Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Need For Speed: Shift začínají od nuly. Dojmy jsou pozitivní

  0:02aktualizováno  0:02
Konečně přišla změna, která byla potřeba. Čtěte naše dojmy z hraní nového závodního dílu.

Need for Speed: Shift

Need for Speed: ShiftSérie Need For Speed potřebovala změnu. Naštěstí si to uvědomili i lidé z EA a další pokračování se ponese ve zcela odlišných kolejích, než na jaké jsme v rámci značky zvyklí. Nenáročné arkádové závodění vystřídá poněkud serióznější simulace.

Na úvod to zní možná příliš radikálně. Věci ale nejsou tak černobílé, jak se zdá. V první řadě by jistě nebylo nejlepší, kdyby se z čiré arkády stala tuhá realita. Nebojte, podle autorů by měl Shift uspokojit běžného hráče i ostříleného závodníka.

Trocha teorie neuškodí
Předmětem dnešního preview jsou dojmy z prezentace, na níž jsme si vyzkoušeli, jakže se nový přírůstek populární série hraje. Součástí tohoto sezení bylo i shrnutí základních herních aspektů, o nichž si něco řekneme na následujících řádcích, abychom poté přešli k samotnému pocitu z jízdy.

Need for Speed: ShiftNebude od věci začít tím, že si povíme, kdo za hrou stojí. Název vývojářského studia Slightly Mad vám nejspíš nic moc neřekne. Fakt, že studio tvoří lidé, jež se podíleli například na GTR 2, toho poví o mnoho víc.

Už jen tahle skutečnost dává tušit, že se máme na co těšit. Podle dostupných informací si ze hry půjde udělat jak tuhou simulaci s propracovaným modelem poškození, tak benevolentnější arkádu. Navíc s možností upravovat schopnost protivníků a realističnost jízdního modelu nezávisle na sobě. Na své by si tak měli přijít opravdu všichni.

Velmi podstatný je důraz na pohled z kokpitu. Mnohdy se setkáváme s tím, že ve hře úplně chybí. Shift na něm staví.

Tratě a vozy – to je základ!

V souvislosti se Shiftem se hovoří o 18 okruzích, na nichž se nachází 50 tratí. Nalezneme zde jak ty podle skutečných předloh, tak řadu smyšlených.

Z první skupiny jmenujme například legendární Brands Hatch, Silverstone nebo Spa-Francorchamps. Zdaleka největší výzvou bude nechvalně proslulá Severní smyčka Nürburgringu – Nordschleife. Vzhledem k přítomnosti Driftu se dočkáme i okruhů spojených s ním – například Ebisu Circuit.

Kromě tratí reálných najdeme i několik smyšlených a tak se proženeme ulicemi Tokia nebo třeba Londýna.

Co do počtu vozů je číslo o něco vyšší – přes 70 kousků. V Shiftu se objeví zástupci poměrně slabších (např. VW Scirocco třetí generace) i opravdu silných (Pagani Zonda F, Bugatti Veyron) kategorií. Na své by si měl přijít každý.

V praxi bychom se tak měli snadněji vžít do virtuálního řidiče a společně s ním pociťovat všechny nárazy, třesy a vrtochy vozu. Z vlastní zkušenosti mohu říci, že se zpracování pohledu z kabiny opravdu povedlo.Need for Speed: Shift Byť není kamera nejpřehlednější, tak nejatmosféričtější rozhodně ano. Je celkem logické, že nebudou chybět ani běžnější pohledy – třeba "za autem" nebo z předního nárazníku.

Podle toho, jací jsme řidiči, se bude utvářet tzv. profil řidiče (Driver Profile). Ten reflektuje, jestli řídíme jako dobytek a bereme s sebou všechny okolo, anebo se prezentujeme profesorskou jízdou. V závislosti na stylu ježdění (v kariéře, samostatném závodě nebo online) je nám poté přiřazena jedna z osobností.

Během hraní získáváme body do profilu, které se připíší za agresivní jízdu, a třeba i za tu přesnou. Po dosáhnutí jejich určitého počtu se dostaneme na vyšší úroveň ala RPG. Dalším měřítkem hráčovy "kvality" Need for Speed: Shiftbudou odznaky, které mu jsou přiděleny například za určitý počet předjetí.

Naše hráčská osobnost, náš způsob jízdy pak bude mít vliv na to, jaká auta a díly se nám zpřístupní.

Tím jsem nakousl tuning. Ten se série drží i nadále, ale protentokrát by měl zacházet do daleko komplexnějších vod. Znovu bychom se měli dočkat vizuálního a výkonového vylepšování vozidla s tím, že vše bude mnohem realističtější než dříve. Veškeré úpravy by měly ovlivňovat chování krasavce více, než tomu bývávalo. Dočkáme se i vzhledové úpravy vnitřku kokpitu. 

