Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NBA Live 2003 – skvělý basket!

  12:00aktualizováno  15. února 2003 11:32
Po sportovních hrách NHL 2003 a FIFA 2003 společnost EA Sports vytahuje svůj trumf. Po dvouroční odmlce se na scénu opět vrací v současnosti nejlepší simulace basketbalu jménem NBA Live. Byť u nás basketbal není tak populární jako fotbal a hokej, jeho virtuální zpracování ukazuje, jak má vypadat správná sportovní simulace.

NBA Live 2003 Mamutí herní společnost EA Sports se postupně stala synonymem pro sportovní hry na počítači. Kromě tenisu a volejbalu neexistuje žádný populární sport, který by její dílny dosud nevyprodukovaly. Z velkého balíku her s nálepkou EA Sports si nejvyšší příčky zasluhují série Madden a NBA, které svými kvalitami v posledních letech jasně předčí své fotbalové i hokejové kolegy. Jenže zatímco na kopanou a lední hokej u nás chodí tisícové návštěvy, basketbal s návštěvností a populárností jen živoří a americký fotbal prakticky nikomu nic neříká. A tudíž i jejich počítačové podoby vyzkouší málokdo.

A je to škoda. Letošní NBA stojí za to a ukazuje, jak má vypadat hratelný a přitom v rámci možností reálný sportovní titul - NBA se po dvouroční pauze vrací na počítače s plnou parádou a výbornou atmosférou. Úvodní menu (mimochodem, ve srovnání s letošními ročníky her NHL a FIFA krásně přehledné) podbarvuje chytlavý hip-hop, vytvořený přímo pro účely hry. V leckterých písních se totiž objevují slova jako “EA Sports” nebo “NBA live”. Důležitější než hudební doprovod je ale výběr herních režimů a i tady má letošní NBA co nabídnout. Začátečníci si ovládání vyzkouší v tělocvičně, kde mohou nechat vypotit libovolného basketbalistu a nacvičit si s ním základní pohyby a střelbu. Další fází přípravy na zápas může být mač jeden proti jednomu na venkovním plácku. Odpadají přihrávky a kombinace, místo toho NBA Live 2003 se dají vyzkoušet obranné zákroky a nejrůznější fintičky a parádičky. Nechybí ani exhibice nebo sezóna s drafty, výměnami a rošádami se sestavou. Tradiční výběr mužstev z NBA doplňuje osazení all-star týmů v desetiletých periodách až po rok 1940. Nejzajímavější z nich je ten poslední, vedený smrtonosnou pětkou Pippen, Jordan, O´Neal, Malone a Stockton.

Při prvním spuštění hry se člověk neubrání pocitu, že NBA 2003 vypadá skvěle. Nejde ani tak o detailní modely hráčů a odlesky na ploše, ale o výborné rozpohybování a tuny pohybů, které basketbalisté zvládají. V prvních zápasech a na nastavení lehčích obtížností člověk bohatě vystačí jen s několika tlačítky, později se k úspěchu musí přidat natrénování doskoků nebo speciálních pohybů. Plné ovládnutí pokročilejších parádiček, jako je naznačení střelby, přihrávky na jeden dotek, rychlé alley-oopy nebo střelba trojek z výskoku, přichází až nakonec. Jednoduše řečeno - s rostoucí obtížností se zvyšuje nutnost používat více kláves, až se vše nakonec vyvine k perfektnímu rozhýbání kreatinových basketbalových svalů a vzájemnému drcení s počítačem na nejtěžší obtížnost. Začátečníci budou možná tápat, počítač si dovoluje ledacos, střílí zatraceně dobře a na trestných hodech boduje s devadesátiprocentní úspěšností. Zato člověk, než se dostane do hry, trefí akorát diváky a trestné hody promění jednou za deset pokusů.

