Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neverend - RPG s nádechem adventury

  12:01aktualizováno  11. srpna 12:27
Slovenští Mayhem Studios vytvořili novou ""hru na hrdinku"". Ujmete se podvedené víly v pohádkovém království Neverend? Více o RPG (až nápadně připomínajícím adventuru) v naší recenzi!
59

Neverend

Platforma: PC
Výrobce: Mayhem Studios

Herní karta

V říši udatných rytířů a nádherných panen se potuluje osamělá Agaeven - víla se zlomenými křídly. Neverend Lidé jí opovrhují a mají z ní strach. Proto se přidala ke zlodějům. Není to zrovna vysněný život, nicméně... aspoň někam patří. Tedy až do dne, kdy se vše změní. Většina zlodějů utekla s lupem a opilý kapitán se rozhodl, že si vybije vztek na víle. Svou chybu si nestačil uvědomit dříve, než zemřel. Agaeven opět vykročila nepravou nohou na nejistou cestu za štěstím v magickém světě Neverend...

Takhle nějak se dá uvést úvodní zápletka v novém RPG od slovenského studia Mayhem. To je známé především díky Shadow Vaultu, postapokalyptickému tahovému RPG s prvky stařičké Little Big Adventure. V Neverendu jde trochu o něco jiného. Při jeho prvním spuštění musí každého hráče napadnout jediné slovo - adventura! A tím zrovna nemyslím nějaké grafické orgie se spoustou nesmyslných meziher a vytrácejícím se příběhem a atmosférou, Neverend ale legendární počiny, jakým je třeba Broken Sword či první dva Poldové. Předkreslené pozadí, jež s pohybem postavičky roluje, spousta skrytých předmětů a možností, pomocí kterých překonáváte dané překážky a postupujete dále ve hře.
Neverend se tomuto konceptu podobá. I přesto, že se primárně ovládá kurzorovými šipkami (nebojte, myš taky upotřebíte), svým vzezřením právě point-and-click adventury ze staré školy dost připomíná. Lokace, ve které se právě nacházíte, je rozdělena na několik menších a v každé z nich má kamera svůj přednastavený pohled, se kterým nehnete. Někdy poskytne velice hezké panorama, někdy naopak pronásleduje hrdinku v pohledu shora ve stylu Shadowgrounds. Přiblížením k nějakému interaktivnímu prvku v dané lokaci se vám zobrazí daná ikonka k akci, kterou lze provést - Neverend prohledat/vzít/otevřít/atd.

"Při prvním spuštění Neverendu musí každého hráče napadnout jediné slovo - adventura!"

Co by to bylo za adventuru, kdyby v ní nebyly dialogy. Ty zpracovali tvůrci naprosto klasickou formou otázka -> odpověď -> další otázka -> další odpověď. Část rozhovorů byla nadabována, ale výsledek nedopadl zrovna nejlépe. Hlas Agaeven je doslova přečtený z papíru, navíc se špatnou intonací na špatných místech, o nějakém pokusu o herectví vůbec nemůže být řeč. Občas u některých postav přecijen trochu svítá naděje, ale jedná se spíše o kapky v hučícím oceánu.

Na cestě za proměnou takřka nevinné a slaboučké dívčiny v superbytost potkáte spoustu nepřátel - ať už se jedná o zombie nakažené morem, lesní zvěř, zlodějíčky a spousty dalších, v každém případě se hra přepne do tahového soubojového módu. Během vašeho kola máte na výběr z několika činností - mezi ně patří samozřejmě útoky a kouzla. Neverend Nabízí se vám i vstup do inventáře, kde si můžete přehodit zbraň nebo použít nějaký předmět - např. ozdravující potion.
Tahy jsou řešeny počty bodů, které reprezentují časovou náročnost na přípravu daného útoku. Na vás zůstává zvolení taktiky, zda chcete během jednoho kola stihnout více slabších útoků a nepustit nepřítele "ke slovu", nebo budete útočit silně, ale za tu cenu, že během jednoho svého kola stihnete zaútočit pouze jednou. Agaeven a její společníci mají k dispozici různé druhy útoků, jejichž výběr a účinnost závisí na aktuální držené zbrani a vypracovanosti skillu. Každé zaútočení je doprovázeno detailním záběrem na chvat atakujícího.

Systém vývoje postavy se inspiroval ve dvou profláklých herních sériích - Diablu a Elder Scrolls. Z legendárního akčního RPG si bere získávání zkušeností za zabití nepřátel a zvyšování úrovní. Neverend Přesně jako v předloze máte možnost po navýšení levelu přidat si bodíky k atributům, které ovlivňují uplatnění Agaeveny v boji. Je jich 5 - klasická kombinace síly, hbitosti, odolnosti, inteligence a vnímání. Z Oblivionu a jeho předchůdců si bere ohodnocování zacházení se zbraněmi (ty se dělí na několik tříd) a umění v kouzlech. Čím více danou zbraň či kouzlo používáte, tím jste v zacházení s ním lepší.

