Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nejočekávanější strategie roku 2005 #2

  12:01aktualizováno  4:15
Druhý díl článku pojednávajícím o nejnadějnějších strategických kusech je zde a opět přetéká tím nejzajímavějším obsahem. Opravdu je na co se těšit, o čemž vás jistě přesvědčí tituly jako Earth 2160, Stronghold 2 či Black and White 2.

V prvním díle našeho povídání o nejočekávanějších strategiích jsme si představili velice nadějné tituly Act of War, Age of Empires 3, The Movies, Star Wars: Empire at War, Stranger, The Sims 2: University a UFO: Aftershock. Tentokrát bude výběr neméně zajímavý a obsáhlý, takže vzhůru do toho!

Anno 3
Výrobce: Related Designs | Vydavatel: Sunflowers | Datum vydání: konec 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Příslib:
Německy precizní
Technické zpracování
Dlouhá trvanlivost

Obavy:
Nepřehlednost
                   

Populární německá budovatelská strategie se dočká svého třetího pokračování, na němž se však již nebudou podílet dosavadní Max Designs, nýbrž Related Design stojící například za povedenými kusy America či No Mans Land. Největší změnu zaznamenáte dozajista z obrázků, jež zcela jasně zobrazují přechod od zastaralého 2D izometrického zobrazení k modernímu 3D se vším všudy, dokonce i grafickými vychytávkami, za něž by se nemusely stydět ani nejnovější akce. Co se týče interface, měl by se více podobat tomu z prvního dílu, jelikož dvojka přinesla trochu komplikovanější postupy, které byly v mnoha oblastech značně komplikované a bylo velkým problémem se do hry vůbec plnohodnotně dostat. Anno 3 by se mělo ovládat mnohem jednodušeji, i bez nutnosti sledovat stovky tabelovaných grafů a statistik. Opět půjde o objevování ostrovního světa, o výstavbu a o hospodářství. Pět typů obyvatelstva (pionýr, kolonista, měšťan, kupec, šlechtic) s jejich potřebami zůstává stejně jako obchod, diplomacie nebo válečnictví. Militantní složka ovšem přeci jen dozná větších změn. Namísto velkého množství různých typů vojáků se tentokrát setkáme jen s menším typovým rozdělením, ovšem každá z jednotek bude disponovat větším množstvím funkcí, což se má postarat o větší přehlednost. Při kontaktu s původním obyvatelstvem a nepřátelskými národy dostane hráč do vínku rovněž více možností, jak reagovat. Anno 3 nám nabídne dlouhou kampaň, kterou budeme moci projít jak agresivní, tak diplomatickou cestou, i nejrůznější předdefinované scénáře, ovšem to, co nás u hry udrží dlouhou dobu, je volná hra s množstvím nastavitelných parametrů. Mnohé nabídne i multiplayer, jenž byl v sérii již nějakou dobu slibován, ale teprve nyní bychom se ho měli konečně definitivně dočkat. Pokud se Anno 3 povede podle představ, půjde o masivní a trvanlivou budovatelskou strategii se sympatickou středověkou atmosférou, což je přesně to, co se nám líbí.

Anno 3 Anno 3 Anno 3

Black and White 2
Výrobce: Lionhead | Vydavatel: Electronic Arts | Datum vydání: březen 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Spousta originality
Starost o obyvatele
Vlastní monstrum

