Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

NHL Eastside Hockey Manager CZ

  12:00aktualizováno  22. září 9:37
Požírač volného času jménem Championship Manager má svého hokejového bratříčka. NHL Hockey Manager vsází na tradiční postupy managerských her, ale i na značná zjednodušení. To vše s českou extraligou a českým překladem.
65

NHL Eastside Hockey Manager

Platforma: PC
Výrobce: Sports Interactive

Herní karta

NHL Eastside hockey managerPožírač veškerého volného času jménem Championship Manager (dále jen CM) dělí hráče na dvě skupiny: na ty, kteří ho hrají, a na ty, kteří ho neznají. Poté, co se autorská společnosti Sports Interactive rozešla s původním vydavatelem a ztratila práva na používání jména CM, pustila se do dvou nových projektů, vycházejících z útrob samotného CM: Football Manager (ten se na trh dostane na Vánoce) a NHL Eastside Hockey Manager, který je jedním z prvních dobrých hokejových managerů.

Stejné zpracování, stejné principy
NHL Eastside hockey manager (dále jen HM) je v technickém zpracování i v samotných principech věrnou replikou fotbalového CM. Opět zde máme jednoduchou, ale pro potřeby hry dostačující grafiku, a žádné ozvučení. Změnil se vlastně jen sport, který hra simuluje, a některá nastavení.

“Hra je věrnou replikou fotbalového Championship Manageru.“

NHL Eastside hockey managerNa začátku si člověk stvoří sebe sama a odfajfkuje ligy, které se mají v průběhu hry simulovat. Češi si z celé nabídky soutěží (NHL, finská, švédská, ruská, slovenská...) vyberou nejspíše tu naši, poněkud zarážející je však stará databáze, špatné přidělování bodů za vyhrané zápasy (dva místo tří) a pomatený systém play-off. Sports Interactive v tomto bývali vždy precizní, časy se ale asi mění. Samotné herní principy však dopadly dobře, opět se vše odvíjí od hráčského kádru, který je třeba ještě před začátkem sezóny otestovat v přípravných zápasech, doladit mu formu a pak se s ním naostro pustit do Extraligy. Konec hry jako takový neexistuje, klub jen svému managerovi zadá sezónní cíl. Tím může být vylepšení kádru, postup do playoff nebo třeba obhajoba titulu. Podle výsledku a úspěchu se pak odvíjí jeho kariéra: buď je s ním management klubu spokojen, nebo jej prostě vyhodí. V tom případě si musí hledat angažmá v jiném týmu.

Trénink a posilování kádru
Hráč – kouč a manager v jednom – může svůj kádr vylepšovat jak trénováním, tak příchodem posil. Systém verbování nových hokejistů probíhá podle skutečných zákonů trhu, v Americe se nosí výměny, v Evropě spíše NHL Eastside hockey managerplacené přestupy, a to především směrem ze západu na bohatý ruský východ. Správa peněz a kontraktů zůstala vesměs na úrovni CM. Manager se tak se svými hokejisty musí handrkovat o výši prémií, délku kontraktu nebo jakožto trenér musí svým hráčům jasně sdělit jejich postavení a úlohu v mančaftu, aby náhodou nepropadli strachu o svou budoucnost. Tato část se povedla, především díky hokejovému prostředí jsou leckteré bitky o dobré hráče zajímavým soubojem nabídek pod patronátem všemocné NHL, která si může ukázat prstem na kteréhokoli hokejistu a vyfouknout ho evropským týmům.

Problémem je ale trénink. Lépe řečeno jeho dost simplifikovaná ořezaná verze. Zatímco CM umožňoval precizní vylepšování různých atributů, a to dokonce v návaznosti na vytvořenou taktiku a konkrétní fotbalové situace, (viz tento screenshot), HM suše předkládá jakýchsi pět šest ikonek, zjednodušujících trénink na obecné pojmy jako „hlavní“, „pro gólmany“ nebo „kondiční“. Jednoduchost a přehlednost není na škodu, jenže co když je tímto způsobem zpracována celá hra? O čem pak HM vůbec je, když mezizápasová příprava takřka neexistuje? HM navíc selhává v tom nejdůležitějším – ve zpracování zápasu. Textový komentář zůstal, ostatní formy ovšem nahradil jakýsi taktický pohled, obyčejné schématické NHL Eastside hockey managerznázornění sestavy a pohybujícího se pruhu, který má vyjadřovat kde se aktuálně pohybuje puk. Co takhle nějaký podrobnější průběh mače? Proč nikdo do hry nedal týž geniální 2D pohled jako v posledním dílu CM? Vždyť hru dělal ten samý tým lidí a na tom samém enginu...

