Nenechte se napálit “šedým dovozem”

  • 367
Český trh opět zaplavila vlna neoficiálně dovezených her. Kromě toho, že jejich dovozci těží z neznalosti zákazníka a nechávají si za hry platit mnohem více, než ti oficiální, není toto jednání v souladu se zákonem. Přečtěte si, co dělat, aby vás neoficiální dovozce nenachytal na hruškách a které ""černé hry"" teď nejvíce letí...

Koncem října loňského roku jsme na BonusWebu načali téma neoficiálních dovozů počítačových her, které vyvolalo bouřlivou diskusi i reakce ze strany veřejnosti. V té době tento problém tížil zejména Dynamic Systems s vlastní rozvinutou sítí prodejen a začínajícího Playmana s naprosto nedostatečným pokrytím distribučních kanálů, jejichž tituly neoficiálně dovážela a dosud dováží dominantní Cenega s dobrou prodejní sítí. Dnes je ovšem situace na trhu jiná, rozvinutý prodejní kanál nabízí kromě Dynamic Systems i Top Distributor a koncem týdne se na trh protlačí i AT Computers s tituly od CD Projektu a Playmana. Zákazník už tedy bude mít dostatečný přístup k většině oficiálně dovezených her od všech zdejších firem (Cenega, Top Distributor, Dynamic Systems, Playman a CD Projekt). Kdysi dominantní Cenega toto pochopitelně nevidí příliš ráda a válka mezi distributory se vyostřuje natolik, že se zákazník, o něhož tu jde především, nestává pánem, ale až příliš často spíše jen obětí. Vezměme to ale popořadě.

O tom, jak vypadala situace na trhu dříve, jsme na BonusWebu psali několikrát a mnozí z vás ji mají jistě v živé paměti. Dnes je zde ovšem spousta distributorů majících smlouvy se zahraničními vydavateli hry. Mít hry, dovézt je do České republiky, zlokalizovat je částečně (manuál, krabice) či kompletně (titulky, případně i dabing) už dnes není takový problém, o marketingové propagaci titulů nemluvě. Nejdůležitější je ovšem nakoupené zboží také prodat. Zahraniční vydavatel hry, který vám prodá práva na určité území, je tomu nakloněn a svůj titul nikomu jinému v dané lokalitě neprodá, ovšem pak je tu ještě lokální konkurence, která vašim záměrům už tak nakloněna být nemusí a hry doveze neoficiálně ze zahraničí. Znamená to, že je legálně nakoupí například ve velkoskladu v Německu či v Anglii a následně je prodává v České republice. Legálně? Nechme promluvit právo.

„Pokud získám licenci pro výhradní šíření softwarového produktu na daném území, pak autor licenci nesmí po dobu její platnosti udělit na tomto uzemí nikomu jinému. Pokud tento produkt nabízí na tomto území jiná firma, jde v případě, že jej nekoupila ode mě, přesněji nezískala ode mne právo k dalšímu šíření, o porušování autorského zákona. Stejná situace je v případě, že mám nevýhradní licenci pro šíření na určitém území, ovšem jiná firma tuto hru nakoupila od firmy, která nemá práva pro šíření na území, i v tomto případě jde o porušování autorského zákona. Výjimkou by bylo, kdybych tento produkt prodal oné firmě já, případně osoba, která k ní má autorská práva pro Českou republiku,“ osvětluje situaci právní zástupce společnosti Mobil Media a. s. mgr. Aleš Růžička. V praxi to znamená, že pokud firma nakoupí hry v anglickém či německém velkoskladě (ať již napřímo či přes jinou spřízněnou či nezpřízněnou firmu) a ne od publishera či majitele práv pro Českou republiku, zřejmě nedošlo k udělení práva k šíření na území ČR, a prodejem těchto titulů v našich obchodech dochází k porušování autorských práv a zákona. A jak se proti tomu mohou bránit oficiální distributoři her? „Firma, která drží licenci na šíření hry v České republice má jedinou šanci - upozornit na toto jednání vlastníka práv, který jediný může tento problém vyřešit, případně zmocnit držitele licence k podnikání nezbytných právních úkonů v celé záležitosti,“ říká Růžička.

