Myst – hádankářův ráj
Myst
Platforma: DS
Výrobce:
Hoplite Research
- Myst
- Otřesné zpracování, bugy
Adventura ze staré školy, která v NDS provedení nemá co nabídnout.
Myst
Ve škole vás možná učili, že knihou knih je Bible – nejstarší dochovaná písemná památka. To ale nevěděli nic o jiné knize s prozaickým názvem Myst. Její vznik i stáří jsou zahaleny tajemstvím, obsahuje ale nádherný popis ostrovního světa. A po jejím přečtení se náš hlavní hrdina propadne do temnoty, aby se objevil zhmotněn na ostrově z knihy. A protože nemá ponětí, co tu dělá, proč tu je a kde se to vlastně ocitl, nezbývá než pustit se do průzkumu fantastického ostrova plného hádanek a puzzlů.
Myst je hra staré školy u které se počítá s tím, že si budete psát stranou poznámky.
První díl Mystu si pamatují zejména hráči na PC, vyšel v roce 1993 a díky svému neobvyklému 3D zpracování šel neuvěřitelně na dračku. Možná se ptáte, proč vás obtěžuji touto úvodní historickou omáčkou a nevěnuji se raději vlastní hře, ale věřte mi, důvod je prostý. Myst na DS není pouhou předělávkou původního Mystu, ale přímo brutálním portem osekaným o animace pohybu mezi lokacemi, budeme-li vzpomínat na CD verzi. Tvůrci sice hovořili o upravení a odladění grafiky a zvuků pro DS, ale znáte to.
Myst nikdy nepatřil do škatulky typických adventure her. Na svět nahlížíme z vlastních očí a pohybujeme se mezi statickým obrázky. Nekonají se orgie se sbíráním předmětů, o to více je důležité důkladně pročítat všechny knížky a útržky textů. Ty jednak posouvají děj dále, ale také nabízejí řešení k hádankám týkajícím se většinou různých mechanismů a přepínačů. Již ve své době byly některé hádanky docela hardcore (třeba ta s piánem) a to se prosím psal rok 1993. Co by na to řekl dnešní hráč netřeba domýšlet.
Pokud necháme stranou obtížnost a styl, který se už nějaký ten pátek nenosí, na hře mě nejvíce rozčiluje a mrzí zároveň diletantské zpracování. V bodech:
- Myst je hra staré školy u které se počítá s tím, že si budete psát stranou poznámky. Hra sice obsahuje zápisníček, nicméně nedovedu si představit, že bych pomocí dotykového pera na miniaturní klávesnici vyťukával sáhodlouhé poznámky. Mnohem rychlejší je vzít tužku a blok, nehledě na to, že papír se hodí například pro rychlý nákres správného diagramu, který využijeme v otočné věži. Tento způsob ale popírá filozofii handheldu na cesty. Mnohem lepší je zahrát si hru na PC, než si pořizovat ořezanou DS verzi za plnou cenu.
Mapa by měla mírně usnadnit navigaci, nicméně má to jednu vadu – text je tak malý, že jednotlivé lokace nelze ani přečíst.
- Pokud už ve hře narazíme například na hologram, osvětlující mluveným slovem hráči pozadí tragédie ostrova či dávající drobnou nápovědu v kontextu, zcela chybí titulky. To by se dalo přežít, kdyby se během mluveného slova alespoň trochu ztlumila hudba, případně postavy tak hrozně nehuhlaly. Hraní v hlučném prostředí – dopravních prostředcích – je tak vyloučeno. - Dost iritující jsou také jednoduché animace, jako otevírání dveří či různé přepínače. Přepínače mají dvě fáze, fajn, ale nemusel by být na první pohled zřetelný čtvereček či obdélníček, v němž proběhne „animace“. V tomto obdélníčku jsou po přepnutí i jinak odstínované pixely okolo a ne, nejedná se o pokus o stín. Dveře se otvírají buď podobným způsobem, nebo trikem, kdy se textura posouvá do strany a pak zhruba po dvou třetinách zmizí. David Copperfield tiše závidí.
- V liště nalezneme mapu ostrova, nebo místa daného věku, ve kterém se právě nacházíme. Mapa by měla mírně usnadnit navigaci, nicméně má to jednu vadu – text je tak malý, že jednotlivé lokace nelze ani přečíst. Tolik asi k chvástání „All source code has been re-written specifically for Nintendo DS performance and gameplay.“
- Bugy. V některých fázích hry se mi pravidelně stávalo, že se mi na obrazovce objevovaly podivné grafické mazaniny přes původní pozadí. Připomínám, že jsme hru recenzovali z prodejní verze. To, že se hra v určitých momentech zasekne a nehne dál, také nepotěší.
Z textu jasně vyplývá, že je pro mě reinkarnace Mystu na platformě DS jednoznačným zklamáním. Tuto recenzi berte jako odsouzení laxní práce výrobce, nikoliv Mystu samotného. Myst je hra z dob minulých, pro mnohé z nás má stále svoje kouzlo – takové hry se dnes jíž zkrátka nevydávají. Někteří z vás určitě vzpomínají, jak jej hráli a nedokončili a při pohledu na jeho znovu vydání podléhají touze Myst pokořit. Nedivím se vám, ale DS verzi se i přes sliby autorů raději vyhněte velkým obloukem.
Hru zapůjčila firma Gamehouse.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 70 čtenářů
Nebýt seriálu o Buffy, jsem bezdomovec, přiznala hvězda The Last of Us
Osmačtyřicetiletý herec Pedro Pascal dnes díky seriálům jako The Last of Us, Mandalorian nebo...
Nový trend na Twitchi: Streamerky promítají hry na svá prsa a pozadí
Streamerka Morgpie objevila nový způsob, jak zaujmout své převážně mužské fanoušky na Twitchi, když...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Pozapomenutá hra od mistrů žánru RPG už se dá zase pořídit legálně
Špionážní klasika Alpha Protocol od legendárního studia Obsidian se vrátila do oficiální...
Už hrajeme šestý díl, provokují vývojáři The Elder Scrolls fanoušky
Do vydání dalšího dílu legendární RPG série The Elder Scrolls zbývají ještě dlouhé roky, vývojáři...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Úspěšní vývojáři zepsuli velká vydavatelství. Padla i velmi vulgární slova
V posledním roce obchází herním průmyslem strašidlo masivního propouštění, svou pozicí si nemohou...
Předplatitelé PS Plus dostanou v dubnu nedoceněný herní propadák
Největším tahákem dubnové nabídky pro předplatitele služby PS Plus je loňská fantasy střílečka...
Vývojáři mobilní hříčky utratili za marketing více, než stojí vývoj velké hry
Aktuální mobilní hit Monopoly GO! vydělal během pouhých deseti měsíců od uvedení již dvě miliardy...
Judas nechce být novým Bioshockem, sází na znovuhratelnost
Legendární herní vývojář Ken Levine konečně poodhalil detaily o své dlouhé roky připravované hře...
PRVNÍ DOJMY: Stellar Blade nabízí daleko víc než jen sexy zadek hlavní hrdinky
Po první hodině strávené v nelítostném světě akční hry Stellar Blade můžeme být zatím spokojení....
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...