Nascar 09

Nascar 09

Nascar 09 – zamotá vám hlavu doleva

  • 25
Neustálé kroužení doleva není zni zdaleka tak jednoduché, jak by se mohlo zdát z televize.
70

Nascar 09

Platforma: PlayStation 3
Výrobce: EA Sports

  • Solidní zpracování skutečného sportu
  • Až čtyři desítky soupeřů na trati
  • Grafika
  • Pro našince vzdálenější téma

Americké závody rozhodně nejsou tak stupidní, jak by se mnohým mohlo zdát. Tak proč jim nedat šanci?

Herní karta

Nascar 09Závody zámořské série Nascar se v Evropě, potažmo u nás, příliš velké popularitě netěší, dokonce by se dalo říci, že jsou terčem posměchu, protože běžný našinec žije v domnění, že jezdit několik set kol po okruhu, kde jsou obvykle ne více než čtyři zatáčky, nevyžaduje žádné řidičské umění. Ve skutečnosti je to ale o poznání jinak, o čemž nás ostatně přesvědčí i hra Nascar 09 z již docela letité série od EA Sports. Ono totiž i "prosté" zatáčení stále doleva může člověka za jistých okolností i docela chytnout.

Docela dobře je v sérii Nascar již tradičně ztvárněn jízdní model.

Hned v úvodu je tedy potřeba říci, že série Nascar se nejezdí pouze na stereotypních oválech, ale že pár závodů v sezoně se jede i na klasických okruzích, jaké známe z Evropy. Většinu času ale pochopitelně strávíte neustálým kroužením na levou ruku. I přesto ale dokáží tyto závody, a s nimi i dnes recenzovaná hra, nabídnout dostatek závodní hloubky. Ze samotné podstaty daného sportu je ale jasné, že si jí užijí v prvé řadě oddaní fanoušci automobilových závodů, takže běžný průměrný hráč zůstává Nascar 09protentokrát víceméně na vedlejší koleji. Nebo spíše v boxové uličce.

Ve hře nás přivítá pilot Jeff Gordon a několika dobře míněnými radami nás uvede do světa levotočivých zatáček. Hra nabízí několik režimů, mezi nimiž nemůže chybět rychlý závod, sada speciálních úkolů, kdy například nesmí vaše rychlost klesnout pod stanovenou hranici, nebo plná sezóna a kariéra. Poslední dva jmenované módy se sice do značné míry překrývají, ale rozdíly mezi nimi jsou vcelku značné.

Nascar 09Zatímco sezóna již podle názvu představuje kompletní ročník v některé ze tříd seriálu Nascar, v kariéře vcelku logicky jezdíte sami za sebe a snažíte se prodrat co nejvýše. Začínáte v nejnižší třídě (zdejší auta by se dala popsat jako závodní pick-upy) a s třetiligovými sponzory, abyste nakonec skončili v elitní závodní kategorii, kdy se o reklamní plochu na vaší kapotě budou přetahovat ty největší světové firmy.

Funguje zde zcela klasický model známý již z několika dřívějších her – každý ze sponzorů si před vstupem stanoví nějaké podmínky, po jejichž splnění získáte slíbenou odměnu. Ta ale není vyjádřena penězi, ale reputací, jejíž výše vám otevírá dveře ke štědřejším sponzorům a lepším závodním týmům. V podmínkách sponzorů a očekáních týmů se pak objevují vcelku předvídatelné položky jako například dokončení daného počtu závodů, požadované průměrné umístění v kvalifikaci či závodech a nebo počet kol, která byste měli strávit ve vedení závodů.

Nascar 09Vedle reputace ale hra rozdává ještě takzvané výkonnostní body, které můžete přerozdělit do čtyř kategorií popisujících váš vůz (motor, odolnost atd.). Tyto body se ovšem nepřiřazují globálně, ale navíc ještě ve vztahu k jednomu ze čtyř typů závodních okruhů, které hra rozlišuje. Máme zde tedy tratě typu Speedway (klasické ovály), Superspeedway (delší a rychlejší ovály), Short Track (krátké a pomalé ovály) a nakonec tu jsou již zmíněné klasické okruhy. Pokud tedy chcete vylepšit nějakou vlastnost vašeho vozu na všech typech tratí o jistý počet bodíků, bude vás to stát čtyřnásobek „ceny“ tohoto vylepšení pro jeden typ. Jistá dočasná vylepšení pak navíc lze získat zároveň s výběrem vhodného závodního týmu – jeden staví auta silnější, jiný třeba zase odolnější.