Zřejmě nejvíce trápí nové distributory chování Cenegy, kdysi monopolního, dnes již „pouze“ dominantního dovozce počítačových her na území České republiky. Ta pochopitelně nechce upustit ani tu nejmenší část svých zisků někomu jinému a prodejní kanály si drží zuby nehty. „Vybudovat fungující distribuční síť trvá velmi dlouho a stojí to nemalé peníze. Nám už se to podařilo, pořád je ovšem kam ji rozšiřovat, abychom tak ale mohli činit, potřebujeme k tomu klid v tom smyslu, že tituly, které máme exkluzivně pouze my, nám sem nebude zavážet někdo jiný,“ říká Petr Boška.

Zatímco se tedy Cenega snaží udržet svou prodejní síť čítající stovky menších prodejen i největší sítě hypermarketů (Tesco, Makro, Interspar, Hypernova, Carrefour, atp.), doplácí na to zejména zákazník. Ten v případě, že se dostane k titulům Cenegy, která má díky dlouholetým zkušenostem a monopolu dobrou prodejní síť u nás, zaplatí i několikanásobně více, než by jej vyšla oficiálně nabízená hra, kromě toho si navíc může nechat zajít chuť na český manuál či kompletní lokalizaci. Krásně to dokazuje následující tabulka vybraných titulů s přehledně vypsanými cenami a poznámkou, o jakou míru lokalizace se zákazník připravuje. Uváděné ceny jsou platné k 18. únoru 2002.

 Název hry Cena Cenegy Ofic. cena Lokalizace (pozn.)
 Hooligans: Storm over Europe 1499,- Kč 599,- Kč (Top CD) kompletně v češtině
 Rally Trophy 1799,- Kč 999,- Kč (Dynamic) kompletně v češtině
 Evil Twin 1599,- Kč 999,- Kč (Playman) český manuál
 IL2 Sturmovik 1599,- Kč 1199,- Kč (Playman) čeksý manuál
 Tom Clancy's: Ghost Recon 1599,- Kč 1199,- Kč (Playman) český manuál
 Myst III: Exile 1599,- Kč 1499,- Kč (Playman) sběratelská edice
 Silent Hunter 2 1599,- Kč 1199,- Kč (Playman) anglický originál
 Cossakcs: European Wars 1799,- Kč 1399,- Kč (Dynamic) český manuál
 Civilization III 1599,- Kč 1299,- Kč (Dynamic) český manuál
 Alone in the Dark 4 1599,- Kč 999,- Kč (Dynamic) český manuál
 Sudden Strike 1599,- Kč 1199,- Kč (Dynamic) český manuál
 Desperados 1599,- Kč 999,- Kč (Dynamic) český manuál

O tom, nakolik je pro vás výhodné nakupovat tyto hry, si jistě uděláte obrázek sami i bez našeho komentáře, nás ovšem zajímal postoj Cenegy a zejména její důvody pro toto chování. Spojili jsme se proto telefonicky se šéfem Cenegy Slavomírem Pavlíčkem, který svolil k zaslání otázek emailem s tím, že na ně do večera odpoví. Namísto odpovědí na čtyři naše otázky nám ovšem dorazila emailem jen tisková zpráva (5 kB) reagující na naši včerejší aktualitu o Hooligans, kde bylo uvedeno, že Cenega nedováží neoficiálně žádné hry a kromě toho se zde objevil i, značně zkreslený, seznam jejích partnerů, které mohou laika snadno zmást. Byl zde totiž uveden i Ubi Soft, který u nás nyní oficiálně zastupuje Playman či CDV, jehož většinu titulů má pro český trh zablokovaný Dynamic Systems. Naopak zde chyběly firmy Infogrames či JoWood, přestože Cenega nabízí ve svém ceníku k prodeji jejich hry Alone in the Dark 4 či Rally Trophy.

