Nether Earth - první a poslední realtime

  12:00aktualizováno  17. dubna 11:11
Archetyp realtime strategií. Produkce robotů a jejich následné programování se v této hře objevilo poprvé a trvalo velmi dlouho, než byl tento žánr obnoven, naposledy například v ""Z"". Jak tedy vypadal začátek realtime strategií?
Nether Earth

Archetyp realtime strategií. Produkce robotů a jejich následné programování se v této hře objevilo poprvé a trvalo velmi dlouho, než byl tento žánr obnoven, naposledy například v "Z". Jak tedy vypadal začátek realtime strategií?

Den první: klid. Nepřítel není vidět. Dva roboti opouštějí základnu a obsazují tři nejbližší továrny. Produkce raketometů, pásových podvozků a elektroniky započala. Sonda nyní ovládá robota vpředu. Hledá nepřítele. Čas je důležitý, čas je produkce, produkce znamená sílu, síla vítězství...

Den druhý: máme již pět továren. Radar signalizuje první nepřátele. Plánovaný střet - den třetí 18:50. Ze základny vyjíždějí další dva roboti. Sonda jim předává program: najdi a znič cizí roboty. Jejich antigravitační podvozky jim umožní rychle dosáhnout nepřítele. Ten má již trojnásobek robotů. Jeho tři základny chrlí další. Radar signalizuje mnoho pohybujících se bodů. Sonda se vrací na místo předpokládaného střetu.

Den desátý: sonda kvapně odpojuje ovládání vybuchujícího robota. Byli zničeni tři nepřátelští mechové. Neutrální továrny již neexistují, všechny jsou obsazeny bojujícími stranami. První větší útok nepřátel se zpomalil. Nový program pro poškozené roboty je nastaven: hledej a zajmi cizí továrny. Nether Earth Ze základny vyjíždí mohutní bojoví roboti. Nejlepší vybavení: elektronické řízení, lasery, raketomety, kanóny, vše osazené na antigravitačním podvozku - program jednoznačný: najdi a znič cizí roboty. Tlumené zvuky boje připomínají probíhající střet, poměr továren i robotů se vyrovnává. Nepřítel již ztratil jednu základnu. Boj se přesunul hluboko do vnitrozemí...

Den dvacátý čtvrtý: z třetí obsazené základny vyjíždějí tři roboti. Místo laserů mají nukleární nálož, úkol je jasný. Pomalu se přibližují k poslední základně nepřátel. Sonda odvádí ostatní roboty od poslední bašty nepřátel. Okolí je pokryto zbytky zničených robotů. Oslňující záblesk. Vítězství! Uvedené fragmenty zbyly z vojenského deníku ZX Spectrum 48K alias "gumák" & Argus Press Software Ltd. z roku 1987, kdy boj započal. Celý deník má velikost 30,4 kB a vyskytuje se v angličtině i v češtině v různých kopiích na mnoha místech zbytků obranné sítě.

Podstata této hry je typická pro všechny realtime strategie. Na začátku máte jednu základnu, s omezenými prostředky. Tyto prostředky ve formě bodů vám na začátku umožňují sestavit buď jednoho špičkového robota, nebo tři roboty mizerné kvality. Roboty sestavujete ze součástí, produkovaných v továrnách. Aby továrna produkovala pro vás, je nutné ji předtím obsadit, Nether Earth což v praxi znamená přistát se sondou na hlavě robota a dát mu program: najít a obsadit neutrální (cizí) továrnu. Robot pak nalezne nejbližší továrnu, stoupne si do ní a tím ji obsazuje. Na továrně se poté objeví praporek vlevo, praporek na továrně vpravo značí továrnu nepřítele, přičemž uprostřed továrny je znázorněna vyráběná součástka. Veškerá produkce je závislá pouze na čase a počtu obsazených továren, vyrobené součástky se automaticky přesouvají na vaše základny. Kromě produkce továren jsou v závislosti na čase přidělovány body, které je možné použít universálně na jakoukoliv součást robota. K dispozici máte tři typy podvozků: nejlevnější je "kráčecí" podvozek, který umí chodit pouze po rovině. Lepším podvozkem jsou pásy, které překonávají i terénní překážky. Nejlepší a nejrychlejší je podvozek antigravitační. Umožňuje překonávat i trhliny v zemi.

Na podvozek můžete navěsit maximálně tři zbraňové systémy. Nejlepší je laser, o něco málo slabší jsou raketomety. Nejslabší jsou kanóny. Pokud to zdroje umožňují, je lepší postavit co nejmohutnějšího robota, protože to ve hře znamená větší odolnost v boji. Jeden zbraňový systém můžete vyměnit za neutronovou bombu, která je celkem logicky na jedno použití a ničí spolehlivě celé okolí. Občas je použití nezbytné při překonání velkých terénních překážek, dobře to srovná. Poslední součástí robotů je elektronika, která by měla zvětšit inteligenci robotů. Říkám měla, protože jsem nic takového nezpozoroval (blbost je přítomna i u robotů).

