Nejlepší hry pro konzole v roce 2001

Vítejte u vyhlášení Bonusweb Award v oblasti konzolového trhu za právě skončený rok 2001. Představíme vám tu všechny současné v PALových teritoriích dostupné videoherní platformy a na každou z nich trojici nejlepších herních počinů, o nichž si myslíme, že nejvíce oslovila trh. Takže račte vstoupit, opona jde nahoru...

Rok se s rokem sešel a my se nyní na našich stránkách pokusíme zohlednit - tady je nutno předeslat, že subjektivním pohledem jednotlivce - kvalitativně nejzdařilejší herní počiny uplynulých dvanácti měsíců pro jednotlivé videoherní platformy. Úkol to je obtížný a poněkud nevděčný, navíc je velice ošemetné srovnávat jednotlivé žánry mezi sebou navzájem, takže se případný vítěz může jevit některé ze zúčastněných stran jako nesprávný a naprosto nevhodně zvolený, ale to je problém každého vyhlašování absolutního vítěze. Takže s chutí do toho a půl je hotovo!

Sony PlayStation 2
Gran Turismo 3 Tato herní platforma se přes kvalitativně rozporuplné začátky značně zmohla a s příchodem vpravdě přebohatých Vánoc se dá říci, že tady máme konečně plnohodnotnou videoherní konzoli, jejíž koupě (také díky jejímu cenovému zlevnění) se vyplatí už i hodně náročným hráčům. Tím doposud nejlepším herním počinem na tomto 128-bitovém systému je fantastická závodní hra Gran Turismo 3, která vedle výborné grafické stránky nabízí i tolik žádaný multiplayer, relativní realističnost jízdního projevu a velice komplexní systém upgradování parametrů vašeho plechového miláčka, jehož tady vybíráte z opravdu pestré nabídky oficiálních licencí. Drobným mráčkem na čele byla prvotní nedostupnost volantu jako potřebné herní periferie pro tento žánr, ale zmíněný nedostatek byl s příchodem volantů od Logitechu odstraněn, takže můžeme zodpovědně říci, že GT3 představoval / představuje první skutečný „killer“ titul pro PS2. Dalším vynikajícím herním počinem se v závěru roku stalo akční RPG Baldur's Gate: Dark Alliance, jež se však nestihlo na našich stránkách zrecenzovat, pročež vám podrobný článek ze zážitků z tohoto fantasy projektu přineseme hnedle v příštím týdnu. Každopádně pokud se vám líbilo takové Diablo, BG: Dark Alliance jej hravě překonává ve všech ohledech a při podpoře kooperativního multiplayeru se tak jedná o další titul, jenž prostě musíte mít doma! Posledním na bedně vítězů je chytlavý simulátor zločinu ve fiktivním městě Liberty City s názvem Grand Theft Auto 3, který dokonale ukázal hardwarovou sílu a možnosti PS2 v praxi. Velká svoboda zdejšího konání a vašeho rozhodování v prostředí, žijícím si svým vlastním životem, z tohoto díla činí jasnou volbu pro všechny akčně zaměřené hráče.

1) Gran Turismo 3: A-spec (Sony) - 3) Grand Theft Auto 3 (Rockstar Games) – recenze


Sony PlayStation
Tony Hawk’s Pro Skater 3
Naše 32-bitová konzole už pomalu dodýchává, ale přese všechno jsme se v minulém roce mohli setkat ještě se slušnou dávkou kvalitních titulů, které dokázaly majitele této malé herní skříňky po nějakou dobu udržet v herním napětí. Tak především zde máme další kapitolu oblíbené RPG řady Final Fantasy IX, která se rázem ocitá na třetí příčli nejlepších kousků pro PSX za minulý rok. Druhým v pořadí je fotbalové vystoupení mega úspěšného produktu od Konami s podtitulem ISS, tentokráte je řeč o ISS Pro Evolution 2. A vítězem se stává, tramtadadáá … skateboardový Tony Hawk’s Pro Skater 3, což je, světe div se, další herní počin z kategorie několikadílných videoherních seriálů, který však ani se zatím posledním dílem na trhu neztrácí nic ze svého kouzla a kvality všemožných triků, jimiž zdejší ansámbl známých ikon tohoto sportu disponuje. Jak to celé uzavřít? PSX byla výborná konzole, se širokým kvalitativním záběrem herních žánrů, ale její čas se již definitivně naplnil a otěže běhu herní scény už patří zcela jiným systémům.

