Myst III: Exile – 1. část návodu

  12:00
Pro všechny nedočkavce konečně přinášíme kompletní návod na nejnovější puzzle-adventuru Myst III: Exile. Vzhledem ke značné rozlehlosti hry jsme návod rozdělili do tří částí – v této první se budeme pohybovat převážně po světě J’Nanin a prozradíme si, kterak otevřít vstupní brány do všech ostatních světů.

Myst III: Exile

Podrobný průvodce všemi nesnázemi, jež si pro nás tvůrci třetího Mystu připravili.

Vítám vás v tomto podrobném návodu na jednu z nejlepších logických adventur poslední doby a taktéž na komerčně nejúspěšnější adventuru posledních několika let (žebříček prodejnosti v USA: dva týdny na prvním místě a pět týdnů v Top 10). Myst III: Exile sice k nám do ČR dorazí až v září, nicméně to neznamená, že bychom měli na BonusWebu s návodem zbytečně otálet. A jelikož je to hra poměrně komplikované a složitá na popis, rozdělil jsem tento návod na tři části. V první části si popíšeme cestu z Atrusova sídla do světa J’Nanin, který projdeme od začátku až do konce, a popíšeme si postupy, jak se dostat do zbylých třech světů Mystu. V dalších dvou dílech se pak budeme věnovat puzzlům ve světech Amateria, Edanna, Voltaic a závěrečném Narayanu.

Myst III je jakožto pseudo3D hra komplikovaná z hlediska navigace po herním prostředí a právě z tohoto důvodu by bylo velmi obtížné a zdlouhavé popisovat konkrétní cesty přes všechny světy. Proto jsem za pomoci a svolení Susan Weyer, PR manažerky Presta, přiložit k návodu mapy všech světů, pocházejících z oficiálního strategického průvodce hrou. Tyto mapy s anglickými popisky jsem ještě doplnil o vyznačené cesty a jiné detaily, na něž se budu Myst III: Exile dále v textu odkazovat. Tyto mapy jsou proto nedílnou součástí návodu a je nutné si je stáhnout na disk (nebo vytisknout) v plné velikosti.

No a nakonec ještě pár rad pro začátek: je nanejvýš důležité velmi pozorně prozkoumávat herní prostředí. Přehlédnutí sebemenšího detailu může znamenat nepříjemný zákys na mnoho hodin. Dále neopomínejte ve všech světech sbírat útržky ze Saavedrova deníku, na nichž jsou zakresleny nápovědy k řešení většiny puzzlů. Řadu hintů naleznete též v Atrusově deníku, který využijete zejména v závěrečné části hry. Tak, a nyní se již můžeme pustit do hry samotné.

Svět Tomahna:

  • Po rozhovoru s Kateřinou vejděte dveřmi nalevo do Atrusovy pracovny.
  • Pečlivě prozkoumejte Atrusovu pracovnu. Soustřeďte se převážně na pracovní stůl, na němž leží několik fotografií a hlavně dopis, který si pročtěte.
  • Myst III: Exile Na opačné straně místnosti objevíte knihu Releeshahn, uschovanou ve skleněné sféře. Prozkoumejte ji, načež do pracovny vejde Atrus.
  • Po krátkém rozhovoru se v pracovně objeví padouch Saavedro a knihu Releeshahn ukradne. Zůstane však po něm ležet na podlaze magická kniha J’Nanin. Klikněte na ni, čímž se přenesete do tohoto centrálního světa.

