Na návštěvě u Illusion Sofworks

Jak vypadá zázemí nejznámější vývojové herní společnosti v České republice? Tuto otázku si jistě pokládá spousta z Vás. V tomto článku na ni naleznete odpověď.
Logo Illusion Softworks

Je sobota, dvě hodiny odpoledne a já se ocitám před vchodem do budovy, v níž sídlí Illusion Softworks. Není to moje první návštěva u developerů počítačových her v České republice, a tak jenom očekávám, stejně jako u mnohých jiných, jak velkou kancelář a ve kterém patře mi manažer IS Petr Vochozka, mimochodem dvaačtyřicetiprocentní vlastník tohoto nejúspěšnějšího českého vývojového týmu, předvede. Vcházíme dovnitř. "Tak tohle všechno je naše. Celá budova," překvapuje mě hned v úvodu návštěvy. Tohle jsem opravdu nečekal, maximálně možná nějaký komplex tří, čtyř malých místností zastrčených v podkrovní přístavbě.

Jdeme po schodech nahoru, abychom se dostali do jeho kanceláře, do kanceláře jednoho z nejúspěšnějších a nejvýznamějších lidí herního průmyslu v České republice. Dnes čtyřiadvacetiletý Petr Vochozka začínal s hrama ve svých osmnácti letech. "Hned po maturitě jsem šel pro živnosťák a začal dělat české hry," vzpomíná na své začátky. Také díky němu mohly světlo světa spatřit projekty jako Tajemství oslího ostrova, 7 dní a 7 nocí a další české adventury, které udělal tým Pterodon software, který dnes pracuje pro Illusion Softworks a momentálně vyvíjí akční hru Flying Heroes, kterou, stejně jako Hidden & Dangerous, vydá po celém světě publisher Take 2.

Vcházíme dovnitř. Okamžitě na mě dýchne historie, doba nedávno minulá. Kancelář Petra Vochozky totiž zdobí artefakty k jejich strategické pecce Hidden & Dangerous, což je první počítačová hra, která prorazila do zahraničí a slaví zde velký úspěch. Usedáme za Vochozkův pracovní stůl, pod kterým se krčí našlapaný počítač. "Tohle je Flying Heroes," říká a spouští novou hru, která by měla spatřit světlo světa v prosinci. "Je to teprve alpha verze, takže ještě budeme mít čas vychytat chybičky," pokračuje a předvádí mi několik levelů. Žádnou závažnější chybičku jsem však neviděl, byť se jednalo teprve o alpha verzi. Znám dokonce i hry, které byly vydány s mnohem závažnějšími chybami a poté k nim musela být vydána spousta patchů, aby vůbec fungovaly tak, jak to jejich tvůrci plánovali.

Budova, v níž sídlí Illusion Softworks

Po chvilce hraní se pouštíme do hovoru a Petr Vochozka nastiňuje svoje plány do budoucna. "Chceme i nadále dělat počítačové hry, to je jasné. Nedávno jsme otevřeli pobočky v Praze a Bratislavě a chceme v nich zaměstnat více lidí a začít dělat hry i tam. Zatím naši zaměstnanci z těchto měst pracují spíše na nových enginech," líčí Vochozka. "Podepsali jsme totiž smlouvu s Take 2 na celosvětovou distribuci dalších našich her," chlubí se a má skutečně čím. To, co se jiným dosud nepodařilo, již Illusion Softworks dokázal. Nejen že dokázal prorazit svou hrou do zahraničí, ale s žádným jiným českým developerem nepodepsali velcí a známí zahraniční publisheři dlouhodobou smlouvu na celosvětovou distribuci.

Napadlo mě tedy, jestli jim má Illusion Softworks co nabídnout. Jak je známo, čeští tvůrci udělají jednu hru, ještě k tomu většinou nějakou průměrnou adventuru, nebo RPGčko a skončí. Vochozka trading, firma, kterou měl Petr Vochozka před Illusion Softworks, taky po pár vydaných titulech zmizela z povrchu zemského. "Pojďme se mrknout o patro níž, kluci tam pracují na nové hře," navrhl tedy Petr Vochozka, aby vyvrátil mé představy. Pochyboval jsem o tom, že existují šílenci, kteří by dobrovolně pracovali v sobotu odpoledne na nové hře, která má navíc vyjít až za rok, realita však byla zcela jiná. V komplexu tří slušně zařízených kanceláří, v nichž by se dalo bez problémů i přebývat, sedělo u počítačů šest lidí a pracovalo. Nejprve jsem si prohlédl motion-capture studio a pak jsem přijal nabízenou židli a zasedl k počítači. A developeři mi ukazovali lokace z jejich nové hry, na kterou je zatím uvaleno přísné informační embargo. "Hru teď už oficiálně ohlásí publisher, tedy Take 2," vysvětlil Petr Vochozka. Nicméně snad mě při nejbližší příležitosti neprohodí zavřeným oknem, když prozradím, že se hra vyjde na podzim příštího roku a bude to žánr, na němž čeští developeři ještě nikdy nepracovali (nebo možná pracovali, ale nikdy jej nevydali) - 3D person akci kombinovanou s honičkou v autech.

Po několika desítkách minut preview nové hry jsme se opět odebrali do kanceláře velkého šéfa. Zde jsem zjistil, že grafici i programátoři mají stroje podle svých požadavků a že by jim mnozí členové jiných týmů mohli závidět. "Máme hardwarové vybavení za víc než tři miliony korun a ani software nevyšel o nic levněji," konstatoval suše Petr Vochozka. "Každý, kdo chce dělat profesionální počítačové hry, by ale měl do kvalitního a odpovídajícího hardware investovat bez mrknutí oka," podotkl a ještě jednou si prohlédl informace o hře Flying Heroes, které měl připravené pro svého publishera. Nechtěl jsem tedy dále zdržovat. Viděl jsem vše, co jsem vidět chtěl, zjistil jsem více, než jsem přepokládal a navíc jsem dostal anglickou verzi Hidden & Dangerous "na památku" (nebo možná jako úplatek), takže jsem byl navýsost spokojený a mohl jsem odejít domů, zasednout k počítači a podělit se o své zážitky i s vámi.


Témata: Maturita, software