Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové velké on-line hry krachují a krachují

aktualizováno 
Nároky hráčů jsou vysoké, tradiční projekty nemají velkou šanci uspět a jsou příliš drahé.

Final Fantasy Versus XIII

Poslední měsíce nejsou pro tradiční on-line hry na hrdiny příjemným obdobím. S výjimkou World of Warcraft, který vytrvale ovládá většinu trhu tradičních on-line her s měsíčními poplatky, je to samý zmar a zkáza. Nejde jen o to, že se zavedené hry mění na projekty bez měsíčních poplatků, zato s nutností utrácet reálné peníze za kdejakou drobnost.

Horší je, že se na trhu nedaří novým hrám, jejichž vývoj stál stovky milionů korun. Jedna přivedla své tvůrce k bankrotu, další dostala nejhorší hodnocení v historii her na hrdiny. Třetí prý zavání skandálem s cenovkou 300 milionů dolarů.

Japonci s ostudou
Hra, která dostala zatím nejhorší hodnocení v historii on-line her na hrdiny, je opravdovým překvapením. Final Fantasy XIV Online se hned od tří velkých herních magazínů dočkalo hodnocení, které začínalo číslicí tři. Pouhých 30 procent bodů japonské hře na hrdiny udělil časopis PC Gamer, který hru označil za mělkou, pomalou on-line hru zaměřenou na bezhlavé vybíjení potvor, kterou mrzačí příšerné ovládání a nesmyslná omezení toho, co hráči mohou ve hře dělat.

Ještě horší hodnocení, pouhých 25 procent, hře udělil web Game Revolution, který PC verzi hry označil jako test, ve kterém mají majitelé PC vyladit hru pro vydání na PlayStation 3 v příštím roce.

A server 1U s hodnocením 33 procent hru přirovnal k tomu, když si dítě hraje s hračkou v plastovém obalu. Může to být chvíli zábava, člověk z toho pozná základní vlastnosti, ale nedokáže si to pořádně užít.

Takový výsledek snad nikdo nečekal. Poslední díl série Final Fantasy XIII přinesl revoluční změny pro hru jednoho hráče, kdy celý svět japonské fantazie zpřístupnil mnohem širšímu okruhu hráčů díky jednoduchému ovládání, snadno pochopitelnému systému soubojů a skvělým postavám, mezi kterými si každý našel svého favorita. I přímý předchůdce Final Fantasy XIV byl úspěšný a získal si chválu médií a oblibu mezi hráči. Ještě před dvěma lety tehdy šest let starou Final Fantasy XI hrálo půl milionu platících hráčů.

Nová Final Fantasy ale čelí takovým problémům, že provozovatel hry, Square Enix nabídl hráčům po vypršení prvních třiceti dní hraní další měsíc přístupu do hry bez placení. Firma zároveň láká i nové hráče na stejnou výhodu, tedy 60 dní hraní v ceně krabice.

Špatné recenze a zkušenosti hráčů vedly k drastickému propadu prodejů. První týden se prodalo skoro čtvrt milionu kopií, po vydání hry ale prodeje desetinásobně klesly. Ve starém dobrém feudálním Japonsku by za takový neúspěch padaly hlavy.

Britové s nadějí
Další z trápících se on-line her s velkým rozpočtem je All Points Bulletin, která se snaží smíchat hry na hrdiny s klasickou střílečkou a hrou typu Grand Theft Auto. Megalomanský projekt, který si vyžádal náklady ve výši sta milionů dolarů (skoro dvě miliardy korun), neslavně skončil krachem vývojářského studia Realtime Worlds. Herní principy se totiž nepodařilo vyladit tak, aby nalákali dostatek platících hráčů. Obrovské náklady pak hře rychle zlomily vaz.

Hra se potácí na hranici klinické smrti, zatím se totiž nenašel nikdo, kdo by servery a práva ke hře od správce konkurzní podstaty koupil a zajistil další provoz. A to přesto, že hra měla 130 000 registrovaných hráčů a průměr útraty platícího hráče byl 28 dolarů měsíčně.