NBA Live 2003Útočná fáze zůstává oproti minulé verzi NBA veskrze stejná. Způsobů, jak vsítit koš, jsou tuny; efektní prohození míče skrz nohy a zavěšení smeče střídají trojkové pokusy a rychlé průniky mrštných hráčů. Obyčejná dvojková střelba už nemá takový význam - jednak jde balon nasměrovat přesně do koše dost těžko a neposledně protihráči účinně blokují a brání střelbě ve výskoku. Defenzíva se taky trochu ztížila, vypíchnout balón ve vhodnou chvilku vyžaduje dost dobrý postřeh, počítač se navíc jen tak nenechá okrást a míč si kryje tělem. Zkušení hráči předchozích dílů série NBA si ale rychle zvyknout a brzy nastavení obtížnosti šoupnou na nejvyšší hranici (a až pak přichází pravý basketbalový ráj).

NBA 2003 nejenže dobře vypadá, ale také se skvěle hraje - hra má spád, pořád se něco děje a díky novým pohybům předvádí basketbalisté spousty zajímavých akcí. Kdo by ale čekal přesnou kopii skutečné NBA, bude možná zklamán. Atmosféru se sice podařilo vystihnout na sto procent, útoky domácího týmu podporuje hlasitá hudba, bodové zisky vyřvává hlasatel jmény autora koše, jenže někdy tvůrci hry doslova ulítli: takové nadpozemsky obrovité skoky nebo desetimetrové odražení míče od bloku by se mohly dít maximálně na Měsíci. Nejde ovšem o nic zásadního, jinak NBA 2003 díky věrnému motion-capturingu a mnoha pohybům přesně balancuje na hranici reálnosti a hratelnosti.

Nastavení taktiky obsahuje základní hrané vzorce a nabízí i věci, které se používají málokdy. A tady se hodí srovnání s NBA Live 2003hrami NHL a FIFA, jež svou chudostí v oblasti trenérských voleb inklinují spíše k jednoduché hříčce. Už obyčejná zóna může být v NBA 2003 hrána několika způsoby a i další útočné taktiky mají spoustu variant. A defenzíva se kromě hlavního nastavení může odvíjet podle míry tlaku na jednotlivé hráče soupeře a podle toho, jestli se v obraně zdvojuje, nebo ne. Po zápase se zobrazuje přehled střeleckých pozic, ze kterých padaly, nebo nepadaly koše, což se společně s dalšími ukazateli výborně hodí pro zdokonalení se ve vlastní hře. Podobě jako kdysi ve FIFĚ jdou během zápasu pomocí některých kláves rychle měnit taktiky. Ovšem kdo chce, může se na celou taktiku klidně vybodnout a spoléhat na rychlé prsty. Nicméně dobře vybrané typy basketbalistů spojené s odpovídajícím stylem hry dělají divy…

Ze screenshotů by se mohlo zdát, že NBA s grafickým vývojem sedí pár let na místě, ale objektivně vzato je rozpohybování hráčů a okolní prostředí stále lepší. Tlačení k realističnosti lze nejvíc rozpoznat ve výskocích a smečích, které vypadají skutečně suprově. Hráči se konečně shodují se svými skutečnými bratry, a to nejen v tělesné konstituci a obličeji, ale i v navěšení nejrůznějších čelenek, potítek, stahovačů kloubů a ve vyrytí tetování. Tradičně nevýrazné komentátorské duo přebíjí mocný hlasatelův hlas. S grafikou tak trošku souvisí kamery a jejich nastavení a bohužel letos to zase není úplně ono. Oddálení nebo přiblížení přednastavených záběrů přehled malinko zvětší, nicméně ideální pohled se dá najít těžko. Jedinou použitelnou kamerou je záběr od košů, ten se ale po ukořistění míče druhým týmem automaticky otočí o sto osmdesát stupňů, čímž vznikají obrovské zmatky.

