Duke

Duke

Nejhypovanější hry poslední doby: propagace pomáhá, ale úspěch vždy nezaručí

  • 54
Pojďme nahlédnout do světa marketingu a s ním se pojících nejvíce propagovaných her poslední doby.

 Duke
Hail to the king baby!
Hypování patří do herní branže jako pleška ke Kanovi, bugy k Daggerfallu či dlouhá čekací doba k Duke Nukem Forever. Ale některé tituly jsou tímto fenoménem, hráči často nazývaném jako nemoc, opravdu typické a známější než svou samotnou kvalitou.

Rozhodli jsme se vám představit řadu titulů, jejichž hype, ať už hráči, tiskem nebo publishery, se zapsal do herních análů a někdy snad i překročil obecně přijímanou mez. S tím, jak se hry stávají stále konzumnějším zbožím na velmi konkurenčním trhu, roste i nutnost sypat do propagace opravdu velké peníze. Je přitom docela jedno, jak hra nakonec dopadne – někdy je hypovaný titul skutečně tím, čím podle četných vyjádření subjektů v herní branži působících být měl, ovšem až příliš často jsou hráči zklamáni.

Enormní hype totiž logicky vyvolává obrovská očekávání, která je pak obtížné plnit. A někdy se věc vymkne z rukou natolik, že se důrazná propagace dá nazvat naprostou lží. Chceme se přitom věnovat reflexi aktuálnějších titulů a pohlédnout na promítnutí se hype do následných prodejů a s odstupem poukázat na skutečnou kvalitu dané hry. Nečekejte tu také hypované evergreeny typu Daikatana, o kterých už byly popsány stohy fyzického i virtuálního papíru.

Crysis
Nejhypovanější hry (PC)První detaily ke Crysis se objevily v lednu roku 2006. Okamžitě po ohlášení se spustil hype, a to přesto, že CryTek sám pouštěl jen minimum informací a také přesto, že za sebou studio mělo jedinou, byť velmi úspěšnou hru – Far Cry.

Electronic Arts se ale postaralo, aby Crysis od začátku do konce bylo vnímáno jako hotový hit. První vydané obrázky dílo dokonaly, přestože někteří uvědomělejší hráči poukazovali na jistá vylepšení, učiněná evidentně v grafickém programu. Ale laik neměl šanci nic poznat a hltal každý další screen, který marketingové oddělení chytře dávkovalo v mnoha malých dávkách.

Může hra skutečně vypadat tak skvěle? Může, i když je třeba dodat, že porovnání prvních obrázků s realitou nevyznívá zcela jednoznačně, ale fantastické kvality obrazu je možné dosáhnout.

Jenže: museli byste být boháči a bydlet na severním pólu. Počítač, který by rozpohyboval Crysis na plné detaily, je hodně drahý, nehledě na velké problémy s jeho uchlazením v našich podmínkách. Nakonec se ukázalo, že je Crysis vynikající hrou, byť rozhodně ne revoluční. Přesto se ho navzdory dobře promyšlenému hypu prodalo jen milion kusů. To je na tak velký projekt prostě málo.

BonusWeb recenze: 92%

Stalker: Shadow of Chernobyl
Nejhypovanější hry (PC)Když se mluví o délce vývojové doby, nelze už myslet jen na Duke Nukem Forever, ale také Stalkera. Ovšem na rozdíl od díla 3D Realms černobylský zázrak skutečně vyšel.

Ukrajinské studio poodhalilo roušku prvního prototypu již v roce 2000. Ten pak došel ještě několikanásobného přepracování, ale již zhruba od roku 2002 se dá vysledovat kontinuální vývojová linie. Tu lemovaly neustálé odklady, čas od času se zdálo, že autoři s vývojem už sekli, obrázky měly střídavou kvalitu, v roce 2003 unikla dokonce raná verze atd. Zkrátka a dobře, Stalker plnil stránky médií nějakých šest let, a to přesto, že do propagace se nalily peníze až těsně před vydáním.

Dlouhý vývoj tak Stalkerovi možná paradoxně pomohl, protože za tu dobu o něm věděl už doslova každý. Když loni vyšel, byl sice zabugován, ale zároveň byl také nesmírně atmosférický. Dosud se ho prodaly dva miliony kusů, což lze u projektu z bývalého Sovětského svazu označit za výjimečný úspěch, obzvlášť ve světle prodaného milionu Crysis.

BonusWeb recenze: 85%

Black and White
Nejhypovanější hry (PC)Znáte Petera Molyneauxe? Pak víte, proč se jedno z jeho nejrevolučnějších děl objevuje v přehledu hypovaných titulů.

I kdyby studio a vydavatel nedali na propagaci ani groš, média a šuškanda by se postaraly o pořádné rozkřiknutí všech těch údajně fantastických elementů hry.

Electronic Arts navíc do hry lilo peníze všemi způsoby a evidentně i oni věřili Molyneauxovu géniu, že dokáže vytvořit obrovský svět, úžasnou interakci a hrátky s přerostlým zvířátkem.

Prvky hry samy o sobě sice fungovaly, ale dohromady netvořily konzistentní a především hratelný celek. Všichni se náhle ptali, jak mohl Molyneaux vytvořit něco takového. Ne, nešlo o špatný titul, ale ani žádný zázrak. Kolem a kolem to byla ze všeho nejvíce nadprůměrná a dnes už víceméně zapomenutá hra.

