Next Generation Tennis – tenis jak má být

• 24
Neuplynulo ani půl roku od vydání skvělého tenisu Tennis Masters Series a máme tady hru, jež zaslouženě usedla na trůn vyhrazený pro nejlepší tenisovou simulaci. Chcete-li kvalitní sportovní titul, který vás díky skvělé hratelnosti zabaví na dlouhou dobu, jste na správném místě. Je tady mistr virtuálního bílého sportu.
Next Generation Tennis

To, co se letos děje se simulacemi tenisů, se nedá nijak rozumně vysvětlit. V minulých letech jich příliš mnoho nevycházelo, více méně šlo o jednorázové pokusy prorazit, a jediným, tříletým vytrvalcem byla série Roland Garros. Tento rok se ovšem vše radikálně mění – v horizontu několika měsíců na nás čekají hry Fila World Tour Tennis, US Open 2002, Tennis Master Series 2002, Agassi Tennis Generation a ještě jeden titul, který se bude vztahovat k Davis Cupu. Těžko říct, čím to je, že se vývojáři z ničeho nic zbláznili a za jeden rok vyjde tolik her, co nevyšlo za roky tři. Příznivce tohoto sportu to jen může těšit – konečně se objevila konkurence, bude z čeho vybírat, a tak se snad někdy dočkáme takového tenisu, který nebude mít daleko k dokonalosti.

Next Generation Tennis (dále jen NGT) je po průměrném Virtua Tennisu druhá tenisová hra, která letos vychází. Původně se NGT jmenoval Roland Garros 2002, ale později byl přejmenován; pravděpodobně, aby si ho nikdo nespojoval s průměrnou sérií Roland Garros. Už na začátek si musíme říct, že se NGT opravdu povedl a obsahuje spoustu skvělých věcí, jež jen tak jinde nenajdete – RPG prvky, spoustu možností a různých módů, skutečná jména i perfektní hratelnost.

Next Generation Tennis

Nejzajímavějším módem a zároveň největším lákadlem v NGT je kariéra. V ní procházíte se svým tenistou různé turnaje a podle toho, jaké údery používáte a jestli vyhráváte, si tenista na začátku následující sezóny vylepší vlastnosti, lépe řečeno údery, protože atributy jako rychlost ve hře nejsou a místo toho je každý úder detailně rozpitván do několika charakteristik. NGT nabízí celkem čtyři turnaje, přičemž licencovány jsou Roland Garros a US Open. Vy si můžete zvolit turnaj, jaký chcete a k tomu si ještě vybrat dvouhru nebo čtyřhru (i smíšenou). Nejste ovšem nasazováni, ani nemusíte procházet kvalifikací. Začíná se prostě od čtvrtfinále a k vítězství stačí porazit tři soupeře. Krom turnajů je ještě k dispozici výborně zpracovaný trénink, který se neomezuje jen na automatického plivače míčků a pinkání  o zeď, ale procvičíte si v něm všechny typy úderů, podání, přesnost i některé tenisové zákonitosti.

V průběhu sezóny vyhráváte, prohráváte a v následující sezóně si vše zopakuje s vyšší obtížností, ale to už váš hráč bude silnější než na začátku kariéry. Prosté, jednoduché a zábavné. Škoda jen, že stále Next Generation Tennis narážíte na ty samé soupeře a ve hře není žebříček, který by motivoval k větší výkonům jako ve hře Tennis Masters Series. V NGT se sice setkáte se skutečnými jmény (například Henman, Kuerten nebo Grosjean), ale dohromady jich je pouze šest plus čtyři ženská jména; zbytek mohl být vytvořen z vymyšlených hráčů, ale buďme rádi alespoň za to – licence jsou pekelně drahé.

Krom sezóny si můžete vyzkoušet celou řadu dalších skopičin. Klasický přátelák asi nikoho nepřekvapí, ale ostatní módy jsou originálnější. Zábavný je například mód „Race“, v němž jde o to, porazit co nejvíce tenistů. Fór je v tom, že stačí uhrát pouze čtyři fyftíny a jde se na dalšího soupeře. A přesně naopak, maximálně můžete zkazit čtyři míčky a potom končíte. Výsledky se uchovávají a můžete se tak neustále překonávat. Velkou pochvalu si NGT zaslouží za multiplayer – u jednoho počítače se mohou sejít až čtyři lidé, můžete si též užít klasického multiplayeru a zahrát si třeba s někým z Grónska. Ale mač na jednom počítači s živými lidmi má přeci jen své kouzlo a atmosféru.

