jen za 89 Kč/měsíc

NHL 2000 - hokej konečně v češtině

8:36aktualizováno  10. července 2001 10:03
NHL 2000 - hokej konečně v češtině
NHL 2000

Vážení hokejoví fanoušci, vítejte u svých televizních přijímačů, na jejichž obrazovky vám firmy Bohemia Interactive a EA Sports přináší zápasy kanadsko-americké Národní hokejové ligy...

Příchod dalšího pokračování nepřekonatelného zpracování nejrychlejší kolektivní hry světa očekává vždy spousta fanoušků po celém světě již od roku 1993, kdy vyšel první a dnes už legendární hokej od EA. Od prvního dílu prošla počítačová NHL obrovskými proměnami, zejména v oblasti grafického zpracování a audia.

Od 2D honění puku po ledě za zvuků bruslí a puků narážejících do mantinelů až po velmi rychlou 3D hru se zvukem v kvalitě dolby surround a hudbou renomovaných autorů. Nemluvě o velmi dobrém komentáři, který z počítačové arkády vytvořil více či méně dokonalou iluzi televizního přenosu zápasů nejexklusivnější hokejové soutěže v našem solárním systému.

NHL 2000

Největší změny asi přinesla NHL97, která byla první plně 3D a jejíž intro bylo prostě nezapomenutelné. Další dvě pokračování se potom soustředila zejména na vylepšení grafického enginu za použití grafických akcelerátorů. Od NHL98 většina ctitelů této série přemýšlela, čím jiným než novými soupiskami týmů by se dala tak výborná hra ještě vylepšit.

Jako odpověď přišla možnost volby herních strategií a nacvičování herních situací v NHL99 spolu s úchvatným intrem s písní Davida Bowieho "HERO" a nezapomenutelným záběrem kapky potu putující po tváři (snad) Erica Lindrose.

Změny, které přináší zatím poslední počin EA na poli zpracování hokeje pro PC, potěší zejména nás, české fanoušky hry, která pravidelně okupuje vrchol všech možných žebříčků oblíbenosti a prodejnosti her v ČR. V úvodu zmíněná firma Bohemia Interactive totiž nehodlala usnout na vavřínech z prodejnosti NHL u nás a zapojila se i do jejího vývoje. Uzavřela totiž s EA smlouvu o úplné, či téměř úplné lokalizaci hry.

Ano, dříve než se pustím do pitvání tohoto nového přírůstku do síně slávy, NHL 2000 je mi ctí vám oznámit onu skvělou novinu, kterou již všichni znáte: NHL2000 k vám přichází v českém jazyce. V mateřštině s vámi bude hra komunikovat a k jednotlivým zápasům vás bude zvát jeden z našich nejlepších sportovních komentátorů, sám velký Petr Vichnar (no, Záruba je podle mě větší - by Vreco). (Otázkou je, jak kvalitně, ale to se pokusím rozebrat až za chvíli.)

Když už jsem nastínil historii vývoje série NHL, možná bych mohl ctěným čtenářům sdělit, o co vlastně ve hře NHL2000 jde. Nuže, pro ty, kteří ještě nepochopili, NHL2000 je křížencem mezi simulátorem hokeje a televizním přenosem. Vaším úkolem je pomocí dřevěné zahnuté tyče dostat kulatý a placatý kousek gumy do nitra kovové konstrukce, ze tří stran potažené sítí, a to i přes mnohdy urputný odpor několika jiných chlapců s větvemi v rukou a jednoho obzvláště podivného maníka se zajímavými výrůstky na nohou a rukou.

V dosažení cíle vám kromě těchto nemehel překáží i podivně pruhovaní strýci, kteří vás v nejlepším posílají odpočívat do ošklivé kukaně vedle ledové plochy, kde musíte občas zůstat i dlouhých 5 minut a to jen za to, že jste se pokusili rozbít zobák tomu ťulpasovi s tyčí, který vám nechtěl dovolit urazit tomu v brance hlavu...

NHL 2000

Ehm... Princip hry jsme si zhruba vysvětlili, ale samozřejmě kromě rozhodčích a protihráčů existují i další překážky v plynulé hře, ale kdo o něco takového stojí, že?