    Svět J’Nanin:

    Sledování Saavedra:

  • Hned po přistání ve světě J’Nanin pronásledujte prchajícího Saavedra až před dveře do vysoké věže – observatoře. Tyto dveře jsou zamčené, takže bude nutné nalézt jiný vchod.
  • Do observatoře vede zadní vchod, a to přes skleník v jeho dolní části. Do skleníku se dostanete po trase vyznačené na mapce oranžovou barvou (od observatoře slezte po žebříku až na pláž, odtud doleva skalní soutěskou na vrcholek skály, dále pak slezte ze skály na most. Na skalnatém ostrůvku mezi dvěma mosty slezte po žebříku dolů k jezírku, odkud již vede přímá cesta ke skleníku).
  • Ve skleníku stiskněte páku, čímž otevřete mřížové dveře a můžete projít Myst III: Exile do další místnosti. Zde se mezi květinami napravo nachází velké zlaté tlačítko. To stiskněte, načež se otevřou mříže za vámi a vstup do přízemí observatoře je volný.
  • V přízemí nejdříve seberte z houpací sítě Saavedrův deník a dobře si ho prolistujte – naleznete v něm spoustu nápověd k řešení budoucích puzzlů. Zápisník je ale prozatím neúplný, během hry do něj budete přikládat další nalezené stránky.
  • V místnosti ještě prozkoumejte několik zařízení na pracovním stole i vedle něj, jež jsou důležitou nápovědou pro určitou hádanku ve světe Amateria.
  • Po průzkumu místnosti nastupte do dřevěného výtahu (musíte ho obejít) a uvnitř zatáhněte za páku nalevo od dveří – vyjedete na vrcholek observatoře k Saaverdovi, nicméně se k němu stále nebudete moci dostat, protože dveře výtahu jsou natočeny nesprávným směrem.
  • Stisknutím tlačítka sjeďte zpět do přízemí, otevřete dveře a vyjděte ven z výtahu. Otočte se, prozkoumejte páku napravo od výtahu a stiskněte ji. Výtah vyjede nahoru a odhalí tak dříve skrytý prostor/díru v podlaze.
  • Vlezte do díry. Po jejím boku uvidíte čtyři nastavitelná mechanická zařízení, kteráovládají natáčení výtahu. Vaším úkolem je nastavit tato zařízení tak, aby se výtah po Myst III: Exile vyjetí do horního patra observatoře natočil dveřmi směrem do místnosti se Saavedrem.

    Výtah v observatoři - puzzle:

  • Návod, jak tento puzzle vyřešit, je podrobně zakreslen na stránkách Saavedrova deníku.
  • Část se třemi závažími nastavte tak, aby levé závaží bylo v dolní poloze a zbylé dvě ve střední poloze (viz obrázek).
  • Část se dvěmi ozubenými koly nastavte tak, aby byl chybějící zub levého kola nastaven přesně na jeden ze zubů kola pravého (viz obrázek).
  • Část s malým a velkým ozubeným kolem a závlačkou nastavte jednoduše tak, že na něj jednou klikněte, čímž přemístíte závlačku z malého kola na velké (viz obrázek).
  • U části s otočným kolem se třemi čepy je třeba nastavit čepy tak, aby dva z nich měly svoji závitovou část otočenou ven (směrem doleva) a jeden dovnitř (v původním stavu jsou závitové části otočeny na všech čepech dovnitř, takže stačí na dva ze tří čepů kliknout).

    Horní patro observatoře:

  • Vyjeďte výtahem do horního patra, kde skrz okno ve dveřích spatříte Saavedra, jak pomocí magické knihy opouští observatoř. Kniha je však uzamknuta do klece a spuštěna Myst III: Exile mimo váš dosah.
  • Vejděte do observatoře a na protější straně stiskněte menší modré tlačítko (viz obrázek) – spustí se holografická zpráva od Saavedra pro Atruse. Z ní zjistíte, že k vyzdvihnutí klece s knihou potřebujete získat tři symboly, které se nacházejí ve světech Voltaic, Amateria a Edana.
  • Z podlahy ještě nezapomeňte sebrat povalující se stránku ze Saavedrova deníku.

    Jak se dostat do zmíněných světů:

  • Na ostrově J’Nanin se nacházejí tři obrovské bílé věže ve tvaru tesáku (na mapě jsou zvýrazněny žlutým kruhem). V každé z těchto tesáků je ukryta jedna vstupní kniha do určitého světa, která je ale ještě chráněna „planetárním kódem“. Vaším úkolem je tedy jednak otevřít vchod do všech tří tesáků a jednak zjistit patřičné „planetární kódy“. Tyto kódy lze odhalit přímo v observatoři, takže se na ně hnedle podíváme.

