NOX

  • 30
NOX
NOX
Lepší než Diablo 2?

Na začátku roku 1997 vyšlo Diablo, hra kterou netřeba představovat. Diablo mělo naprosto neuvěřitelný úspěch a nutno říct, že si ho zasloužilo. Je velmi podivné, že se firmy až po tak dlouhé době rozhoupaly a začaly tvořit své vlastní Diabla. Po nedávném rozporuplném Darkstonu od francouzských Delphine Software pomalu přichází další rival, který se bude snažit upoutat hráčovu pozornost. Mluvím o Revenantovi, který je sice zajímavý a hodně jsem se bavil u hratelné verze, ale systém ne zrovna přátelského ovládání může Revenanta vážně poškodit. A ještě je tu třetí konkurent, konkurence před kterým by mělo mít samotné Diablo 2 respekt, od Westwoodů. Jeho jméno je Nox.

U RPG her je příběh snad nejdůležitější součástkou v celém složitém herním mechanismu. Bohužel přijde mi, že právě v příběhu bude Noxova slabina, však posuďte sami. Jmenujete se Jack, člověk z moderního světa, který se plaví širokým, dalekým vesmírem. NOX Všechno se daří dobře, ale z ničeho nic se stane katastrofa. Celý gigantický vesmírný koráb se začne zmítat v sérii apokalyptických výbuchů. Všichni zahynou, až na jednoho mladého muže, který měl to štěstí, že byl ve správnou chvíli na správném místě. Jeho šancí na přežití byl malý záchranný modul. Jack neváhá a chytne šanci za pačesy a vyráží na dlouhou pouť k nějaké neznámé planetě. Konečně náš hrdina dorazí, respektive narazí do světa Nox, světa přeplněném magií, mocnými kouzly, magickými zbraněmi a samozřejmě všemožnou havěti. Nejenže budete muset hledat způsob, jak Jackovi pomoci dostat se pryč s tohoto ne zrovna přátelského koutku galaxie, ale budete muset při té příležitostí zachránit celý svět před zničením, protože kdysi kdosi chytrý předpověděl, že jednoho dne se objeví muž z oblohy a zachrání Nox před zničením. Jak sami vidíte příběh nepatří zrovna mezi ty nejoriginálnější, ale myslím že tuto malou mušku na kráse mu mile rád odpustím. Hlavně z důvodu, že by mohlo být velmi zajímavé pohybovat se ve středověkem světě s borcem plným cynických poznámek, který chodí podle mody "možná za 600 let" - džíny, tenisky a mikina. Prý by i přítomnost Jacka měla ovlivňovat NPC charaktery, dovedete si představit, že byste došli ke krejčímu, a ten by podle vašeho oblečení ušil nějaké oblečky a to by začali nosit obyvatelé tohoto středověkého světa, to by bylo naprosto cool.

NOX

Ovládání bude naprosto jednoduché, přesně v duchu Diabla, dokonce se budete i dívat na svět Noxu stejným pohledem. Budete procházet jak exteriéry, tak i interiéry, které budou plné všelijakých pastí, nástrah a všude číhajících nepřátel - které bude dobré zabít a získat za ně nějaké zkušenostní a ty pak rozdělit mezi charakteristiky postavy, stejně jako v Diablu. Budete procházet asi 30 úrovněmi, které se budou stejně jako v Diablu náhodně generovat - generátor úrovní v Noxu je, ale na mnohem vyšší úrovní, a tak se setkáme s opravdu různorodými úrovněmi. V úrovních mají být rozmístěné různé předměty, které budete moci využít ve svůj prospěch, třeba když vás budou pronásledovat nějaké pomalejší příšery, tak jim budete moci zatarasit cestu nějakými bednami. Také významnou roli bude hrát světlo, ne všechny části dungeonu musí být osvětleny, ale co kdyby tam náhodou někde byly tajné dveře.