Jde také o skvělou ukázku toho, jak hype funguje. Přes rozporuplné kvality hry se po vydání objevilo bezpočet recenzí s hodnocením 90% a vyšším. Hráči už se tak obalamutit nenechali, což znamenalo pořádný prodělek Electronic Arts a určitou ztrátu lesku na Molyneauxově figuře. Překvapivě se geniální designér spolu s EA pustili do druhého dílu, kam měly být promítnuty původní myšlenky, ale který se měl výrazně lépe hrát. Částečně se to povedlo, stále však nešlo o žádný zázrak.

BonusWeb recenze: 80%

Enter the Matrix
Nejhypovanější hry (PC)Hra na motivy Matrixu se svého času, tedy nějakou dobu před vydáním v roce 2003, těšila obrovské pozornosti. Poté co první díl této filmové trilogie zaznamenal ovace a představoval prakticky revoluci ve filmovém světě, mluvil o Matrixu doslova každý.

Hra měla vyjít současně s prvním pokračováním Reloaded. Pracovali na ní přitom sami bratři Wachowští ve spolupráci s renomovaným studiem Shiny. Rozpočet hry se pohyboval v desítkách milionech dolarů. Navíc měl Enter the Matrix sledovat příběh z poněkud jiné perspektivy a být logickým doplněním oblíbeného světa. To byly jasné trumfy, které se také řádně medializovaly.

Když hra vyšla, šlo však o pořádné zklamání. Titul se spoustou bugů a nezáživnou hratelností nezachránily ani povedené bojové sekvence. Mnoho vylepšení nepřineslo ani herní pokračování jménem Path of Neo.

BonusWeb recenze: 53%

Hellgate: London
Nejhypovanější hry (PC)Prvotinu Flagship Studios provázela už od počátku vývoje řada legend. Vždyť mělo jít o debut studia, které vzniklo odštěpením nejtalentovanějších vývojářů od Blizzardu, kde tito borci pracovali na Diablu 2. Kdo jiný by tak tohoto krále akčních RPG měl překonat, když ne oni sami.

V každém preview na Hellgate: London se narážky na původ tvůrců objevily, stejně jako paralelal s Diablem 2. Je to logické, o jeho pokoření se předtím pokoušely desítky klonů. Bill Roper sice opatrně prezentoval poněkud odlišné vize – především mělo jít o skloubení FPS a RPG, což už samo o sobě představuje určitý odstup od legendy. Ale ve výsledku taková propagace Flagshipu pochopitelně nevadila. Proč také, když přinesla téměř bezplanou reklamu a skutečnost, že Hellgate: London patřil k nejočekávanějším titulům mnoha hráčů. O tom si jiné začínající studio s neznámou značkou mohlo nechat jenom zdát.

Nakonec hra vyšla a skutečně přinesla návykovou akční hratelnost, ale lidé si uvědomili, že už jim to tak úplně nestačí a vcelku silně brblali nad stereotypem, který jim přitom ještě u Diabla 2 nevadil. Hodnocení také nešla do extrémů a po vydání se vytvořil určitý obraz neúspěšnosti Hellgate: London, k čemuž přispěl i částečně zpoplatněný multiplayer. Je ale třeba říci, že dnes má hra širokou a bytelnou základnu hráčů, kteří si užívají té stereotypní, ale něčím magickou hratelnost.

BonusWeb recenze: 85%

Grand Theft Auto 4
Grand Theft Auto IVPoslední důkaz toho, jak moc dokáže hype zabrat. V tomto případě je do jisté míry dán tradicí série, která je natolik kvalitní, aby si fanoušci hru ve svých vlastních očích zkrášlili a představili podle té nejvybranější fantazie.

Rockstar do celé té mašinérie pochopitelně přispěl taktikou zpočátku velmi řídce uvolňovaných materiálů, kdy se sepisovaly novinky a preview ohledně téměř každého obrázku či videa (trailery dokonce předcházelo odpočítávání!).

Nejprestižnější média se předháněla v tom, aby získala exkluzivní materiály na článek, což bylo dlouhou dobu prakticky nemožné, a když už se to povedlo, výsledkem byl text třeba na deset stran, který si široká veřejnost samým očekáváním poslintala.

Aby toho náhodou nebylo málo, pojistil si Rockstar celou věc ještě nasypáním milionů dolarů do klasické tvrdé reklamní kampaně v podobě billboardů či televizních shotů. Výsledkem nebyly jen jedny z největších nákladů na vývoj hry v historii, ale též rekordní zisky. Prodeje jsou stále v plném proudu, ale již teď se dá prohlásit, že málokterá hra byla prodejně úspěšnější. Celkové zisky se budou počítat na mnoho stovek milionů dolarů, čímž se GTA 4 hravě vyrovná největším filmovým hitům (v porovnání s nimi navíc vyšlo ještě levně).

Například autoři aktuálního bijáku Iron Man měli strach z toho, že současné uvedení s GTA 4 jejich film zastíní. Zároveň je opět zajímavé položit si otázku, zda by hra získala jedny z nejvyšších hodnocení (až podezřele často padají desítky či stovky), nebýt monstrózního hypu, který - chtě nechtě - novinářům do jisté míry svazuej ruce. Rozhodně tím nechceme říci, že by si GTA 4 vysoké známky nezasloužilo (zároveň ale existují argumenty, proč udělit hodnocení nižší), ale hráči v takových případech chtějí ze všeho nejvíce slyšet potvrzení svých idealizovaných představ.

BonusWeb recenze: 96%