavní cíl programátorů. Totiž umožnit hráči, aby si deformoval jízdní dráhu podle libosti, tak jak to ostatně při závodech v terénu chodí. Do češtiny přeloženo: Když vjedu do hlíny, zůstane za mnou stopa, která může za mnou jedoucího MotorStorm oponenta tak rozhodit, že skončí na střeše, nebo úplně mimo trasu. A přesně tohle se v MotorStormu děje. Buginy, ATV, upravené nákladní automobily, ale i motocykly se za řevu motorů řítí hlubokou hlínou, kterou rozstřikují na všechny strany a za nimi zůstávají hluboké stopy. Když říkám zůstávají, myslím tím zůstávají. Takže co jste si nadrobili v prvním kole, vyžerete si v dalších. Trať je tak nekonečně variabilní a nikdy netušíte, co vás v dalším kole čeká! Z pohledu na to, jak hlubší kolej může zamávat se střední bugginou je jasné, že jízdní vlastnosti jsou bezprostředně odvislé od terénu.

Když zvládne PS3 takový zázrak hned teď, jen těžko hádat, jaké hry budou na konci cyklu.

Konečně tak přestaly být odlétající kusy bláta a prachu pouhým grafickým efektem a staly se tím, čím jsou v realitě. A to nemluvím o vizuálních hodech, když projedete s autem na plný plyn okolo něčeho čistého. Odletující hlína se postará o prudké zhnědnutí. Do hraní se tak dostávají porce realismu ze všech stran a to takové, s jakými jsme se ještě v žádné závodní hře nesetkali. MotorStorm

Drobným zklamáním je, že fatální havárie neprobíhají v reálném čase před vašima očima, ale tvůrci vsadili na osvědčený efekt, známý z Burnoutů. Pokud bouráte jen decentně, jste schopni ohoblovat karosérii až na podvozek, jakmile ale dojde k osudové srážce nebo nárazu do okolí, kamera zpomalí a předvede efektní záběr na deformující se stroj, jeho kotrmelce a dopad. Vám se na trati objeví stroj nový a můžete pokračovat. Přiznávám, že mi to trochu vadí, ale chápu, že s jedinou osudovou havárií, by hra nezískala srdce mas.

Ale ono svým způsobem ani nejde o samotný MotorStorm. Určitě to bude zábavná hra v mnoha druzích terénu, který osídlí efektními vozítky, jež mezi sebou budou bojovat na život a na smrt o vítězství. Vždyť je to zajímavé a zábavné, přemýšlet nad tím, na jakém stroji se do závodu vrhnu. Dát přednost lehké, rychlé, ale terénem snadno ovlivnitelné motorce? Těžkému stabilnímu, ale nepříliš ovladatelnému náklaďáku? A díky tomu, že každý ze strojů jinak ovlivňuje deformovatelný terén, hra bude pokaždé MotorStorm něco jiného.

Jenže MotorStorm hlavně představuje to, co bychom mohli nazvat "Pečeť kvality PS3". Tato hra ukázala, že sliby Sony nebyly marným plkáním a lákáním naivních zákazníků na renderované filmečky, přičemž hry v této kvalitě si nebudou nikdy moci zahrát. MotorStorm ukázal, že už prvogenerační hra, která bude i launchovým titulem, může vypadat tak, že rok se celý internet zmítal ve sporech, zda něco takového na PS3 může či nemůže existovat, aby došel k mylnému negativnímu závěru.

Protože pokud takovouto grafiku, doprovázenou fyzikálními vychytávkami, nabízí PlayStation 3 již od počátku své existence, co přijde v dalších letech, až programátoři zvládnou relativně složitý superprocesor Cell? Vzpomeňme na to, jak málo se lišily kvalitou PS2 hry od nejlepších PSOne titulů a kam to PS2 dotáhla! Hry jako Shadow of The Colossus, God of War, Gran Turismo 4 či Black jsou nadále předmětem obdivu. A právě proto byl MotorStorm lakmusovým papírkem výkonu PS3. Když zvládne takový zázrak hned teď, má před sebou skutečně oslnivou budoucnost a jen těžko hádat, jaké hry budou na konci cyklu této konzole.

Index očekávání: 95 %

Autor:


Nejčtenější

Herní rekordman má 1 720 platinových trofejí. Vypadá, jako kdyby nespal

Herní rekordman Hakam "Hakoom" Karim

Bahrajnec Hakam Karim, vystupující pod přezdívkou Hakoom, se stal oficiálním držitelem Guinnessova rekordu v počtu...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...



Chystaný seriál podle Zaklínače už zná představitelky Ciri a Yennefer

Netflix vybral herečku Freyu Allanovou (vlevo) do role Ciri z chystané...

Netflix vybral herečky do rolí dvou nejdůležitějších ženských postav chystané seriálové adaptace Sapkowského knih....

Podívejte se na záběry z natáčení scén pro brutální Mortal Kombat

Fotky ze zrušeného projektu Mortal Kombat HD

Když v roce 1992 vyšel první díl Mortal Kombatu, otřáslo to herním světem. Doslova gejzíry krve a brutální chvaty,...

RECENZE: Call of Duty: Black Ops 4 je pro sérii přelomovým dílem

Call of Duty: Black Ops 4

Veleúspěšné Call of Duty letos poprvé odvrhlo kampaň pro jednoho hráče a láká fanoušky na svoji verzi populárního módu...

Další z rubriky

Necenzurovaná verze Agony nejspíš přeci jen vyjde

Agony

Půl roku po vydání hry Agony se možná dočkáme původně plánované necenzurované verze. Otázka je, jestli to ještě bude...

Carmack ukončil jeden soudní spor se společností ZeniMax, druhý ještě běží

John Carmack

Legendární vývojář podle vlastního vyjádření nadobro ukončil spory se společností ZeniMax, která mu údajně dlužila přes...

Kvůli ukliknutí se ze hry stal nečekaný hit, vývojáři stejně nezbohatli

Evolvation

O tom, že i špatná reklama je stále reklama, se přesvědčili nezávislí vývojáři z nizozemského týmu HyperReuts. Poté, co...

ŠKODA AUTO a.s.
Lakýrník - nová lakovna

ŠKODA AUTO a.s.
Středočeský kraj
nabízený plat: 30 000 - 38 000 Kč



Najdete na iDNES.cz