1) Tony Hawk’s Pro Skater 3 (Activision) - 3) Final Fantasy IX (Squaresoft) - recenze


GameBoy
Golden Sun
Protože se nám herní trh handheldů rozrostl o výkonnou platformu s názvem GameBoy Advance, v hodnocení nejpovedenějších her předchozího roku zohledníme oba bratrské herní systémy – GBA i GBC. Nutno podotknout, že si oba vedou nesmírně dobře a ani s příchodem GBA nijak dramaticky neustala poptávka po jeho starším bratříčkovi. Přejděme nyní k samotným hrám, kde na čele oprávněně stanulo dlouho očekávané RPG Golden Sun, které přitom poodhalilo sílu hardwaru GBA a svým komplexním pojetím ani v nejmenším nezaostává za legendami svého žánru na ostatních platformách. Těsně za tímto klenotem následuje půvabná edice pro GBC - Zelda Oracles of Ages / Seasons, jež potvrzuje stálou kvalitu tohoto akčního RPG, které ani na relativně slabé platformě nijak neslevuje ze svých vysokých standardů a firmě Nintendo dělá velkou čest. A na bronzové příčce se umístilo velké překvapení tohoto roku, kolová válečná strategie Advance Wars, na jejímž vystoupení však leží stín nepříjemné skutečnosti, že se asi stěží kdy dostane do Evropy, což všechny vlastníky GBA, ať již potenciální či skutečné, musí velice mrzet. V obou zmiňovaných GBA případech využívá handheld své velké přednosti, jíž je linkové propojení přístrojů a nových herních možností s tím spojených. Zkrátka, pokud dokážete strávit skutečnost, že GBA není zrovna nejlevnější záležitost a ač se má jednat o mobilní herní zařízení, kvůli špatně osvícenému displeji se tento možný klad brzy vytrácí – rozhodně se zde však jedná o víc, než o příležitostné herní ukrácení volné chvíle. Máme tady plnohodnotnou herní platformu, jejíž další boom může přijít s příchodem konzole GameCube.

1) Golden Sun (Nintendo) - 3) Advance Wars (Nintendo) - recenze


Nintendo 64
Conker’s Bad Fur Day
Majitelé této robustní videoherní platformy mohou už nějakou dobu spíše šetřit peníze na příchod toužebně očekávané GameCube; přičemž žádaná úspora financí může být vysoká též z toho důvodu, že herní nabídka za minulý rok byla pro tento systém ještě chudší, než obvykle. Přesto se však našlo něco málo titulů, které své fanoušky dokázaly významně potěšit, takže se na ně pojďme společně podívat. Na bronzovém místě to je báječně kreslené RPG s plošinovkovitými prvky jménem Paper Mario, jehož hlavního představitele a hrdinu si sami můžete odvodit z názvu tohoto projektu; za pozornost stojí zmínka, že to není první RPG se šikovným instalatérem v hlavní roli – již na SNESu jsme mohli být svědky jeho eskapád ve hře Super Mario RPG. Stříbrný je Tony Hawk’s Pro Skater 2, jenž neztrácí ani na N64 nic ze svého kouzla a kvality. A první místo zaujal trochu drsný Conker’s Bad Fur Day, v němž hlavní hrdina v sympaticky koncipované 3D plošinovce názorně dokumentuje, že pít alkohol se musí s rozvahou a že s Rare nejdál dojdeš.

1) Conker’s Bad Fur Day (Nintendo) - 3) Paper Mario (Nintendo)


Dreamcast
Grandia 2 Vlastníci bílé mašinky na tom byli v uplynulém roce obdobně, co v případě majitelů N64. Sega totiž rázně ukončila své aktivity co se týče podpory svého umírajícího systému, ale navzdory tomu jsme se dočkali ještě celé řady očekávaných titulů a zde přitom věci nevídané, kdy se některé hry přednostně konvertovali pro Evropu - před americkým trhem - což je záležitost pro našince ne nepodobná zážitkům Alenky v říši divů (Shenmue II, Headhunter). Každopádně v našem výčtu nejlepších počinů pro tuto platformu začneme báječnými arkádovými závody v Crazy Taxi 2, o stupínek výše se umístil Unreal Tournament, který předstihl celé pole FPS konkurentů zejména díky výborně zvládnutému ovládání (což se kupříkladu o Quake III - či nově Soldier of Fortune - nedalo říci, v případě Quake dokonce musím poznamenat, že zdejší ovládání skrze gamepad patřilo k tomu nejhoršímu, s čím jsem se v tomto žánru kdy setkal) a na nejvyšší metu pak vystoupalo vynikající RPG Grandia II, o němž jsme v minulosti psali, že se ho (stejně jako dalšího dreamcastového RPG Skies of Arcadia) dočkají – resp. jeho vylepšené konverze – i majitelé PS2.

1) Grandia II (Ubi Soft)
2) Unreal Tournament (Infogrames)
3) Crazy Taxi 2 (Sega) - recenze


Takže asi tolik k našemu zhodnocení minulého roku, a pokud snad máte dojem, že jsme na něco či na někoho ve shora uvedeném výčtu pozapomněli, račte prosím přispět svým názorem do diskuse pod článkem. A vítejte v roce 2002, ve kterém nás čeká mnohem více vzruchu než by bylo snesitelné, neboť s příchodem Xboxu a GameCube se chystá hodně tvrdý konkurenční boj, jenž však může být pro naše peněženky více než přínosný (tedy za předpokladu, že nebudete mermomocí chtít koupit všechny tyto herní systémy).