Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Mount and Blade - svěží středověký experiment

aktualizováno 
Lákají vás středověké bitvy? Pak budete v nezávislém dílku Mount and Blade chrochtat blahem. Takto věrně zpracované tu ještě nebyly!
70

Mount & Blade

Platforma: PC
Výrobce: Tale Worlds Entertainment

  • kvalitně řešené středověké boje
  • značná variabilita
  • manažerská část nefunguje
  • obléhání a obrana hradů takticky pokulhává

Opravdu netradiční středověkého dobrodružství s obdivuhodným záběrem. Jde o akci, RPG i management. Škoda, že poslední složka nefunguje ani zdaleka podle očekávání. Jinak překvapivě kvalitní hru totiž poněkud shazuje.

Herní karta

Mount and Blade článkopouták

Mount and Blade (PC)Turecké studio TaleWords si před lety vybralo opravdu nelehký osud. S omezenými zdroji, jak lidskými, tak finančními, se rozhodlo vytvořit simulaci středověkého boje.

Vývoj byl skutečně krušný: již od roku 2005 je hra dostupná ve veřejné betaverzi a nutno dodat, že se kolem ní vytvořila živá komunita. Ta poskytla autorům nejen hodnotný feedback, ale sama se pustila do díla.

Mount and Blade je tak jedním z mála modifikovaných titulů ještě před vlastním vydáním. K tomu by nedošlo asi nikdy, kdyby se do celého projektu nepoložila švédská společnost Paradox Interactive, která v něm dobře rozpoznala slušný potenciál. TaleWords byli ale megalomané a neustále do hry přidávali nové prvky. Z původně středověké bitkařiny se tak stal skutečný simulátor středověkých válečných operací. Nyní konečně vychází a my byli pořádně zvědaví.

Mount and Blade (PC)Ať už se ale koncept hry posunul kamkoliv, jádro zůstalo zachováno. Proto nejvíce času strávíte v bitkách s četnými oponenty. Na počátku si překvapivě podrobně vytvoříte vlastní charakter, se kterým se potom pustíte do rozlehlého světa.

Hluboké RPG kořeny se tu rozhodně nezapřou, a tak ještě před tutoriálem musíte uvážit, do jakých vlastností a schopností budete investovat první bodíky.

Popravdě, tutoriál mi přišel snad až příliš zdlouhavý. Jeden příklad za všechny: boj se učíte u mistra, který na vás posílá vždy po trojici různě zkušených válečníků. Přestože už máte základy v malíku a kosíte jednoho za druhým, mistr stále vytahuje prý zkušenější bojovníky. Ty ale zmlátíte tak jako tak, aniž byste se naučili něco nového. Možná by to tak bývalo chtělo zakomponovat trénink více do hry.

Mount and Blade (PC)V boji máte obvykle na výběr: budete se držet v dáli a vezmete si na pomoc svou kuši, nebo dáte přednost chladným zbraním a boji na blízko? Zpočátku to může být docela jedno, ale dá rozum, že některým směrem se ve vylepšování postavy budete muset dát. Také v Mount and Blade platí, že není nic horšího, než umět vše, ale jen polovičatě.

Přestože přímo ovládáte pouze jediný charakter, nepřímo pod vaším velení bude další mužové, které si můžete najmout. Musíme pochválit jejich poměrně dobrou umělou inteligenci, která z nich dělá v boji platné parťáky. Jejich kroky navíc můžete korigovat, byť nijak zásadně, a když už se spustí drsná bitka, která si mimochodem nebere servítky před násilnostmi, mnoho toho s rozkazy typu „následuj mě“ či „drž pozici“ nezmůžete. Jednotky mají vlastní rozum a to je dobře.

Mount and Blade (PC)Přestože to tak někdy může vypadat, boj nespočívá pouze v sekání a střílení, nýbrž také v efektivním využití prostředí. Brzy poznáte, že právě terén je zásadní.

Dojde k bitvě na čiré planině, nebo v lese? A je ten les hustý či řídký. Protéká jím potok nebo snad dokonce řeka? Je někde v blízkosti vyvýšenina? To jsou otázky, po jejichž odpovědích byste se měli co nejrychleji pídit. Kdo zná terén, dokáže porazit i početně silnějšího protivníka. Například lučištníci využívající pahorků dostřelí dále a výrazně zpomalí nástup nepřátelské kavalerie.

Ve hře vystupuje celkem pět znepřátelených frakcí. Každá z nich přitom sází na jinak poskládané vojsko a odlišnou výzbroj. Zbraní a brnění jsou ve hře stovky. Vojáky můžete rekrutovat ve vesnicích podléhajících konkurenčním frakcím, nebo brát zajatce. Tím se dostanete k jejich výbavě, která se vám může hodit v taktice. Postupem hry tudíž dochází ke stále citelnějšímu směšování a promíchávání prostředků.

