Nascar Revolution

Nascar Revolution
Zde vidíte perfektní provedení práce v boxech

Každá počítačová hra by měla být něčím originální. Je pravda, že vymyslet cokoliv originálního dává většinou pořádně zabrat, ale myslím, že to potom za to stojí. Ovšem ne všude si mohou autoři vymýšlet. V realistických simulátorech je vlastně dost značným problémem přidat do hry nějaký osvěžující prvek, který by hru posunul o laťku výše. Nascar Revolution, tedy simulátor tradičních závodů amerických vozů NASCAR, je bohužel jedním ze simulátorů, kterým by právě originalita prospěla. A to i přes to, že to není zase tak úplně realistický. Ale jak je to tedy s touto hrou doopravdy?

Simulátory klasických Nascar závodů jsou dnes už tradicí firmy Papyrus design group. Už je tomu pár pátků, co se na pultech prodejen objevila simulace těchto Američany zbožňovaných závodů. Tato hra měla ohromný úspěch právě hlavně v Americe a je celkem logické, že evropského, natož pak českého pařana nijak příliš nezaujala. Tím nechci říct, že u nás nikoho nezajímají závody Nascar, to ani náhodou, ale prostě jich je míň. Od této doby uplynulo už spoustu času, a tak je dnes situace trochu jiná - tyto závody si totiž oblíbilo mnohem více lidí. Já sám si myslím, že je to velice napínavý sport a sám se na to někdy podívám, ale že bych musel vidět každý závod, to tedy asi ne. Ve dnech nedávno minulých se na pultech objevila hra s názvem Nascar Revolution z dílen firmy Electronic Arts a už při hře prvního dema jsem byl opravdu napjat, co z toho vyleze. Tato hra mne ale spíše zklamala a to hned z několika důvodů, ke kterým se dostaneme později.

Hra vám připraví hned několik překvapení. Tím prvním je instalace, kde si prostě nemůžete vybrat velikost, kterou hra má na disku zabírat. No bóže, řeknete si, ale ono je to trošku horší - vždyť celých 370MB JE opravdu dost (když na CD ani zdaleka těch plných 640MB, protože je tu cédéčková hudba. Je zcela možné, že hra se nainstaluje úplně celá, ale na to nechci radši ani pomyslet :o). Pro majitele menších disků je to tedy konec. Navíc hra potřebuje, jak jsem se sám přesvědčil, tak alespoň 50MB na swap file. No nic. Hru jsme tedy nainstalovali a teď už se těšíme na závod.

A tady máme toho známého hada

První, co nás na hře skoro vždy upoutá, je její prezentace, tedy grafika a hudba. Zde je potřeba říci, že grafika je zde velice ucházející, skoro bych řekl, že značně nadprůměrná. Vždyť už jenom obyčejná menu jsou taková pěkná a navíc i funkční :). Koukneme se do nastavení, nastavíme si ovládání, trošku upravíme detaily, vybereme si trať a jezdce (Jeff Gordon samozřejmě :) a hurá na start. Zde vás ale něco zarazí. To něco je grafika. Je nádherná, opravdu nevídaná, ale všechno dobré je pro něco špatné. Proto se vám bude zdát (a nejenom zdát), že se to nějak trhá. Snížíte tedy detaily a zkusíte to znovu. Hmm, to je furt stejný. Zkusim to dát na minimum. Na P166 a Voodoo1 je to prostě nemožné. Hra se hýbe tak pomalu, že se prostě hrát nedá. A dokonce ani nouzově ne - vždyť jedna sekunda virtuálního času trvala skoro tři vteřiny času reálného. Prostě děs. Co mne ale zarazilo byl fakt, že ani na PII 300MHz s Voodoo2 8MB to nebyla žádná slast. Ve chvíli, kdy se na trati objeví více aut (rozumějte více než dvě :o)) se hra tak zpomalí tak, že "se to prostě nedá". Takový počítač není v dnešní době sice hi-end, ale s polovičními detaily v 640x480 je to na pováženou. Vyzkoušel jsem mnoho kombinací a nakonec se ukázalo, že hra se začne slušně hýbat až ve chvíly, kdy vypnete zrcadlení aut a pohled dozadu. Právě pohled dozadu je ovšem v této hře nadmíru důležitý a hrát bez něj není jen tak. Co mne ovšem zarazilo bylo především demo, které jsem hrál nedávno a hýbalo se vskutku pěkně a ve skoro plných detailech. Jak to? Docela jsem se začal zajímati, čím to čím? Dlouho jsem na internetu pátral, až jsem to vypátral. Pes je totiž zakopaný v tom, že CELÁ aréna ve které jezdíte je tvořena několika VELKÝMI TEXTURAMI. Pak je tedy jasné, proč byla hra na Voodoo1 se 4MB RAM skoro nehratelná a na osmimegové voodoo dvojce to nebylo vončo. Podle mnoha lidí je tím pravým řešením jen a pouze Riva TNT, která si s velkými texturami poradí dobře a navíc má i dost paměti. Prostě tohle se autorům opravdu nepovedlo a jsem si jist, že by to šlo udělat i jinak - lépe.