„Práva na prodej her od CDV, konkrétně například Cossacks: European Wars, Sudden Strike a dalších titulů máme pochopitelně my. Stejné je to v případě Rally Trophy od JoWoodu či Alone in the Dark IV od Infogrames. Není tedy pravdou, že by Cenega Czech byla oficiálním dovozcem a prodejcem těchto titulů na území České republiky,“ uvádí ředitel Dynamic Systems Petr Boška. „Je pravdou, že Cenega vlastní práva na některé hry od CDV, například pro datadisk k Sudden Strike, nikoliv ovšem na tituly, které uvádíte ve vaší tabulce,“ upřesnil Boška. Podobně reagovali i zástupci Playmana, kteří nám zprostředkovaně zaslali přímo vyjádření prodejní manažerky pro zahraničí Rose-Marie David. „Vzhledem k dřívější spolupráci má v současné době Cenega smlouvu na několik málo starších her, například Rayman 2 či Settlers 4, není ovšem možné, aby legálním způsobem šířila v České republice Evil Twin, IL2 Sturmovik, Ghost Recon a další naše aktuální tituly, které uvádíte. Ubi Soft totiž nikomu jinému kromě Playmana práva na prodej těchto her na území České republiky neposkytl,“ uvedla Rose-Marie David.

Protože nás ovšem tisková zpráva Cenegy neuspokojila, požádali jsme o odpověď na otázky určené původně ing. Pavlíčkovi obchodního ředitele Cenegy Otu Vrťátka, na nějž byl pod tiskovou zprávou uveden kontakt.

Proč dovážíte tyto tituly (vyjmenované hry z tabulky výše) načerno, když je po dohodě s oficiálním distributorem pro Českou republiku můžete mít s lepším supportem, kompletně v češtině a ještě k tomu za menší peníze? Zákazník si přece koupí hru s českým manuálem za 999 korun raději než anglický originál za 1599 korun.
Naše obchodní zkušenosti říkají něco jiného.

Nemyslíte si, že když zavezete hypermarkety a prodejny těmito hrami, ačkoliv některé z nich jsou dva a vícekrát dražší než oficiálně dovezené hry, poškozujete tím zákazníka?
Do hypermarketu se tyto hry nedostávají. Pokud se zde objevují, nepocházejí od nás.

Kdysi jste podobné jednání vehementně kritizovali, dnes se jej ovšem dopouštíte sami. Proč nebo na základě čeho jste změnili názor?
Já jsem nikdy nic podobného nekritizoval.

Co si od dovozu her, jimž dělá support a marketing jiná firma a nabízí je za nižší cenu v provedení pro hráče atraktivnější, slibujete?
Vzhledem k tomu, že nemám nabídku těchto firem a nečtu herní média, nevím o tom, že by tyto hry dělal v České republice někdo jiný.

Jak byste se tvářil vy, kdyby na český trh někdo zavážel hry v takové míře, jako vy? Kdyby zde kupříkladu přivezl Fifu 2002 od Electronic Arts a nabízel ji v originále, avšak levněji než vy?
Považoval bych to za svůj problém s Electronic Arts, sám bych s tím neudělal nic.

Vypadá to tedy, že problém neoficiálních dovozů her bude trápit české distributory a v konečném důsledku i zákazníky do doby, než se někdo z nich odhodlá zajistit si od majitele autorských práv svolení pro podniknutí všech potřebných právních kroků k zamezení této činnosti nejen Ceneze, která je díky své kvalitní prodejní síti vidět nejvíce, ale všem podobně činným firmám. Kdy to bude dnes můžeme jen spekulovat, nervozita distributorů je ovšem poměrně vysoká a dá se očekávat, že první spor v této souvislosti na sebe nedá dlouho čekat, maximálně několik měsíců. Do té doby nezbývá nic jiného než dávat si pozor, jaké verze her kupujete a hledat na obalu logo českého distributora, jehož se snažíme na BonusWebu vždy uvádět. Kromě toho, že tím ochráníte sami sebe, vezmete všem neoficiálním dovozcům svým nezájmem důvod hry na český trh dovážet načerno.