Rozhodně není radno podceňovat parametry trati.

Docela dobře je v sérii Nascar již tradičně ztvárněn jízdní model, který vás během Nascar 09několika málo chvil přesvědčí o tom, že reálné závody asi nebudou až taková brnkačka, jak by se mohlo z televize zdát. Pro opravdu kvalitní jízdu je potřeba velmi citlivě pracovat s plynem a řízením, bleskurychle reagovat na sebemenší nepatřičný pohyb vašeho vozu a rozhodně se zde nejezdí po celou dobu na plný plyn. A dokonce, světe, div se, na utaženějších oválech musí dokonce i brzdit.

A rozhodně ani není radno podceňovat ani parametry trati, zejména tedy úhel naklopení zatáček – různé naklopení při stejném poloměru zatáčky dokáže opravdu dost ovlivnit její průjezd. Proto jistě přijde vhod možnost upravit si alespoň pro začátek v nastaveních hry například poškození vozu pouze na vizuální nebo třeba zakázat v závodech vyvěšování černých vlajek. Když totiž po první strkanici rozmlátíte auto o betonová svodidla nebo když vás hra ze závodu diskvalifikuje za příliš mnoho kolizí při předjíždění shluku vozů o celé jedno kolo, dokáže to docela naštvat. Zvláště když se v kariéře závod nedá restartovat.

Nascar 09Nastavit si můžete i možnosti pro zastávky v boxech a pokud budete chtít, můžete dokonce zakázat třeba i vlajky žluté. Mimochodem, ke žlutým vlajkám se váže jedna podivuhodná věc – pokud se s někým postrkáte a dojde k vážnější kolizi, jsou vyvěšeny žluté vlajky, ale za celou dobu se nám nestalo, že by žluté prapory kolem trati zavlály po situaci, v nichž bychom neměli prsty my. Počítačem řízení oponenti asi mezi sebou zkrátka nekolidují. Na druhou stranu je to ale možná i dobře, protože si dokážeme živě představit, kterak by žluté fáze v závodech na větší počet kol a s povinnými zastávkami přicházely v ten nejméně vhodný moment.

Jistým zklamáním je v tomto případě ale grafika. Člověk by samozřejmě nečekal, že by se závody Nascar jezdily vprostřed rozkvetlých luk s poletujícími ptáčky a zurčími potůčky ani že by modely vozů měly vypadat kdovíjak luxusně, když se jich po trati pohybuje na čtyři desítky, ale pokud se zvedne obláček kouře od pálících se gum Nascar 09soupeře před vámi, vypadá to poměrně dost hořce směšně. A textury by taky nemusely doskakovat takovým způsobem, jakým se to zde děje.

Naproti tomu zvuky jsou naprosto v pořádku, navíc stojí za zmínku minimálně hlas vašeho závodního inženýra, který slyšíte ve sluchátkách prostřednictvím týmové vysílačky. Jeho hlášky se sice velmi brzy stanou stereotypními, ale znějí dobře, nehledě na to, že je fajn mít zvukové informace, kdy se vás někdo snaží předjet vnějškem zatáčky nebo se naopak nacpat vnitřkem pod vás. Když už nic, tak vám to dá prostor sledovat plně dění před vámi, aniž byste museli pokukovat po zpětném zrcátku.

Celkově se tedy i nový díl série Nascar s číslem 09 docela slušně povedl. Pokud byste hledali vizuální krásu a dokonalost jízdního modelu jako v Gran Turismu, pak tady ani jedno nenajdete, ale pokud vám v žilách koluje vysokooktanové palivo, pak je ze dobrá možnost seznámit se blíže s další motoristickou disciplínou, navíc u nás neprávem tak podceňovanou.

Hru zapůjčila firma Gamehouse.


Hodnocení hry

Redakce

70 %

Čtenáři

70 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 371 čtenářů