Co se ovšem speciálních efektů týče, je hra na zatím jedné z nejvyšších úrovní, které jsem kdy viděl. Celá trať se v autě překrásně zrcadlí, stíny jsou jako opravdové a když třeba narazíte do zdi, zanecháte na ní barevnou "stopu", která tam je až do konce závodu. Všechno to navíc podtrhuje atmosféru celé hry. A dokonce samotné ničení auta je vyvedeno velice dobře. Blbě si do někoho narazíte a hned si promáčknete blatník, který se začne dotýkat pneumatiky. Jak známo, třením vzniká teplo, pneumatika se taví, vás to zpomaluje a všechno končí v boxech :-).

Chování vozu na silnici je také výborné. Pravdou je, že časem se naučíte vybírat časté smyky, ale není to jenom tak. On totiž co smyk to originál. Každý je naprosto jiný, pokaždé se auto zachová v závislosti na trati naprosto odlišně. Je to lahoda pro toho, kdo si chce absolutně zazávodit a hrůza pro toho, kdo si chce jenom tak zablbnout. Ovládání vozu je také něčím novým. Autorům totiž došlo, že v Nascarech není na místě brzdit naplno, ale jen zlehka. Mysleli navíc i na vlastníky klávesnic a gamepadů, a tak brždění je jenom takovým mírným přibržďováním. No i když mírným - ono je to i tak na hraně fyzikálních možností, nicméně se vám nestane, že byste kola úplně zablokovali nebo tak něco. Někdy (a zezačátku dost často :-)) se vám ovšem stane, že začnete brzdit příliš pozdě. Pak by to něco jako "zaťápnuní" bylo na místě - možná byste to neustáli, možná byste narazili do stěny, možná..., ale možná by to i nějak vyšlo a vy byste nebyli vydáni napospas odstředivé síle, která vám prostě nedá šanci zabrzdit včas a nenarazit do mantinelu. Jediné takové naražení bývá totiž pro celý závod rozhodujícím a bylo by to alespoň pro "ten pocit", že něco děláte, než že jen zatáčíte a brzdíte.

Jak vidíte, zde můj Jeff Gordon drobátek vybočuje z řady :-)

Jedna věc mne ovšem při hře dost zarazila/zamrzela, a to, že když je žlutá vlajka, anebo když zajíždíte do boxů, zapne se autopilot, který prostě vede vaše auto a vy se jenom třeba tři kola díváte jak krásně ubíhá krajina a nemůžete udělat zhola nic. Ne že byste normálně za této situace mohli jezdit třeba po zadním kole (blbé přirovnání na auta, he?), ale jak já říkám - aspoň pro ten pocit. Co mne ovšem dostalo byl závod, kde asi v padesátém kole nastala drsná havárie a následovala žlutá vlajka. Já jsem zrovna v jedné zatáčce soupeřil s nepřítelem a soustředil se, když se z ničeho nic objevila žlutá vlajka. Už ta sama o sobě naštve, ale to jsem nečekal následující. Autopilot udělal hrubou chybu. Já jsem předjížděl vnitřkem a v tu chvíli, kdy se autopilot zapnul, malinko zatočil doprava a hned zase doleva. Jaký byl můj údiv, když se auto pomalu, ale velice jistě začalo smýkat a dmýchat (he? :-)) a autopilot už to nemohl ustát. Všechno se zdálo strašně tragické a já skončil na trávě. Nenarazil jsem, tedy vlastně on, naštěstí do zdi, a tak se dalo pokračovat v závodě. On ale, z nedostatku slovní zásoby, ten debilní počítač, vjel na trať kolmo a následoval samozřejmě náraz z pravého boku. Auto na sračky zničený a já nasračky nasranej. Kvůli takový prkotině já mám v tahu celý závod.