Tak, dost bylo srandiček, teď přejdeme k věcem vážným a podstatným. Všechno to začne tím, že si domů přinesete krabici, která obsahuje takovou knížečku (manuál), registrační kartu a takovou podivnou krabičku z plastu. Ta krabička obsahuje takový stříbrný kotouček, není to freesbee, ale Cimrmanův CD-ROMán jsem ještě nedokončil. Tento exemplář nebude obsahovat žádné literární dílko, pokud nepočítáme soupisky týmů, ale počítačová data.

Po vložení do CD-mechaniky vašeho počítače se objeví (pokud máte povolený autorun) nabídka tohoto disku, zcela jistě vyberte instalovat a potom už jen následujte pokyny instalačního programu, který je v češtině nebo francouzštině, podle vašeho počátečního výběru. Od této chvíle Vás bude zvolený jazyk provázet celou hrou, čímž poněkud narušuje anglofonní herní monopol, resp. většinový podíl na trhu.

Předpokládám, že při instalaci vás, stejně jako mou maličkost, překvapí diskový prostor, který hra potřebuje. NHL 2000 Maximální instalace totiž vyžaduje necelých 200 MB. Pokud se vám hru podaří nainstalovat a spustíte ji, čekají vás překvapení další.

Prvním v řadě je doba nahrávání, která bohužel není nejkratší. Tedy po té, co si odběhnete uvařit kávu (ne tak hrozné to není, ale opravdu to chvilku zabere), se objeví další z nedostižných úvodních sekvencí, zvaných intro. Intro NHL2000 mne popravdě během prvního shlédnutí mírně zklamalo, nostalgicky jsem zavzpomínal na nádhernou píseň, která slibovala stát se hrdinou... "to became an hero, just for one day..." a dramatické záběry zmíněné v úvodu této statě. Ale poté, co jsem intro NHL2K shlédl asi po desáté, našel jsem v něm zalíbení a kladu jej na stejnou úroveň jako intro dílu předchozího. Zejména si mne získal záběr brankáře přemísťujícího se od jedné tyče k druhé takovým elegantním zhoupnutím, to vše v atmosférickém přítmí moderní hokejové haly...

Po intru vás čeká první seznámení se základní obrazovkou celé hry. Ta je pojata poněkud futuristicky. Tento dojem vyvolává kombinace oranžové barvy s modrým techno-písmem. Podstatné však je, že tato obrazovka je velmi přehledná, a tedy i funkční. NHL 2000 Čeho si všimnou zejména vaše uši, je hudba, stejně jako písmo v poněkud techno ladění. Nejdůležitější je ale, co hlavní menu nabízí. To nejdůležitější a důvod, proč si lidé NHL kupují, je volba Sezóna, další nabídkou, zejména pro malé děti a ostatní nemehla, je hra pro začátečníky, kde se hra sestává z ježdění po hřišti a střílení gólů bez jakýchkoliv pravidel - nuda. Další volbou je exhibice. Ta dobře poslouží při návštěvě kamaráda nebo k seznámení s kvalitami jednotlivých týmů. Novinkou je mód výuka, jehož název mluví sám za sebe. Trénovat zde jde vše od bruslení až po střelbu na branku či bodyčekování. Ke zpříjemnění odpolední s kamarády může posloužit i nabídka nájezdy, rovněž netřeba příliš vysvětlovat. Pro ty, kteří se na Stanleyův pohár těší tak, že už to nemohou vydržet, mohou použít volby play-off a po vítězství v něm si potěžkat vytouženou trofej. Dále tu máme volbu turnaj, zde přijdou ke slovu zejména národní týmy nebo výběry hvězd. Další volby se už týkají síťové hry.

Po malém tréninku jistě většina z vás přistoupí na výzvu, kterou vám EA Sports učinili a vy se pustíte do hraní sezóny. Při jejím začátku si zvolíte obtížnost, která má tři tradiční stupně (nováček, profík a all-star), dále jméno ligy a to, jestli podstoupíte draft nebo se spokojíte se soupiskou, kterou nabízí počítač. NHL 2000 Samozřejmě si můžete vybrat kterýkoliv z týmů zámořské NHL včetně nováčka soutěže tým Atlanta Trashers, jehož dres obléká i několik Čechů. Jistotou potom je přesnost soupisek týmů, včetně informací o hráčích a jejich statistiky za dosavadní kariéru.