    Zjištění „planetárních kódů“:

  • Po obvodu observatoře naleznete celkem tři teleskopy. Přistupte ke kterémukoliv z nich a prozkoumejte ho – zjistíte, že každý teleskop má na své čočce symbol, který se shoduje se Myst III: Exile symbolem na tesákových věžích. Vaším úkolem je tyto teleskopy nasměrovat a zaostřit tak, aby se symbol na čočce teleskopu a symbol na tesáku perfektně kryl. Výsledným kódem je poloha čtyř kuliček-planetek po obvodu čočky.
  • Teleskopy se ovládají velmi jednoduše. Stisknutím tlačítka myši a pohybem kurzoru po čočce teleskop natáčíte do stran. Pákou nalevo se přibližujete/vzdalujete a pákou napravo zaostřujete.
  • Ideální postup je teleskop nejdříve co nejvíce oddálit, nasměrovat se na tesákovou věž a zaostřit. Pak už jen zbývá nalézt na tesáku místo se symbolem, natočit se přesně na něj a postupně se k němu přibližovat.
  • Jakmile se budou oba symboly (na čočce a na tesáku) 100% krýt, zakreslete si polohu kuliček po obvodu čočky (viz obrázek).

    Vstup do světa Amateria:

  • Tesák se vstupem do světa Ameteria se nachází na mapě úplně napravo (označen názvem „Dynamic Forces Tusk“).
  • Cesta ke vchodu do tesáku vede skrz kanalizační otvor na povrchu ostrůvku (na mapě Myst III: Exile označen „Bridge Access Hole“). Vlezete-li však do tohoto otvoru, zjistíte, že vám v cestě stojí sud, jehož se budete muset nějak zbavit.
  • Na okraji ostrůvku naleznete stupadla, po nichž můžete slézt dolů k hladině oceánu. Zde se nacházejí dvě páky (na mapě označeno jako „Bridge Control Podium“), jimiž se ovládají polohy a sklon jednotlivých částí můstku, na němž se povaluje sud. Vaším úkolem je pochopitelně pohybovat s lávkou tak, aby se sud odkutálel na pravý konec lávky, kde vám nebude překážet ve vašem vstupu do tesáku.
  • Stiskněte páky v tomto pořadí: levá, pravá, levá, pravá.
  • Nyní se již cestou přes kanál můžete dostat až ke vchodu do tesáku. Otevřete jej – zjistíte však, že v tesáku je propadnutá podlaha a že se tím pádem k „planetárnímu“ panelu nedostanete.
  • Vaším úkolem je prostřednictvím nastavování polohy lávky skutálet sud dovnitř věže, aby tak propadnutou podlahu zacpal.
  • Přesuňte se zpět k pákám ovládajícím lávku a stiskněte je v tomto pořadí: levá, levá, pravá, pravá. Tím se sud skutálí do tesáku.
  • Vejděte do tesáku a přistupte k „planetárnímu“ panelu. Prozkoumejte jej a nastavte Myst III: Exile kuličky dle dříve zjištěného kódu (viz obrázek).
  • Po správném nastavení kódu stiskněte tlačítko uprostřed, načež se od stropu tesáku sníží klec s magickou knihou Amateria, pomocí níž se můžete přenést do tohoto pozoruhodného světa.