Pokud vás zajímá, jak se na to všechno tváří oponenti, odpověď je jasná: Nedají vám ani píď, ani centimetr a ani nic jiného, tak maximálně na zadničku. Jsou to prostě absolutní bojovníci. Předjet někoho lepšího (tak od 10. místa) je skoro nemožné. Je tu sice možnost nastavit si, že oponenti budou mít třeba jen 90% vašeho výkonu, ale to já považuji za srabáctví. Zajímavé ovšem je, že když je nastaveno 100% jsou všichni na rovinkách rychlejší a v zatáčkách stejně rychlí jako já a navíc mají neuvěřitelnou akceleraci. Já to beru jako podraz ze strany programátorů, kteří asi nebyli schopni vytvořit normálně se chovající a normálně jezdící oponenty. Potom vám nezbývá, než si nastavit tak asi 95% a všechno je tak akorát vyrovnané. Tedy alespoň v případě, že si nastavíte své auto správně. Už samotné nastavování auta tady není jen tak a může se vám lehce stát, že budete třeba dvě hodiny ladit své auto k dokonalosti, ale to už k takovým hrám patří. Pokud si tedy auto nastavíte dobře, můžete si vychutnat krásnou jízdu, tak jako v normálních závodech, několik centimetrů za soupeřem a stále na něj dotírat "nakrev". Je to suprový pocit a je to fakt o nervy.

A ptáte se, jakže to zvuká? No tak to je jedna z lepších stránek věci. Zvuk je opravdu na úrovni a pokud jde o motor, musím říci, že je to jeden z nejlepších zvuků, který jsem kdy slyšel. Dost ale záleží na vaší aparatuře. Na normálních obyčejných bedýnkách je to takové příjemné pobrukávání, ale jakmile to dáte třeba na věž, nebo někam jinam, kde je subwoofer, dějí se opravdové orgie. Doma jsem myslel, že na mě sousedé v některých chvílích vlítnou, protože ten zvuk byl tak krásný, tak nádherný, ale tak dunivý, že se to skoro nedalo vydržet. Ovšem jenom v některých otáčkách, jindy byl zase zcela v pořádku a klidný. Jako v reálnu. A nevím jak vy, ale já mám právě takovejhle drsnej a téměř reálnej zvuk motoru rád. Někomu to možná vadit bude, ale tak si alespoň zesílí hudbu. Hudba, kterou tu naleznete, se docela dobře hodí k této hře. Je to takové, no ehm... já vlastně ani nevím co je to, asi nějaké to rock-country-pop-dance, ale dá se poslouchat a navíc mám pocit, že je to přesně ta hudba, kterou zatvrzelí příznivci tohoto sportu poslouchají. Jinak ten zbytek, tedy efekty, jsou tak akorát a davy řvou taky dostatečně nahlas... :-). Takže to prostě zvuká nadmíru dobře. Pochvala.

Nascar Revolution
Výrobce: Electronic Arts
Distributor: Electronic Arts
Minimální konfigurace: Celeron 266, 3DFX
Doporučená konfigurace: Celeron 400MHz, 64MB RAM a TNT, radši pak TNT2
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Průměrná simulace s nadprůměrnou grafikou a zvuky a se spoustou zbytečných chyb. Někomu se to ale líbit bude, protože to přeci jen něco do sebe má...
Hodnocení 6/10

Hratelnost, čili nejdůležitější věc hry, je společně s atmosférou někde mezi středním a vyšším průměrem. Jistě jste už mnoho pochopili z předchozích slov a tak už to zase tak rozpitvávat nebudu. Prostě jedete a snažíte se vyhrát. Máte tu na výběr spoustu vozů, které normálně v Nascar jezdí a můžete jezdit na mnohých tratích, které díky jejich jednoduchému tvaru pochopí i pětileté dítě. Kdybych měl porovnat realita/arcade, tak by to bylo asi tak 7/3. Tedy na závody Nascar docela slabé. No ale s tím už nic nenaděláme. Tak to leží a běží.

Co tedy říct závěrem? Máme tu takovou celkem normální akční hru s pomalou, ale nádhernou grafikou, se slušnými soupeři, s dobrou zvukovou stránkou, ale se spoustou hloupých chyb, které tuto hru dost ničí. Myslím, že by chvilka dolaďování jenom prospěla. Pro hráče s pořádnými stroji (ne těmi na holení :-)) (von se totiž Cooler ještě neholí - by Vreco) je to celkem dobrá simulace, která si své příznivce prostě musí hledat. Pokud si chcete jen tak zazávodit, nechte to ležet. Však ona je tu spousta her a ani nemusíte jezdit trasy o dvou a méně zatáčkách.