Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Může Metal Gear Solid 4 ztratit duši?

  12:01aktualizováno  11:16
Metal Gear se chystá na PS3 a z náznaků je zřejmé, že hra bude jiná, než na co jsme byli zvyklí. Nakonec, další legenda, Resident Evil, už svým čtvrtým dílem ukázala, jak revoluční skok lze udělat.

Metal Gear Spekuluje nad ním snad každý. A důvod ke spekulacím opravdu je. Mluvíme o nesmrtelné herní legendě, staré 18 let. Rok 1987 je ostatně rok důležitých porodů. Sakaguchimu se narodila Final Fantasy, Kojimovi Metal Gear a mě dcera Daniela :-) ( Když to píšu, dochází mi, že junior je pro změnu stejný ročník jako Resident Evil 1. Ach jo.)

Všichni, kdo milujeme Solida Snaka, čekáme teď velké překvapení, zmítají námi velké naděje. Megavýkon PS3 slibuje postavy ve hře z několika miliónů polygonů. Kojima sní o reálně živé přírodě, která nejenom že jako živá vypadá, ale i se tak chová. Všichni okolo mě jsou z těchto zmínek nadšeni. Já zůstávám silně rezervovaný. Bojím se totiž jedné důležité věci. Toho, že série Metal Gear v tom všem zmatku ztratí svoji duši. O čem to mluvím? Proberme si sérii od počátku.

Asi jako většina Metal Gear fanatiků jsem se se Snakem seznámil na PSOne. Čekal jsem akčně špionážní hru se zápletkou o hrdinovi a teroristech, přiblblé one man show stylu James Bond. Pak se objevil Ocelot a vzápětí cyberninja. Nevěřil jsem vlastním Metal Gear 2: Solid Snake očím.To byl jen začátek. Vulcan Raven, Psycho Mantis, Sniper Wolf, Liquid Snake. Na žádného se nedá zapomenout. Hra skončila a já zíral na pláně plné sobů, abych pochopil, že pointa mě teprve čeká. Když mi posléze došlo, že MGS je třetím dílem série, začal lov na první dva díly.

Ne nadarmo padají žertíky o tom, že v MGS3 osázel Kojima herní místnosti trávou a stromy.

Měl jsem bohužel smůlu. Nejprve jsem sehnal úplně první Metal Gear v anglické verzi pro NES. Kdo si tuto verzi zahrál a vedle toho i originální Metal Gear pro MSX, ví proč bohužel. Nakonec jsem ale získal i MSX verzi a dočkal se úplného počátku, kdy Big Boss, ne mladý nadšenec z MGS3, ale starý skeptik, řídil rádiem (žádným codecem) mladého Solida Snaka. Na řadě byl Metal Gear 2: Solid Snake, codec, mapa a plukovník Campbell. Opět jsem měl zpočátku smůlu. Spletl jsem si Kojimův mistrovský megahit s monstrozitou „Snake Revenge“, která nikdy neměla spatřit světlo světa. Nakonec se mi opět podařilo dostat se i k skutečnému druhému dílu příběhů Solida Snaka. K druhé legendě.

Metal Gear na GBC Pak přišel GameBoy Color a jeho Metal Gear: Ghost Babel, u nás prodávaný jako Metal Gear Solid. Chtěl jsem ho minout, předpokládal jsem, že je to jen úlitba handheldu bez smyslu a bez kvality. Místo toho jsem shlédl až do současnosti nejlepší díl Metal Gear série od skutečné esence dokonalosti v podobě PSOne MGS. Opět vynikající příběh, skvělé postavy, fenomenální hratelnost. Zatímco Metal Gearu a Metal Gearu 2 se dočká každý fanoušek na DVD s MGS3: Subsistence, handheldový MG se vám bude špatně shánět. Ale snažte se. Je to klenot.

Proč to ale všechno píšu? Asi jako všichni jsem netrpělivě čekal na Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty pro PS2. Děj byl zajímavý, postavy nadále plné charismatu: Vamp, Fortune, Liquid v Ocelotovi, Solidus Snake. Famózní Arzenal Gear, naznačující, že když má Kojima svůj den, není vyloučený ani Metal Gear velikosti planety :-). Oproti očekávání se však další díl (Metal Gear Solid 3) nevrhl do budoucnosti, ale vytvořil prequel k původnímu Metal Gearu pro MSX. Vznikla komplexní řada. Metal Gear: Ghost Babel již předtím dokreslil situaci z období mezi Metal Gear Solid prvními Metal Geary a playstationovým MGS. Přesto, že se s MGS3 Kojima vrhl do exteriérů, koncepce hry nedoznala žádné podstatné změny. Ne nadarmo padají žertíky o tom, že v MGS3 osázel Kojima herní místnosti trávou a stromy. Objevilo se několik novinek, ale revoluce, připomínající skok Shinji Mikamiho na Resident Evil 4, nikde.

Ono totiž jako kdyby Kojimovi pomalu vyhasínala fantazie.

Dostavila se zato vzápětí při vypuštění Metal Gear Acidu. Sice tu máme opět Solida Snaka, Metal Gear, únos, teroristy (v příběhu je vše opět jinak, než vypadá), ale styl hraní vyráží dech. Karetní tahová stealth strategie v dokonalém enginu, který umožňuje dokonce i rozhlížení po okolí. Jestli hráči MG toužili po revoluci, MGA ji přinesl. A v naprosto dokonalé podobě. Pokud jste si mysleli, že vás jako Metal Gear fanatiky nic nepřekvapí, zaručuji vám, že MGA ano. A jsme u konce série. Ano, vyjde ještě Metal Gear Acid 2, ale hlavně na PS3 MGS4. A co právě od něj čekat?

