Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NHL 2001 z jiného úhlu pohledu

  12:00aktualizováno  10. července 2001 10:06
Hokejový simulátor NHL 2001 od EA Sports patří mezi nejprodávanější a nejoblíbenější tituly na našem trhu. A přesto, že je většinou označován za nejlepší hru svého druhu, najdou se hlasy, které s tímto hodnocením nesouhlasí. Mezi ně patří i jeden z našich čtenářů, který nám zaslal svou recenzi.

NHL 2001Poté co jsem si přečetl v jednom herním magazínu recenzi na NHL 2001, rozhodl jsem se, že něco takového zkusím také. Na rozdíl od redaktorů těchto časopisů jsem se vrhl do psaní teprve po dohrání sezóny a po zhruba 50-ti exhibičních zápasech. A došel jsem k závěru, že ne vždy je všechno tak, jak to na první pohled vypadá. Dovolil bych si tedy jak upravit zatím všechna dosažená hodnocení hry, tak zveřejnit nepopsané chyby v grafice, hratelnosti a dalších částech této velice populární hry.

První výraznou chybou (nebo spíše nedostatkem) je intro. Je sice zcela originální a po dlouhé době pouze animované, ale zato krátké a trochu nudné. A ani tvrdá rocková hudba (také slabší než v NHL 2000) vás nepřiměje k tomu jej shlédnout podruhé.

Zdá se mi, že v případě menu se autoři vrátili o tři roky zpět. Výběr je sice stále stejný (rychlá hra, turnaj, sezóna, play-off, online liga, online zápas a nájezdy), ale přibyla zde nesmyslně položka "vytvoř tým". Ta mohla být klidně někde jinde. Klikám na "rychlou hru" a co to nevidím? No, pánové, že by ty létající obrázky v pozadí, které vypadají, jako kdybyste je vyrobili v "malování", byly to pravé ořechové? To se říci nedá. Aspoň, že znaky týmů a možnost losování jsou pěkné. Příjemná je možnost vytvořitNHL 2001 si svého vlastního hráče, který je vám konečně podobný, a stejně tak i dres včetně loga.

Grafika sice doznala značných změn k lepšímu, stále to však není jako v reálu. Hráči pěkně gestikulují, ale co je to platné, když je jejich pleť celá stejně hnědá a troufám si říci, že s takovými obličeji by klidně vyhráli Miss. Proč je trochu "nezhnusit", aby vypadali opravdu jako upocení a smradlaví hokejisté a ne jako baletky s pudrem na tváři?

Diváci jako takoví jsou kapitolou na dlouho a tak to zkrátím. Celkem umějí tři pohyby. Mávání rukama nahoru-dolu, tleskání, a nakonec se zmůžou vstát při hymně. Nevím, kdo je řídí, ale dělá to jistě perfektně, protože přimět mávat vyprodaný stadion na sekundu přesně je obrovský výkon. Nicméně placatí diváci nejsou jistě tím, co vás přiměje ke koupi této hry, a tak přejdu jinam. Animace. Jsou pěkné, skoro jako skutečné, avšak stále a stále se opakující. Úvod do utkání je dokonce naprosto stejný pokaždé. Koho by bavilo se 200x dívat, jak se dva hráči vykecávají před šatnami?

Také vypadávající a prostupující polygony nejsou zrovna ohromující. Ruce hráčů vypadají jako po obrně a stíny na mantinelu při přeskakování jednotlivých hráčů mi také nepřipadají zrovna dokonalé. Čísla na dresech se NHL 2001při jakémkoliv pohybu jejich vlastníka "odlepují" a odstávají, jako kdyby byla ze železa. Výzbroj brankářů je stále smyšlená (Belfour má hůl značky Dallas) a ani helma od Haška (jindy maska) si není vůbec podobná. Je to obyčejná hráčská helma s košíkem. O výzbroji hráčů radši ani nepíši, ta je totiž naprosto stejná u všech hráčů jednotlivých týmu. Asi všichni nakupují ve stejném obchodě. Vzhled jednotlivých stadiónů se liší pouze světelnou tabulí, jinak reklamy jsou všude stejné. Děs, hnus a chyba!