Způsob soubojů v Neverendu ale bohužel není to pravé ořechové. Nastávají dva problémy - nuda a vysoká zákysovost. Tahové bitky nejsou zpracovány tak poutavě, aby se u nich člověk bavil. Žádné hlášky, žádné ozvláštnění, jen na nervy jdoucí hudba, která vám je zoškliví ještě více. Pouhé stání na místě a vybírání útoků pro dané kolo působí opravdu nudně a zdlouhavě.
Vysoká zákysovost je způsobená obtížností, hlavně ze začátku hry. Neverend Hlášku Game Over spatříte opravdu mnohokrát, především při nedostatku léčebných lahviček. Ze soubojů se totiž nedá utíkat a tak se musíte, co se zdravotního zdravu týče, spolehnout na aktuální množství lahviček v inventáři a vašeho zdraví, což je také problém a kvůli nutnosti častého loadování se dá na Neverend velice rychle zanevřít. Bohužel.

"Čím více danou zbraň či kouzlo používáte, tím jste v zacházení s ním lepší."

Vaše šance na úspěch zvyšují parťáci ve vaší družině, kterou s sebou můžete po dobrodružstvích tahat. Nepřátelé si je za cíle útoků vybírají také, takže čím větší je celkové zdraví skupiny, tím lépe. Jejich bojové schopnosti ale, zejména v pozdějších fázích hry, nepřekonají ty Agaeveniny.

Dalším velkým neduhem Neverendu je slabá výprava. Žádné velké pojetí příběhu, famózní epická hudba, dramatičnost. To by se u RPG stávat nemělo. Přecijen, zaměření tohoto žánru na tyto záležitosti je samozřejmá věc a zde poněkud chybí. Že si nevymýšlím poznáte už z úvodního intra, Neverend ve kterém nepadne jediné slovo a postavy se jen tak mlčky radují z uloupeného pokladu. Naivita z toho přímo čiší.

Co ovšem musím pochválit, je grafické zpracování. Engine vytvořený přímo v Mayhemu, jehož vizuální část se přímo zaměřuje na spojení předkresleného pozadí a trojrozměrné počítané prvky, svoji práci odvádí velice dobře. Pitoreskní rozhledy na krajinu vylepšují jinak bídnou atmosféru. Zevnějšek postav je už na tom poněkud hůře, ale co, žádné orgie jsme nečekali. Aspoň mu vděčíme za nízké požadavky na herní stroj.

O ozvučení jsem se už částečně zmínil - dabing přecijen není takový, jak bychom si ho představovali. Za soundtrack ruku do ohně také nedám. Hra by si zasloužila kvalitnější hudební doprovod, než opakující se melodie, které téměř zasahují do midi formátu :-). Zvlášť,

Klady a zápory

Plus Relativně zajímavý adventuro-RPG mix
Plus Malebné 2D "dekorace"
Plus Nízké HW nároky

Mínus Nudné a zdlouhavé souboje
Mínus Špatný dabing a soundtrack
Mínus Slabá výprava

když se v soubojích "střídá" jedna jediná!

Verdikt:
Autorům Neverendu snahou o vytvoření RPG s prvky adventury vznikla pod rukama prakticky čistokrevná adventura s častými RPG bitkami, což je ostatně velice zajímavý nápad ohledně meziher. Nebýt tak slabé a naivní výpravy a nezajímavých zákysových soubojů, měli bysme tu kandidáta na vcelku originální titul. Takhle to už nikdo a nic nezachrání. Ani nestandardní a neotřelé zpracování tutorialu, jež je ve formě videoukázek na DVD.
Tak mě napadá otázka - kdo by si Neverend mohl s chutí vůbec zahrát? Nenáročný víkendový hráč, který vítá novátorský přístup v zaběhlých kolejích by mu mohl v tomhle parném suchém létě dát šanci, přecijen, když už nic jiného není a Oblivion ta stará mašina neutáhne :-). Game Over! Hra se bude prodávat za cenu 799 Kč s českými titulky.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

59 %

Čtenáři

68 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 124 čtenářů

Nejčtenější

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...



RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Neonacisté verbují děti pomocí Fortnite a Minecraftu

Parodie na Minecraft nazvaná Mein Kraft (Ilustrační obrázek)

Řada populárních online her oblíbených především u mladých hráčů je ideálním prostředím pro náboráře extrémistů.

Saúdská Arábie zakázala desítky videoher, neunikl ani třetí Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Saúdská Arábie zakázala sedmačtyřicet videoher v reakci na sebevraždu dvou dětí. Důvodem je podezření, že sebou nechaly...

Další z rubriky

RECENZE: Far Cry 5 ve Vietnamu jde cestou Ramba, tiché zabíjení netřeba

Far Cry 5: Hours of Darkness

Hours of Darkness je první placené rozšíření střílečky Far Cry 5. Jako jednohubka na dvě až tři hodiny svůj účel splní....

RECENZE: Agony měl šokovat zpracováním pekla, ale je to nudné béčko

Agony

Výlet do pekla by nechtěl asi zažít na vlastní kůži nikdo, ale taková virtuální exkurze ve hře, to je jiná. Madmind...

RECENZE: Far Cry 5 na Marsu baví vtipem a nudí zbraněmi

Far Cry 5: Lost on Mars

V Lost on Mars, jak se jmenuje druhý přídavek pro akci Far Cry 5 , se vydáme na rudou planetu bojovat proti arachnidům....



Najdete na iDNES.cz