Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NHL 06 – hokej pěkně po česku

  12:03aktualizováno  1:27
Zatímco vloni se reálná NHL nehrála, letos bude mít hokejová hra od EA v zádech opět skutečný průběh nejslavnější hokejové ligy na světě. Bude lepší trávit čas u nočních přenosů nebo u videohry?

NHL 06 Mnoho hráčů se po několika poněkud nevýrazných sezónách na letošní díl hokejové série od EA Sports opět velmi těšilo. Tím menším důvodem byla skutečnost, že letos se skutečná NHL opět hraje i v reálu a tím větším pak to, že v minulé sezóně jsme se dočkali po delší době skutečně výraznějších změn, které posunuly stagnující sérii opět blíže skutečnému hokeji, a tak se čekalo, zdali tento trend bude pokračovat i letos. Do jisté míry tomu tak skutečně je, nicméně člověk se letos nemůže ubránit pocitu, že se tvůrci s vědomím, že mají „nahráno“ z loňska, opět uchýlili ke hře na údržbu a přílišným vymýšlením novinek se nezatěžovali. Tolik napoví první pohled.

Na první pohled si všimnete i jednoznačně největší novinky. Hra na nás promlouvá hezky česky – samozřejmě pouze prostřednictvím titulků, což ovšem samozřejmě potěší tak jako tak. Překlady hokejových termínů jsou víceméně dobré, nicméně i tak zde najdeme nějaký ten výraz, jenž jistě nesplňuje terminologii domácího hokejového svazu. Jako příklad uveďme třeba známé „(big) hits“, kterým by místo „zásahy“ jistě poněkud více slušel překlad „bodyčeky“ a v nastavení by si hokeje ne úplně NHL 06 znalý hráč mohl pod označením herní kategorie „čekování“ mohl představit rovněž kdeco namísto jistě výstižnějších „možností napadání“. Úsměv jistě vyloudí i překlad klasického „stats central“ jako „ústředí údajů“, ale jak praví kultovní hláška z nestárnoucí české filmové klasiky - „nemusí pršet, jen když kape“.

Není to rozhodně žádná řezničina, kde by se všechno řešilo tvrdými bodyčeky.

Podstatnější věci ovšem vyjdou najevo až po několika zápasech. Je potřeba ocenit snahu autorů přiblížit hru co nejvíce reálnému hokeji, což se jim letos zase podařilo o něco lépe než kdykoliv předtím. Pomineme-li poněkud sporný důraz na nejrůznější fintičky, musíme uznat, že letošní hokej je zase o něco více hokejem. Největší zásluhu na tom má přepracovaná fyzika puku, kdy je značnou část herního času tato malá černá placka tak říkajíc „volně k dispozici“. Kupříkladu při sprintu si jej hráči často posunou dopředu a dokud jej znova nezpracují hokejkou, nemají ho vůbec pod žádnou kontrolou a soupeřící hráč jim NHL 06 ho může sebrat bez nejmenších problémů. To se odráží ve skutečnosti, že nyní je hra o poznání taktičtější, a v žádném případě se tak nevyplatí hnát to po celou dobu na plný kotel. Nehledě na skutečnost, že se tím hráči dost unaví, což se projeví jak okamžitě v daném momentu, tak i dlouhodobě, kdy pak budou velmi znaveni i v závěrečných fázích zápasu. Což rozhodně nepotěší v okamžiku, kdy musíte bránit těsné vedení, nebo dokonce sami potřebujete dotahovat. Pokud se u puku ještě zdržíme, musíme zmínit že byly o poznání lépe vymezeny jeho rozměry, stejně jako i hráčů, bruslí, betonů a hokejek. To má za následek, že je nyní zase o něco lépe zpracováno blokování střel hráči, jejich vypichování a blokování hokejkami a věrohodněji vypadají i nejrůznější ne úplně standardní či kuriózní situace. Při gólu z nulového či snad záporného úhlu či po nepřehledném gólu ze skrumáže se můžete vždy v replayi přesvědčit, že hra na vás nehraje žádnou habaďůru, ale že puk skutečně prošel volným prostorem, případně že ho někdo tečoval nebo jak a a kudy se puk do branky vlastně dostal. No dobře, jednou se nám tedy stalo, že puk evidentně prošel skrz gólmanovu hokejku, ale to fakt jenom jednou. Díky jeho slušné fyzice se zde navíc otevírá prostor pro dorážky, pokud se od brankáře odrazí zpátky k vám, případně k některému z vašich spoluhráčů (ne čemž se NHL 06 dá ostatně založit celá strategie boje proti sevřené obraně), a celkově tak chování puku a kolizní fyzika působí velmi uspokojivě.

