Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na slovíčko... s mjr. ing. Jiřím Dastychem

  12:00aktualizováno  20. listopadu 1:23
V rámci našeho speciálu o pirátském software jsme požádali o rozhovor k rozebíranému tématu i majora ing. Jiřího Dastycha, vedoucího skupiny informační kriminality na ředitelství služby kriminální policie při Policejním prezidiu v Praze. Zajímá-li vás tedy výše trestů pro piráty a uživatele nelegálního software či další důležitá fakta, neváhejte a čtěte

Při vyslovení jména Dastych přeběhne téměř každému zkušenějšímu uživateli počítače, který nepoužívá výhradně legální software, mráz po zádech. Díky několika úspěšným zátahům proti počítačovým pirátům se totiž tento policista dostal během několika let služby do podvědomí desítek tisíců lidí v České republice. Jeho celé jméno je Jiří Dastych, může používat titul "ing." - tedy inženýr, díky svým pracovním úspěchům byl povýšen do hodnosti majora a v současné době je vedoucím skupiny informační kriminality na ředitelství služby kriminální policie při Policejním prezidiu v Praze.

Jak už jsem uvedl výše, mjr. Ing. Jiří Dastych je pro mnohé lidi pojmem či noční můrou, jako člověka si jej však dokáže představit málokdo. Proto než jsme začali klást otázky týkající se námi tento týden rozebíraného tématu - počítačového pirátství, požádali jsme jej, aby se našim čtenářům trošičku představil.

Mjr. ing. Jiří Dastych

Kolik je vám let?
Je mi 35 let.

Jaké máte zkušenosti s počítači, jak jste se dostal k tomu, co děláte?
Zkušenosti s počítači mám od vysoké školy. A pokud jde o to, co dělám, dostal jsem se k tomu jako obvykle čirou náhodou. Nikdy jsem si nemyslel, že tohle bude moje práce, ale v žádném případě si na ni nestěžuji, naopak, říkám si, o to lépe že dělám to, co dělám.

Hrál jste někdy hry? Pokud ano, vzpomínáte si, jaká byla vaše první hra, v kolika letech jste ji hrál a na jaké herní platformě?
Na první hru si vzpomínám velmi dobře. Byl to Manic Miner na MPD 85. Bylo to super, dokonce to i běhalo :-).

Hrajete počítačové hry i dnes?
V současnosti si čas od času zahraji nějakou strategii - naposledy to byla Alfa Centauri.

Máte rodinu, děti či alespoň přítelkyni? Co říkají na vaši práci a vaši proslulost v IT kruzích?
Pochopitelně, žiju jako každý normální člověk. Mám ženu a dvě dcery. A co říkají? Něříkají nic, protože jsou absolutně mimo IT.

O představování však tento rozhovor být neměl, přistoupili jsme tedy k námi rozebíranému tématu a první otázce: jaké zkušenosti s pirátským software máte vy osobně?
Před mnoha lety jsem, stejně jako spousta dalších, nevěděl téměř nic o autorských právech a jejich ochraně. Proto i vím, že se řada lidí spíše řídí jakýmisi pravidly omezeného desatera přikázání, a zákon téměř nezná. I z tohoto důvodu se snažíme dostat do povědomí občanů co nejvíce informací, aby když už porušují zákon, tak to dělali alespoň vědomě.

Máte přehled či hrubý odhad o tom, kolik pirátských kopií her, případně software celkově, se u nás vyskytuje?
Vůbec ne.

V případě dopadení a prokázání viny - bude se nějakým způsobem lišit trest člověka, který se živí vypalováním počítačových her a nelegálního software a trest běžného hráče, který hry nepřepaluje, ale zakoupil si a má doma deset nelegálně zakoupených (od "kamaráda warezáka") softwarových produktů?
To se dá těžko říci. Na prvním místě je škoda/zisk, který měl pachatel z trestné činnosti a podle toho bude posuzována jeho vina. Nakonec ovšem vždy záleží na soudu, který rozhodne.