NBA Live 2003Pokud se dá NBA 2003 něco dalšího vytknout, tak to jsou víceméně jen drobnosti. AI vlastních hráčů, přestože správně plní pokyny a nabíhají si, má občas výpadky. Například při brejku dva na jednoho spoluhráč nevyrazí na volnou stranu hřiště nebo pod koš, ale tvrdohlavě se vydá na pozici určenou taktikou. Rejpalům bude asi vadit nepřítomnost rozhodčích, kteří se sice v pauzách objevují, ale na své funkce během zápasu rezignují. Ne, že by šlo o bůhvíjaký nedostatek, nicméně to, že si basketbalisté na trestných hodech podávají a chodí pro balón sami, vypadá kapku divně. Sudí sem tam taky nezareagují na útočný faul, a to je v podání stotunového kolosu Shaquilla “dal bych si pětinásobnou porci” O‘Neala silná zbraň. Stačí mu hodit balón, tělem si míč krýt, prorazit se ke koši a zavěsit.

NBA 2003 společně s hrami Total Club Manager 2003, Tennis Masters Series 2003 a Madden 2003 vytváří čtyřlístek nejlepších sportovních her tohoto roku. NBA Live 2003 roztáčí velmi zábavný a zatraceně atmosférický basketbalový koktejl. Tvůrci trefně vystihli duch basketbalu, na hru je radost se dívat a vychutnávat si ji. Celkově se NBA 2003 díky báječné atmosféře a mnoha volbám řadí k nejlepším dílům celé série.

NBA Live 2003
Výrobce: EA Sports
Vydavatel: EA
Distribuce v ČR: Cenega
Stáhněte si: demo, screenshoty, trailer
Oficiální homepage: http://www.ea.com/easports/platforms/games/nbalive2003/home.jsp
Minimální konfigurace: procesor 450 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta, 300 MB HDD
Doporučená konfigurace: procesor 700 GHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta, 700 MB HDD
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: K reálnému basketu má sice NBA Live 2003 ještě kousíček daleko, ale díky sympatické atmosféře, bohatým možnostem a především vysoké hratelnosti si vysluhuje podstatně vyšší známku než letošní NHL a FIFA.
Hodnocení 89%

Autor:




Nejčtenější

Wolfenstein: The New Order
Která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc?

Napište nám, která střílečka vás za poslední léta bavila nejvíc a proč. Na vaše odpovědi se těšíme v diskuzi pod článkem.   celý článek

Watch Dogs
KOMENTÁŘ: Herní kauzy a pseudokauzy. Čemu věřit?

Pokud pravidelně sledujete dění na herní scéně, jistě vám nebude dělat problém vybavit si nějaký prohřešek, trapas, nebo prostě „fail“, kterého se vůči...  celý článek

Cook, Serve, Delicious! 2!!
Ukažte Pohlreichovi, kdo je tady šéf. Recenze Cook, Serve, Delicious 2

Gastronomie už pomalu proniká i do her. Druhý díl originální akční hry Cook, Serve, Delicious! 2!! je tak povedený, že pobaví i toho, koho vařit vůbec nebaví.  celý článek

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser’s Minions
Hopsavé RPG je zpět a krásnější. Recenze Mario & Luigi: Superstar Saga

Netradiční, avšak stoprocentně funkční a zábavná kombinace RPG a hopsačky se ukázala jako recept na hit. Proč si tak nezopakovat díl, kterým to vše začalo?  celý článek

Další z rubriky

Empathy: Path of Whispers
RECENZE: Jaký je svět bez lidí? Empathy ho ukazuje po apokalypse

Empathy je jedna z těch her, v níž nepotkáte jediného člověka. Podobně jako třeba v Everybody's Gone to the Rapture nebo Dear Ester to však má svůj důvod....  celý článek

Hellblade: Senua's Sacrifice (PC)
Hellblade je dokonalá simulace šílenství, kde vítězí forma nad obsahem

Netrpělivě očekávaná hra Hellblade klame tělem. Místo akční a brutální hratelnosti přináší spíše přemýšlivou návštěvu do hlavy člověka postiženého duševní...  celý článek

StarCraft: Remastered
Strategická legenda baví i po 19 letech. Recenze StarCraft: Remastered

Blizzard ohlásil něco, co snad každého hráče z devadesátých let muselo zahřát na duši. Remaster nejproslulejších her, na kterých už se, buďme upřímní, zub času...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.