Mount and Blade (PC)Vaši svěřenci také získávají zkušenosti a postupně vylepšují své styly boje. Důležitost tohoto faktu pocítíte zejména v pozdějších fázích hry, kdy se na vás bude řítit větší armáda, ale vaši veteráni ji přesto dokáží roznést na kopytech. Samozřejmě, že ztráta ostříleného muže – a že k takovým určitě dojde – mnohem více zamrzí.

Jedním z největších příslibů Mount and Blade bylo obléhání, respektive obrana pevností. Zpočátku vás skutečně bude bavit, ovšem brzy zjistíte, že umělá inteligence, která je v otevřeném prostoru skutečně schopná, začíná mít na hradbách velké problémy. Vznikají tak chumly jednotek zběsile do sebe sekajících hlava nehlava. Jakkoliv dobře dopředu promyšlená taktika může být, nakonec to stejně vyústí v řežbu. Škoda, tady vidíme prostor pro případný patch.

Mount and Blade (PC)Přesto se dá boj v Mount and Blade označit za nebývale povedený. Chce to sice trochu trpělivosti vůči mnohdy archaickým přístupům, ale brzy odhalíte hloubku toho všeho.

RPG faktor skutečně funguje, taktika na otevřeném poli jakbysmet, rozličné předměty opravdu odlišují a nasazení různých typů jednotek má doslova zásadní charakter. Nemluvě o možnosti osedlat koně. Potom dostává boj novou dimenzi.

Kdyby tady autoři skončili a ovázali boje nějakým smysluplným příběhem, asi bychom byli spokojení. Jenže oni nepřestali a rozhodli se do hry implementovat „všechno ostatní“. Jako například vazalský systém, diplomacii, ekonomiku, obchodování, questy atd. Popravdě, zpracování toho všeho dopadlo velmi rozporuplně a mnohdy to vypadá jako vypadnuté z betaverze.

Mount and Blade (PC)Například vazalský systém. Časem dostanete možnost ovládat města a jejich blízká okolí. Zkrátka od panovníka dostanete určité léno, ve kterém si můžete vybírat daně, zároveň se ale zavazujete vojensky pomoct v případě potřeby.

Zdá se to být lákavé, ovšem přínosy jsou skutečně jen finanční a mnohdy se ani nevyplatí, protože vojenské tažení je náročné. Možnosti stavět budovy a města zvelebovat vyznívá jaksi naprázdno.

Právě v těchto oblastech je vidět, že autoři chtěli více, než na co skutečně měli. A pak přišel Paradox, realisticky to seškrtal a ve hře z toho zbyly jen víceméně nepoužitelné pozůstatky. Dlouhý vývoj se podepsal také na grafické stránce hry, která působí dost zastarale. Modely jednotek nakonec nejsou špatné, horší je to s kostrbatě a uměle vypadajícím prostředím.

Mount and Blade (PC)Hodnotit Mount and Blade je pro to všechno ošemetné. V zásadě se jedná o unikátní produkt, který si vzal na paškál lákavý cíl a jeho tvůrci nezapřeli odhodlání. Možná ho měli ale až příliš.

Bojová část hry je proto příjemným svěžím vánkem do zatuchlého akčního žánru, ovšem celý ten management okolo moc nefunguje. Kvůli tomu hra zrovna nedrží pohromadě. Možná se vyplatí ji nebrat ani jako celek, ale jako zajímavý experiment, ze kterého si vyzobete to, co vám chutná.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

91 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 1952 čtenářů

Témata: bitka, simulátor


Nejčtenější

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Cuphead
RECENZE: Nesnesete pomyšlení na to, že prohráváte? Cuphead není pro vás

Kdyby ve 30. letech existovaly videohry, určitě by byly dvourozměrné a zatraceně těžké. Stejně jako Cuphead.  celý článek

Hajime Taniguchi aka Tokido
Na každém detailu záleží. Profík sedí přesně 80 centimetrů od obrazovky

Legendární hráč vystupující pod přezdívkou Tokido pobavil na turnaji všechny přihlížející, když vytáhl z kapsy metr a odměřil si ideální vzdálenost od...  celý článek

Cyberpunk 2077
Práce v naší firmě není pro každého, brání se autoři Zaklínače nařčením

Firma CD Projekt Red nečekaně zareagovala na vlnu kritiky, která se na internetu objevila od údajných bývalých zaměstnanců.  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Další z rubriky

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Friday the 13th: The Game
Zabijte kamaráda na sto způsobů. Recenze brutality Friday the 13th

Maskovaný sériový vrah se od uvedení prvního filmu před 37 lety vrací v očekávané hře pro více hráčů. Děs kolem sebe vytváří stále a při hraní s dobrou partou...  celý článek

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?
Hledáte maminku v okolí na společné aktivity?

Tyhle maminky na eMimino.cz jsou na tom stejně.

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.