Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Noční hlídka

  12:02aktualizováno  10. srpna 10:04
Staňte se jedním z Jiných a přidejte se do nikdy nekončící války mezi Světlem a Tmou v tomto zajímavém mixu strategie a RPG.
75

Night Watch (Noční hlídka)

Platforma: PC
Výrobce: Nival Interactive

Herní karta

Noční hlídka Už po tisíce let probíhá válka mezi světlem a tmou. Válka, o které obyčejní lidé nemají ani tušení, přestože na jejím výsledku závisí osud celého světa. V této válce bojují Jiní, lidé s nadpřirozenými vlastnostmi, schopni vstupovat do šera. Sílu tito Jiní čerpají z lidských emocí - temní z negativních a světlí z pozitivních. Jelikož jsou jejich schopnosti obrovské, při plném propuknutí konfliktu by mohlo dojít až k vyhlazení veškerého života na planetě. Proto spolu obě strany uzavřely dočasné příměří. Světlí, pod vedením přesvětlého Gesera, vytvořili Noční hlídku, která bude kontrolovat činy Temných. A naopak - nejvyšší mág temných Zavulon vede Denní hlídku, jejímž úkolem je sledovat počínání Světlých. Nad oběmi stranami stojí Inkvizice, dohlížející nad dodržováním dohody. Nyní se však narodil mocný Jiný, který nakloní misku vah na jednu stranu. Kterou si vybere?

"Děj je kompletně nový a až na pár nejdůležitějších postav nemá s filmem, potažmo knihami nic společného."

Je snad mezi Vámi někdo, kdo nikdy neslyšel o fenoménu zvaném Noční hlídka? Nejúspěšnější ruský film všech dob na motivy brilantních románů od Sergeje Lukjaněnka? Stále nic? Tak okamžitě běžte do nejbližší knihovny, nebo alespoň videopůjčovny tuto vaší neomluvitelnou neznalost okamžitě napravit. Můžete mi věřit že litovat rozhodně nebudete. Noční hlídka Lujkaněnko na to šel přesně opačně než Tolkien a předvedl nám nový, moderní pohled na fantasy. Místo aby se věnoval vymýšlení nového světa a vytvářením rodokmenů všech vedlejších postav na desítky generací zpět na úkor plytkosti zápletky (teď jsem patrně šlápl do vosího hnízda), použil reálie současné Moskvy do nichž zasadil strhující příběh. Svět v kterém neexistuje jasně definovatelné zlo a dobro, svět ve kterém se nedějí zázraky a happy end je neznámým pojmem.
Asi jste hned poznali, že patřím do skupiny lidí, kterým svět Nočních hlídek učaroval. Měl jsem to štěstí, že jsem se nejprve dostal ke knižní trilogii (nedávno vyšel sice čtvrtý díl, s jeho vznikem však nemá Lukjaněnko nic společného a na popis jeho (ne)kvalit nemám dostatečně širokou zásobu sprostých slov) a teprve poté viděl tolik vychvalovaný film. Ten sází především na filmové triky a divákům neznalým literární předlohy může připadat mírně zmatený. Přesto se jedná o úžasnou podívanou, které většina x-krát dražších hollywoodských trháků nesahá ani po kotníky. Dovedete si tedy jistě představit mé nadšení, když mi před pár dny naše krásná pošťačka předala obálku s touto dlouho očekávanou hrou . Náladu mi nezkazil ani kýčovitý obal, dokonce ani přítomnost nenáviděné ochrany StarForce a já se mohl rychle ponořit do světa hlídek…
Mým alter egem na příštích přibližně 12 hodin se stal blonďatý mladík Stas, ještě neiniciovaný Světlý, jenž se na počátku nachází v hodně prekérní situaci. Jen včasný zásah Noční hlídky mu zachrání život, příliš se tedy nerozmýšlí a sám do jejích služeb vstoupí. Netrvá dlouho a Váš tým se rozroste o další postavy a Noční hlídka zápletka se začíná komplikovat. Nechci z ní zde příliš prozrazovat, jelikož je to právě perfektní příběh, kvůli kterému jsem se od počítače nemohl odlepit. Děj je kompletně nový a až na pár nejdůležitějších postav nemá s filmem, potažmo knihami nic společného, což je jedině dobře. Vždyť koho by bavilo prožívat znovu ty samé události že? I tak se dočkáme překvapivých dějových zvratů a několika různých zakončení.