    Vstup do světa Edanna:

  • Tesák se vstupem do světa Edanna se nachází v horní části mapy (je označen názvem „Nature Tusk“).
  • Přístup k tomuto tesáku je dle mapy opět po oranžové stezce. Pokud si stoupnete před tesák (na skalku mezi dvěma mosty), uvidíte, že mezi vámi a vchodem do tesáku je roklina. Tato roklina je po pravé straně porostlá podivnou rostlinou (na mapě označená jako „Barnacle Moss“), která se při vydání zvuku určitého specifického zvířete rozvíjí. A toho musíme využít.
  • Slezte po stupadlech na skále dolů až k hladině jezírka, avšak tentokráte se nevydávejte po lávce ke skleníku, ale jděte podél skály až k podivnému rostlinnému stanu. Tento „stan“ je ve skutečnosti hnízdem malého chlupatého stvoření (na mapě označeno jako „Squee Myst III: Exile Nest“). Pokud kliknete na vrchol tohoto stanu, zvířátko vykoukne ven, ale ihned zaleze zpět.
  • Klikněte tedy nejdříve na rostlinku napravo od hnízda, čímž ji rozvinete. Pak znova klikněte na hnízdo, načež zvířátko vyskočí a přes rozvinutou rostlinu přeběhne k dalším rostlinám, které se vlivem jím vydávaného zvuku taktéž rozvinou.
  • Nyní je čas vrátit se pod tesák, přesněji řečeno ke skále porostlé podivnými rostlinami. Kromě nich zde naleznete taktéž samostatně stojící rostlinu ve tvaru písmene „V“. Přistupte k ní a prozkoumejte ji – od tohoto okamžiku s ní můžete otáčet a jakoby „zaměřovat“ okolní krajinu. Vaším úkolem je zaměřit lokaci s oním bílým zvířátkem, které jste před chvílí vypustili z hnízda. Pokud jej zaměříte správně, uslyšíte jeho charakteristický zvuk. Pak klikněte kurzorem myši, načež rostlina na skále pod tesákem rozkvete a vytvoří tak pro vás živý most.
  • Vylezte po stupadlech na skálu mezi dvěma mosty a přejděte po rozkvetlé rostlině až do tesáku.
  • Uvnitř prozkoumejte „planetární panel“ a nastavte na něm kuličky dle dříve zjištěného kódu (viz obrázek).
  • Po správném nastavení kódu stiskněte tlačítko uprostřed, načež se od stropu tesáku sníží klec s magickou knihou Edanna, pomocí níž se můžete přenést do tohoto překrásného světa.

    Vstup do světa Voltaic:

