Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Neverwinter Nights 2 - nový RPG král?

  12:04aktualizováno  17. ledna 12:08
Pokračovatel jednoho z nejpopulárnějších RPG poslední doby začíná nabírat reálné obrysy, které jsme si pečlivě prohlédli a to nejzajímavější vám nabízíme v obohacujícím preview, jež byste rozhodně nemělï minout.

Neverwinternights2 Neverwinter Nights bylo jednoznačně hodně úspěšnou hrou, i když od ní původně bylo očekáváno nesplnitelné, ve výsledném součtu zklamáním remcalo jen několik málo věčných rýpalů. BioWare se tímto projektem povedlo navázat na odkaz renesančního období tuhých RPGček – Fallout, Baldurs Gate, Icewind Dale či Planescape Torment. Ke všemu od začátku kladli velký důraz i podporu na módařskou komunitu, jež se krátce po vydání zařadila mezi ty nejaktivnější vůbec. Nyní už se nejrůznější, hráči vytvořené příběhy počítají na tisíce a našli bychom mezi nimi i skutečné klenoty prodlužující herní dobu, jinak rovněž povedeného singleplayerového dobrodružství o stovky zábavných hodin. Od pravdy tak vůbec není daleko teze o vytvoření novodobého RPG kultu, jenž si žádá pokračování stejně silně jako resort zdravotnictví nového ministra. Jenže: BioWare jsou momentálně, i po fúzi s Pandemic Studios, nesmírně vytíženým studiem, které se jako jedno z mála snaží na trh nestále vrhat originální projekty. Tvorba pokračování pak povětšinou spadá do náruče jejich dobrým přátelům a kolegům z Obsidian Entertainment, kde za poblikávajícími obrazovky dlouhé noci pracují mistři naNeverwinternights2 slovo vzatí – bývalí zaměstnanci zkrachovalé RPG manufaktury Black Isle, kteří nám v tomto složení přinesli již povedený sequel Knights of the Old Republic.

Přestože pro Obsidian není grafika prioritou, moc dlouho neváhali a pustili se do práce na zbrusu novém enginu Electron

Grafické zpracování prvního Neverwinter Nights sice nijak neurazilo, ale rozhodně se nedalo mluvit o těžko překonatelné nádheře. Aurora engine jednoduše plnil svou funkci zprostředkovatele silných zážitků, a to se mu dařilo, jenže v dnešní době je v konkurenci grafických spektáklů (Gothic 3, Oblivion) zapotřebí přijít s úchvatně vypadajícím dílem, ze kterého přímo sálá potřebná atmosféra. Přestože pro Obsidian není grafika prioritou, moc dlouho neváhali a pustili se do práce na zbrusu novém enginu Electron, který dost možná uvidíme i v dalších titulech jak od tohoto vývojářského studia, tak od BioWare, přičemž vyloučené není ani placené licencování, jež však určitě nebude probíhat v takové míře, jako tomu je v případě enginů pro akční hry, jelikož kvantitativně RPG žánr spíše stagnuje. Pojďme se však podívat na něco technických faktů, které sice výrazněji napoví pouze sNeverwinternights2 problematikou dobře obeznámeným borcům, ale pominout je prostě nelze: chybět nebude Normal Mapping, Per-Pixel-Lighting, samozřejmostí už je plynulé střídání dne s nocí, ovlivňující zároveň i délku stínů. Vývojáři si podle vlastních slov zakládají především na organickém a živém pocitu ze všech herních oblastí, především pak měst.