Pokud toto všechno zvládnete, (měli byste, pokud umíte číst a ovládáte český, popřípadě francouzský jazyk) objeví se obrazovka nastavení pro ligu. Ta se od minula příliš nezměnila, pouze na vás civí česká písmenka, ale možnosti máte v podstatě stejné. Vítaným vylepšením trenérských možností potom je trénink jednotlivých herních strategií, kterých je opět o něco více. Jinak máte možnost jako obvykle editovat jednotlivé lajny, vybrat si brankáře a podobně. Také si jistě nastavíte trvání třetiny, přísnost a typ rozhodčího, možnost rozbít si se soupeřem tlamu a způsob ukončení nerozhodné hry. Další možností jsou volby grafických detailů a zvuku. Zde už na nás vykukuje jedna novinka a tou je možnost vkládat do hry vlastní hlášky. Ty můžete získat ta, že nahrajete své bohulibé výkřiky přes mikrofon ve formátu wav nebo použijete soubory třeba z jiných her, osobně doporučuji worms nebo Shadowmana, například hláška "Yes I'm the lord of the Deadside" (by Mike leRoi) nebo "Eat this" NHL 2000 (by unknown worm) k oslavě gólu opravdu sedí, ostatně fantazii se meze nekladou, omezení je pouze ve velikosti vstupního souboru, která nesmí přesáhnout 1 MB.

Po těchto úvodních formalitách můžete přikročit k asi jediné opravdové novince, kterou NHL2K přináší. Tvorba vlastního hráče, s jeho reálným obličejem. Hlavním způsobem využití této funkce bude nejspíše ono tolikrát omílané strkání hlavy pod scanner za účelem získaní obrázku sama sebe a vytvoření hráče nejen s naším jménem, ale i se stejným ksichtem na tváři. Poněkud užitečnější by jistě bylo sehnat si fotky našich extraligových či reprezentačních hokejistů a posílit celek české republiky na úroveň olympiády... Představa útoku Jágr-Růžička je přeci fantastická, ne? Kromě obličeje můžete hráči přidělit i další atributy počínaje výškou a konče schopností udržet se na ledě.

V okamžiku, kdy jste své mužstvo přetvořili k obrazu svému, můžete přikročit k akci, stačí vybrat ovladač (já zůstávám po léta věrný klávesnici) a vrhnout se na ně. A právě v tuto chvíli se dočkáte asi největšího zklamání z NHL2K. Opravdu uslyšíte hlas pana Vichnara, ale to jen proto, aby vám poněkud nevýrazným hlasem oznámil, že vás vítá tam a tam, kde si tým A a tým B zahrají a že vám tento zážitek přináší EA. NHL 2000 To vskutku nezní jako chvála výkonu pana Vichnara, ale ono bohužel opravdu není co chválit. Vichnar totiž nedostal téměř prostor se projevit a že chybí nadšení v jeho hlase? Inu, NHL2000 není Turnaj Století...

Po tomto jediném (před každým zápasem se ale opakujícím) mluveném českém slově (nepočítáme-li podomácku vyráběné hlášky hokejistů) naběhne pohled na stadión spolu s indikátorem nahrávání, na nějž budete muset několik dlouhých chvil upírat svůj zrak.

Když utrpení zvané nahrávání skončí, vaše srdce může konečně pookřát. Presentace zápasů je moc pěkná, zejména simultánní pohled na činnost obou brankářů před zápasem se zobrazením jejich statistik. Po té se ozve ostrý hvizd rozhodčího a hra začne. Pocit ze hry nelze potom popsat než jako jedinečný. Vše se velmi rychle hýbe a vy máte pocit, že opravdu bojujete o body v Civic aréně... Vlastně se to skoro ani popsat nedá, ale vaši blízcí o vás brzy začnou mít starost, neboť nebudou vědět, jak si vysvětlit sliny u vašich úst a zrychlený dech (v mém případě potom vyplazený jazyk - znak vrcholného soustředění :-)

Dalším velmi příjemným šokem pro vaše vědomí bude po dohrání ligy zjištění, NHL 2000 že v EA konečně pochopili, že NHL ve skutečnosti má určitou kontinuitu a tak i ve hře můžete konečně hrát několik lig za sebou a vlastně si tak vychovávat své hráče od plenek až ke vstupu do Hall of Fame...