Proč autoři nedají alespoň nejznámějším hráčům jejich výzbroj? Já osobně vědět, že má Jágr svoji helmu, tak letím do obchodu a kupuji NHL a je mi jedno, za kolik. A co teprve trenéři? Och, ach, ouvej. Ti jsou sice nově udělaní a dokonce se i pohybují, ale vůbec se nepodobají svým opravdickým kolegům. Jejich pohyb je opět omezen na 3 až 4 opakující se gesta. Takových chyb a nedostatků je v NHL 2001 celá řada.

Pokud jde o hratelnost, taky to není žádná sláva. Přibyly dva nové pohyby (otočka doprava a doleva), ale ty využijete pouze minimálně. Na druhou stranu je zde značný rozdíl oproti předchozím verzím v bodyčekování. Pokud totiž zmáčknete tlačítko právě pro tento úkon, váš hráč se rozjede s krvavýma očima na nejbližšího NHL 2001protihráče a jede za ním alespoň deset metrů, než ho trefí a přetočí ve vzduchu (salto mortále není výjimka). To je sice pěkné, ale neúčelné. Představte si, že chcete jet za pukem, zmáčknete zrychlení a váš hráč se místo toho ohání všude kolem a místo vstřelení gólu nafasuje 2 minuty za sekání. To musí přece naštvat!

Novinkou jsou klíčoví hráči týmu (Modano, Jágr...). Ti se od ostatních liší velice výrazně. Nejen, že jsou rychlejší, chytřejší a lépe střílí, ale také se s úspěchem vyhýbají smrtelným nájezdům protihráčů. A zde je další chybička. Normálního hráče seknutím přes hlavu složíte k zemi, avšak Modano si to po takovém to zákroku mašíruje vesele dál a ani soupeřova šipka a píchnutí do břicha mu nezabrání ve vstřelení branky. Ty padají sice náhodně, ale po krátké době se naučíte způsob, jakým lze gólu dosáhnout skoro na 70% procent. Jedním z nich je tvrdá střela. Ta s brankářem zamává tak, že si sedne a přihlíží, jak mu projedete tělem a zavěsíte přímo z brankoviště (takový gól ve skutečnosti neplatí). Tento jev lze sice regulovat, ale i při změně nastavení se opakuje až příliš často.

Dále pak tvrdá a dobře mířená střela z dálky. Řeknete si, taková bomba, že brankář ani nemrkl, NHL 2001avšak pokud se podíváte z "repleje", zjistíte, že ve skutečnosti to byl jakýsi obloučkem nahozený puk na branku a brankář nejen, že zareagoval, ale dokonce byl rychlejší než puk, který mu v zápětí prošel místem, kde měl původně lapačku.

Také jsem se dočetl, že si má počítač údajně zapamatovat vaše opakující se akce a později na ně správně reagovat. To zde nenajdete ani náhodou! Je to pouze výmysl a reklamní trik. Třeba 8x za zápas projedu kolem toho samého obránce podél mantinelu, zajedu za branku, přihraji před ní a ani nejhorší hráč nemá problém vystřelit či skórovat.

Obrovskou chybou je podivné chování brankáře. Ten se při nájezdu dvou hráčů a jejich bleskové přihrávce a následné střele přesune tak rychle, že nevěříte svým očím, avšak pokud přihrajete z rohu na modrou a puk se tam nějak doplazí, máte záruku 80% gólu, brankář si totiž před vámi lehne a počká, až mu ustřelíte hlavu a puk se dokoulí do branky.

Další hrubkou, kterou vám popíšu a dotvrdím své následné hodnocení, je podivné chování puku. Tvrdou střelou prostřelíte brankáře skrz tělo (čistý průstřel) a radujete se z lehce získaného náskoku. A ejhle on to není gól? V replay zjistíte, že brankáře jste sice prostřelili, avšak puk se zastavil o obránce stojícího za ním.NHL 2001 A aby toho nebylo málo, tak tento obránce puk zachytil ničím. Opakuji, ničím! Puk se jednoduše odrazil od prázdného místa mezi rukou a tělem. Gratuluji, tomu se říká abnormální schopnost.