"Schopností je obrovské množství, takže si můžete postavu přizpůsobit přesně podle vašeho stylu hraní."

Po přijetí do Noční hlídky si musíme zvolit povolání – na výběr jsou tři a jsou oproti jiným hrám celkem originální. Máme zde klasického mága, vlkodlaka, a nakonec kouzelníka. Ten by neměl chybět v žádné partě, jeho útočné schopnosti jsou sice zanedbatelné, zato však podporuje své kolegy vylepšujícími kouzly a také vytváří kouzelné předměty.
Hra běží na upraveném enginu ze hry Silent storm, přesto s touto hrou má velice málo společného. Došlo k velikému zjednodušení a potlačení strategického elementu. Zmizela například možnost změnit polohu (zakleknout, lehnout si), demolice zdí nebo možnost míření na jednotlivé části těla. Zato RPG složka hry nabyla na důležitosti. Byl jsem zvědavý, jak autoři vyřeší klasické levelování, jelikož to se do světa nočních hlídek příliš nehodí. Poradili si ovšem na výbornou. Začínáte na nejnižší, sedmé úrovni a postupně se můžete propracovat až na mága mimo kategorie. Noční hlídka Každá úroveň se dále dělí na pět kroků. Při postupu o další krok si můžete vybrat novou schopnost, při postupu o celou úroveň se zlepší celkové statistiky postavy, v závislosti na jejím povolání. Schopností je obrovské množství, takže si můžete postavu přizpůsobit přesně podle vašeho stylu hraní. Navíc se jejich síla zvyšuje, čím více je používáte, takže se ani základní kouzla z počátku hry nestávají na konci zbytečnými.
Drtivá většina bojů probíhá v Šeru, jehož zpracování je vcelku povedené. Hudba se ztlumí, okolní prostředí se propadne do šedého oparu a kolem všech živých bytostí se zhmotní aura. Jiní se stanou silnější a rychlejší, za toto vylepšení si však Šero bere svou daň. V každém kole si od všech postav odčerpá několik bodů magické energie a až jim dojde, začne z nich vysávat životní sílu. Naštěstí pokud postavě lesnou hit pointy na nulu nezemře – padne pouze do mdlob a pokud se podaří zbylým členům souboj vyhrát, postaví se opět na vlastní nohy. Díky této vlastnosti a také díky ničím neomezené možnosti ukládat hru kdy se Vám zamane, nepředstavuje Noční hlídka velikou výzvu. Nepřátelé také moc inteligence nepobrali což vynahrazují velkými počty.

"Přestože engine Silent Stormu nepatří mezi nejnovější, grafika se povedla. Každé kouzlo je doprovázeno pěkným efektem a i při maximálním přiblížení vypadá vše velice dobře."

Noční hlídka Přestože engine Silent Stormu nepatří mezi nejnovější, grafika se povedla. Každé kouzlo je doprovázeno pěkným efektem a i při maximálním přiblížení vypadá vše velice dobře. Zvuková stránka je průměrná a ničím nezaujme – hudba je až na píseň v menu nevýrazná, namluvení standardní a těch pár zvuků ničím nepřekvapí.
Hra u nás vychází plně lokalizovaná, přeložen byl tedy nejen manuál, ale i všechny texty ve hře. Bohužel je vidět, že autoři češtiny hru nikdy neviděli. Věty jsou přeloženy až příliš doslovně a někdy tak úplně nekorespondují s děním na obrazovce. Často dochází k záměně pohlaví, nebo špatné interpretaci (například výraz „hold on“ znamená jak vydrž, tak i zadrž – zde je samozřejmě použita ta nesprávná varianta). Co si ale vysvětlit nedokážu je špatný překlad číslovek – v dialogu zazní twenty a v titulkách je napsáno sedmnáct. Kdyby se to stalo jen jednou, nic se neděje, ale popáté už to doopravdy naštve.
Klady a zápory

