Digitální distribuce je jedním z nejdiskutovanějších herních témat současnosti. Do řad jeho obhájců se zařadilo i vývojářské studio Introversion Software, které stálo na pokraji krachu. Příjmy plynoucí z prodeje jejich produktů prostřednictvím on-line služby Steam mu ale doslova a do písmene zachránily život.
Introversion Software mají na svém kontě hry jako Defcon, Darwinia nebo Multiwinia. Všechny tři byly odbornou kritikou přijaty značně kladně, ale ani jedna z nich není typickým produktem pro široké masy. Proto není divu, že prodeje nebyly kdovíjak úžasné.
Navíc celou situaci stěžovala nezávislost studia, tedy skutečnost, že za svými zády nemá podporu nějakého velkého vydavatele. Firma vydala konverzi hry Multiwinia+ pro on-line službu Xbox Live Arcade, fungující na konzoli Xbox 360, ale i zde byly prodeje značným zklamáním, pokud ne přímo katastrofou. V tu chvíli bylo propuštění zaměstnanců a zavření studia doslova na spadnutí.
Karty se ale začaly obracet v okamžiku, kdy Introversion do své hry Defcon pro PC implementovali achievementy (tedy jakési odměny získané za dosažené úspěchy při hraní) pro službu Steam. Díky tomu se hře dostalo i lepší propagace ze strany firmy Valve, která Steam provozuje.
"Prodeje přes Steam byly prostě fenomenální," pochvaluje si Mark Morris, marketingový ředitel Introversion Software, a přidává pár čísel s nadějí, že se za to na něj nebudou ve Valve zlobit.
"Nyní jsme na Steamu prodali hry za více než 2,5 milionu dolarů, což je pro naši firmu velice dobré. Ne všechno samozřejmě spadne do naší kapsy, protože jsou zde různé zvýhodněné balíčky a podobně, ale v zásadě to odpovídá skoro jednomu milionu liber, takže jsme opravdu velmi spokojeni."
Naproti tomu zmiňuje, že služba Xbox Live Arcade od Microsoftu se firmě moc neosvědčila. Zmíněná hra Darwinia+ tam totiž byla po dobu šesti týdnů zařazena v kategorii "Nákup týdne" za zvýhodněnou cenu 800 Microsoft bodů, ale vliv této skutečnosti byl ve výsledku naprosto minimální.
"Prodeje se zvýšily, ale nijak výrazně, a to i přesto, že jsme se pohybovali kolem šestého nebo sedmého místa v žebříčku nejstahovanějších her," podivuje se Morris. Na základě toho pak došel k závěru, že zde musí být značný propad mezi prvními dvěma nejprodávanějšími tituly a zbytkem.
A proto nepřestává chválit Steam, přestože nezastírá, že spolupráce s ním je občas obtížná. "Dokonce bych si dovolil tvrdit, že pokud nejste na Steamu, tak v žádném případě nejste nezávislým studiem."
"Na této platformě musíte fungovat zcela bezpodmínečně. Steam nevyžaduje exkluzivitu a není lehké se tam dostat, protože Valve to nedělá jednoduché, ale to je součást výzvy. Pokud chcete provozovat herní studio, tak musíte najít způsob, jak se tam dostat, " uzavírá Morris.
Ponechejme ovšem pro tuto chvíli stranou diskusi, nakolik je studio nezávislé, pokud by mělo být závislé na příjmech ze Steamu.