Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nechci demo zadarmo: recenze Stratego Next Edition

aktualizováno 
Přepracování do videoherní podoby se dočkalo i Člověče, nezlob se, tak proč si s procesorem nezahrát věhlasné Stratego?
40

Stratego: Next Edition

Platforma: DS
Výrobce: Games Factory Online

  • Popularizace deskové předlohy
  • Přídomek „Next Edition“ je vtip roku
  • Ubohá AI
  • Nudná grafika
  • Fádní zvuk

U nováčků může titul probudit zájem o deskovou předlohu. Jinak jde o záležitost značně odbytou - takové „ošetření“ si Stratego nezaslouží.

Herní karta

Stratego Next Edition

Stratego Next EditionDeskové hry jsou prima. Nepotřebují žádnou energii, kromě mozkové, jež se na světě vyskytuje zdarma a v neomezeném množství. Pravda, obvykle v nesprávných hlavách. Protože jsme si ale zvykli mít na elektřinu i kartáček na zuby a protože žádná zvučná značka nesmí zůstat nevydojena až na krev, předělávají se i známé deskové hry do elektronické podoby. U té nejslavnější, totiž šachu, se to celkem daří, u jiných bývají výsledky slabší. Pojďme se tedy podívat, jak dopadla „konverze“ slavného Stratega.

Přestože Stratego v našich luzích a hájích úplně běžnou kratochvílí není, jinde je tomu jinak. Hra má vlastní mistrovství světa i řadu dalších turnajů a šampionátů včetně soutěže počítačových programů. Jako každá geniální zábava totiž spojuje velmi jednoduchá pravidla s obrovským množstvím tahových kombinací. Jaká že pravidla to jsou?

Vyhrávat dokáže proti NDS i naprostý elév.

Stratego Next EditionStratego je hra pro dva hráče a používá čtvercový hrací plán o stovce polí, přičemž uprostřed se nacházejí dvě rovněž čtvercové „terénní“ překážky, každá o čtyřech polích. Původně měly představovat a na méně abstraktních herních plánech, než předvádí NDS, dodnes představují jezera. Hráč táhne do boje se čtyřiceti figurami různé hodnosti – síly. Jedna armáda je červená, druhá modrá. Potud se hra dosti podobá šachu.

Čím se ovšem Stratego od královské hry zásadně liší, je, že hodnosti figur nejsou na první pohled patrné a na počátku zná každý jen hodnosti svého vlastního vojska. Teprve když dojde ke střetu dvou figur, ukáže se, jaké šarže na sebe narazily: silnější vymaže z mapy slabší a postaví se na její místo. Srazí-li se stejné hodnosti, zmizí z pole obě. Je tudíž třeba si pamatovat takto odhalované nepřátelské figury a zařídit se podle toho. Kdo není přeborníkem v pexesu, může bez výčitek povolat na pomoc papír a tužku. Cílem hry je buď uchvátit soupeřův prapor, nebo dostat Stratego Next Editionprotivníka do situace, že není schopen táhnout žádnou figurou.

Figury jsou pohyblivé ve všech směrech, ale jen po jednom poli, s výjimkou zvěda s hodnotou 2, který se může pohybovat neomezeně, ovšem pouze v přímém směru. Jeho osud je ponejvíce smutný, protože se dobře hodí na hledání soupeřových min vlastním tělem. V jednom tahu lze pohnout pouze s jednou figurou. Nejnižší bodovou úroveň, tedy 1, má špión – ve videohře mimochodem ženského pohlaví – a jeho jediná přednost spočívá ve schopnosti zabít protivníkova maršála, nejsilnější figuru vůbec, o hodnotě rovných 10. Musí však být na tahu špión a zaútočit. Pokud je na tahu maršál a zaútočí na špióna, nebude slečně do zpěvu.

Základem úspěchu je chytře rozmístit figury.

Stratego Next EditionKromě pohyblivých figur jsou k dispozici ještě dva druhy, které se hýbat nemohou: již zmíněné miny – paradoxně znázorněné jako kulové bomby s doutnákem a rovněž „bombami“ nazývané – a prapor. Smysl praporu je jasný: kdo uchvátí ten soupeřův, vyhrál. No a miny jsou taktickým prostředkem obrany, protože kdo na ně stoupne, padne bez ohledu na hodnost, není-li ovšem minérem. Minér má jinak hodnotu pouhých tří bodů, takže je opět víceméně jednoúčelový: zneškodňuje miny.