  • Myst III: Exile Tesák se vstupem do světa Voltaic se nachází v levé části mapy (je označen názvem „Energy Tusk“). Přístup k tomuto tesáku je dle mapy po jedné z modrých stezek (jedna z nich vede ze skleníku u jezírka a pokračuje vysokým stoupáním podél skalní rozsedliny).
  • K tomu, abyste byli schopni otevřít vchod do tesáku, budete nuceni využít zrcadlových sloupků, jež jsou rozesety po celém ostrově J’Nanin. Tyto sloupky jsou na mapce znázorněny barevnými tečkami, barva teček odpovídá barvě sloupků. Zdroj světla se nachází na jižní části ostrova (na mapě označeno jako „Light Gun“) a cílem je přijímač světla před tesákem. Vaším úkolem je světlo ze zdroje protáhnout po ostrově všemi zrcadlovými sloupky a „dovést“ ho až do přijímače před tesákem.
  • Nejdříve se tedy vydejte k ovladači zdroje světla (na mapě označen jako „Gun Control Wheel“), nacházejícím se v jižní části ostrova.
  • Kormidlem ovladače otáčejte tak dlouho, dokud vás neoslní paprsek světla ze zdroje ve vodě (viz obrázek). Tím jste získali zdroj paprsku světla, Myst III: Exile který nyní směřuje ke žlutému sloupku.
  • Přistupte ke žlutému sloupku. Následující postup je pro všechny sloupky totožný. Každý sloupek se skládá ze tří čoček a celý sloupek lze otáčet do tří možných směrů. Vy se musíte ke každému sloupku natočit vždy od směru přicházejícího světelného paprsku (tedy aby vám světlo z předešlého sloupku svítilo do zad), jinak budete mít s jejich správným natáčením problémy. Směr natočení sloupku si pak jednoduše ověříte tím, že se podíváte do čočky sloupku a v ní byste měli vidět cíl, kam paprsek světla dále poputuje (v našem případě je v čočce nutno spatřil další cílový sloupek).
  • Správné nastavení sloupků + cesty světelného paprsku jsou znázorněny na druhé mapce ostrova J’Nanin přiložené k tomuto návodu. Čáry světelného paprsku jsou znázorněny barevně podle toho, z jakého sloupku vycházejí, černě jsou pak znázorněny cesty na ostrově, po nichž se můžete pohybovat.
  • Začněme tedy s natáčením sloupků. Žlutý sloupek natočte směrem k modrému sloupku.
  • Přejděte k modrému sloupku a natočte ho směrem k zelenému sloupku.
  • Přejděte k zelenému sloupku a natočte ho směrem k červenému sloupku.
  • Přejděte k červenému sloupku a natočte ho směrem ke žlutému sloupku.
  • Myst III: Exile Přejděte ke žlutému sloupku a natočte ho směrem k fialovému sloupku.
  • Přejděte k fialovému sloupku a natočte ho směrem k červenému sloupku.
  • Přejděte k červenému sloupku a natočte ho na přijímač světla před tesákem.
  • Nyní již máte všechny zrcadlové sloupky správně nastavené, takže se vydejte k tesáku.
  • Přijímač světla před tesákem vytvořil na dveřích barevné spektrum. Každá barva (žlutá, červená, fialová, modrá, zelená) osvětluje na kruhu ve dveřích jedno tlačítko. Vy nyní musíte stisknout tato tlačítka v takovém pořadí, v jakém jste nastavovali zrcadlové sloupky.
  • Správné pořadí jest: žlutý, modrý, zelený, červený, žlutý, fialový, červený.
  • Po otevření dveří vejděte do tesáku, prozkoumejte „planetární panel“ a nastavte na něm kuličky dle dříve zjištěného kódu (viz obrázek).
  • Po správném nastavení kódu stiskněte tlačítko uprostřed, načež se od stropu tesáku sníží klec s magickou knihou Voltaic, pomocí níž se můžete přenést do tohoto zrezavělého světa.

    Tím jsme získali přístup do všech tří nových světů a co si počneme v nich samotných, to si povíme až příště. V druhé části návodu na Myst III: Exile vám předložím kompletní řešení všech puzzlů ve světech Amateria a Edanna.

  • Autor:
    • Nejčtenější

    Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

    novinky 14. 4. 2024 16

    Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

    Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

    magazín 12. 4. 2024 76

    Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

    magazín 10. 4. 2024 12

    Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony...

    KVÍZ: Zavzpomínejte si na magická devadesátá léta ve hrách

    retro 11. 4. 2024 16

    Devadesátá léta patří v oblasti počítačových her mezi zlatou éru. V době rychlého rozmachu...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Sedm her Fallout se prodává v akci za zhruba 650 korun

    novinky 9. 4. 2024 10

    Uvedení postapokalyptického televizního seriálu Fallout, který vzniká na motivy stejnojmenné herní...

    90 %

    RECENZE: Skvělé Balatro je žolík v letošním balíčku indie her

    recenze 16. 4. 2024 0

    Pokerové Balatro nás překvapilo svou chytlavostí. Relativně nenápadná indie hra vzala základ z...

    80 %

    RECENZE: Loutkové sci-fi Harold Halibut působí jako balzám na duši

    ps5 15. 4. 2024 2

    Více než deset let trvala tvorba výroba adventury Harold Halibut, na výsledku je to ovšem vidět....

    Někteří hráči strávili s demem na Stellar Blade už přes 50 hodin

    novinky 15. 4. 2024 1

    Očekávaná playstationová exkluzivita Stellar Blade zaujala hráče natolik, že ji procházejí znovu a...

    Po dohrání hry by mělo být možné dát spropitné, navrhuje exšéf Blizzardu

    novinky 15. 4. 2024 39

    Bývalý šéf slavného studia Blizzard sdílel na sociální síti X myšlenku, že by příběhové hry měly po...

    Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

    Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

    Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

    Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

    Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

    V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

    Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

    Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

    Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

    Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...