Nyní se snad objevilo světlo na konci tunelu. Podle bývalého komunitního manažera hry Bena Batemana, který se snaží informovat věrné hráče, se proces likvidace společnosti blíží ke konci a kupec pro APB se našel. Můžeme jen spekulovat, kdo jím je. Nejpravděpodobnější jsou Epic Games, tvůrci série Gears of War.

Američané s kudlou v zádech
Velké napětí vzbuzuje další velký projekt: The Old Republic aneb už třetí on-line hra na hrdiny z prostředí hvězdných válek, kterou k vydání připravují Electronic Arts ve studiu Bioware (předchozí hry vydalo Sony). Stará republika vzbudila úžas a velká očekávání hráčů při svém představení před dvěma lety díky poutavým filmečkům a síle značky Star Wars. S blížícím se vydáním se ale objevují pochybnosti.

První nejistota ve světlou budoucnosti Star Wars v on-line podobě vznikla na základě neúspěchu všech velkých "západních" her na hrdiny. Age of Conan i Warhammer Online měly překonat World of Warcraft nebo mu alespoň konkurovat.

Obě hry ale po rekordních prodejích v prvních dnech po spuštění serverů rychle přicházely o hráče a dnes jsou mimo zorné pole většinových hráčů. Tyto obavy ale úplně zastínil výlev jednoho z propuštěných zaměstnanců Electronic Arts, který pracoval právě na Warhammeru Online.

Pod přezdívkou EA Louse se na internetu objevily informace o tom, jak špatně vedené jsou on-line projekty Electronic Arts a jak špatné jsou on-line hvězdné války. To nejlepší na celé hře je prý kompletní namluvení, které na pevném disku zabere 20 gigabajtů prostoru.

Nejděsivější je ale nepotvrzená informace, že vývoj hry už spolkl 300 milionů dolarů. Pokud se hráči nechytnou a nezačnou platit, bude to Electronic Arts určitě bolet. A hlavně to zmrazí veškeré investice do velkých on-line projektů. Tak držte palce.

Autor:


Nejčtenější

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

Hry a porno generují největší příjmy z virtuální reality

Pornografická videa v VR

Největším motorem v oblasti virtuální reality jsou hry a porno videa. Vyplývá to z úniků dat Valve a analýzy...



Nejpopulárnější streamer Ninja nechce natáčet se ženami

Richard Tyler Blevins aka Ninja

Než aby se stal předmětem drbů, nebo byl nařknut z nemístného flirtování, tak se raději oblíbený streamer Ninja úplně...

Lepší než GTA? Ohlédnutí za prvním dílem Red Dead Redemption

Red Dead Redemption

Původní Red Dead Redemption patřilo s přehledem k nejlepším hrám minulé generace konzolí. Cenami ověnčená kovbojka...

Vynikající střílečka Insurgency je dočasně zdarma

Insurgency

Multiplayerová střílečka Insuregncy dostane 18. září nepřímé pokračování nazvané Sandstorm. Aby její autoři zvětšili...

Další z rubriky

Revoluční rok 1998 ve hrách. Zvolte tu nejlepší

Nejlepší hry roku 1998

Rok 1998 byl pro hry mimořádně požehnaný. Kromě toho, že vznikl Bonusweb, vyšla celá řada her, které dodnes platí za...

KVÍZ: Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Kvíz -  Poznáte DOSové klasiky podle obrázku z krabice?

Tentokrát to bude opravdu těžké. V následujícím kvízu naleznete výřezy z originálních krabic těch největších herních...

RETRO: Sexy střílečku SiN potopil revoluční Half-Life i vlastní chyby

SiN

Letos slavíme dvacet let od vydání kultovní střílečky Half-Life, jejíž sláva zcela zastínila méně známou střílečku SiN....

Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?
Vzpomínáme: Kdo nechal sestru jíst mouchy a kdo chutnal žížaly?

Když jsem u nás v kanceláři řekla, že chystám článek o příhodách z dětství, spustila se lavina vzpomínání. Redakce se smíchem rázem otřásala v základech. Jedna si ostříhala řasy, druhá si touhu po papouškovi splnila v bažantnici, třetí nutila mladší sestru jíst mrtvé mouchy… a to není zdaleka všechno!



Najdete na iDNES.cz