Obavy:
Stereotyp
                   

V minulém díle jsme si povídali o The Movies, které však rozhodně nejsou jediným, pod taktovkou Petera Molyneauxe, vznikajícím trhákem. Mnohé se očekává i od Black and White 2, což je pokračování nejdříve do nebes vynášené, o něco později pak dost možná oprávněně zapomenuté revoluční strategie, jež doplatila především na přílišnou rozvleklost a stereotyp. A přesně těmto dvěma katům hratelnosti by se ve speciální divizi Lionhedu, vytvořené výhradně pro účely chystané série Black and White, chtěli vyhnout. Jednou z nejvýraznějších změn je dost podstatné vtáhnutí řadových občanů vaší země do víru dění, což znamená, že se o ně budete muset mnohem více starat, zhruba jako v The Sims. Podle všeho by žádní dva pidižvíci neměli být shodní. Měnit se bude množství atributů – od charakteru až po vzhled, navíc bude z lidiček nutné dělat i vojáky, a to nejlépe podle jejich předpokladů. Celkem zásadní podmínkou ale je, že vás svěřenci budou muset poslouchat, jinak si v ničem moc neškrtnete. Jednoduše je třeba si získat jejich respekt, což půjde hned dvěma diametrálně odlišnými způsoby. Buď na ně budete až přehnaně hodní, aby neměli nejmenší důvod reptat a s oddaností vám dobrovolně sloužili. Protipólem pak je krutovláda toho největšího kalibru. Pokud byste náhodou nevěděli, jak se chováte, připomene vám to mohutně vylepšená grafická stránka, která se má podle vašich choutek barvit buď do růžových nebo naopak temných kontur. Samozřejmostí budiž i přítomnost vybraného super-monstra, které si budete šlechtit od samého počátku hry, kdy ještě půjde o nekňubu, jež vás okrade o spoustu času, ovšem jakmile začne zachycovat vaše zvyky, začne je sám praktikovat. Hodně si slibujeme i od velkolepých soubojů o četná, hradbami obehnaná, města, která již na obrázcích vypadají neuvěřitelně.

Black and White 2 Black and White 2 Black and White 2

Empire Earth 2
Výrobce: Lionhead | Vydavatel: Vivendi | Datum vydání: březen 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Dynamické změny počasí
Intuitivní ovládání
Dlouhá herní doba

Obavy:
Přílišná podobnost s prvním dílem
                   

První díl Empire Earth bezesporu patřil ke kvalitním kouskům, přesto se dá říci, že poměrně záhy po vydání zapadl. Dílem kvůli horší reklamě a dílem díky rychle vyvstanuvší konkurenci v podobě Rise of Nations a Empires. Na poslední jmenované se podílel i Rick Goodman, tvůrce právě EE, což ho vyřadilo ze hry při tvorbě pokračování, jež spadlo do rukou datadiskovým mágům Mac Doc Software. Zahrát bychom si měli zhruba za patnáct národů, tedy číslo, které předurčuje k jisté podobnosti. I tak se však jednotlivé frakce budou v mnohém lišit, i když to poznáme zřejmě až za delší čas. S vybraným národem si projdeme množství epoch známých z lidských dějin i sci-fi knížek. Jinak řečeno – projdeme si lidskou historii od samého počátku až po blízkou budoucnost nabízející futuristické a v reálném světě zatím nedostupné vymoženosti. Je jasné, že každá epocha nabídne jiné technologie, budovy i jednotky a v samostatně hratelných scénářích či multiplayeru se klidně může stát, že na sebe narazí naprosto jinak vyspělí protivníci. Tři kampaně budou trochu více lineární a hlavně rozdělené na menší mise, jejichž délka by neměla překročit půl hodiny. Dějové linky budou připraveny pro Koreu, Německo a USA. Hodně zábavy si užijeme s diplomacií nabízející různé druhy paktů apod. Se spojenci se pak můžete prostřednictvím rozvinutého systému domlouvat na taktice. Celý interface bude velice intuitivní a rychle pochopitelný, přestože hra sama o sobě má být dost komplexní. Grafika oproti minulému dílu dozná značných vylepšení, přesto ji však nemůžeme v porovnání se vznikající konkurencí označit za špičkovou.

Empire Earth 2 Empire Earth 2 Empire Earth 2

Civilization 4
Výrobce: Firaxis | Vydavatel: 2KGames | Datum vydání: listopad 2005 | Homepage
Příslib:
Obří záběr
Nový engine
Spousta možností