Kvalitní zpracování je jedna věc, nutno říci, že v celkovém součtu celkem nedůležitá, jelikož správné, k uspokojení hardcore pařanů vhodné RPG musí především spočívat na fortelném základu, jehož neodmyslitelným fragmentem je dozajista příběh, který první díl prezentoval přeci jen trochu slabší, v dnešním měřítku by se dalo říct i nedostatečnou formou, jíž sice dílčími úpravami napravily a prodloužily dva promakané datadisky, nicméně i tak hráčům na harddiscích zůstala mírná pachuť. Obsidian si je chyb ve vyprávění učiněných jeho předchůdci dobře vědom a chystá se světu představit dramatický příběh plný zvratů, dějové i emotivní hloubky zabalené jak do několika hlavních, tak i desítek odlišných vedlejších úkolů, Neverwinternights2jejichž splnění by na dnešní dobu mělo zabrat bez diskuze úctyhodných padesát hodin. U jiných studií bychom při podobných chvalozpěvech na vlastní práci spíše probírali naše, většinou oprávněné pochybnosti, na tomto místě a v případě Obsidianu si je však necháme pro sebe. Kdo jiný by totiž měl vytvořit motivující hutnou dějovou linku, když ne všemi mastmi mazaní RPG veteráni, kteří v tomto složení již docela jasně dali najevo, že poutavé vyprávění jim nedělá problémy, což nám bylo dokázáno v podobě Knights of the Old Republic 2.

Role excentrického vesničana, která je vám svěřena ke hraní, začíná v západním přístavu v lokaci jménem Mere of Dead Men, což je hodně temné a tajemné bažinaté místo na jihozápad od Neverwinteru. Odtud se vydáváte na cestu s cílem získat co možná nejvíce slávy i zkušeností. Příběh tudíž nepočítá s klasickým skromňáčkem, který proti své vůli a kvůli tomu, že ho shodou náhod někdo prohlásí vyvoleným, jde zachraňovat svět. Přesto, že nám toho po této stránce tvůrci příliš neprozradili, máme tušení, že ani tentokrát se boji dobra se zlem nevyhneme.Neverwinternights2 Bude ovšem probíhat v mnohem zastřenější podobě a podobně jako ve zmíněném KotORu nepřijdete o příležitost stát se dobrákem od morku kostí, nebo naopak parchantem, kterého by satan s chutí jmenoval svým zástupcem. Rozhodování však nebude ničím jednoduchým a vaše jednání byste měli vést vskutku obezřetně – v mnoha případech totiž vůbec není jasné, jaké odezvy se dočká váš čin. Stejně jako v životě často nebude zřetelné, zda se v rámci daných okolností chováte dobře či podle, přičemž ke zjištění můžete dojít až po několika hodinách hry.

Budou se k vám moci přidat až tři další kolegové, kteří výrazně zpestří hratelnost

Podařilo se nám zjistit, že v průběhu svého tažení narazíte na staré známé jako je lord Nádher, regent Neverwinteru, avšak hlavní postava je zcela novou figurou, která se svým předchůdcem nemá nic společného, takže se v klidu rozlučte se svými savy z konce prvního dílu, už vám zřejmě k ničemu nebudou a co si budeme namlouvat – tato vychytávka, která se RPGček držela snad celá devadesátá léta už je zřejměNeverwinternights2 definitivně zapomenuta. V době, kdy se sází na variabilitu a vyváženost postav se jen těžko setkáme s možností importovat si dlouho vymakávaní charaktery do nových her.

Na rozdíl od originálu nebudete ve dvojce na cestách osamocení, ba právě naopak. Budou se k vám moci přidat až tři další kolegové, kteří výrazně zpestří hratelnost – nejedná se totiž o žádné počítačem ovládané pomocníky, nýbrž plnohodnotné parťáky, jejichž kroky budete řídit přímo vy. Samozřejmě, že zůstane i varianta osamoceného absolvování celého dobrodružství, avšak tvůrci upozorňují na značné ochuzení se o množství nových prvků, které jsou s partou bezpodmínečně spojeny. Je pouze na vás, koho z početného repertoáru dobrodruhů si vyberete pro svou cestu. Volbou však ovlivníte způsob řešení problémů, protože mág si s nepřátelskou překážkou poradí jinak než hloupý bijec. Mezi jednotlivými postavami by také měly vznikat menší románky, ovšem trochu nás zarazila informace, že zlé a dobré charaktery spolu budou bez problémů spolupracovat, vést dialogy apod,Neverwinternights2 jako by byly naladěny na stejnou vlnu. Je to možná trochu škoda, protože vzájemná nevraživost mezi odlišně morálně založenými postavami patřila vždy ke koření podobných RPG. Ale kdo ví, možná mají autoři k tomuto kroku své důvody, nechme se tedy překvapit.