Next Generation Tennis

Ve hře je celkem sedmnáct kurtů, přičemž tři – jeden na písku a dva mezi tučňáky kdesi v polárních oblastech – jsou bonusové. Každý povrch ovlivňuje chování míčku, navíc svoji hru můžete ještě ovlivnit výpletem rakety, zda chcete valit pořádné pecky, nebo vsázet spíše na přesnost. A přesnost se alespoň z počátku velmi vyplatí. Není totiž „problém“ trefit míček tak, aby zaletěl do autu. Abyste si troufli na vyšší obtížnost, musíte míček pořádně zvládnout. Ovládání je víceméně klasické – čtyři různé údery, až na zřídka využitelný lob je nutno hrát všemi. Místo dopadu tenisáku můžete ovlivnit postavením hráče, klávesami pro pohyb míček umisťujete. NGT je na ovládání velmi citlivý a je potřeba ho nejdříve oťukat, ale když už něco umíte, tak si zahrajete nádherný tenis.

Počítačový soupeř totiž není poleno. První dvě obtížnosti projdete výsledky 6:0, 6:2 raz dva. Po podání stačí přiběhnou k síti a počítač si ani neškrtne. Nicméně na nejvyšší obtížnosti tato taktika přestává platit. Soupeř vám nic nedaruje, chodí k síti, běhá po celém dvorci, nedělá moc chyb, a tak si musíte každou výměnu uhrát sami. Nehrajete-li přesně, brzo končíte, neboť počítačem ovládaný hráč ví, kdy přesně má jít na síť a ví, kam míček zahrát, aby si přičetl fiftýn. Ovšem tu Next Generation Tennis a tam udělá nějaký kiks, zahraje míček do autu nebo zkazí podání, což hru přibližuje realitě a nemáte pocit, že hrajete s ultra přesným robotem. Především čtyřhra tak díky kvalitní AI dostává nový rozměr a občas spatříte překrásné výměny. Jenom je škoda, že váš partner ve čtyřhře má někdy výpadky, nehne se z místa a nezahraje míč, který by v pohodě mohl. Stává se to jenom zřídkakdy, ale když tímto ztratíte mečbol, docela to naštve.

Grafika hry je až na pár drobností skvělá, pohyby hráčů jsou realistické a není si nač stěžovat. Potěšitelné je, že na rozdíl od ostatních tenisových simulací se autoři vyvarovali úderů à la superman a hráči předvádí pouze to, co lidské tělo dokáže. Jinak je grafika parádní, zvuky jsou víceméně standardní, nijak úžasné, ani nějak špatné. Bohužel, dvě velké mouchy by se našly. Zaprvé v NGT není replay a místo něj se objevuje pohled na radujícího se či pot si utírajícího tenistu. Ale ani těchto záběrů není mnoho a například po vyhrání turnaje se žádné ovace nekonají. Zápas skončí a šmytec. Dalším nedostatkem je přílišná náročnost grafiky. Dvouhry jsou v pořádku, ale jakmile se na dvorci sejdou čtyři tenisté, počítač se začne zadýchávat. Chcete-li si zahrát v rozlišení 1024x768 a plných detailech bez jakýchkoliv sekanců, berte doporučené požadavky opravdu vážně. Next Generation Tennis

NGT je suverénně nejlepší tenisová simulace současnosti, a to i přesto, že obsahuje pár dalších nedostatků, kvůli nimž dostává „jenom“ osmdesát procent. Například během sezóny při zápase nemůžete ukládat, a proto musíte celý jeden turnaje dojet na jeden zátah. Dalším nedodělkem je kapku nepraktické ovládání v menu. Hra vychází i na konzolích, tudíž ovládání myškou nefunguje a musíte se v položkách pohybovat pomocí klávesnice. Ale i tak se NGT povedl a dnes není lepší tenisové hry. Skvělá grafika, umělá inteligence, hratelnost a spousta různých módů. K tomu si připočítejte, že NGT u nás vychází kompletně v češtině. Uvidíme, jak dopadnou další připravované tenisy, ale ve srovnání s NGT to budou mít dost těžké.

Next Generations Tennis
Výrobce: Carapace
Vydavatel: Wanadoo Edition