Jaké jsou tedy konkrétní tresty pro lidi, kteří mají doma jedno či dvě přepálené CD a pro piráty, kteří se vypalováním živí či provozují nějaký warezový server?
Rozdíl není dán počtem CD nebo provozováním nějaké služby, ale škodou nebo vlastním obohacením. Hranice je na 200 tisících Kč, do této částky příjem/škoda je to až dva roky, nad tuto částku šest měsíců až pět let.

Jak by se podle vás řešil případ, kdyby osoba, u níž by softwarová policie provedla domovní prohlídku, měla obsah všech CD šifrovaný pomocí PGP disku. Každý ví, že data šifrovaná pomocí PGP (algoritmu jím používaných) není možno bez soukromého klíce príjemce (a jeho správného hesla) dešifrovat. Je možno donutit osobu (soudem) aby si "vzpomněla" na klíc a dešifrovala tato data?
K ničemu podobnému nelze nikoho donutit, policie si musí počínat tak, aby důkazy získala jiným způsobem. Upřímně, je řada legálních způsobů získání těchto kódů, aniž by se muselo zacházet do extrémů.

Jak je to v případě linkování na nelegální software? Zde se názorové proudy lidé liší - jedni se domnívají, že i odkazování na nelegální software, který není umístěn na zmíněném serveru, je trestné, jiní tvrdí pravý opak.
V současnosti řešíme i tento problém, a snažíme se prokázat, že se jedná o pomoc k trestnému činu, která je také sama o sobě trestná.

Kolik warezových serverů či "velkopalíren" (lidí nabízejících vypalování počítačových her ve velkém pomocí inzerátů) již softwarová policie v České republice "zlikvidovala"?
Jde řádově o desítky.

"Jdete" vůbec nějakým způsobem po pirátech nabízejících nelegální software prostřednictvím inzerátů v novinách či na internetu?
Samozřejmě a velmi ostře. Doslova mohu říci, že je to náš cíl číslo jedna.

Jak je to s počítačovými hernami? Je jejich provoz v souladu se zákonem? Za jakých podmínek je možné tyto herny provozovat?
Podle nás je v souladu se zákonem jen tehdy, kdy má provozovatel herny uzavřenu smlouvu s autorem, nebo jeho zástupcem na našem území, o tomto užívání počítačového programu. Jinak je to pochopitelně protizákonné.

Kolik lidí má v současné době softwarová policie a jaké jsou jejich znalosti, tzn. jde o specialisty ve svém oboru, nebo "všichni dělají všechno"? A jaké je hardwarové vybavení softwarové policie?
Softwarová policie sama o sobě neexistuje. Pracuje tu několik lidí, kteří jsou specialisty na softwarové pirátství, a další policisté jsou na úrovni krajů a okresů.
Hardwarové vybavení našeho pracoviště je nadprůměrné.

Co všechno může podle vás vést ke snížení počtu pirátských verzí v České republice?
Na prvním místě respektování zákona - co se nesmí to se nesmí a hotovo. Na druhém místě zvýšení reálných příjmů obyvatelstva.

Děkuji za rozhovor.

Autor:


Témata: software


Nejčtenější

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

The Orange Box
Risk, který vyšel. Legendární The Orange Box oslavil desáté narozeniny

Už je to deset let, co vyšel slavný The Orange Box od firmy Valve. Nápad vydat tři nové, zcela odlišné hry v jedné krabici, byl sice na první pohled šílený,...  celý článek

Další z rubriky

Grand Theft Auto 5
Jakým typem hráče jste?

Stejně jako se hry dělí do mnoha různých žárů, z nichž každý má svoje specifické publikum, dělí se do kategorií i hráči. Vzájemné nepochopení těchto skupin pak...  celý článek

Netrpělivě očekávanou rubačku ze světa Pána prstenů jsme bohužel nedostali k...
Jatka ve Středozemi. Prvních pár hodin Shadow of War obrazem

Jednu z nejočekávanějších her podzimu hrajeme již třetí den a ještě stále nejsme na konci. Přečtěte si zatím naše dosavadní dojmy.  celý článek

Ovládání Oculus Touch v akci
Autor Oculus Riftu chce robotickou ruku pro porno ve virtuální realitě

Ve zvláštním diskusním pořadu se zakladatel firmy Oculus Rift, mladý kontroverzní miliardář Palmer Luckey, rozhovořil o tom, že budoucnost virtuální reality je...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.