Metal Gear Solid 2: Sons of Librety Nechci se zabývat tím, zda tu půjde odstřelit každá zeď (není kam se skrýt) ani zda se děj bude odehrávat krátce po ději MGS2, dokonce mě nezajímá ani pozoruhodná spekulace, že by se tu měla objevit živá mumie Big Bosse. Tedy ne že by to nebylo zajímavé, určitě se tu pár dobrých známých objeví, takovému Vampovi se umírat nechtělo (to upíři dost dobře neumí), svoji roli by mohl získat i Sorrow, jehož řeka mrtvých byla jedním z nejsugestivnějších momentů celé série, na Revolvera Ocelota čekám s naprostou jistotou, Liquid je tedy také bez diskusí. Co mi láme hlavu je, zda Kojima nadále zůstane u toho, co na MG všichni milujeme, tedy božských příběhů a magických postav. Zda se jednoduše nerozhodne vyrazit směrem více komerčních a asi i lépe prodávaných akčních titulů. RE4 touto cestou prošel celkem úspěšně, ale zase na rovinu, Resident Evil nikdy na žádném příběhu nestavěl a postavy příliš příběhového pozadí nepotřebovaly. Co ale Metal Gear? Je možné opustit zcela tradiční magii a mystiku příběhu a bizarních postav?

Ono totiž jako kdyby Kojimovi pomalu vyhasínala fantazie. Plamenometný boss se v sérii objevil už v prvním MG, v podobě Metal Gear Solid 3: Snake Eater famózního Pyro Bisona v MG:Ghost Babel pro Gameboy Color a naposledy na sebe vzal tvář Furyho. Dobrá, skafandr a kosmická minulost leccos napravily. Ale přibývá podobných vykrádaček sebe sama. Postavu patologické vražedkyně Marionette Owl, která ovládá zabijácké loutky si vychutnáte v Ghost Babelu, ale podobná postava řádí i v MGA. Již jsme měli možnost vidět Vulcana Ravena, jehož tělo odnesli do podsvětí havrani, duši Slashera Hawka pro změnu transportoval do nebe australských Aboriginů sokol. Potkali jsme upíra, ducha, zaúřadoval si i samotný Bůh, když zavřel brány nebes pro duši Marionette Owl. Fury se prohnal prostorem jako živý oheň, Pain explodoval v podobě roje včel.

Snad Kojima nepodlehne tlaku Splinter Cellu, GTA a podobných.

Vše vypadá skvostně, ale při bližším pohledu je přesto znát jistý úbytek fantazie. Přiznávám bez mučení, že když prosákly první zprávy o The Pain a The Fear, čekal jsem, že se o těchto postavách i něco dozvím, tak jako ve většině Metal Gear her. Přesto tu měli de facto roli statistů, vizuálně atraktivních bossů, avšak bez duše. A právě na to se snažím upozornit. Metal Gear Solid 4 Metal Gear Acid může mít úžasné exteriéry, úchvatné interiéry, grafiku, která nám vyrazí duši z těla. Nebude to však už jen bezduché divadlo? Hra, v níž na nás sice budou čekat atraktivní oponenti, ale jen proto, abychom na ně vystřelili a oni padli tak jako v tisících jiných her? Vždyť scéna rozhovoru právě s Marionette Owl, když vypráví, jak našla kamarádčiny usekané ruce, kolena a vnitřnosti rozseté po louce hrůzy, kde ji zavraždil pedofil, okamžik, kdy Snakeovou rukou umírá Sniper Wolf nebo na Big Shellu volá Ema své poslední zoufalé vyznání, byl by bez toho Metal Gear Metal Gearem?

V roce 1853 připluli Američané s parníky plnými vojáků a děl do Japonska, které bylo 200 let totálně uzavřené před světem. Kontakt byl pro Japonce šokem, ale zareagovali geniálně. Převzali technologie, ovšem ponechali si myšlenkovou tradici, díky které jsou hry ze Země vycházejícího slunce tak fenomenální. Snad Kojima nepodlehne tlaku Splinter Cellu, GTA a podobných. Ať Metal Gear neztratí svoji duši. Pak už by totiž bylo jedno, jaké postavy v něm budou vystupovat i z kolika polygonů se budou skládat.

Takže doufejme a přejme si.

Autor:



Nejčtenější

Nejvtipnější chyby z českého hitu Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come je obrovská a propracovaná hra, ale její autory čeká ještě spousta práce při odlaďování mnoha chyb, které...

RECENZE: Kingdom Come naučí svět milovat českou historii

Kingdom Come: Deliverance

Nejočekávanější česká hra poslední dekády nezklamala. Je to sice o dost náročnější záležitost, než na jaké jsme si v...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

Hrajete už Kingdom Come: Deliverance? Jak se vám zatím líbí?

Kingdom Come: Deliverance

Dnešní anketa je určena pro ty z vás, kteří už se ponořili do české hardcore hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance....

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

Overwatch jako bojovka? Fanouškovské video ukazuje, že by to šlo

Overwatch Fighter

Podívejte se, jak by to nejspíš vypadalo, kdyby chtěl Blizzard udělat z Overwatche bojovku.

Playstationový profil konečně můžete rozumně ovládat i z prohlížeče

PlayStation 4 - systémová aktualizace 5.50 (beta)

Firma Sony spustila webovou službu My PlayStation pro správu uživatelských profilů na PSN.

K doplňku do simulátoru přibalili autoři i malware. Prý pro boj s piráty

The FSLabs A320

Autoři doplňků do leteckých simulátorů přibalili k hernímu obsahu škodlivý software, který mohl z počítače ukrást...

Najdete na iDNES.cz