Stav euforie ze hry však po několika utkáních opadne, a vy si začnete všímat mnoha maličkostí. Některé samozřejmě potěší, ale jiné už tolik ne. Protože těchto malých věcí, na kterých však pocit ze hry mnohdy nejvíce záleží, je mnoho, pokusil jsem se je roztřídit a dát jim podobu + a -. Pokud jste však nikdy NHL nehráli a text, který jste dočetli až sem, ve vás probudil zájem o tuto hru, nemusíte se následujícím seznamem zabývat, protože pro vás je NHL to nejlepší, co vás může na poli sportovních her potkat, a hodnocení pro vás je 9/10.

Pokud však máte pochybnosti nebo máte ve svém stojanu na CD jednu ze série NHL z let 98-99 měli byste si přečíst následující textík a potom pozorně posoudit, stojí-li vám několik maličkostí za to.

Jen nevím, mám-li začít kritikou nebo chválou, začnu radši chválit, což je těžší, ale nezabere to tolik místa. Předem upozorňuji, NHL 2000 že následující hodnocení vyplývá zejména ze srovnání s NHL99 a s televizním přenosem zápasu Český Telecom (fuj, bohužel kvůli velkým penězům i tady musíme nadávat - by Vreco) extraligy ledního hokeje mezi týmy HC Pardubice a HC Excalibur Zlínští Orli.

+ Rychlost, rychlost, rychlost - na Celeronu 366 + V2 v rozlišení 800*600 a plných detailech něco úžasného, dokonce se mi povedlo dát si vlastní gól, protože se puk odrazil k mému dojíždějícímu hráči a já nestačil zareagovat a změnit směr jízdy a puk na jeho hokejce překonal brankovou čáru...
+ Možnost vlastních výkřiků a potažmo i různé slavení gólů... A piš....!!!
+ Velké množství způsobů, jak docílit branky, snad není pozice, ze které by to při troše štěstí nešlo, ale žádný způsob není 100%.
+ Velké množství gólů, góly jsou to, proč diváci chodí na hokej a pokud je téměř každý gól vsítěn jiným způsobem, nevadí ani výsledek 9:4 za zápas s 10. Minutovými třetinami.
+ každému vyloučení předbíhá debata s rozhodčím, bohužel jsem však nedokázal vypozorovat, zda nějakým způsobem ovlivňuje hru čili nic. NHL 2000 Navíc tento proces není možné ovlivnit, nicméně rozhořčené výkřiky odsouzených jsou vítaným zpestřením.
+ Výborným vylepšením je možnost přiřadit nově vytvořenému hráči jméno, pod kterým bude vystupovat v herním komentáři. Mírným zklamáním potom je nedostatek jmen českých, což je s  hledem na lokalizaci hry poněkud smutné. Na druhou stranu se autoři snažili a tak přidali několik neutrálních přezdívek, kterými můžete své hráče obšťastnit.
+ Samozřejmým kladem je i ono nalepování vlastní fotky na obličej nově vytvořených hráčů, ale jak uvidíte později není to dokonalé.
+ Animované tváře, konečně NHL dohnala FIFU a hráči projevují emoce.
+ Ač nevím, je-li to klad, v NHL2000 se objevuje velké množství zranění, od natažený třísel až po uříznutý prst (nekecám, fakt se mi to stalo!).
+ Změna v ovládání týmů v přerušení, týmy v nabídce již nejsou jako home a road, ale pod svými jmény, což je přehlednější a usnadňuje to nastavování herních strategií během zápasu. Příjemné je také přesunutí ovládání brankářů do nabídky volby týmu.
NHL 2000 + Dalším rozhodným plus jsou pohyby brankářů. Za zmínku stojí zejména semafor a přikládání příložníku a práce s  holí vůbec.
+ K předchozímu bodu se vztahuje i to, že brankáři mají různé styly, a i když u Haška jsem si odhazování hokejky nevšiml, je to opravdu znát.
+ plus poslední, možnost vybrat týmům dres a to nejen mezi dresem určeným pro utkání doma a venku, ale EA přišli se skvělým nápadem dát každému týmu i jeho historický dres. Bomba.