A už opravdu poslední chyba, na kterou jsem přišel - ta je v nastavení rychlosti hry. Nevím, čím to může být, ale pokud hrajete hru (ať už na jakoukoliv obtížnost) na malou rychlost (rychlost hry 3 stupně od minima), porazíte počítač bez sebemenších problémů i značným rozdílem. Nastavíte-li však rychlost o jeden jediný stupeň výše, máte zaručenu 60% prohru svého týmu. Počítač více útočí, stihne vystřelit v situaci, ve které si vy ani nevšimnete, že jste měli puk a vše je završeno superman(ím) brankářem, který vychytá 80 střel vašeho družstva s prstem v nose. Kde se asi stala chyba?

Vím, že já bych nezvládl udělat ani grafiku rukavice, ale s financemi a technologiemi, jakými EA Sports disponují, lze jistě připravit 20x lepší hokej!

Autorem tohoto čtenářského příspěvku je Sergej


Dodatek Vreca: S posledním odstavcem nelze než souhlasit, rozdíly v obtížnosti nejsou žádnou výjimkou. Zářným příkladem může být můj duel s Ruskem v obtížnosti profesionál, kdy jsem zápas prohrál 0:3 NHL 2001a ve chvíli, kdy jsem všechna nastavení ponechal na stejné úrovni, pouze obtížnost jsem snížil o jednu na začátečníka, vyklepal jsem Rusáky 11:0. V tomto případě podle mě chlapci z EA Sports trošičku ulítli při nastavování laťky obtížnosti jednotlivých úrovní.

No a když už jsme u toho kritizování, na NHL 2001 mi hodně vadí ještě jedna věc - nutnost krátce po vydání hry stahovat patch, aby si člověk vůbec mohl pořádně zahrát po internetu. Je fakt, že podobné opravy her vycházejí krátce po vydání i u jiných titulů, problémem u NHL 2001 ovšem je, že stáhnutí opravy ze serveru EA je přímo v herním menu a když tak učiníte, můžete si být jisti, že napoprvé patch nestáhnete, neboť server EA je permanentně přetížený a vy jinou alternativu nemáte. Mě na pevné lince to ani tak nevadilo (byť mě překvapila dlouhá doba stahování a několikeré přerušení v půli stahování), nicméně známý, který je na modemu, vyřkl na adresu autorů nejednu vulgární hlášku a ani se mu nedivím - stahovat těsně po vydání hry opravu a to asi desetkrát kvůli jasné chybě u EA a být kvůli tomu připojený cca sedm hodin (a hlavně vstávat v sobotu v šest hodin ráno, aby byla šance na úspěšné stažení větší), to by naštvalo asi každého.

NHL 2001
Výrobce: EA Sports
Distributor: EA Sports
Minimální konfigurace: Pentium 200, 32 MB RAM, 4x CD-ROM)
Doporučená konfigurace: Pentium 400, 128 MB RAM, 3D karta
3D karty: ano (D3D, 3dfx)
Multiplayer: ano
Verdikt: Někdy mi připadá, že to, co hraji, není NHL ale simulace podivných věcí, tvarů a sportů.
Hodnocení 60%
Autor:


Témata: simulátor

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Konec dohadů. Unreal, nebo Quake?

Střílečka Quake je šestnáct let stará a stále září.

Pokud byste si museli vybrat, dáváte, případně dávali jste přednost značce Quake, nebo raději konkurenci v podobě...



Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Další z rubriky

RECENZE: Pamatujete na sci-fi simulátor Descent? Overload je to samé

Overload - fotky z recenzování

Descent patří mezi ty hry, na které hráči kolem třicítky vzpomínají s nostalgickou slzou v oku, zatímco ti mladší...

RECENZE: První placený přídavek pro český Kingdom Come je rozpačitý

Kingdom Come: Deliverance: From Ashes DLC

Placený přídavek From the Ashes nepřináší nic z toho, proč Kingdom Come tak milujeme. Možnost spravovat vlastní vesnici...

RECENZE: Hearthstone: The Boomsday Project láká na mechy a spíš nudí

Hearthstone: The Boomsday Project

S The Boomsday Project slaví návrat mechové a nové klíčové slovo Magnetic upravuje dynamiku hry i prostor pro...



Najdete na iDNES.cz