Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

KOMENTÁŘ: Herní průmysl na tradiční hráče plive, inovace je mu ukradená

Herní průmysl během posledních let zažil masivní úpadek. Nikoliv po stránce ekonomické, nýbrž po té obsahové. Astronomické rozpočty vedly manažery k minimalizaci rizik, což svázalo ruce inovaci. Současné trendy též směřují k zjednodušování a tituly jsou si v zásadě velmi podobné. Hráče ze staré školy to pak pochopitelně vede k frustraci.

Úspěch série Call of Duty vedl k vývoji mnoha válečných akcí bez špetky nápadu.

Znechucení řady z nich neplyne z pouhé nostalgie, ale významně se na něm podílí proměna herního průmyslu. O dekádu dříve kupní sílu tvořili především skalní hráči. A jejich zvyky odpovídaly nadšení pro hobby. Třeba tomu, co projevují modeláři.

Názor

Tento článek odráží pouze mínění jeho autora. Redakce Bonuswebu se v názorech na současný herní průmysl neshodne.

Hráči se aktivně zajímali o dění na scéně, pravidelně kupovali herní časopisy a hry pro ně představovaly výzvy plné možností. Ještě před deseti lety se na hráče často nahlíželo jako na podivíny, co u počítače div neprovádějí satanistické rituály. A ačkoliv jsem sám spadal do tuhého hráčského jádra, před nehráči jsem o tom raději nehovořil.

Hry se však tiše začaly přesouvat do středního proudu a popularita konzolí významně stoupala. S rostoucím počtem prodaných kusů se pochopitelně zvyšovaly i rozpočty. A rostoucí pasivitu většinového hráče začal dohánět agresivní marketing.

Vyprázdněnost válečných stříleček vyvrcholila titulem Medal of Honor: Warfighter.

Konzole pak nabízely herní zkušenost podobnou zařízení od Applu. Hledělo se na jednoduchost obsluhy a zjednodušovaly se i herní principy.

Dřívější tituly oproti tomu často překypovaly možnostmi. A to v takové míře, že hráč v úvodu mohl tápat i hodiny. Dynamiku titulů bylo mnohdy třeba pochopit metodou pokus-omyl. Právě v tomto ohledu vývojáři ušli veliký kus cesty. A hráče dnes často učí s elegancí i lehkostí.

Jenže odměnou za náročnou učící křivku byly hry plné pestrých možností. A s rostoucí popularitou herního průmyslu takových titulů neustále ubývá.

Dnes se zpravidla využívá principu nejnižšího společného jmenovatele. Velkorozpočtové tituly tak musí být přístupné i pro matky od rodin, které místo televize omylem zapnuly konzoli.

Řada hráčů ze staré školy pak logicky trpí. Z her se mnohdy vytrácí výzva a proměňují se spíše v interaktivní filmy, které hráče ženou jedním koridorem a po návštěvě kuchyně již směrová šipka ukazuje další cestu. Proti vkusu nic, ale alternativy jsou momentálně vzácným zbožím.

Akce Natural Selection 2 je pýchou nezávislé scény.

Záchrana je na obzoru

Budoucnost naštěstí vypadá lákavě. S rostoucí popularitou digitálních distribucí totiž vzkvétá i nezávislá scéna. A ačkoliv se její počátky pojí především s primitivní grafikou, rozpočty i ambice některých vývojářů mezitím značně vzrostly.

Nejen domněnky

Quake

V létě 2012 jsme zkoumali první díl střílečky Quake. A retro recenze dokázala, že hra ani šestnáct let po vydání neztratila své kouzlo (čtěte pohled zpět).

Řada alternativních projektů se navíc těší z nebývalého úspěchu. Jmenovat lze například hopsačky Limbo či Super Meat Boy, kterých se prodalo přes jeden milion kopií. A hráčské peněženky též dobývají nezávislé projekty známých vývojářů. K tomu přispěl zejména současný trend komunitou sponzorovaných her (více o trendu).

Drobné úspěchy však slaví i méně známí vývojáři. Například neotřelá sci-fi akce Natural Selection 2, které se v prvním týdnu prodalo přes 144 tisíc kopií. Podobné hry dokazují, že kvalitní tituly lze vyvinout i bez absurdních rozpočtů a velkolepého marketingu.

Herní svět nelze vnímat jen černobíle. Nejsou zde jen nezávislé týmy o dvou vývojářích a obrovská studia se stovkami zaměstnanců. Na vzestupu je také kategorie středně velikých týmů třeba o dvaceti vývojářích.

Nezávislá hra Minecraft prodala přes devět milionů kopií a její autor již vydal i titul jiné společnosti.

Jejich existenci umožnilo komunitní financování i masivní úspěchy nezávislých studií. Například titul Minecraft prodal přes devět milionů kopií (více o hře) a jeho autor dnes pro nezávislá studia vytváří vydavatelskou platformu.

Právě středně veliké týmy tak skýtají naději pro náročné hráče. Jistě, jednou za čas se objeví i povedené velkorozpočtové tituly. Jedná se však o světlé výjimky, které hardcore hráče dlouhodobě neuspokojí.

A menší týmy dobře chápou, že každý titul nepotřebuje hudební doprovod od věhlasných skladatelů, ani dialogy namluvené hollywoodskými herci.

Šetřit se dá na mnoha úrovních. Ať už stylizovanou grafikou, využíváním technologií jako Unreal Development Kit nebo Unity, či použitím předpřipravených zvukových i grafických knihoven.

Nižší rozpočty pak vyžadují menší počet prodaných kusů a riziko v podobě inovací je tak přijatelnější. Taková hra se nemusí líbit alespoň milionu hráčů. Mnohdy stačí "jen" desítky tisíc přívrženců.

V následujících letech tak budou na vzestupu projekty s jasně vymezenou hráčskou základnou a bez ambicí zalíbit se každému. A paradoxně právě tyto projekty díky své originalitě mohou slavit značný komerční úspěch.

Autor:
  • Nejčtenější

Generuje obrázky do hry pomocí AI, za 10 hodin práce vydělá 350 tisíc

Tvůrci virtuálních kartiček Champions of Otherworldly Magic přiznávají, že vizuální podobu jejich...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Je Fallout nejlepší videoherní seriál? Recenzenti mají jasno

Sci-fi seriál natočený podle populární série her Fallout sbírá v zahraničí skvělá hodnocení. Vypadá...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nová zbraň do Call of Duty stojí více než samotná hra

V rámci propagace posledního filmu o obřím opičíkovi King Kongovi přibyla do populární hry Call of...

Druhá sezona Falloutu potvrzena, seriál masivně zvýšil zájem o hry

Seriál Fallout od Amazonu, který vznikl na motivy známé herní postapokalyptické série, se dočká...

Pátá sezona seriálového Zaklínače bude tou poslední, slíbil Netflix

Kvalitou upadající seriál Zaklínač od Netflixu dostane už jen dvě další sezony. Filmaři přislíbili,...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

Nezneužíváme děti, ale těm chudým dáváme možnost výdělku, tvrdí šéf Robloxu

Ředitel společnosti Roblox Stefano Corazza se v nedávném rozhovoru pro magazín Eurogamer pustil na...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...