Uff, jak vidíte, není to tak strašné, je co chválit, ale nebudeme s tím začínat před večerem, následuje kritika...
- Velkým, opravdu velkým mínusem je "režisér." Prostě ten trouba, který nezvládne zvolit pohled na správného hráče při zobrazení jeho statistik během přerušení hry. Jediným případem, kdy se mu to povede je statistika brankářů před začátkem utkání. Po úvodním hvizdu se ho nejspíše zmocní šílenství a při pohledu na Felixe Potvina zobrazuje statistiky Jaromíra "Sportovní Bar" Jágra. Hrůza.
- Dalším zklamáním je potom překlad hry do češtiny. Není úplně špatný, o to více pak mrzí minely jako LIGY ZA KARIÉRU (career scoring) a další chybičky, které si jistě najdete sami.
NHL 2000 - Už v první části recenze jsem zmínil možnost dát hráčům vlastní obličej. Pravdou však je, že výsledek nebývá nejlepší a pokud nemáte fotografii z přísně čelního pohledu, mohl by vámi vytvořený hokejista sloužit jako strašidlo, kterého by se lekl I Fredie z Jilmové ulice.
- Tak, jako mě potěšila možnost nalepit svůj ksicht na hráče, mne zklamala nedotaženost tohoto atributu. Protože ve statistikách a představování jednotlivých řad před zápasem je místo vaší fotky jen emblém NHL2000. Ptám se proč nebylo možné použít fotky, ze které byl vytvářen váš ksichtík?
- Další výtka již jednou zmíněná jde na pana Vichnara, resp. na JRC. Proč? Proč je můj dojem z výkonu pana Vichnara tak mizerný? Navíc jedna věta za zápas mi nepřijde jako hra kompletně v češtině. Snad příště....
- S tím souvisí i nemožnost přepnou na plně anglickou verzi v případě, že vás pan Vichnar omrzí, či nebudete ochotní přehlížet chyby v překladu.
- Co se týká komentáře hry v AJ lze jen velmi málo vytknout starému dobrému Jimovi, ale jeho mladý kolega, který rozebírá herní situace vás brzy začne štvát. NHL 2000 Naštěstí je tu chytrá možnost toho blbečka vypnout a poslouchat jenom hlavní komentář.
- V průběhu hry jsem si také nevšiml žádné hry u mantinelu, kterou nám EA slibuje již velmi dlouho. Zašlapávání kotouče jsem ve zmíněném televizním přenosu viděl asi 20x. V NHL2000 v cca 50. Zápasech ani jednou.
- Již pře dvěma lety jsme s přáteli z internetové ligy volali po zlomených hokejkách při prudké střele. Není to samozřejmě jev příliš častý, ale tak v jednom ze tří zápasů naší ligy na něj narazit můžete. A což teprve v mnohem tvrdší NHL. Snad příště.
- Další věc je Turnaj, výhradu mám k obtížnosti turnaje. Je totiž tak snadným že vás po pěti minutách přestane bavit.
- S turnajem souvisí i věc další. Posledním plusem byly historické dresy týmů NHL. Ptám se tedy, proč nemají národní týmy reálné reprezentační dresy. Zejména mě to mrzí (ŠTVE) u našeho zlatého týmu. Dres s vlajkou je odporný ve srovnání s reálným dresem hochů z NAGANA. Nepochopitelné to je zejména vzhledem k lokalizaci hry.
- Za tohle budu asi pranýřován, ale musím. Nemám nic (skoro) proti násilí ve hrách. Rád si zahraji i SIN nebo Shadowmana, ale pěstní souboje v NHL mi vadí. NHL 2000 Vím, že bohužel k hokeji patří, ale nevím, proč by je ještě ke všemu měl ovládat hráč. Naštěstí se možnost bitek dá vypnout. Ostatně zpracování těchto šarvátek je nudné a tak opravdu není o co stát (to je fakt... je to, jako byste se mlátili s boxovacím panákem připomínajícím boxovací pytel - by Vreco).
- Další výtka je charakteru technického. Při zranění hráče nebo podobné významné situaci se v pravém horním rohu monitoru objeví výřez tuto záležitost zobrazující. To je jistě výsledek chvályhodné snahy nás informovat, ale tento způsob zdá se mi poněkud nešťastným. Toto okénko totiž v podstatě znemožňuje kombinaci, neboť na podstatnou část hrací plochy nevidíte a navíc se hra nepříjemně zpomalí.
- Opět poněkud diskutabilní výtka. Totiž hudba. Moje hodnocení v tomto případě je jistě velmi subjektivní, založené na tom, že nemám příliš v oblibě dud-duc hudbu. Hudba v NHL2000 mi přijde jako nejhorší za dobu, co NHL hraju. K hokeji se podle mého mínění hodí spíš tvrdý rock. Ideální hudební doprovod pro hru jako je NHL by v tomto roce měli tvořit Offspring nebo něco obdobně laděného. Nepochybuji ale, že mnozí z vás si budou nad hudbou pomlaskávat.
NHL 2000 - A máme tu obecenstvo, placaté. Tečka. Nebo ne, placatá textura se přeci jen trošku zlepšila, nyní se občas diváci pohybují a pokud některý z hráčů docílí hattricku, hází na led draze koupené kšiltovky. Zvukový projev publika je potom vcelku uspokojující, nicméně ne dokonalý.
- Na jiném místě jsem chválil pohyby hráčů, zejména brankářů, přesto bych dokázal ocenit věcičku, jako je editor pohybů. Možná bych chtěl opravdu moc, ale ze hry Die by the sword vím, že to není nemožné.
- Snad jediným problémem v samotném hraní hokeje je to, že je téměř nemožné vyhrát vhazování. V jednom zápase a nebyl to ten první jsem dokonce nevyhrál ani jedno ze 30. za zápas.
- A naposled. Soupisky týmů. Ty by samozřejmě nepatřily do mínusů, neboť soupisky týmů NHL jsou velmi dobré, i když některé změny už se zachytit nepodařilo. Hlavní výtku mám k soupiskám národních týmů. Je to věc již dlouho diskutovaná. V národních týmech jsou pouze hráči NHL, protože hra vychází s licencí NHL a NHLPA a nikoho jiného tam nechtějí. To je samozřejmě škoda. Mám jeden krásný sen, aby JRC vydalo "Data-disk" k NHL s naší kompletní ligou včetně play-by-play v češtině. Nebo aby podobný projekt vyšel příští rok místo NHL2001.