Vlastní dojmy z hraní

Na prezentaci jsme měli možnost otestovat dvě tratě a pět automobilů. Jízdní model byl nastaven někde ve zlatém středu a protivníci spíše jen brzdili provoz. Hrálo se na X360 gamepadech.

První chvíle se nesly za doprovodu následujícího (po většinou vnitřního) monologu: „Jej, ono to nebrzdí. Ou, to by v reálu muselo bolet. Aha, asi jsem skončil na střeše. Sakra, další zatáčka,“ a tak dále.

Need for Speed: ShiftPostavit Shift třeba vedle Carbonu, to je nebe a dudy. Do zatáček musíte brzdit s dostatečným předstihem, auto na silnici nedrží jako přikované a za výzvu se dá označit už jen ovládnutí samotného vozu. Ano, konečně přišla změna, která byla potřeba!

Mezi jednotlivými auty byly cítit rozdíly, avšak nejen co do rychlosti, ale i jejich chování. Zatím se tedy nezdá, že nám bude servírován stále stejný jízdní základ pouze s drobnými obměnami.

Primárním klíčem k úspěchu se stane také dobrá znalost trati. Trávit většinu času v kačírku (nebo ve zdi) k vavřínům nepovede. Alespoň na vyšších obtížnostech.

V subjektivnějším zhodnocení nebudu šetřit chválou. Pohled z kokpitu je opravdu atmosférický.Need for Speed: Shift Pro všechny kamery obecně platí, že cítíme, jak auto nedělá přesně to, co mu poručíme nebo co bychom čekali. Musíme být vždy ve střehu, abychom mohli reagovat na jeho chování.

Graficky titul působil velmi pěkně. Tratě byly opravdu propracované, ačkoli v té rychlosti moc času na jejich obdivování nezbylo.

Sám jsem si vyzkoušel, že projet trať co nejrychleji byla opravdu výzva (účastníci prezentace měli zvláštní motivaci). Dovedl jsem kroužit několik kol v kuse, jenom abych se pokaždé o trochu zlepšil. Situace, která byla v sérii dosud nevídaná – hráč se nebude snažit pokořit jen protivníky, nýbrž i samotné auto, potažmo záludnosti trati.

Need for Speed: ShiftJízdní model na mne zapůsobil skvělým dojmem, a trochu vyvstává otázka – je tohle ještě vůbec NFS?

Pokud se podaří spojit napsané „na papíře“ s tím, co jsem viděl, tak se máme na co těšit. Zatím vše nasvědčuje tomu, že před námi stojí počin, který je v sérii Need For Speed nevídaný.

Hra vychází na PC, XBOX 360, PS3 a PSP. Na konec srpna je plánované demo.

Autor:




Nejčtenější

Dungeon Keeper (2014)
Activision vymyslel způsob jak lidi motivovat utrácet za mikrotransakce

Firma Activision si nechala patentovat úpravu mechanismu, který se stará o to, aby se v multiplayerových hrách potkávali hráči na stejné výkonnostní úrovni....  celý článek

Porsche v Gran Turismo Sport
Unikátní edice Gran Turisma s opravdovým autem se už prodala

Jediný kus sběratelské edice závodního Gran Turisma, která mimo jiné obsahovala i skutečné závodní auto, se prodal vskutku rychle. A to navzdory ceně...  celý článek

Mafia: The City of Lost Heaven
Legendární první Mafia je opět v digitální distribuci

Fanoušci nejpopulárnější české hry všech dob si konečně zase mohou koupit její digitální kopii.  celý článek

Call of Duty: WWII
Američan na webu prodával kradené kopie Call of Duty: WW2

V americké Indianě byl zatčen muž za přeprodávání fyzických kopií dosud nevydané hry Call of Duty: WWII.  celý článek

Fire Emblem Warriors
RECENZE: Ve Fire Emblem Warriors sekáte nepřátele po desítkách najednou

Ve Fire Emblem Warriors budete na bojišti rozsévat smrt jako nepřemožitelný hrdina nebo hrdinka. A to vše umocněné přepálenými animacemi zdrcujících úderů.  celý článek

Další z rubriky

Hobo: Tough Life
Prohrabování popelnic může být zábava. V české hře Hobo hrajeme za bezdomovce

Pokud se chcete vžít do role bezdomovce a nechce se vám kvůli tomu udělat nějakou kardinální blbost a skončit na dlažbě, můžete si ten pocit nasimulovat v nové...  celý článek

Star Wars Battlefront II
Splněný sen všech fanoušků Star Wars. První dojmy z Battlefrontu 2

Měli jsme příležitost zahrát si jako jedni z prvních na světě netrpělivě očekávané pokračování multiplayerové střílečky Star Wars: Battlefront 2. A vypadá to,...  celý článek

Super Mario Odyssey
Super Mario Odyssey má být hit letošních Vánoc. První dojmy

Vypravil jsem se do německé centrály Nintenda zahrát si několik připravovaných her. Jako první jsem samozřejmě vyzkoušel hru, od které si Nintendo slibuje...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.