Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Myst – hádankářův ráj

aktualizováno 
Myst byl v roce 1993 jednou z nejprodávanějších her. Dnes vás z něj jen rozbolí hlava.
25

Myst

Platforma: DS
Výrobce: Hoplite Research

  • Myst
  • Otřesné zpracování, bugy

Adventura ze staré školy, která v NDS provedení nemá co nabídnout.

Herní karta

MystVe škole vás možná učili, že knihou knih je Bible – nejstarší dochovaná písemná památka. To ale nevěděli nic o jiné knize s prozaickým názvem Myst. Její vznik i stáří jsou zahaleny tajemstvím, obsahuje ale nádherný popis ostrovního světa. A po jejím přečtení se náš hlavní hrdina propadne do temnoty, aby se objevil zhmotněn na ostrově z knihy. A protože nemá ponětí, co tu dělá, proč tu je a kde se to vlastně ocitl, nezbývá než pustit se do průzkumu fantastického ostrova plného hádanek a puzzlů.

Myst je hra staré školy u které se počítá s tím, že si budete psát stranou poznámky.

První díl Mystu si pamatují zejména hráči na PC, vyšel v roce 1993 a díky svému Mystneobvyklému 3D zpracování šel neuvěřitelně na dračku. Možná se ptáte, proč vás obtěžuji touto úvodní historickou omáčkou a nevěnuji se raději vlastní hře, ale věřte mi, důvod je prostý. Myst na DS není pouhou předělávkou původního Mystu, ale přímo brutálním portem osekaným o animace pohybu mezi lokacemi, budeme-li vzpomínat na CD verzi. Tvůrci sice hovořili o upravení a odladění grafiky a zvuků pro DS, ale znáte to.

Myst nikdy nepatřil do škatulky typických adventure her. Na svět nahlížíme z vlastních očí a pohybujeme se mezi statickým obrázky. Nekonají se orgie se sbíráním předmětů, o to více je důležité důkladně pročítat všechny knížky a útržky textů. Ty jednak posouvají děj dále, ale také nabízejí řešení k hádankám týkajícím se většinou různých mechanismů a přepínačů. Již ve své době byly některé hádanky Mystdocela hardcore (třeba ta s piánem) a to se prosím psal rok 1993. Co by na to řekl dnešní hráč netřeba domýšlet.

Pokud necháme stranou obtížnost a styl, který se už nějaký ten pátek nenosí, na hře mě nejvíce rozčiluje a mrzí zároveň diletantské zpracování. V bodech:

- Myst je hra staré školy u které se počítá s tím, že si budete psát stranou poznámky. Hra sice obsahuje zápisníček, nicméně nedovedu si představit, že bych pomocí dotykového pera na miniaturní klávesnici vyťukával sáhodlouhé poznámky. Mnohem rychlejší je vzít tužku a blok, nehledě na to, že papír se hodí například pro rychlý nákres správného diagramu, který využijeme v otočné věži. Tento způsob ale popírá filozofii handheldu na cesty. Mnohem lepší je zahrát si hru na PC, než si pořizovat ořezanou DS verzi za plnou cenu.

MystMapa by měla mírně usnadnit navigaci, nicméně má to jednu vadu – text je tak malý, že jednotlivé lokace nelze ani přečíst.

- Pokud už ve hře narazíme například na hologram, osvětlující mluveným slovem hráči pozadí tragédie ostrova či dávající drobnou nápovědu v kontextu, zcela chybí titulky. To by se dalo přežít, kdyby se během mluveného slova alespoň trochu ztlumila hudba, případně postavy tak hrozně nehuhlaly. Hraní v hlučném prostředí – dopravních prostředcích – je tak vyloučeno. - Dost iritující jsou také jednoduché animace, jako otevírání dveří či různé přepínače. Přepínače mají dvě fáze, fajn, ale nemusel by být na první pohled zřetelný čtvereček či obdélníček, v němž proběhne „animace“. V tomto obdélníčku jsou po přepnutí i jinak odstínované pixely okolo a ne, nejedná se o pokus o stín. Dveře se otvírají buď podobným způsobem, nebo trikem, Mystkdy se textura posouvá do strany a pak zhruba po dvou třetinách zmizí. David Copperfield tiše závidí.

- V liště nalezneme mapu ostrova, nebo místa daného věku, ve kterém se právě nacházíme. Mapa by měla mírně usnadnit navigaci, nicméně má to jednu vadu – text je tak malý, že jednotlivé lokace nelze ani přečíst. Tolik asi k chvástání „All source code has been re-written specifically for Nintendo DS performance and gameplay.“

- Bugy. V některých fázích hry se mi pravidelně stávalo, že se mi na obrazovce objevovaly podivné grafické mazaniny přes původní pozadí. Připomínám, že jsme hru recenzovali z prodejní verze. To, že se hra v určitých momentech zasekne a nehne dál, také nepotěší.

MystZ textu jasně vyplývá, že je pro mě reinkarnace Mystu na platformě DS jednoznačným zklamáním. Tuto recenzi berte jako odsouzení laxní práce výrobce, nikoliv Mystu samotného. Myst je hra z dob minulých, pro mnohé z nás má stále svoje kouzlo – takové hry se dnes jíž zkrátka nevydávají. Někteří z vás určitě vzpomínají, jak jej hráli a nedokončili a při pohledu na jeho znovu vydání podléhají touze Myst pokořit. Nedivím se vám, ale DS verzi se i přes sliby autorů raději vyhněte velkým obloukem.

Hru zapůjčila firma Gamehouse.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

25 %

Čtenáři

58 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 70 čtenářů

Nejčtenější

Cyberpunk 2077 je přesně tak dobrý, jak jsme tajně doufali. První dojmy

Cyberpunk 2077

Poté, co v únoru vyšel Kingdom Come, už mezi českými hráči není očekávanějšího titulu než chystaný Cyberpunk 2077. A my...

Pět největších zklamání z herního svátku E3 2018

Command and Conquer: Rivals

V sobotu jsme rozebrali největší překvapení z herního svátku E3 2018, dnes se podíváme na ta největší zklamání.



Pět největších překvapení z herního svátku E3 2018

Cyberpunk 2077

Herní svátek E3 je sice za námi, my však zdaleka nekončíme. Před dalšími prvními dojmy z hraní očekávaných her, které...

Ve Fortnite se omylem objevil hákový kříž, vývojáři okamžitě zareagovali

Fortnite

Pokud hráči nejpopulárnější hry současnosti Fortnite přesně za sebou provedou několik specifických kroků, vytvoří na...

Kam kráčí herní průmysl? Letošní E3 naznačila nové trendy

E3 2018

Každoroční herní šílenství s názvem E3 už oficiálně skončilo a před námi jsou teď naopak dva měsíce relativního klidu....

Další z rubriky

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...



Najdete na iDNES.cz