Základem úspěchu je tudíž chytře rozmístit figury. Matematici snadno spočítají astronomický počet možných kombinací. První, co člověka napadne, je postavit prapor na zadní „lajnu“ a obklopit ho minami. Pak se ale může stát, že silná nepřátelská figura pobije většinu vaší armády, než byste řekli švec, protože vaše dostatečně účinné figury se pohybují jako šneci a kromě nich nemá soupeřova maršála a generála co zadržet. Nu dobrá, umístíte tedy miny do tří „soutěsek“ Stratego Next Editionvzniklých rozdělením hracího plánu nepřekročitelnými překážkami, o nichž byla řeč výše. Pak ale zase zůstává prapor málo krytý a kromě toho nepohyblivé figury v popředí bijí do očí – co by to asi tak mohlo být, když ne miny?

Samozřejmě je ale možné i blufovat, nehýbat figurami, které se pohybovat mohou, a tak k nim lákat oklamané soupeřovy ženisty. Je možné vyrobit důmyslnou pastičku na protivníkova maršála a pak bleskurychle zaútočit špiónem. V zásadě jde totiž stejně především o maršála, případně o generála, protože jakmile tyto figury máte a protivník ne, dá se výsledek snadno odhadnout. Nejde-li o variantu Duel – k té se dostaneme za okamžik. Množství triků je srovnatelné se šachem a záleží jen na vás, co vymyslíte. Potud je vše jasné.

Major, ten má velkou hvězdu

Složení vojska vypadá následovně:
Varianty Original a 90´:
1 maršál (10 bodů), 1 generál (9), 2 plukovníci (8), 3 majoři (7), 4 kapitáni (6), 4 poručíci (5), 4 seržanti (4), 5 minérů (3), 8 zvědů (2), 1 špión (1), 6 min, 1 prapor Varianta Duel:
1 maršál, 1 generál, 2 minéři, 2 zvědi, 1 špión, 2 miny, 1 prapor

Potíže ale nastávají v okamžiku, kdy máte stvořit tématický počítačový program. Na Stratego Next Editionrozdíl od šachu, kde procesor jednoduše naplno propočítává optimální tahy, případně se trochu omezí, aby se rozvrhly jednotlivé obtížnosti, u Stratega, založeného na utajených hodnostech, musí počítač předstírat, že nezná hodnosti vašich figur, ač je samozřejmě zná, plus nepodvádět s hodnostmi těch vlastních, ač samozřejmě může podvádět velmi snadno. Umělá inteligence se tedy musí vejít někam mezi a současně působit schopně i poctivě, což je problém, který šachové programy opravdu – naštěstí - řešit nemusí.

Bohužel, Stratego na NDS ze všeho nejvíce působí dojmem jakési seminární práce z předmětu Základy programování. Byť jsou v singlu k dispozici tři obtížnosti a tři herní módy, Original, 90´ a Duel, i začátečníka trochu zadrží v rozběhu leda Duel na úrovni Hard. Duel se hraje jen s deseti figurami na každé straně a význam pohyblivých zvědů dramaticky vzroste.

Stratego Next EditionMód 90´ je prostě Original s herním plánem otočeným o devadesát stupňů, takže dvě překážky uprostřed jsou umístěné vertikálně místo horizontálně. A vyhrávat tuto variantu i klasický Original dokáže proti NDS i naprostý elév během hodinky tréninku, především proto, že se procesor dopouští hrůzostrašných taktických chyb.

Největší legrace ale nastává v okamžiku, kdy tedy partii singlu slavně vyhrajete. Co dál? Nic. Nekoná se žádná kampaň, není implementován žádný příběh, prostě holé, ničím nepřikrášlené nic. Jasně, videoherní šach taky nemívá příběh, ale takto minimalisticky zpracovaný šach by se snad nikdo ani neodvážil nabídnout zákazníkům ke KOUPI. Zatímco u Stratega se autoři kupodivu odvážili. Výsledek je tedy jedním slovem žalostný. Souboje, zpracované formou dvou portrétů na horním displeji, z nichž jeden nebo oba prasknou, ani ultra-fádní „hudba“ prokládaná výbuchy to nezachrání.