Obavy:
Málo změn
                   

Přestože o čtvrtém dílu Civilizace ještě nemáme takové množství informací, jaké by se nám líbilo, nemůžeme ji z pochopitelných důvodů v našem výčtu opominout. Vždyť jde o pokračování dost možná nejlepší strategické hry všech dob! Jistě, toto hledisko je více než jiné založeno na subjektivním vnímání, ale v tomto případě byste opravdu jen těžko hledali někoho, komu by při vzpomínkách na hraní tohoto legendárního titulu neukápla nostalgická slza. Tvorbu čtvrtého pokračování vede opět duchovní otec celé série Sid Meier se svou společností Firaxis, avšak až donedávna nebyla vyřešena otázka vydavatele. Vlastník licence, společnost Atari totiž před časem práva na Civilizaci prodala neznámému subjektu, který se před několika dny konečně odhalil. Trochu překvapivě jde o Take 2, jež hru vydá pod svým novým labelem 2K Games. Těšit se můžeme na zcela nový 3D engine, který nabídne možnost zoomu z širokého globálního pohledu až na jednotlivé částečky na mapě. Hratelnost by měla být stejně kvalitní jako v minulosti, byť se jí dosáhne několika novinkami. Za zmínku stojí především kompletně překopaný technologický strom, jehož prostřednictvím se tentokrát budeme moci dobrat stejného výsledku několika různými cestami. Jednotky budou získávat zkušenosti, s nimiž jdou ruku v ruce i nejrůznější specifické bonusy, jejichž zapojením do taktiky si výrazně pomůžete. Velké naděje jsou vkládány do multiplayeru, který obsáhne i kooperativní modus. Skvěle zní přítomnost generátoru náhodných map a ještě o něco lépe pak mohutná podpora tvůrců amatérských modifikací. Ti dostanou do ruky v podstatě stejné nástroje, s jakými pracovali i sami tvůrci, přičemž poměr přijatelného interface a slušné komplexnosti by měl být velmi výhodný. Bude možné vytvořit skutečně cokoliv – od vlastních map, světů, událostí, jednotek až například po vlastní AI, což zní minimálně skvěle.

Civilization 4 Civilization 4

Cossacks 2: Napoleonic Wars
Výrobce: GSC GameWorld | Vydavatel: CDV | Datum vydání: duben 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Novinka
Stáhněte si:
Screenshoty
Příslib:
Zajímavý scénář
Důraz na taktiku
Obří bitvy

Obavy:
Zmatenost
                   

Původní Cossacks se pro mnohé hráče stala synonymem opravdové, byť novodobé, strategie, která zvládla prezentovat skvělé taktické možnosti coby realtime kus. Dostavil se značný úspěch a logickým vyústěním se vedle dvou datadisků má stát i druhé pokračování, jehož vývoj však tak trochu provázejí potíže. Vývojářská společnost GSC GameWorld je evidentně zaneprázdněna i jinými projekty, tudíž se vydání druhého dílu Cossacks neustále odkládá, přestože běží na stejném, 2D a 3D kombinujícím, enginu jako jeho předchůdce. Tvůrci z něj chtějí vymačkat absolutní maximum, což se jim dle obrázků daří a zároveň zachovat hardwarové požadavky. Titul nás zavede do vděčného období napoleonských válek, které dává geniálnímu strategickému úsudku snad největší prostor. Právě na něj má být hra zaměřena – co možná nejvíce času budeme trávit bitvami s neuvěřitelným počtem jednotek. Na bojišti se jich zároveň může objevit nepředstavitelných 64 tisíc. Mikromanagement bude samozřejmě také přítomen, ovšem v rámci jeho zjednodušení dostaneme k ruce množství automatických funkcí, jejichž využití bude dobrovolné. Čemu byste se však vyhýbat neměli, je notně vylepšená a zábavná diplomacie, jejímž prostřednictvím se dá mnohdy získat více než použitím zmíněného počtu vojáčků. Na výběr dostaneme ze šesti, do napoleonských válek zapletených, národů. Jde o Francouze, Angličany, Rusy, Rakušany, Prusy a Egypťany. Velký důraz je kladen na jejich diferenciaci a je logické, že, abychom měli šanci uspět, budeme muset využívat jejich předností a co možná nejvíce eliminovat slabiny. Rozlišení spočívá například v technologickém stromu, jednotkách, taktice a graficky pak v kompletně odlišné architektuře. Samozřejmostí jsou generálové kalibru samotného Napoleona či Kutuzova nebo Blutchera. Vedle dlouhé singleplayerové kampaně se dočkáme i multiplayerových modů, z nichž ten nejzajímavější nás zavede na bojiště vykonstruovaných bitev. Tušíte správně, Slavkov mezi nimi chybět nebude.