Plus Silný příběh
Plus Velké množství schopností
Mínus Nepovedená lokalizace
Mínus Slabá umělá inteligence
I tak je ale lokalizace vítaná a mnoha hráčům ulehčí hraní.
Takže si to shrňme – Noční hlídka je povedený mix RPG a strategie s tahovými souboji. Nejvíce z něj budou pochopitelně nadšeni fanoušci, pokud tedy překousnou některé prohřešky proti originálu. Na své cestě totiž pošlete do věčných lovišť stovky Temných, z čehož by pochopitelně Noční hlídka Inkvizice radost neměla.

Také závěrečný souboj v němž dva mágové pouhé čtvrté kategorie porazí jednoho z nejvyšších, vyvolá u ortodoxních obdivovatelů skřípění zubů, to jsou ale pouhé detaily. Výtečný příběh a perfektně promyšlený vývoj postavy dá zapomenout na těch pár nedostatků, jimiž hra trpí.
Zklamáni budou naopak Ti, kteří od hry očekávali Silent storm ve fantasy prostředí. Těm bych doporučil aby se hře širokým obloukem vyhnuli, jinak se diskuse pod recenzí zaplní příspěvky o pošlapání legendy a degeneraci počítačové zábavy. A těm co dosud neměli čest ani s jedním z těchto fenoménů - na nic nečekejte a jeden z nic si vyberte. Prohloupit nemůžete v žádném případě. Hru u nás vydává firma Futuregames.

Autor:


Hodnocení hry

Redakce

75 %

Čtenáři

83 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 175 čtenářů


Nejčtenější

První zahraniční ohlasy na českou hru Kingdom Come: Deliverance

Kingdom Come: Deliverance

Některé zahraniční servery již publikovaly recenze na českou hru Kingdom Come: Deliverance. Jak si vede? U kritiků...

OBRAZEM: Vychází Kingdom Come, přinášíme své dojmy po prvních 20 hodinách

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji sice pár...

Nejočekávanější česká hra poslední dekády je konečně tady. My už ji pár dnů testujeme, ale vzhledem k jejímu obrovskému...



O Kingdom Come: Deliverance je v Česku zájem, mnohé obchody mají vyprodáno

Kingdom Come: Deliverance

Česká hra Kingdom Come: Deliverance sice vyšla teprve v úterý, mnohé obchody však měly rozprodanou většinu z první...

RECENZE: Subnautica je nejlepší podmořská hra všech dob

Subnautica

Podmořská Subnautica je na první pohled nenápadná hra, která se od svého vydání drží mezi nejprodávanějšími hrami na...

RETRO: Winter Challenge je i po 25 letech nejlepší herní olympiádou

Winter Challenge

Je to s podivem, ale i po čtvrt století od vydání zůstávají neoficiální zimní hry od Accolade tou nejlepší olympijskou...

Další z rubriky

RECENZE: Seven: The Days Long Gone je mix Thiefa, Commandos a Diabla

Seven: The Days Long Gone

Mix Thiefa, Commandos a Diabla? Že to zní jako skvělý nápad? Nemůžete se dočkat, až si hru zahrajete? Než začnete...

RECENZE: S DOOM VFR zažijete krvavé peklo zase trochu jinak

DOOM VFR

Jde vůbec dohromady spojení frenetické akce a virtuální reality? Král bezduchých stříleček vám v tom přichází udělat...

Druhý přídavek k Wolfensteinovi dokazuje, že střílení nácků se neomrzí

Wolfenstein 2: The Diaries of Agent Silent Death

V novém DLC k Wolfensteinovi sice tentokrát hrajeme za tajnou agentku, náplň je však pořád stejná: mordovat nácky po...

Najdete na iDNES.cz