Všechno je z Číny

Kořeny Stratega sahají až do staré Číny, odkud pochází hra „Džungle“ alias „Hra bojujících zvířat“ (Dou Shou Qi) nebo též „Zvířecí šach“. Herní plán má uprostřed dvě jezera a zvířata disponují různými hodnostmi, ty však nejsou skryté. V roce 1908 si pak paní Hermance Edan nechala ve Francii patentovat hru čínské předloze nápadně podobnou. Francouzský výrobce ji nazval „L´Attaque“, Útok, a začal ji prodávat na počátku roku 1910. Design vojáčků byl ve stylu doby kolem roku 1900. Napoleonská stylizace přišla na scénu až v roce 1961 v USA. Nejpopulárnější je dnes hra v Holandsku, Belgii a Německu.

Stratego Next EditionHra obsahuje i multiplayer s desítkou dalších variant hry, z nichž některé jsou dostupné ihned a jiné se hraním odemykají. Jako příklad poslouží Neznámý obránce, Neznámý útočník a Výhoda útočníka. V prvním případě se nezobrazuje hodnost bránící figury, ve druhém hodnost útočící figury a ve třetím získá útočník hodnostní bod navrch. Zaujmout může i mód Open, v němž jsou hodnosti protivníka vidět. Vše bohužel jen ve wireless formě, takže přetrvává údiv, proč hrát spíš elektronickou než deskovou podobu hry. Zahrát si lze ve dvou i s jedinou cartridgí, ovšem pouze v omezené míře. Celkově by se tedy titul dobře vyjímal na Plných hrách BonusWebu, ale jako drahá cartridge pro handheld vede k už tradiční otázce, kam ten herní byznys vlastně spěje.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

40 %

Čtenáři

27 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 41 čtenářů

Témata: Hodinky, Kartáček


Nejčtenější

Middle-earth: Shadow of War
RECENZE:Tolkienův svět utopený v krvi. Shadow of War hraje na jistotu

Pokračování výborné řežby na motivy Tolkienova Pána prstenů se drží při zdi a příliš změn nepřineslo. To však neznamená, že by nebylo zábavnou hrou.  celý článek

The Evil Within 2
Hororová událost roku. Recenze The Evil Within 2

Tvůrce série Resident Evil nám servíruje další výpravný a skvěle hratelný horor, který nadchne i příznivce her Silent Hill nebo Dead Space. Pro fanoušky žánru...  celý článek

Age of Empires: Defintive Edition
Legendární strategie Age of Empires v nové grafice se vrátí až příští rok

Nečekaný odklad na poslední chvíli postihl modernizovanou verzi kultovní strategie Age of Empires. Navíc to vypadá, že hra bude k dispozici pouze přes...  celý článek

Naughty Dog
Herní vývojář nařkl svého zaměstnavatele ze sexuálního obtěžování

Ani videoherní průmysl není osvobozen od kauz sexuálního obtěžování. Vývojář David Ballard zveřejnil nařčení, že byl v prestižním studiu Naughty Dog vystaven...  celý článek

Tekken 7
Lidé chtějí tutoriály, ale pak je ani nehrají, říká producent Tekkena

Jak donutit hráče, aby se vaši hru opravdu naučili, když se jim nechce trénovat? Nejlépe speciálním příběhovým módem, myslí si Katsuhiro Harada, producent...  celý článek

Další z rubriky

Sudden Strike 4
Zase pořádná strategie z druhé světové? Recenze Sudden Strike 4

Sudden Strike se po dlouhé odmlce znovu vrací na monitory. Jde stále o krvelačnou strategii z druhé světové války, nebo o slabý odvar? Autoři moc...  celý článek

Syberia 3 (PC)
RECENZE: Na výrobě Syberie 3 se až příliš šetřilo

Třetí Syberia se předchozím hrám série nevyrovná. Dolů ji táhne především technické zpracování a minimalistický příběh. Přesto by si ji opravdoví fandové mohli...  celý článek

Life is Strange: Before the Storm
RECENZE: Nový díl Life is Strange není jen pro holky, rozpláče každého

Life is Strange je zpátky, a i když máme tentokrát více výhrad než minule, pořád je to hra, která prakticky nemá konkurenci.   celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.