Ničeho jiného se ale milovníci pravidel Dungeons and Dragons bát nemusí – verze 3,5 bude virtualizována se vším všudy a jako zástupce nové třídy se ke slovu dostane povedený Warlock. Tito čarodějové disponují menším počtem kouzel než klasičtí mágové, kněží a jim podobné nátury, na druhou stranu je mohou používat víceméně kdykoliv, aniž by se musely dobíjet ve spánku. Bojový systém má fungovat takřka identicky s prvním dílem – v reálném čase navolíte akce, které mají hrdinové vykonávat a n je pak tahovým způsobem odpracují. Zkušenosti, které vás postupně dovedou až k 20. levelu, získáte nejen bojem, ale i plněním četných questů.

Neverwinter Nights 2 bez editoru by bylo jistým zklamáním pro všechny oddané modaře. Neverwinternights2 Naštěstí se tito neúnavní kuchaři nášupů nemusí bát – opět jim bude předloženo takřka vývojářské prostředí, v němž je radost vytvořit si vlastní dobrodružství. Pro jednodušší, ale pořád zábavné kousky bohatě postačí několik desítek minut, v podstatě totiž stačí mít nápad, editor nebude klást žádný uživatelský odpor. A vězte, že možnosti budou vpravdě široké.

Editor nebude klást žádný uživatelský odpor. A vězte, že možnosti budou vpravdě široké.

Obsidian Entertainment je v současné době jedním z mála studií, u nichž se nebojíme výsledku ani v případě takto náročného projektu. Licence Neverwinter Nights je skutečně silná a nebudeme daleko od pravdy, když ho vyhlásíme jedním z nejzásadnějších RPG posledních několika let, ovšem zároveň je na něm spousta věcí k vylepšení. O ty by se mělo postarat právě jedinečné pokračování, které se svou výpravou, smyslem pro detail, promyšlenými pravidly a mnoha dalšími přednostmi dozajista zařadí po bok připravovaných členů nové RPG generace, mezi něž patří především Oblivion s Gothicem 3. O Neverwinter Nights 2 se prozatím tolik nemluvilo, což ovšem neznamená, že by mu do klína nakonec nemohla spadnout zlatá soška.

Index očekávání: 90%

Autor:


Témata: Fallout

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...



Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

KOMENTÁŘ: Lezou vám krkem hry pro každého? Nejste sami, ale máte smůlu

Far Cry 5

Při pohledu na herní průmysl vynikne jeden zajímavý rozpor. Velcí vydavatelé se snaží hráčům zprostředkovat herní...

Z uklízení nepořádku a instalace sporáku je nečekaný herní hit

House Flipper

House Flipper je nečekaný prodejní hit letošního roku. Jeho hlavní náplní je přitom uklízení, stěhování nábytku a...

Další z rubriky

V Hitmanovi 2 můžete mlátit lidi chlazeným tuňákem po hlavě. První dojmy

Hitman 2

Po ukončení spolupráce mezi IO Interactive a vydavatelstvím Square Enix to se slavným plešatým zabijákem vypadalo...

Potřebuje vůbec někdo další díl šíleného Just Cause? První dojmy

Just Cause 4

Značka Just Cause byla vždy synonymem bláznivé akce v otevřením světě, která skýtala spoustu možností na vyblbnutí bez...

Zachrání střílečka Control klesající reputaci autorů Maxe Payna?

Control

Během tiskové konference Sony byla oznámena tajemná hra Control od autorů legendárního Maxe Payna. První trailer však...



Najdete na iDNES.cz