Cossacks 2 Cossacks 2 Cossacks 2

Earth 2160
Výrobce: Reality Pump | Vydavatel: Zuxxez Entertainemt | Datum vydání: červen 2005 | Homepage
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Příslib:
Propracovaný sci-fipříběh
Čtyři odlišné strany

Obavy:
Horší ovladatelnost
                   

Série Earth si díky své relativní komplikovanosti nikdy nezískala masovou popularitu, přesto je však mnohými hráči vynášena hodně vysoko. To se týká především německy mluvících zemí, odkud také pochází, ovšem i u nás patřily Earth tituly k velice oblíbeným. Nyní se chystá již třetí regulérní díl, který vypadá, minimálně po grafické stránce, naprosto skvěle – podobně nádhernou strategii aby člověk pohledal, a to platí i při konfrontaci s přicházejícími tituly. Lidé se zdají být nepoučitelní – zase jednou válčili natolik vehementně, že dokonce vychýlili naší planetu z oběžné dráhy Slunce, což zjednodušeně řečeno znamená, že se Země stala neobyvatelnou. Hrstka přeživších se rozhodla pro únik na Mars, kde se chce pokusit zachovat lidskou rasu. Ovšem to nebude tak jednoduché, protože lidé se mezi sebou dříve či později začnou prát a do toho se navíc připlétá neznámá hrozba, takže podklady k válčení jsou více než bytelné. Dostaneme na výběr ze čtyř výrazně odlišených stran, které disponují zcela odlišnými styly hry, jelikož se mohou pyšnit unikátními jednotkami, upgrady, způsoby těžby či budovami. To všechno předurčuje taktiku, jejíž správné využití bude k úspěchu nezbytné. První frakcí je mírumilovná Lunar Corporation, následují United Civilised States, jež se uvrhly zcela do moci robotů a lidské pokolení uzavírá Eurasian Dynasty. Nejenže budou válčit tyto celky proti sobě, ale časem se do hry přidají i mimozemšťané probuzení ze zimního spánku přistávajícími loděmi. Každá strana se dočká vlastní kampaně zhruba o sedmi rozsáhlých misích. Samozřejmostí je i značný důraz na multiplayer, zvláště když rasová diferenciace dosahuje takového stupně. Těšit budeme tři zdroje – vodu, kovy a křemík, avšak každá strana bude moci zároveň těžit jen dvě.

Earth 2160 Earth 2160 Earth 2160

Stronghold 2
Výrobce: Firefly Studios | Vydavatel: Take 2 | Datum vydání: březen 2005 | Homepage
BonusWeb píše:
Preview
Stáhněte si:
Screenshoty
Video
Minihra
Příslib:
Management hradu
Boje o hrad

Obavy:
Moc věcí najednou
                   

První díl Strongholdu vnesl svěží vánek do poněkud zatuchlých RTS vod tím, že kladl značný důraz na hrátky s hradními komplexy, což bylo do té doby nevídaným a hlavně zábavným kouskem. Po datadisku Crusaders tak nyní přichází regulérní pokračování, jehož příběh vypráví o vikingském království, proti jehož panovníkovi se s nepřáteli zvenku spojila šlechta a podařilo se jí krále porazit na válečném poli. Ten musel uprchnout a nyní se pokouší vládnout za tajného úkrytu, což však dost dobře není možné. Zatím se v zemi rozpoutal lítý boj o moc mezi znesvářenými šlechtici o moc. Vaším hlavním cílem je tak vrátit království řád a sjednotit ho pod jednu vlajku. A kdoví, dost možná se do hry ještě připletou kočovní barbaři, kterým chaos jen a jen vyhovuje. Na druhou stranu, ti také nestanou jen proti vám, ale budou se s nimi muset potýkat i ostatní strany reprezentované jednotlivými barony. Hra se bude opět dělit v podstatě na dvě části. V první z nich se staráte o výstavbu a chod hradu. Budování vlastního komplexu nemá být nikterak složité – z ptačí perspektivy budeme rozmísťovat dostupný stavební materiál. Management spočívá v udržování několika, například potravinových řetězců, výběru daní či exemplárních trestů. Ano, i zde narazíme na zločince rušící veřejný pořádek, kteří si zaslouží veřejnou a respekt vzbuzující popravu. Respekt má být vůbec značně důležitou komoditou, jíž si krom zmíněných brutálních způsobů můžete vydobýt i pořádáním rytířských zápasů či bálů. Druhou, samostatnou a přesto na předchozí navazující částí je pak samotný boj, ať už jde o obranu hradů, kdy spočívá výhoda v pevných hradbách či naopak o jejich dobývání pomocí mnoha obléhacích zařízení. Bojových jednotek bude něco přes dvacet a k úspěchu bude třeba využít předností všech. Velkou roli si střihnou i formace, protože bez nich by se hráč v davech bojovníků ztratil raz dva. Stronghold 2 má totiž zvládnout zobrazit až tisíc vojáků, což je počet více, než jen úctyhodný.