NHL 2000
Výrobce: EA Sports
Distributor: Bohemia Interactive
Minimální konfigurace: Pentium 200 MHz, 32 MB RAM, 16xCD ROM, 1 MB video karta
Doporučená konfigurace: Pentium 333 MHz, 64 MB RAM, 3D karta
Verdikt: Nejlepší hokej, jaký tu kdy byl, ale na druhou stranu nic převratného.
Hodnocení Pro nováčky - 9/10
Pro ostřílené hráče - 7/10

Tak a to je vše přátelé. Jistě tento výčet ctností a nectností není úplný, ale myslím, že přehled o tom, jaká uvnitř hra je poskytuje. I přes výsledné hodnocení, určené zrakům ostřílených veteránů NHL, za které dostanu jistě spoustu anonymních e-mailů, mám pocit, že stejně jako já si, přes veškeré chyby kterými NHL2000 oplývá, novou hru ze série nejlepších hokejů pod sluncem pořídíte prostě proto, že je to nová NHL. (Nebo si ji možná pořídíte proto, že je nová a taky počeštěná, i když ani překlad není dokonalý. Ne všechny texty asi prošly korekturou, protože sem tam na nějakou tu chybičku narazíte a jak už psal Xentar výše, ani Vichnarův dabing za to nestojí, zvláště, když bezbarvým hlasem pronese pouze nějakou tu uvítací frázi. Možná ale za dva, za tři roky se Bohemia Interactive, nebo případně jiná distribuční společnost (o čemž pochybuji) rozhodne, že Vichnara nevyužije pouze k úvodnímu monologu, ale že by bylo dobré k němu přidat třeba Roberta Zárubu a nechat počeštit kompletně celou hru. Je to sice myšlenka z těch fantastických, nicméně ne nerealistických. Nezbývá nám, než počkat a nechat se překvapit, v jaké podobě a pokud vůbec se na náš další díl ze série NHL vyvalí - by Vreco.)