Přes všechny výše zmíněné klady si nejsme jisti, zdali bychom vlastníkům loňského dílu měli nákup té letošní doporučit.

V základním nastavení má ovšem poněkud vyšší tempo, ale s trochou snahy se vám brzy podaří najít nastavení, které bude odpovídat reálnému hokeji, případně takové, které vám bude vyhovovat. Nastavit lze samozřejmě přehršel nejrůznějších parametrů včetně síly a účinnosti bodyčeků nebo frekvenci faulů, takže si na své přijde skutečně každý. Hru tak lze samozřejmě hrát i jako krutě akční arkádu bez pravidel, ale tím byste se o mnohé ochudili, čímž máme na mysli zejména některé skutečně hezky vypadající hokejové situace. Konečně se pořádně hraje i ve středním pásmu, jehož přechod musíte plánovat téměř stejně pečlivě jako útočné akce v soupeřově obranném pásmu. I přes základní rychlost hry se dá docela dobře kombinovat a na mnohé NHL 06 je zde více času. Není to rozhodně žádná řezničina, kde by se všechno řešilo tvrdými bodyčeky, rychlým přechodem do útoku a vše řešícími one-timery. Jistě, pokud budete chtít, můžete to na ledě sekat hlava nehlava, ale mnohdy se místo tvrdých zákroků vyplatí protihráči puk vypíchnout a své místo zde najde i nějaký ten drobnější háček. Při bodyčeku totiž soupeře od puku odstavíte, ale to ještě neznamená, že jej získáte pod svou kontrolu. V případě vypíchnutí ale máte k úspěšnému přebrání puku často mnohem blíže, což může vyústit v rychlé založení gólové akce.

Podobně v útočné fázi se vcelku vyplatí akci neuspěchat a pokusit se o kombinaci, což platí zejména při přesilovkách. Za tímto účelem je ale potřeba zvolit si správné nastavení, co se týče požadovaného chování v daných situacích, což se týká zejména obranné fáze. Pokud nebudete mít nastavenu sevřenou formaci, budete se moci stavět na hlavu, ale vaše hráče se vám před brankoviště vecpat nepodaří. Zároveň je tedy potřeba si uvědomit, jak dané rozestavení funguje a podle toho se zařídit, respektive vhodně využívat toho, jak se hráči sami rozestavují a nehnat je za každou cenu někam, kde dle zvolené NHL 06 strategie není jejich místo. Výjimku samozřejmě tvoří „běžné“ situace, kdy kupříkladu s centrem zatáhnete puk ke kraji hřiště a na jeho místo si přebruslí křídelní útočník, případně výměna pozic mezi obránci podle aktuálních potřeb. Dosud tedy stále vcelku spokojenost. Co nám tedy vadí?

Víceméně dvě věci. Zejména jde o poněkud nešťastnou záležitost, která se poměrně těžko popisuje, ale nemůžeme si pomoci. Přes všechny výše zmíněné klady si nejsme jisti, zdali bychom vlastníkům loňského dílu měli nákup té letošní doporučit. Hra je vylepšena v detailech, které sice tvoří celek, ovšem zatímco u fotbalového Pro Eva již tradičně každý rok zažíváme nové opojné pocity z přírůstku fotbalového náboje, u letošního NHL jsme o to ochuzeni. Těžko říci, čím to je, ale je to tak. Druhým mínusem je chování brankářů, kteří na jednu stranu občas na ledě chytí i nemožné včetně příslovečných zarděnek, ale na stranu druhou vám dokáží pěkně zavařit. Čas od času si totiž dovolí vokounovský výlet za branku v tom nejméně vhodném okamžiku, jindy zase puk jen velmi laxně vyrazí a pokud vezmeme v úvahu důraz na celkovou hokejovost hry, ocenili bychom kdyby i častěji rovnou zakryli puk

Klady a zápory

Plus Fyzika puku
Plus Kolizní fyzika
Plus Nové animace
Plus Čeština

Mínus Brankáři
Mínus Zpočátku se hra tváří stejně jako vloni
Mínus Brutální save 4,5 MB

a nesnažili se za každou cenu rozehrávat. To se týká samozřejmě zejména počítačem ovládaných gólmanů soupeře, to že hra dává nějaký čas možnost rozehrát vám, je samozřejmě naprosto správně.