Taktika a statistiky
Autory je naopak potřeba pochválit za nastavení taktiky, které plně vystihuje hokejové principy a zákonitosti. Instrukce se dají tvořit jak pro celý tým (dohrávání soubojů, rozložení pobytu na ledě, míření atd.), tak je pro jednotlivé pětky (napadání, útočná zóna). Skvělé je třeba určení jednotlivým hráčům, jak mají střílet – jestli mají brankáře bombardovat z každé pozice, jestli mají puky nahazovat nebo třeba pálit jen z těch míst, kde je šance na gól. Není tak problém při různých situacích (když třeba člověk prohrává 2:0 těsně před koncem) navolit adekvátní formace s co nejvhodnějším nastavením. Otázkou je, jak se toto všechno povedlo přenést do samotného zápasu. Obecně totiž moc nefungují vazby taktika + atributy hráčů; stejná taktika i při nasazení typově naprosto odlišných hokejistů funguje identicky. To je ale samozřejmě záležitost vyladění hry, ostatně už taky vyšlo několik patchů.

“HM bohužel selhává v další pro managery důležité věci – ve statistikách a hráčské databázi.“

NHL Eastside hockey managerHM bohužel selhává v další pro managery důležité věci – ve statistikách a hráčské databázi. Bodejť by ne, když atributy hráčů tvořil daleko, daleko menší a zřejmě i méně zkušený tým lidí. Obzvláště naše liga je dokonale hrůzná. Roky narození nebo platy si autoři totálně vycucali z prstů. Například mladík Rostislav Olesz má ještě ve Vítkovicích plat 382 000 Kč měsíčně, přitom rozpočet ostravského klubu je ani ne 70 milionů ročně. Petr Bříza zase od Sparty inkasuje 1 650 000 Kč za měsíc a Jirka Dopita dokonce od Pardubic 1 950 000 Kč... v tom případě by Karel Poborský, nejlépe placený hráč kolektivních sportů u nás, bral sto milionů měsíčně. A to není všechno. Některým týmům chybí tři čtyři jeho kmenoví hráči a někdo má zase úplně opačné držení hole než ve skutečnosti. Stejnými fórky hra překvapuje od začátku do konce jak v naší lize, tak i v ostatních soutěžích. Nemá ani cenu se ptát, jestli hru vůbec někdo testoval...

NHL Eastside hockey managerČeská lokalizace
Alespoň že český překlad je bez chyb. CD Projekt odvedl dobrou práci a nasadil na lokalizaci lidi, kteří – co se týká pojmů a terminologie – hokeji zřejmě rozumí. Dobře je vyřešena i návaznost vět a obecněji slov na sebe navzájem. HM totiž na sebe lepí jednotlivá slova nebo větné úseky a k nim přidává jména z databáze. Problém se skloňováním se jednoduše vyřešil buď aplikací prvního pádu, nebo použitím pomlček. České lokalizaci tedy není celkově co vytknout a je vidět, že si na ní dal CD Projekt záležet.

Verdikt: HM je takovým přestupním bodem mezi znalostí her jako FIFA/NHL a mezi závislostí na Championship Manageru. HM je daleko přístupnější, ale o to taky jednodušší a v detailech nepečlivý. Fanatici do managerů si jej prohlídnou, chvilku zahrají a pak odhodí, pro začátečníky nebo středně pokročilé může být ovšem dobrou volbou, jak s tímto žánrem seznámit. Tak i tak by ale za tu databázi zasloužili autoři vytahat za obě uši...

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

87 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 309 čtenářů

Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

RECENZE: Hearthstone: The Boomsday Project láká na mechy a spíš nudí

Hearthstone: The Boomsday Project

S The Boomsday Project slaví návrat mechové a nové klíčové slovo Magnetic upravuje dynamiku hry i prostor pro...

RECENZE: V týmové akci Earthfall likvidujeme mimozemšťany po stovkách

Earthfall

Earthfall je v jádru jen kopie kultovní kooperativní akce Left 4 Dead. Ale je tak dobře udělanou kopií, že nám to ani...

RECENZE: Erotický horor Lust for Darkness neděsí ani nevzrušuje

Lust for Darkness

Nezávislá polská hra slibovala kombinaci erotiky a hororu. Krve i nahých lidí je tu sice přehršel, ale přesto je...



Najdete na iDNES.cz