Ve světě Nox jsou tři hlavní "národy" - válečníci, kouzelníci a zaklínači. Válečníci žijí v pevnosti Dun Mir pod přísným vojenským diktátem. Jsou nejsilnější po fyzické stránce a mohou používat jakékoliv brnění a zbraně, kromě luků. Jsou rychlí, silní a obratní. Největší nevýhoda válečníků je upsaná smlouva o zákazu používat jakákoliv kouzla, ale to ještě neznamená, že válečníci nemohou používat magické zbraně, ba právě naopak, takovéto zbraně jsou v jejich kruzích nejoblíbenější. Kouzelníci přebývají v Akademii na hradě Galava. NOX Kouzelník je opět po fyzické stránce nemehlo (jako ve všech hrách, vždyť takový Battlemage by v klidu vydrtil i nejlepšího Fightera), je pomalý, má malou výdrž a odolnost a je velmi zranitelný. Ale jak se říká méně někdy znamená více, a tak kouzelníci mohou používat kouzla (to je novinka). Mezi nejzákeřnější kouzla patří neviditelnost, teleport, přidržení a následná meteorická sprška. U kouzelníků je ještě nutno říct, že veškerá magie se děli na tří sféry - na červenou, zelenou a modrou. Červená využívá síly a moci ohně, zelená využívá pro změnu Matku přírodu a pomocí modré budete moci klamat své nepřátele vyvoláním mocných iluzí. Každá tato skupina bude mít až na 50 kouzel, které se bude moci kouzelník naučit. Ale je tu jeden problém, k vyvolání kouzla určité sféry budete potřebovat energii, kterou si budete muset dobíjet, k tomuto účelu budou sloužit menhiry - zřídla many, kde si budete vy i vaši nepřátelé, kteří to budou potřebovat, doplňovat manu. No a konečně třetí a poslední postava je zaklínač (že by Geralt z Rivie?). Zaklínači jsou tuláci, lovci příšer za odměnu, vyděděnci a mutanti, tak je alespoň nazývají obyčejní lidé. Zaklínači charakterističtí svojí bílou barvou kůže a vlasu, způsobeno zkouškou Trav a přijímáním velkého množství jedu, jsou poměrně silní bojovníci (ale ne tak, jako válečník) a jsou poměrně i dobrými kouzelníky (ale ne tak, jako kouzelník). Podle autorů Noxe prý nejraději bojují s luky a holemi, ale to je blbost, ve skutečnosti (té podle Sapkowského) mají zaklínači jako nejoblíbenější zbraň obouruční zaklínačský meč.

NOX

Pro každé ze tří povolání je připravená jiná série úkolu, jiná cesta a vlastně všechno jiné, takže budete moci Noxe hrát třikrát a pokaždé jinak. Nepřátel bude obrovské množství, od malých otravných potvor až po gigantické démony. Stejně tak jako nepřátel, najdete i spoustu spřátelených osob, a to převážně přátelských obchodníků, kteří rádi koupí či prodaji nějaké věci, zbraně či zásoby, a dokonce když budou vědět, tak i rádi poradí. V Noxu bude i tak trochu strategie. Budete moci využívat pastí a návnad na různých strategických místech, třeba u již zmiňovaných menhirů. Pasti budete moci do jisté míry nabít kouzly. A jakými to jen záleží na použitých součástkách, takže se někdy může stát, že nic netušící příšera stoupne na vámi vyrobenou past a bude velmi nepříjemně překvapená. Ale při používání zbraní musíte dávat pozor, abyste se sami nenapálili na vlastní pasti, a také je nebezpečné používat některé pasti v uzavřených místnostech, takže bacha na věc!

Nox bude samozřejmě i možno hrát ve více lidech. Dokonce i po Westwood Online, kde se bude moci sejít v jedné hře až 32 hráčů. Multiplayer bude mít několik podob - jednak to bude klasický deathmatch, capture the flag (to si fakt nedovedu představit), king of the hill a další.

Každopádně už teď vám řeknu, že Diablo 2 to bude mít těžké, obzvláště jestli vyjde dřív. Nebudu se ještě vyjadřovat, co je lepší a co je horší, ale každopádně se máme v obou případech na co těšit.