Potěšitelná je i technická stránka hry, kdy hráči vypadají skutečně dobře jak při samotné hře, tak i v meziherních prostřizích, kdy jsou herní modely skutečně velmi podobné skutečným fotografiím, jež se zobrazují v titulcích s nějakou aktuální statistikou daného hráče. Přibyly samozřejmě i nové pohybové animace, takže dojem ze hry je velmi slušný i na pohled, což platí zejména o brankářích, kteří předvádějí skutečně pestrou paletu rozkleků či skluzů. Zvuky jsou veskrze fajn, což platí i o komentáři, o němž ale zároveň platí, že se časem chtě nechtě začne opakovat, jelikož zásoba hlášek prostě není neomezená. To se nedá nic dělat. V konečném výsledku pak je největší škoda pouze toho, že vás hra svými inovacemi nedokáže vtáhnout tak, jak se to povedlo jejímu loňskému bráchovi.

Historické okénko

To, že si v letošní NHL můžeme zahrát s kompletně licencovanými týmy ze zámořské soutěže dnes již nikoho nepřekvapí, stejně jako přítomnost dvou desítek národních výběrů nebo možnost zahrát si švédskou, finskou či německou ligu. Překvapivá, ale zároveň i potěšitelná je ovšem skutečnost, že se můžeme vrátit zpět do roku 1994 a zahrát si tehdejší ligu prostřednictvímhistoricky druhého dílu celé, dnes již čtrnáctidílné, série. Mnoho lidí se domnívá, že NHL 94 nikdy nevyšlo, skutečnost je ovšem taková, že tato hra ve své době vyšla pouze na Megardive od Segy.

NHL 06
Výrobce/Vydavatel EA Sports/EA
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ano
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 4435 kBT>
Verdikt: Příjemně hratelný hokej, který ovšem zpočátku více než inovacemi zaujme češtinou.
Hodnocení: 81% (info)



Témata: Dům roku, Xbox

Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte nejslavnější herní padouchy?

Call of Duty: WW2 - Zombie Mode

Většina kladných herních hrdinů si je podobná jako vejce vejci. Zato u záporáků se mohou vývojáři daleko více vyřádit,...

Žádný milovník vláčků by si neměl nechat ujít český projekt Mashinky

Mashinky

V českých luzích a hájích se kutí mnoho zajímavých projektů. Jedním z těch nejsledovanějších jsou cenami ověnčené...



Umělá inteligence od Elona Muska už teď poráží profesionály ve hře Dota 2

Organizace OpenAI slaví s vývojem umělé inteligence spoustu úspěchů.

Vývojáři projektu OpenAI, u jehož zrodu stál vizionář Elon Musk, představili umělou inteligenci, která je schopná...

Speedrunner dohrál nejtěžší hru loňského roku za 50 minut

Cuphead

Pouhých 50 minut stačilo hráči s přezdívkou TheMexicanRunner k tomu, aby pokořil neskutečně obtížnou skákačku Cuphead....

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...

Další z rubriky

RECENZE: Čím více zabíjíte, tím jste silnější. Vampyr není pro každého

Vampyr

Zvláštní kombinace detektivní adventury a akčního RPG se povedla jen napůl. Pokud byste ke skvělému příběhu chtěli i...

RECENZE: Adventura Forgotton Anne pod krásnou grafikou skrývá jen nudu

Forgotton Anne

Máte rádi filmy studia Ghibli? Tak se na nějaký běžte znovu podívat a nenechte se zlákat hrou Forgotton Anne, která...

RECENZE: Herní zpracování Pilířů země je lepší než knižní originál

Ken Follett's The Pillars of the Earth

Pilíře země jsou takřka tisícistránková historická bichle o stavbě monumentální katedrály ve smyšleném anglickém městě....



Najdete na iDNES.cz