Stronghold 2 Stronghold 2 Stronghold 2

Sudden Strike 3
Výrobce: Fireglow | Vydavatel: neoznámen | Datum vydání: léto 2005 |
Stáhněte si:
Screenshoty
Příslib:
Bitvy na moři, ve vzduchu a na souši
Intenzivní válečný pocit

Obavy:
Práce s 3D kamerou
                   

Oblíbená válečná série se ještě v tomto roce dočká svého třetího dílu, který jí konečně vezme do plnohodnotného 3D prostoru. Grafika vypadá skutečně parádně a engine Next7 bude jedním z prvních, který dokáže současně renderovat boje na zemi, na moři i ve vzduchu. Mapy budou skutečně obrovské – údajně půjde až o 150 čtverečních kilometrů rozsáhlé areály, kde bude probíhat velice úzká kooperace mezi zmíněnými bojovými prostředky. Pozemní boje se mají víceméně držet tradice, ale mnohých vylepšení se dočkáme na vzdušné frontě, která nabídne spoustu letounů, ať už půjde o stíhačky či bombardéry. Ještě více si pak slibujeme od námořních potyček, jichž se zúčastní bitevní lodě i ponorky. Po moři bude probíhat i zásobování, takže symbióza bude skutečně markantní. Nejvýznamnějšími budovami se stanou strategické přístavy a letiště, o něž se často budeme bít. Překvapivým útokům může zabránit propracovaný radarový systém. Autoři nás logicky zavedou do oblastí, kde velkou roli hrály právě lodě, tedy do Normandie a Tichomoří. V obou si projdeme dvě kampaně, přičemž v Normandii se nám představí Němci s Američany. Tichomoří dá opět prostor Amíkům a proti nim stanou Japonci. Kampaně mají být dynamické a zcela netradičně nerozdělené na mise. Úkoly budeme dostávat přímo za chodu podle aktuální situace. Intuitivnímu ovládání pomůže tříúrovňový interface a těšit se můžeme i na dosud nevídanou umělou inteligenci. Protivník má zvládat přesně to, co reálný protihráč a využívat tak všech svých výhod. Ale pokud by vás přeci jen hra proti AI omrzela, nabízí se propracovaný multiplayerový part. Za zmínku ještě stojí fakt, že se tvůrci rozhodli neprodloužit spolupráci s vydavatelskou společností CDV a náhradu za ní dosud nenašli. Ovšem s takovými předpoklady k úspěchu by to neměl být větší problém.

Sudden Strike 3 Sudden Strike 3 Sudden Strike 3

Tak a jsme na konci. Věřím, že jste si pohled do křišťálové koule patřičně užili a našli si své favority, jejichž vývoj budete až po vydání pečlivě sledovat. Samozřejmě, že strategií vyjde v roce 2005 mnohem více než co mohly pojmout naše články, snažili jsme se podle nás vybrat ty nejzajímavější kusy a snad se nám to i povedlo. Budeme rádi, když se s námi o své názory na strategickou scénu tohoto roku podělíte v diskuzi.
Autor:


Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

Konami zatrhlo výrobu portu hororu P.T., jeho autora však odměnilo

P.T.

Právníci firmy Konami zakázali distribuci už téměř hotového remaku hororové hry P.T. Jeho tvůrce však nemusí smutnit,...

Dva roky po vydání bude No Man’s Sky takový, jaký měl být od začátku

No Man’s Sky Next

Do No Man’s Sky přibude opravdový multiplayer, možnost ovládat hru z pohledu třetí osoby, ovladatelné křižníky i ve...

Nová americká show kombinuje politickou debatu s hraním videoher

Reportér David Weigel (vlevo) zpovídá kongresmana Matta Gaetze (vpravo) v...

Renomované americké noviny The Washington Post experimentují s novým druhem zpravodajského formátu, který kombinuje...



Najdete na iDNES.cz