Ve středu 24. listopadu se začal prodávat pátý díl dnes již bezmála kultovní závodní série Gran Turismo. Vzhledem k tomu, že tato hra byla několikrát odložena a místy se zdálo, že se jí snad už ani nedočkáme, to byl velmi pádný důvod k oslavě nejen pro hráče, ale i pro tvůrce ze studia Polyphony Digital a vydavatele Sony.
Oficiální program začal až večer, ale i přes den bylo v ulicích Madridu cítit, že Gran Turismo 5 je konečně tady. Na čtyřech místech v centru města byla stanoviště se stojany, kde bylo možné si hru vyzkoušet. Mnohem větší zájem ale vzbuzovala silná auta, která byla vedle vystavena. Takový Le Mans Speciál od Peugeotu nebo rudý Mercedes SLS zkrátka nemohly nechat žádného z kolemjdoucích chladným.
V podvečer jsme se pak přesunuli do útrob madridské City Hall, kde nás již před vchodem vítal mistrovský Citroen C4 WRC, v němž Francouz Sebastien Loeb letos získal další ze svých titulů mistra světa v rallye. Uvnitř pak čekaly další nablýskané skvosty: Lamborghini, starý sportovní Mercedes, závodní Nissan 370Z nebo maličký a svižný sporťáček Tesla.
Nejzářivější model byl ale zatím ještě zakryt. Na pódiu se objevil otec série Gran Turismo Kazunori Yamauchi, jenž má mezi komunitou závodních hráčů přinejmenším polobožský status. Po chvíli si k sobě přizval závodníka F1 Jaimeho Algersuariho a společně odhalili nový prototyp X1, který má do budoucna jen ty nejvyšší ambice.
Ať už přímo či nepřímo se na akci objevily i další známé osobnosti. Krátkou řeč měl starosta Madridu a prostřednictvím videí pozdravili účastníky i hru samotnou čerstvý mistr světa Formule 1 Sebastian Vettel nebo veleúspěšný konstruktér monopostů F1 Adrian Newey. Ten má kromě letošního Red Bullu na kontě například i vítězné Williamsy z devadesátých let nebo oba mistrovské stroje Fina Miky Hakkinena.
Absolutní vrchol večera ale nastal lehce po deváté hodině večerní. Organizátoři najali několik profesionálních testovacích pilotů a ti nás vozili ulicemi Madridu v nadupaných sportovních vozech.
Trasa měla zhruba odpovídat madridské trati, kterou si můžete projet i v samotné hře, ovšem to nebylo ani zdaleka to nejdůležitější. Nejlepší byly samotné vozy. K dispozici byla trojice BMW M3, Jaguar, Maserati, Mercedes SLS a Tesla, ale v prvé řadě Nissan GTR.
Projet se v Maserati rozhodně není všední zážitek srovnatelný s jízdou v rodinné fabii, ale to, co předvádí Nissan GT-R, to by člověk hledal spíš v oblasti vymyšlených báchorek. Zvenčí tento model vypadá naprosto nevinně, ale po sešlápnutí plynu doslova trhá asfalt. A to takovým způsobem, že proti tomu ono hodně nóbl Maserati působí tak trochu jako městské auto na nákupy.
Není divu, že právě toto vozítko aktuálně drží ve své třídě rekord na jedno kolo na známém okruhu Nurburgring, nazývaném též jako Zelené peklo. Tento pekelník od Nissanu se tam musí cítit jako doma.
Recenzi pátého Gran Turisma u nás najdete ve čtvrtek.