Nether Earth

Robota můžete sestavovat na kterékoliv vlastní základně. Ten po sestavení vyjede ven, kde zůstane stát s programem stůj a obrana. Následně musíte usednout se sondou na jeho horní část (hlavu nemá) a naprogramovat ho, nebo ho přímo ovládat.

Programů, které mu můžete dát je několik a jsou přehledně uspořádané. Základem je stop a obrana, následuje poslání dopředu nebo dozadu, hledání a zničení či zajetí. Kromě robotů můžete ničit cizí továrny a základny. Továrny a základny může robot zničit pouze neutronovou bombou, pokud ji nemá, zajme je. Inteligence robotů není valná, ale pokud přežijí, svůj úkol dříve či později splní. Roboty lze kdykoliv přeprogramovat na jiný úkol. Například pokud dostanou úkol najdi a zajmi neutrální továrny, provedou to. Když však žádné další neutrální továrny nejsou, zůstanou stát na místě. Když se přiblíží nepřítel, brání se, ale jsou vám celkem k ničemu, protože většinou zůstanou stát daleko za bojištěm.

Velmi důležitá je možnost ovládat robota v boji. Bez této možnosti není prakticky možné hru dohrát a je tak zároveň vyvážena počáteční množstevní převaha nepřítele. Lze ovládat nejen pohyb, ale i všechny zbraňové systémy. Tato možnost může velmi pomoci i v počátcích hry, kdy je třeba co nejrychleji obsadit volné továrny a získat čas.

Nether Earth

Technické provedení hry samozřejmě zestárlo, nápady v této hře obsažené však obstojí i dnes. Je s podivem, že tak málo firem se pokusilo napodobit tuto hru. Grafika hracího pole je pouze dvoubarevná, vše je viděno z nadhledu. Roboti se pohybují pravoúhle, jakoby na šachovnici. Při maximálním počtu čtyřiadvaceti robotů na každé bojující straně se hra viditelně zpomalovala, frekvence procesoru 3,5 MHz, který obstarával i zvuk, byla znát. Bohužel se takto koná pouze jedna mise. Obtížnost hry je dobře nastavena, k vašemu vítězství vede několik zcela odlišných strategií.

Zvukový doprovod tvoří pouze výstřely a detonace ničených robotů, hudební doprovod chybí. Ovládání je trochu neobvyklé, ale asi tak to pěti prohrách jsem to (kdysi) pochopil i já. Hra určitě stojí za vyzkoušení i dnes.

Současné realtime strategie jsou mnohem dále, zejména technickým provedením. Remakem této hry mělo být zmíněné "Z" a Tanktics. Obě tyto hry však nesplnily očekávání, která do nich byla vkládána, zejména pamětníky této hry. Je škoda, že dnešní strategie jsou často dělány z valné části pouze jako obyčejné střílečky.

Autor:
Témata: Radar, Robot, software

Nejčtenější

Counter-Strike je nově zdarma a někteří hráči to špatně nesou

Review bombing hry Dota 2

Legendární střílečka přešla před pár dny do režimu free 2 play a mnoho zkušených hráčů to Valve nedokáže odpustit. Bojí...

Nejlepší hry roku 2018: nominujte své favority

Assassin’s Creed Odyssey

Závěr roku již tradičně patří anketě Hra roku. A protože je to čtenářská anketa, o tom, které hry se v hlasování na...

Test: šest výkonných notebooků nejen pro hráče. AMD výkonově vede

Test herních notebooků

Vyzkoušeli jsme šestici notebooků určených zejména pro náročné hráče. Dva z nich neudělají ostudu ani v kanceláři nebo...

KVÍZ: Poznáte herní hity podle reklamních obrázků?

Herní kvíz

Načančané reklamní obrázky jsou jedna věc, realita druhá. Mají vůbec propagační obrázky se samotnou hrou něco...

Nejvyhledávanější herní postavou roku na Pornhubu je Bowsette

Jedna z možných podob princezny Bowsette

Server Pornhub zveřejnil statistiky za loňský rok, ze kterých vyplývá, že nejoblíbenější videoherní postavou je...

Další z rubriky

RECENZE: Strategie Jagged Alliance: Rage! není tak špatná, jak se zdá

Jagged Alliance: Rage!

V tropické džungli vás nemusí dostat jen ozbrojené komando, ale i dehydratace a infekce. Své o tom vědí žoldáci z...

Aukce se zdrojovými kódy 30 let staré hry skončila kvůli právním problémům

Leisure Suit Larry

Tvůrce Leisure Suit Larryho Al Lowe chtěl fanouškům prodat zdrojové kódy svých nesmrtelných klasik. Právníci firmy...

RECENZE: Rastakhan’s Rumble je další nevýrazná expanze pro Hearthstone

Rastakhan’s Rumble

Rastakhan’s Rumble je už druhá nevýrazná expanze pro kartičky Hearthstone v řadě. Hře to ovšem může v dlouhodobějším...

Najdete na iDNES.cz